بستن

چگونه اثربخش‌ترین کانال تلگرام را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟

بررسی کانال تلگرام

گاهی فقط حضور داشتن در میان یک جمع، یک گروه یا حتی در میان مردمان یک کشور، کافی نیست. چون نیاز اصلی و چیزی که باعث ایجاد تغییرهای ماندگار می‌شود، داشتن تاثیری مفید است. حضور موثر در یک جمع می‌تواند ما را به فردی ابدی تبدیل کند که در یادها می‌ماند. این ماجرا در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم اتفاق می‌افتد.

مثلا تبلیغات در تلگرام با وجود آنکه یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. اما برای بسیاری از کسب و کار نتیجه خوبی را به دنبال ندارد و تنها پول و زمان کاربران را هدر می‌دهد. نکته‌ای در این میان وجود دارد که سرنوشت نهایی یک کمپین تبلیغاتی در تلگرام را تعیین می‌کند و آن «بررسی اثربخشی کانال تلگرام برای تبلیغات» است. با «دیجیتالینگ» همراه باشید تا شما را با جزئیات این موضوع آشناتر کنیم.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

سرزمین عجایبی به نام کانال‌های تلگرام

تبلیغات در کانال تلگرام

در سوپر مسنجر تلگرام، کانال‌های بسیار زیادی وجود دارند که وقتی به تعداد ممبرهایشان نگاه می‌کنیم سری به نشانه تحسین تکان می‌دهیم و با خودمان خیال می‌کنیم که آنها طرفداران زیادی دارند. اما آیا واقعا می‌توان تعداد بالای ممبر را به عنوان نشانی از کیفیت یا میزان بالای «نرخ مشارکت» (Engagement Rate) یک کانال تلگرام در نظر گرفت؟ آیا این داده‌ها برای سپردن تبلیغاتمان به آن کانال‌های تلگرامی کافی هستند؟

از طرفی، کانال‌های تلگرامی وجود دارند که با وجود تعداد ممبر نه چندان زیاد، می‌توانند تبلیغات اثربخش‌تری را پوشش دهند. این اطلاعات ضد و نقیض باعث می‌شوند که تبلیغ در کانال‌های تلگرام در ظاهر به کاری غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شود. در ادامه این گفتار، نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این موضوع را به کاری قابل پیش‌بینی و قابل اندازه‌گیری تبدیل کنیم. اما چگونه؟ برایتان خواهیم گفت.

در مطلبی دیگر راجع به «چگونگی تبلیغات پربازده در تلگرام» صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کنید.

از چه راه‌هایی می‌توانیم کیفیت بالای یک کانال تلگرامی را تشخیص دهیم؟

تشخیص کیفیت کانال تلگرام

بررسی اثربخشی کانال تلگرام برای تبلیغات به یک ماجراجویی نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنم مسیر خود را این‌گونه آغاز کنید:

  1. عضو کانالی شوید که می‌خواهید در آن تبلیغ کنید

بهترین راه برای درک هر چه بیشتر اثر بخشی کانال تلگرام مورد نظرتان این است که باید بعد از شناخت موضوع اصلی آن کانال، چند روز یا حتی چند ماه در آن کانال عضو شوید و فعالیتش را زیر نظر بگیرید.

  1. حالا نوبت اندازه‌گیری است

حتما بعد از چند هفته یا چند ماه عضویت در آن کانال چیزهایی دست‌گیرتان می‌شود. مثلا اینکه به طور میانگین در طول یک هفته یا یک ماه چقدر پست می‌گذارد. در نظر داشته باشید که اگر تعداد پست‌ها زیاد باشد از میزان دقت و توجه کاربرها به پست‌ها کاسته می‌شود.

به ویژه به علت محدودیت‌هایی که ایجاد شده است، کاربرها کمتر از گذشته به تک‌تک کانال‌های تلگرامی که عضوشان هستند سر می‌زنند. ادمین‌های تلگرام باید با در نظر گرفتن این موضوع، تمرکز خود را روی کیفیت محتواها بگذارند و از تعداد آنها بکاهند. من هم با توجه به این موضوع، تعداد پست‌های کانال تلگرام دیجیتالینگ را کمتر کردم.

وقتی تعداد پست‌های کانال زیاد باشند و اعضا بعد از مثلا یک هفته به آن کانال سر بزنند به جای خواندن یا تماشای تک‌تک پست‌ها احتمال دارد فقط یک اسکرول ساده کنند تا به آخرین پست برسند. بنابراین اگر کانالی که آن را زیر نظر گرفته‌اید، روزانه پست‌های زیادی می‌گذارد به احتمال زیاد تبلیغ شما در لابه‌لای پست‌های آن گم می‌شود.

  1. اوضاع ویوی پست‌ها چطور است؟

اکنون نسبت به گذشته، ویوی پست‌ کانال‌ها در تلگرام بسیار کمتر شده است. این موضوع هم به دلیل محدودیت‌های اعمال شده روی پیام‌رسان تلگرام ایجاد گشته است. اما با این وجود باید دقت کنید که ویوی پست‌ها با تعداد ممبرهای کانال مطابقت داشته باشد.

برای این کار باید یکی از پست‌های آن روز کانال را در نظر بگیرید و بعد از 48 ساعت به سراغ ویوی آن بروید. در گذشته، میانگین آمار بازدید یک پست در کانال تلگرام، تقریبا 20 تا 25 درصد بود. اما امروزه تعداد آن به 15 درصد رسیده است. اگر میزان ویو از این مقدار کمتر باشد می‌توان دو دلیل را برای آن در نظر گرفت:

  • ممبرها فیک هستند
  • تعداد پست‌ها خیلی زیاد است و کاربران تمایلی به دیدن آنها ندارند
  1. نرخ کلیک را بررسی کنید

معمولا نرخ کلیک «CTR» در تلگرام چندان زیاد نیست. اما برای بررسی تعداد این نرخ می‌توانید از شورت لینک‌ها استفاده کنید و ببینید که پست‌های لینک‌دار آنها چه تعداد کلیک می‌خورند؟ سپس می‌توانید آن را با میزان ویوها مقایسه کنید و از این راه نرخ کلیک را به دست آورید.

با بررسی این موضوع می‌توانید امیدوار باشید که شما هم به نتایج مشابهی برای تبلیغ خود در آن کانال خواهید ‌رسید. در واقع، باید کمی حساب و کتاب کنید و ببینید که آیا این مقدار ویو و کلیک با هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید یا تعداد ممبرهای جدیدی که وارد کانال تلگرامتان می‌شوند همخوانی دارند یا نه؟

این نکته را هم اضافه کنم که شما نمی‌توانید تمام سایت‌های کوتاه کننده لینک‌ها ( short link builder) را بررسی کنید. اما سایت‌هایی مثل «b2n.ir» قابل رویت هستند.

  1. هزینه تبلیغات کانال‌های مختلف را با هم مقایسه کنید

به نظر من خوب است که شما هزینه تبلیغات کانال‌های مرتبط با زمینه کاری یا موضوع کانالتان را به همراه نتیجه‌ای که از آن تبلیغ گرفتید در یک شیت اکسل وارد کنید. این کار به شما در جمع‌آوری یک دیتابیس از تبلیغاتی که انجام دادید و نتیجه‌هایی که گرفتید بسیار کمک می‌کند.

در این صورت می‌توانید با دیدی بازتر و مطمئن‌تر که بر اساس داده‌های واقعی به دست آمده است کمپینی با بازده بالاتر را به راه بیندازید.

 

چرا گاهی تعداد ویو بالا اما نرخ کلیک بسیار کم است؟

تعداد ویو در کانال تلگرام

این مورد بیشتر در کانال‌هایی ایجاد می‌شود که یک وب‌سایت دارند و روزانه چندین مقاله یا خبر را در سایت خود منتشر می‌کنند. نهایت خلاقیت آنها برای استفاده از کانال تلگرام، گذاشتن خلاصه‌ای بسیار کوتاه از پست‌هایشان است.

بعد از آن هم خواننده را برای خواندن ادامه همان مقاله یا خبر به سایتشان حواله می‌دهند. در این میان، کاربری که قبلا محتوای سایت را خوانده است تمایلی به بازخوانی دوباره این خبر یا محتوا در کانال تلگرام ندارد. به همین دلیل پست‌های تبلیغاتی که در این کانال‌ها گذاشته می‌شوند فقط ویو می‌خورند اما نرخ کلیک آنها از میانگین قابل قبول که بین سه تا پنج درصد است بسیار کمتر خواهد بود. مثلا شاید زیر سه درصد!

معرفی ابزاری برای تحلیل کانال‌های تلگرام

به کمک ابزار tgstats می‌توانید تعداد پست روزانه یک کانال را نیز بررسی کنید. مثلا در کانال دیجیتالینگ روزانه چهار پست ارسال می‌شود و میانگین «Reach» پست‌ها در کانال 1.6K است. توصیه می‌کنم حتما سری به این سایت بزنید و از امکانات رایگان آن استفاده کنید.

تحلیل کانال دیجیتالینگ در تلگرام

 

می‌خواهید با ابزارهای تحلیلی در تلگرام بیشتر آشنا شوید؟

در دوره آموزشی بازاریابی در تلگرام با 5 ابزار تحلیلی کانال تلگرام خود و رقبا آشنا شده و با هر یک بصورت عملی کار خواهیم کرد.

مشاهده دوره آموزشی بازاریابی در تلگرام

خلاصه‌ای از آنچه با هم در بررسی اثربخشی کانال تلگرام برای تبلیغات گفتیم:

  • تعداد بالای ممبر یک کانال تلگرام به معنای بالا بودن بازده تبلیغ در آن کانال نیست.
  • برای یافتن کانال تلگرامی که بهترین نتیجه را برای تبلیغ شما به دنبال داشته باشد باید مدتی در آن کانال عضو شوید و تعداد پست‌ها، بازدیدها و حتی نرخ کلیک را مورد بررسی قرار دهید.
  • ساخت یک شیت اکسل و جمع‌آوری داده‌های مختلف حاصل از بررسی‌هایتان می‌تواند در یافتن بهترین کانال تلگرام که مناسب تبلیغتان باشد به شما کمک کند.

 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از تبلیغ در کانال‌های تلگرامی دارید؟ لطفا آن را با ما و خوانندگان دیجیتالینگ در میان بگذارید.

به نظر شما چه فاکتورهای دیگری باید در بررسی اثربخشی کانال تلگرام در نظر گرفته شوند؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3/5 - (3 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
مفهوم و اهمیت بازاریابی در تلگرام با وجود محدودیت‌ها

. مقدماتی

اهمیت بازاریابی در تلگرام، ماجرایی است که با وجود محدودیت‌ها هنوز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. بازاریابی در تلگرام، یکی از شاخه‌های درخت هزار ساله بازاریابی به شمار می‌رود که با وجود تازه بودن، استحکام قابل قبولی دارد. وجود کاربران ایرانی فراوان در این پیام‌رسان قدرتمند، فرصت مناسبی به کسب و کارها و دیجیتال مارکترها می‌دهد تا راهی برای تبدیل آنها به مشتری وفادار پیدا کنند. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «بازاریابی

2
چگونه اثربخش‌ترین کانال تلگرام را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟

... پیشرفته

گاهی فقط حضور داشتن در میان یک جمع، یک گروه یا حتی در میان مردمان یک کشور، کافی نیست. چون نیاز اصلی و چیزی که باعث ایجاد تغییرهای ماندگار می‌شود، داشتن تاثیری مفید است. حضور موثر در یک جمع می‌تواند ما را به فردی ابدی تبدیل کند که در یادها می‌ماند. این ماجرا در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم اتفاق می‌افتد. مثلا تبلیغات در تلگرام با وجود آنکه یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

3
تبلیغات در تلگرام + آموزش ویدیویی تبلیغات در پلتفرم تبلیغاتی تلگرام

.. متوسطه

تبلیغات، بخشی جدایی‌ناپذیر از روند پیشرفت یک کسب و کار به شمار می‌روند. در حقیقت، تبلیغات به ما و مشتریانمان این فرصت را می‌دهد تا با هم آشنا شویم. در این میان، گاهی هزینه تبلیغات و نتیجه آن با هم ارتباط چندانی پیدا نمی‌کنند.  شاید ما بودجه زیادی را برای تبلیغات در نظر می‌گیریم اما آن فرصت آشنایی که برایش لحظه شماری می‌کردیم، ایجاد نمی‌شود.در این مقاله از دیجیتالینگ به سراغ «تبلیغات در تلگرام» می‌رویم، روش‌های رسیدن

4
چرا باید از ترک کنندگان رسانه خود ممنون باشیم؟

.. متوسطه

سپاسگزاری کردن کاری پسندیده و اقدامی مثبت است که ما در قبال کسانی که محبت یا لطفی را شامل حالمان کرده‌اند انجام می‌دهیم. اما نکته جالب و در بیشتر موارد، پنهان این است که گاهی دیگران با کارهای به ظاهر منفی خود هم به ما لطف می‌کنند. شاید بتوان نمونه جالب این موضوع را در کاربرانی پیدا کرد که رسانه ما را ترک می‌کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» اهمیت تشکر از ترک کنندگان رسانه

5
چگونه در کانال تلگرام لینک‌سازی کنیم؟

.. متوسطه

داشتن ممبر با کیفیت، یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان کانال‌های تلگرامی است. آنها به هر دری می‌زنند تا بتوانند ممبرهای جدید را به سمت کانال خود جذب کنند. مثلا تبلیغ می‌دهند، هزینه می‌کنند و ساعت‌های زیادی را برای تولید محتوای حرفه‌ای کنار می‌گذارند. اما باز هم نمی‌توانند در بخش دوم این کار، یعنی حفظ ممبرهایشان موفق عمل کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» با بررسی چند نکته مهم به دنبال روش‌هایی برای «جلوگیری از ریزش

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

نورا میرزایی
نوشته شده در: ۲۰:۱۸ ۰۹/۰۲/۱۴۰۰

من خواستم یه تشکر ویییییژه بکنم بابت این سایت خفن و خوبتون?
از دیشب افتادم توش از پای لپتاپ تکون نمیخورم بس که پر از یادگیریه و جذاب☺️
واقعا ایول و افرین ??

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۲:۴۵ ۱۰/۰۲/۱۴۰۰

ممنون از شما خانم میرزایی عزیز?
مرسی واقعا بابت این پیام پر انرژی‌تون

×