بستن

کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

5,203 بازدید ۲ کامنت
کلمه کلیدی چیست

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند.

گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این بازیگرنماها را از صحنه خارج کند. اکنون، مثلث موفقیت یک محتوا، ترکیبی از بازیگران حرفه‌ای، فیلم‎نامه‌ای قوی و احترام به نظرات تماشاچیان است.

در این قسمت از دیجیتالینگ، به سراغ همان بازیگران اصلی یعنی مفهوم کلمه کلیدی می‌رویم، با راه و رسم جدید گوگل و کلیدواژه‌ها آشنا می‌شویم و روش یافتن کلمه‌های کلیدی مفهومی را جویا می‌شویم. اگر سر و کارتان با محتوا است تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.

می‌توانید از طریق گوش دادن به پادکست زیر، با میانجی‌گری آواها سر از کار مفهوم کلمه کلیدی در بیاورید.

آپدیت جدید سال 1400?

کوئری چیست و به چه کاری می‌آید؟

اگر بخواهم به زبان ساده و بدون پیچ و تاب از مفهوم کوئری برایتان بگویم چنین چیزی از آب در می‌آید: «هر عبارتی که کاربران در گوگل سرچ می‌کنند یک کوئری است.» مثلا من سرچ می‌کنم: «چطور سئوکار شویم؟» چیزی که سرچ می‌کنم عبارتی است که شاید یک یا چندین واژه را در بر بگیرد.نتایج جستجوی چطور سئو کنیم

دقت کنید. کوئری هم می‌تواند کلمه کلیدی را در بر داشته باشد و هم خودش به تنهایی کلمه کلیدی باشد؛ مثلا وقتی سرچ می‌کنم: «آموزش سئو» این عبارت در عین حال که یک کوئری است یک کلمه کلیدی هم هست که شاید من روی آن مانور داده باشم.

هر کلمه کلیدی، هدفی منحصر به فرد دارد

اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال، روشن‌تر کنم. تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید و محصولات آیفون را عرضه می‌کنید.

وقتی به دنبال کلیدواژه‌های مرتبط با خودتان می‌گردید، متوجه می‌شوید که «آیفون ۱۰» سرچ بالایی دارد. شاید با خودتان فکر کنید: «من باید کاری کنم هر کاربر ایرانی که آیفون ۱۰ را سرچ کرد با صفحه خرید این گوشی در فروشگاه آنلاین من روبه‌رو شود.» باید بگویم که این راه شاید درست نباشد.نتایج جستجوی خرید آیفون 10 در گوگل

چون کاربری که این کلیدواژه را سرچ می‌کند، بیشتر به دنبال اطلاعاتی درباره آیفون ۱۰ می‌گردد نه اینکه بخواهد همان لحظه آن را بخرد. مثلا می‌خواهد ببیند که:

  • ظاهر آیفون شکلی است؟
  • چه مشخصات و امکاناتی دارد؟
  • چه زمانی وارد بازار شده؟
  • چه قیمتی دارد؟

احتمالا در میان تحقیقاتش هم وارد صفحات  فروشگاه دیجی کالا می‌شود و علاوه بر همه این مشخصات، نظرات کاربران را هم درباره این محصول مطالعه می‌کند. پس فقط تمرکز کردن روی این کلمه کلیدی کار عاقلانه‌ای نیست.

در یک تست کوچک، شرکت کنید

لطفا گوگل کنید: «خرید آیفون ۱۰» صبر کنید، روی دکمه جستجو کلیک نکنید. حالا به پیشنهادهای سرچ گوگل که زیر جستجوی شما لیست می‌شوند نگاه کنید. احتمالا شما هم با مواردی مثل: «خرید آیفون ۱۰ دست دوم، خرید قسطی آیفون ۱۰، خرید آیفون ۱۰ دیجی کالا و …» روبه‌رو می‌شوید.نتایج جستجوی آیفون 10 در گوگل

از این ماجرا نتیجه می‌گیریم که وقتی کسی عبارت «خرید اینترنتی آیفون ۱۰» را جستجو می‌کند، به احتمال خیلی زیاد، واقعا می‌خواهد آن محصول را بخرد.

پس بهتر است ما استراتژی خود را روی بالا آمدن با این عبارت پایه‌گذاری کنیم. اگر همین مثال را در مورد کلمه کلیدی «خانه» انجام دهیم، اولین چیزی که به ما نمایش می‌دهد، تصویر چند خانه است.نتیجه ی جستجوی واژه خانه در گوگل

بعد از تصویر خانه، صفحه ویکی پدیا، صفحات خرید خانه، آدرس‌ خانه‌های قدیمی در گوگل مپ و… مشاهده می‌کنیم.درواقع هدف کاربر از جستجوی این عبارت غیر شفاف است.مثال از جستجوی تک واژه با مفهوم مبهم

اما اگر گوگل کنیم «خرید خانه در تهران» گزینه‌های مرتبط‌تری به ما نمایش داده می‌شوند. یعنی مواردی که واقعا به خرید خانه ربط دارند نه یکسری توضیحات در مورد اینکه خانه چیست و چرا خانه داشتن مهم است.نتیجه جستجو خرید ملک در تهران

داستان گوگل و سرنوشت متاکیورد

زمانی استفاده از «کلیدواژه‌های متا» (Meta Keywords) تنها راه برای ورود به صفحه اول گوگل بود. ولی رفته‌رفته و با آغاز سوءاستفاده‌های برخی افراد از این متا کیوردها، گوگل دست به کار شد و آنها را کنار گذاشت.

<META name=keywords content=keyword1,keyword2,keyword3,… >

البته به نظر من، اشکالی ندارد اگر چند کلیدواژه به صفحه خودمان اضافه کنیم؛ اما اینکه برایشان حسابی جداگانه باز کنیم، کار درستی نیست.

چون گوگل الگوریتم‌های جدیدی را به کار گرفته است تا بتواند سایت‌های خوب را در صدر نتایج نشان دهد  سایت‌های سودجو را با عدم نمایش تنبیه کند.

مثلا الگوریتم «مرغ مگس‌خوار» یکی از همین موارد است که گوگل با استفاده از آن از زنجیر کلمه‌های کلیدی رها شد و به طور مستقیم مفهوم محتوای شما را متوجه می‌شود. اگر در مورد سازوکار الگوریتم مرغ مگس‌خوار کنجکاو شده‌اید می‌توانید مقاله «الگوریتم مرغ مگس خوار چست؟» را با دقت مطالعه کنید.

مخلص کلام اینکه اگر می‌خواهیم با یک کلمه کلیدی خاص وارد صفحه اول گوگل شویم، بهتر است آن را بارها و بارها و در قالب جمله‌های بی‌معنا و ربات گونه به کار نبریم.

من در مقاله «چگالی کلمات کلیدی و اشتباهات رایج در این روش منسوخ شده!» به طور مفصل در این مورد صحبت کردم. پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر این ماجرا به سراغ آن مقاله بروید.

گوگل دیگر یک نوجوان نابلد نیست، این را بپذیریمگوگل و اولویتش برای کاربر

شاید در ابتدا برخی از کاربران می‌توانستند سر گوگل را کلاه بگذارند و هر محتوای بی‌معنی را به خورد کاربران بدهند. اما گوگل هم پا به پای کاربرانشان رشد کرد، یاد گرفت و باهوش‌تر شد.

دیگر نمی‌توان به این راحتی‌ها گوگل را دور زد و با رگبار کلمه‌های کلیدی یا خرید بک لینک‌های بی‌کیفیت، به زور وارد صفحه اول نتایج شد. اگر در مورد بک لینک و ماجراهای آن سوالی در ذهنتان می‌چرخد می‌توانید مقاله «آیا خرید بک لینک به افزایش رتبه سایت کمک می‌کند؟» را مطالعه کنید.

مدتی قبل به وب‌سایتی برخوردم که در زمینه گاوصندوق فعالیت می‌کرد. این سایت، یک نمونه از تغییرات اساسی گوگل و توجه او به مفهوم کلیدواژه‌ها به شمار می‌رود.

چون با وجود اینکه در صفحه اول گوگل بود، اما با هیچ یک از کلمه‌های کلیدی «گاو صندوق» «خرید گاوصندوق» یا «خرید اینترنتی گاوصندوق» هم بالا نیامده بود. حتی رتبه الکسا هم نداشت اما در صفحه اول نتایج بود. دیدن چنین وب‌سایت‌هایی اثبات می‌کند که اولین اولویت برای گوگل، کاربر و راحتی او است.

از قطار گوگل جا نمانید

بهترین کار این است که شما هم به سراغ مفهوم بروید و مطالبی واقعی و کاربردی را در سایتتان بنویسید. در کنار این ماجرا، با تحقیق کلمه‌های کلیدی مرتبط با کسب‌ و کارتان می‌توانید به عبارت‌های مهم در زمینه کاری‌تان دست پیدا کنید و راجع به آنها هم محتوا منتشر کنید.

مطمئن باشید گوگل، همه این‌ها را کنار هم می‌گذارد و پازل مفهوم محتوای شما را به راحتی حل می‌کند. اگر طبق اصول، پیش رفته و چند فاکتور دیگر را هم در نظر گرفته باشید، بدون زحمت اضافه وارد صفحه اول گوگل خواهید شد.

تصویر زیر مثال عینی از مفهوم محتوا، کلمات هم‌خانواده، LSIکیوردها و اقدام‌های مخاطب است که در دوره جامع سئو محتوا به آن پرداختیم.

چگونه پای مفهوم کلمه کلیدی را به ماجرای سئو باز کنیم؟

اکنون گوگل به سمت «مفهوم گرایی» تغییر مسیر داده است و به دنبال حرف اصلی شما در یک محتوا می‌گردد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای همراه شدن با گوگل انجام دهید، کمک گرفتن از واژه‌های هم‌خانواده، هم‌معنی و شبکه معنایی (LSI) است.

اگر در مورد شبکه معنایی، کارکرد و شیوه استفاده از آن به توضیح‌ بیشتری نیاز دارید می‌توانید مقاله «تاثیر LSI کیورد در سئو و راه‌های پیدا کردن آن» را مطالعه کنید.

بررسی یک مثال ساده برای روشن‌تر شدن ماجرامثال کامل از مفهوم کلمه کلیدی

تصور کنید ما می‌خواهیم در مورد موضوع «ریست فکتوری» یک محتوا بنویسیم. هم‌خانواده‌ها و هم‌معنی‌های این عبارت، چیزهایی مانند: «تنظیمات کارخانه»، «Factory reset» و … هستند.

تمام این عبارت‌ها یک معنی را می‌دهند: «ریست فکتوری» با این حساب دیگر نیازی نیست که در جای جای محتوای خود، دقیقا همین عبارت را بیاوریم. چون هم این واژه‌های هم‌معنی سرچ می‌شوند و هم گوگل، مفهوم محتوایی که نوشتیم را بهتر درک می‌کند و می‌فهمد که منظور ما از کارخانه، کارخانه مثلا تن ماهی نیست.

واژه‌های دیگری که در ماجرای فکتوری ریست به آنها می‌رسیم و حتی شاید آنها را از دل کیورد ریسرچ در بیاوریم، مواردی مانند: «ریست فکتوری گوشی سامسونگ»، «فکتوری ریست»، «ریست فکتوری گوشی شیائومی» و مدل‌های مختلفی از این دست هستند.

ال اس‌ آی‌های عبارت «ریست فکتوری» هم مواردی مانند: «هنگ  کردن»، «بک آپ گرفتن»، «پاک شدن موبایل»، «تنظیمات گوشی» و … را تشکیل می‌دهند.

نمونه‌ای که برایتان مثال زدم به شما نشان می‌دهد که وقتی می‌خواهید یک محتوای کاردرست با نگاه عمیق به مفهوم کلمه کلیدی تهیه کنید کلیدواژه‌های بسیاری هستند که به شما کمک می‌کنند.

می‌توانید پا را یک قدم فراتر بگذارید و قبل از تولید محتوا به سراغ تهیه یک چک لیست از واژه‌های مفهومی موضوع مورد نظرتان بروید و بعد از تهیه این چک لیست کارتان را آغاز کنید.

چگونه کلمات هم‌معنی و هم‌خانواده را پیدا کنیم؟

یکی از راه‌هایی که من از آن برای یافتن این عبارت‌ها استفاده می‌کنم سرچ کردن است؛ مثلا می‌توانید سرچ کنید: «هم معنی واژه آموزش».

در ادامه، گوگل به شما تعدادی سایت نمایش می‌دهد. یکی از سایت‌هایی که در این زمینه روی آن حساب باز می‌کنم «آبادیس» است که اپلیکیشن آن هم وجود دارد.

استفاده از واژه‌هایی که مفهوم مورد نظر را می‌رسانند نه تنها برای تولید کنندگان محتوا بلکه به هنگام ترجمه محتواها از سایت‌های خارجی هم به کارمان می‌آیند.

استفاده از سایت آبادیس برای یافتن کلمات هم‌خانواده

 چند اشتباه رایج به هنگام استفاده از کلمات کلیدیمهندسی معکوس اشتباهات، قدم به موفقیت

  • بسنده کردن به چند کلمه کلیدی در محتوا و تکرار آنها در طول متن
  • تولید محتوای مصنوعی و حتی اشتباه که از نظر مخاطب، کاربردی نیست و بود و نبودش تفاوتی ندارد.
  • نوشتن محتوای طولانی بی‌کیفیت که هیچ جذابیتی برای کاربر ندارد؛ آن هم به بهانه اینکه گوگل به حجم کار اهمیت زیادی می‌دهد. توجه داشته باشید که حتی اگر گوگل در متن‌های طولانی دچار خطا شود، با بررسی رفتارهای کاربران و عدم توجهشان به متن، می‌فهمد که محتوا مفید و جذاب نبوده است.

زاویه نگاهتان را تغییر دهید تا منظره متفاوتی را تماشا کنید

شاید یکی از بهترین و ساده‌ترین کارهایی که بتوانید برای درک بهتر این موضوع و بیشتر یاد گرفتن در این زمینه انجام دهید، سرچ کردن در زمینه‌های مختلف و نگاه کردن از زاویه چشم یک کاربر باشد. 

البته در دنیای وب، شما نیز یک کاربر هستید. اما گاهی بهتر است خودتان هم این موضوع را در نظر بگیرید تا نگاهی متفاوت به لینک‌ها، مطالب و اصول استفاده شده در سایت‌های مختلف بیندازید. مثلا می‌توانید ببینید کسانی که در صفحه‌ اول گوگل هستند چه فاکتورهایی را رعایت کرده‌اند و چه جذابیت‌هایی در وب‌سایتشان وجود دارد.

به دنبال عمیق‌تر شدن در موضوع مفهوم کلمه کلیدی هستید؟ دو پیشنهاد برایتان داریم!

1.دوره عملی تحقیق کلمات کلیدی

اگر می‌خواهید موضوع مفهوم کلمه کلیدی را به شکلی اساسی، واقعی و کاربردی یاد بگیرید و آن را روی محتواهای خودتان پیاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که در دوره «تحقیق کلمات کلیدی» شرکت کنید.

ما در طول این دوره که آموزش‌های آن را به صورت پروژه‌‌محور پیش بردیم راه و روش استفاده از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به شما نشان دادیم.

با شرکت در این دوره می‌توانید کلمه‌های مورد نیازتان را برای محتوای ویژه خودتان پیدا کنید.

شرکت در دوره تحقیق کلمات کلیدی

2.به یکی از شرکت کنندگان دوره سئو محتوا تبدیل شوید

اگر می‌خواهید روش استفاده اصولی از کلمه‌های کلیدی مفهومی که به دست آورده‌اید را یاد بگیرید و دستی اساسی بر سر سئوی محتواهایتان بکشید، به شما شرکت در دوره سئو محتوا را پیشنهاد می‌کنیم.

شرکت در این دو دوره، شما را به کارگردان زبردست سئو در بخش محتوا تبدیل می‌کند. آیا برای این جهش بزرگ، آماده هستید؟

شرکت در دوره سئو در تولید محتوا

خلاصه‌ای از آنچه با هم در مفهوم کلمه کلیدی گفتیم:

  • عبارت‌هایی که کاربران در گوگل جستجو می‌کنند یک کوئری است.
  • گوگل به سمت درک مفهوم محتواها پیش رفته است. با این حساب، استفاده از کلمه‌های کلیدی مفهومی به معنی هم مسیر شدن با تغییرات گوگل به شمار می‌رود.
  • کمک گرفتن از واژه‌های هم‌خانواده، هم‌معنی و شبکه معنایی روشی کاربردی برای استفاده از مفهوم کلمه کلیدی در محتواها است.
  • سرچ در گوگل و استفاده از وب‌سایت‌هایی مانند «آبادیس» یکی از راه‌های به دست آوردن کلمه‌های کلیدی هم‌معنی و هم‌خانواده به شمار می‌رود.

نظر شما چیست؟

فکر می‌کنید چند درصد از محتواهای وب فارسی به سمت استفاده مفهومی از کلمه کلیدی تغییر مسیر داده‌اند؟

لطفا نظرتان را در بخش گپ و گفت دیجیتالینگ با ما در میان بگذارید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

4.2/5 - (9 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

2
سئو محتوا چیست؟ ۱۱ نکته‌ای که باید در محتوای سئو شده رعایت کنیم

. مقدماتی

همه کسانی که در فضای دیجیتال دست به قلم می‌شوند دوست دارند که محتوایشان توسط کاربران خوانده شود. محتوایی که دیده نمی‌شود، انرژی، انگیزه، زمان و حتی هزینه تولید کننده آن را به هدر می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن به دیده شدن محتواها کمک کرد، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو است. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که محتوای ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌نشیند و در معرض دید

3
مفهوم سئو کلاه سفید، آن روی زیبای سئو

.. متوسطه

راه‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف وجود دارند. برخی از آنها اصولی و درست هستند و برخی دیگر اصول را زیر پا می‌گذارند تا با سرعت بیشتری به هدف برسند. در دنیای سئو هم تولیدکنندگان محتوا از راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب موردشان استفاده می‌کنند. برخی دنباله ‌روی سئو کلاه سفید هستند و می‌خواهند از راه درست به هدفشان برسند و برخی دیگر می‌خواهند با استفاده از روش‌های دیگر، خیلی زودتر با اهدافشان ملاقات کنند.

4
مخاطب شناسی در سئو، پیدا کردن راه از میان بیراهه‌ها

.. متوسطه

دانستن، توانایی است. وقتی بدانیم کجا می‌رویم، مقصد را خواهیم یافت؛ وقتی بدانیم به دنبال چه کسی هستیم، او را پیدا خواهیم کرد. فضای وب، سرشار از کاربر است؛ کسانی که گاهی ذره‌ای به هم شباهت ندارند. پس برای اینکه بتوان در این بستر به موفقیت رسید، چاره‌ای جز شناخت مخاطب هدفمان نداریم.  چون وقتی او را بشناسیم، می‌توانیم با توجه به علاقه و نیازهایش محتوا، محصول یا خدماتمان را بهینه‌سازی کنیم. در این مقاله

5
کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

.. متوسطه

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند. گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

هنگامه خدابنده
نوشته شده در: ۲۰:۳۱ ۱۹/۱۱/۱۴۰۰

با سلام و تشکر از مطالب خوبتون. فکر می کنم توی عنوان اصلی به جای “چیست”آخر جمله باید “است” می نوشتید.

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۱:۰۲ ۲۰/۱۱/۱۴۰۰

سلام بر شما خانم خدابنده
تشکر ازتون.
بله کاملا درسته و اصلاح شد??

×