بستن

بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

5,698 بازدید ۴ کامنت
مخاطبان در کمپین شبکه های اجتماعی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست.

چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا سردربیاورید. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به موضوع «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» آشناتر می‌شویم.
  • انواع مخاطب در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی می‌کنیم.
  • نگاهی به مزیت‌های (Social Media Marketing) می‌اندازیم.
  • نکته مثبت تبدیل کردن پیج خود به یک رسانه با ارزش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

منظور از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

به زبان ساده، هر نوع فعالیتی که در شبکه های اجتماعی با هدف بازاریابی محصول یا خدمت در حال انجام هست بازاریابی در شبکه های اجتماعی نام دارد.پس وقتی ما به عنوان صاحب یا کارشناس یک کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم و می‌خواهیم از این ابزار (شبکه های اجتماعی) به کاربران هدفمان نزدیک‌تر شویم، در حال انجام Social Media Marketing یا (SMM) هستیم.باتوجه به محدودیت‌هایی که در ایران داریم بازاریابی در شبکه های اجتماعی در ایران یعنی بازاریابی در اینستاگرام، بازاریابی در لینکدین، بازاریابی در تلگرام و بازاریابی در توییتر. که برای هر کدام یک نقشه راه یادگیری ترسیم کردیم و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

حالا باید به این فکر کنیم که به عنوان یک کسب و کار چه هدفی از حضور در شبکه‌های اجتماعی داریم؟

به نظر من با توجه به اینکه ماهیت شبکه‌های اجتماعی برقراری ارتباط آسان‌تر با مردم است، به عنوان یک کسب و کار باید هدف کلیدی خود را روی ایجاد یک ارتباط سازنده با مخاطبانتان بگذاریم.

اگر سری به پیج‌های بیزنسی بزنید متوجه می‌شوید که بسیاری از این پیج‌ها تلاشی برای برقراری ارتباط سازنده با مخاطب هدف خود نمی‌کنند. نهایت کار آنها به معرفی محصول یا خدماتشان خلاصه می‌شود. از طرفی، برقراری ارتباط سازنده با مشتری‌ها به این معنی نیست که فقط به کامنت‌ها پاسخ دهیم؛ البته بگذریم از اینکه بسیاری از پیج‌های بیزنسی به همین اندازه هم برای برقراری ارتباط تلاش نمی‌کنند.

در حقیقت، یک ارتباط سازنده، جاده‌ای دوطرفه است که میان شما و مشتریانتان قرار می‌گیرد. شما در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا می‌کنید تا مخاطب خود و نیازهای او را بهتر بشناسید و از این راه بتوانید محصول یا سرویسی که پاسخگوی نیازهای کاربرانتان باشد را ارائه دهید.

فروش در شبکه‌های اجتماعی هم بخش مهمی است اما در اولویت دوم قرار می‌گیرد. جابه‌جا کردن این دو اولویت و تمرکز روی فروش، کار اشتباهی است که بیشتر پیج‌های بیزنسی آن را انجام می‌دهند. اگر شما هدف اصلی و اولویت اول خود را روی برقراری ارتباط سازنده با مخاطبانتان بگذارید، برندتان بهتر شناخته می‌شود و از این راه خودبه‌خود فروشتان هم افزایش پیدا می‌کند. پس باید به هنگام طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی این مورد را کاملا برای خودتان روشن کنید.

مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی

آیا مخاطب خود را می‌شناسید؟

مخاطب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1.     دسته اول از کاربرانی تشکیل شده است که تا قبل از ایجاد پیجتان در شبکه‌های اجتماعی از وجودتان و خدماتی که ارائه می‌دهید خبر نداشتند. تصور کنید شما در اینستاگرام پیجی ساخته‌اید و چند نفر شما را فالو می‌کنند.

در این هنگام نباید فکر کنید که این افراد با پیج و برندتان آشنا شده و به دنبال‌کننده شما تبدیل شده‌اند. طی کردن فاصله میان یک فالوئر ساده و یک دنبال‌کننده واقعی به زمان و البته تلاش شما برای تولید محتوای جذاب بستگی پیدا می‌کند.

شناسایی مخاطبان هدف

  1.     دسته دوم به کاربرانی برمی‌گردد که گه‌گاهی از وب‌سایتتان خرید دارند و مشتری شما هستند. شما با حضور خود در شبکه‌های اجتماعی این فرصت را به دست می‌آورید که با عمیق‌تر کردن ارتباط خود با آنها و معرفی گسترده‌تر برندتان تعداد مرتبه‌های خرید توسط این مشتریان را افزایش دهید.
  2.      دسته بعدی به مشتریان وفادارتان تعلق دارد. این کاربران، محصول یا خدمات شما را واقعا دوست دارند و نقش بسیار پررنگی در تبلیغات دهان به دهان یا معرفی شما به دوستان و آشناهای خود بازی دارند. با وجود آنکه افراد این دسته‌بندی تعداد کم‌تری را تشکیل می‌دهد اما آنها می‌توانند تاثیر عمیقی روی رشد کسب و کار شما بگذارند.

مثلا وقتی برای کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی پیجی می‌سازید، این افراد اولین فالوئرهای وفادار شما را تشکیل خواهند داد. این کاربران نه تنها بدون چشم‌داشت محصولات یا خدماتتان را از طریق استوری یا پست به دیگران معرفی می‌کنند بلکه بیشترین آمار مشارکت را در رویدادهایی مانند مسابقه‌ها دارند. حتی آنها برای شما محتوا می‌سازند و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

مردم در شبکه های اجتماعی

نگاهی به دو مزیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

Social Media Marketing یا (SMM) مزیت‌های زیادی دارد. اما دو مورد از آنها بسیار مهم‌تر هستند:

  1.     برند ما در فضای دیجیتال بیشتر مطرح می‌شود

وجود کاربران بسیار زیادی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به شما فرصتی می‌دهد تا با مشتریان جدیدی آشنا شوید.

  1.     مخاطبان قدیمی، بیشتر با ما آشنا می‌شوند

گذشته از پیدا کردن مشتری‌های جدید، شبکه‌های اجتماعی این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان قدیمی‌تر خود که از طریق سایت یا حتی تبلیغات با شما آشنا شده‌اند ایجاد کنید و با جذب دوباره آنها به سمت وب‌سایتتان از آنها مشتری بسازید.

بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی

از پیج خود به عنوان یک رسانه اطلاع‌رسانی استفاده کنید

بارها پیش آمده که یک کسب و کار به دلیل پیچیدن شایعه‌ای در بازار و عدم دسترسی به مشتریانش دچار دردسر شده است. اگر شما رسانه فعالی در یکی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشید در چنین مواقعی به راحتی می‌توانید به مشتریان خود اطلاع رسانی کنید و جلوی افزایش شایعه را بگیرید. گذشته از این می‌توانید خبر ارائه محصولات جدیدتان را هم به گوش مخاطبان خود برسانید.

این دو مورد مثال‌هایی از ایجاد یک رسانه اطلاع رسانی بود.

بدون نقشه به جنگل رفتن یعنی انتخاب گم شدن

داشتن حضوری موفق در شبکه‌های اجتماعی به استراتژی شما و هدفی که از حضور در این محیط دارید بستگی پیدا می‌کند. اگر بدون در نظر گرفتن این موارد و فقط برای داشتن یک پیج اجتماعی این کار را انجام می‌دهید، زحمت‌هایی که می‌کشید به هیچ حاصلی نمی‌رسند.

با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها و فیلترها ایرانی‌ها به تعداد انگشت شماری از شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، حضور قدرتمند کسب و کار شما در این عرصه می‌تواند به رشد و توسعه برندتان کمک کند. البته باز هم تاکید می‌کنم که باید برای حضور خود استراتژی، هدف و برنامه داشته باشید.

دوست دارید به عنوان یک حرفه‌ای در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید؟

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. شما بهار آموزش دیجیتال مارکتینگتان را چگونه آغاز کردید؟ ما در دیجیتالینگ، آغازی اصولی و بهاری سرسبز را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا سال‌های پیش روی مارکتینگ خودتان را در حال و هوایی سرشار از اعتماد به نفس و مهارت سپری کنید.

در دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ که بیش از ۲۲ ساعت آموزش ویدیویی پروژه‌محور را تشکیل می‌دهد شما یاد می‌گیرید که چگونه باید در مسیر دیجیتال مارکتینگ قدم بگذارید و در ادامه چگونه مسیر را برای پیشرفت خودتان برنامه‌ریزی کنید. اگر اهل عمل هستید و تصمیمتان برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر کاردرست و درجه‌یک، جدی است دستتان را به ما بدهید و بگذارید در قدم‌های آغازین مسیرتان در کنارتان باشیم.

ما به شما تجربه، مهارت و دانشی که در طول هفت سال به دست آورده‌ایم را پیشنهاد می‌دهیم. شما بدون شک، برنده اصلی این پیشنهاد خواهید بود.

ورود به دوره دیجیتال مارکتینگ

خلاصه‌ای از آنچه با هم در بازاریابی در شبکه های اجتماعی گفتیم:

  • تمام فعالیت‌هایی که در شبکه اجتماعی با هدف تبلیغ محصول یا خدمت انجام می‌شوند در شمار بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
  • تلاش برای برقراری ارتباط سازنده با مشتریان، مشخص کردن هدف از بازاریابی و شناخت عمیق مخاطب هدف، اولین قدم‌ها برای ایجاد جریانی از بازاریابی قوی در شبکه‌های اجتماعی هستند.
  • مواردی مانند: «مطرح شدن برند در فضای دیجیتال» و «آشناتر شدن مخاطبان قدیمی با ما» از مزیت‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی  محسوب می‌شوند.
  • تبدیل کردن پیج کسب و کار خود به یک دریچه اطلاع‌رسانی در فضای آنلاین می‌تواند در بسیاری از موارد کمک‌حال برندتان باشد.
  • داشتن استراتژی، هدف و برنامه، کلیدهای پیروزی در بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا (Social Media Marketing) هستند.

نظر شما چیست؟

به عنوان صاحب یک کسب و کار، هدف شما از حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

چند درصد از عملکرد شما در شبکه‌های اجتماعی در راستای اهدافتان بوده است؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3.7/5 - (12 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

. مقدماتی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست. چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا

2
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

3
چرا باید از ترک کنندگان رسانه خود ممنون باشیم؟

.. متوسطه

سپاسگزاری کردن کاری پسندیده و اقدامی مثبت است که ما در قبال کسانی که محبت یا لطفی را شامل حالمان کرده‌اند انجام می‌دهیم. اما نکته جالب و در بیشتر موارد، پنهان این است که گاهی دیگران با کارهای به ظاهر منفی خود هم به ما لطف می‌کنند. شاید بتوان نمونه جالب این موضوع را در کاربرانی پیدا کرد که رسانه ما را ترک می‌کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» اهمیت تشکر از ترک کنندگان رسانه

4
توییتر، داستان هشتگ‌ها و تاثیر آن در سئو

. مقدماتی

بخش بزرگی از بازاریابی به ماجرای آشنایی کاربران و برندها می‌پردازد. روش‌های گوناگونی برای استارت این آشنایی وجود دارند. برخی از این روش‌ها مانند تبلیغات مستقیم، بی‌واسطه و راحت، منظور خود را به کاربران منتقل می‌کنند و برخی دیگر مانند توییتر مارکتینگ، روی لبه‌ای تیز و بسیار باریک قدم می‌گذارند که لحظه‌ای غفلت می‌تواند پیروزی مارکتینگ یک برند را به شکستی بزرگ تبدیل کند. نکته مهم و رمز موفقیت در تمام این روش‌ها این است

5
نحوه ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و 6 نکته پررونق آن

.. متوسطه

مسابقه‌ها نیز بخشی از زندگی روی این کره خاکی هستند که حتی اگر اهل شرکت در آنها نباشیم هم در اطرافمان جریان دارند. شاید بزرگ‌ترین مسابقه‌ای که خواسته یا ناخواسته در آن درگیر هستیم، رقابت با آن فردی است که در ذهنمان از خودمان ساخته‌ایم؛ آن فرد بی‌عیب و نقص که تحسین همگان را برمی‌انگیزد، مرزهای محدودیت‌های پیش‌رویش را درهم می‌شکند و پیروز میدان رقابت‌های سخت است.  جدا از فلسفه‌ای که زندگی را مسابقه‌ای بزرگ

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمد مانند
نوشته شده در: ۱۵:۲۰ ۰۷/۰۷/۱۴۰۰

بهتر بود مخفف هایی مانند smm رو بطور کامل هم ذکر کنید

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۵:۲۷ ۰۷/۰۷/۱۴۰۰

سپاس از دقت شما آقای مانند عزیز
بله درسته بهتر بود که Social Media Marketing در مطلب لحاظ بشه
الان اصلاح شد ملاجظه بفرمایید???

رضا قاری
نوشته شده در: ۱۸:۲۰ ۰۵/۰۹/۱۳۹۹

در مورد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ارتباط نزدیک با مخاطب رو خیلی موافقم
ولی این مطلب بنظرم خیلی جای کار بیشتری داره یعنی میتونه محتوای کامل تری بهش اضافه بشه
ممنون میشم رسیدگی کنین
من پادکست‌هاتون رو هم در کانال تلگرام گوش میدادم
مفید بودن ممنونم ازتون?

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۱:۲۲ ۰۵/۰۹/۱۳۹۹

درود بر شما اقای قاری عزیز
ممنون از لطفتون خوشحالم که پیش از راه اندازی سایت، محتوای دیجیتالینگ رو دنبال می‌کردید
بله اکثر مطالب بعد از مدتی بروز خواهند شد
با سپاس

×