بستن

لینک کوتاه؛ آدرس‌هایی که با کمترین تعداد کاراکتر، حرفشان را می‌زنند

4,975 بازدید ۴ کامنت
کوتاه کننده لینک چیست؟

در این دنیای شلوغ، مختصر و مفید بودن یک نقطه قوت به شمار می‌رود. کاربران دوست دارند که لُپ کلام نویسندگان را در قالب یک یا چند جمله کوتاه بخوانند. شاید به همین دلیل است که سخنان بزرگان، طرفداران زیادی دارند. ماجرای کوتاه و مفید بودن حتی به لینک‌ها هم کشیده شده است. 

در واقع، لینک‌هایی که کوتاه و مشخص باشند، طرفداران بیشتری نسبت به لینک های طولانی دارند و احتمال اینکه راحت تر بخاطر سپرده شوند بسیار زیاد است اما این فقط یک بخش ماجرا است. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «لینک کوتاه» و نکته‌های پیرامونی آن می‌رویم. با ما همراه باشید. 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با یک تعریف ساده، نگاهی به مفهوم لینک کوتاه می‌اندازیم.
  • تفاوت لینک کوتاه و UTM را با هم بررسی می‌کنیم.
  • یک تجربه جالب از ساخت لینک کوتاه را با هم می‌خوانیم.
  • روش دسترسی به داده‌های شورت لینک‌ها را بررسی می‌کنیم.
  • تاثیر استفاده از لینک کوتاه را در مدیریت بودجه سایت، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

منظور از لینک کوتاه و سرویس‌های کوتاه کننده لینک چیست؟

حتما تا به الان لینک‌های کوتاه را در فضای وب به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اید مثلا با کلیک روی لینک https://zaya.io/lead-generation شما وارد مقاله روش‌های دریافت لید از بازدیدگنندگان سایت در دیجیتالینگ خواهید شد.حالا سوال اینجا است که این لینک چطور ایجاد شده است.

در واقع، ماجرا از این قرار است که از سرویس‌های کوتاه کننده لینک برای ساخت «لینک کوتاه» (Short Link) مثل لینک فوق استفاده می‌شود.

شورت لینک‌ها چند مزیت دارند. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

  • استفاده از آنها باعث می‌شود که لینک ما ظاهری کوتاه‌تر برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و… داشته باشد.
  • بعضی از لینک‌ها با کاراکترهای فارسی هستند که به کمک کوتاه کننده‌های لینک، زیباتر خواهند شد.
  • می‌توان داده‌های حاصل از کلیک کاربران روی لینک‌های کوتاه را اندازه‌گیری کرد.تعداد کلیک روی لینک، موقعیت جغرافیایی، مرورگر و دستگاه‌های کلیک کنندگان روی لینک بخشی از این آمار است.

نمونه لینک کوتاه

لینک کوتاه و UTM چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر مقاله «اندازه‌گیری محتوا» را مطالعه کرده باشید، در آنجا با هم گفتیم که اگر می‌خواهیم بفهمیم کاربران بعد از کلیک روی لینک وب‌سایت ما چه کارهایی در سایت انجام داده‌اند باید از UTM استفاده کنیم و چنین داده‌هایی را با جزئیات قابل قبول در گوگل آنالیتیکس مورد بررسی قرار دهیم. پس UTM به ماجراهای بعد از کلیک می‌پردازد نه تعداد کلیک. اما شورت لینک، تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک کلیک کرده‌اند را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید در مقاله «UTM چیست؟» با این ماجرا بیشتر و عمیق‌تر آشنا شوید.

نمونه از UTMشاید بهترین کاری که می‌توان انجام داد این باشد که یک لینک UTMدار را شورت لینک کنید. مثلا اگر برای یک کمپین تابستانی، لندینگ پیج طراحی کرده‌اید، برای آن صفحه، یک لینک UTM بسازید و سپس آن را کوتاه کنید. به این ترتیب، هم می‌توانید تعداد کلیک‌ها را اندازه‌گیری کنید و هم داده‌های بعد از کلیک را در آنالیتیکس، مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهید. ما در دیجیتالینگ تمام لینک‌هایی که کوتاه می‌کنیم به همراه UTM هستند که بتوانیم علاوه بر آمار کلیک روی لینک، رفتار کاربر بعد از کلیک را هم مشاهده کنیم.مانند تصویر زیر:

کلیک ها

نکته مهم استفاده از این روش در کشف این موضوع است که اگر مثلا 129 کلیک روی لینک انجام شده، چه تعداد کاربر وارد سایت شده‌اند؟ چون گاهی ممکن است کاربران روی لینک‌ها کلیک کنند اما به هر دلیلی وارد سایت نشوند. سه دلیل اصلی این ماجرا، فیلتر شدن ابزار کوتاه کننده لینک، سرعت کند صفحه‌ای که کاربر در آن فرود می‌آید و منصرف شدن کاربر از دیدن صفحه است. در مثال بالا روی لینک مطالب تشخیص فالوئر فیک 129 کلیک صورت گرفته اما همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم این مطلب در کمپین promote-post 108 ورودی داشته یعنی 21 کلیک دیگر به هر دلیلی به این صفحه وارد نشدند.از این تعداد ورودی 287 pageview صورت گرفته است.

پس می‌بینیم که این فاصله کلیک روی لینک تا ورود به سایت وجود دارد حتی در ورودی‌های مستقیم از موتور جستجوی گوگل هم این چنین است.

ورودی از شورت لینک در گوگل آنالیتیکس

حتی ممکن است تعداد کلیک‌ها زیاد باشند اما حتی یک نفر هم از سایت بازدید نکرده باشد. شاید مرور تجربه من در ادامه مطلب بتواند  کمک حال شما در این زمینه باشد.

ماجرای تحریم شدن لینک کوتاه بیتلی

مدتی قبل با استفاده از وب‌سایت «بیتلی» (bitly.com) یک لینک کوتاه ساختم. بعد از اینکه آن را تست کردم، متوجه شدم که اصلا بالا نمی‌آید و در عوض، صفحه گوگل و ارور 403 به من نمایش داده می‌شود. نمایش ارور 403 هم به این معنی است که چون در ایران و شرایط تحریم هستید نمی‌توانید از لینک استفاده کنید.من این ماجرا را بعد از چند ساعت متوجه شدم و این تحریم باعث شد که هیچ ورودی به سایت نداشته باشیم.

بعد از اینکه این سرویس از تحریم بیرون آمد فیلتر شد و دیگر در ایران قابل استفاده نیست.بعد از این ماجرا به سراغ یک سرویس کوتاه کننده لینک ایرانی به نام (zaya.io) رفتم. مزیت سرویس‌های کوتاه کننده لینک ایرانی این است که احتمال فیلترینگ بسیار کم است. البته سرویس‌های دیگری هم وجود دارند که من خیلی با آنها کار نکردم. از سرویس‌های ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اپیزو (Opizo.com)
  • B2n.ir
  • ریزی (Rizy.ir)
  • سولو لینک (Sololink.ir) 
  • lish.ir
  • و …

در واقع، فرقی نمی‌کند که از کدام یک از این سرویس‌ها استفاده می‌کنید. شاید تنها برتری آنها نسبت به یکدیگر، وجود برخی ویژگی‌های بهتر باشد. مثلا اگر بخواهم در مورد ویژگی zaya بگویم، وقتی یک لینک کوتاه را با آن می‌سازید، همان لحظه برایتان یک کد می‌سازد.

 مثلا لینک کوتاه شما می‌شود: «.zaya.io/guowx» این لینک، کوتاه است اما زیبا نیست. در سرویس زایا، شما به راحتی می‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید. فرض کنید من می‌خواهم آدرس یک پادکست که در مورد سئو است را کوتاه کنم. به این ترتیب، بعد از شخصی‌سازی لینک کوتاه شده، آدرس آن را « zaya.io/seo-digitaling» می‌گذارم. چنین آدرسی زیبایی خاصی دارد و باعث افزایش نرخ کلیک روی لینک می‌شود.طبق بررسی‌های دیجیتالینگ نرخ کلیک آن می‌تواند تا 30 درصد افزایش یابد.

چگونه می‌توانیم به داده‌های کلیک لینک‌های کوتاه دسترسی پیدا کنیم؟

پیشنهاد می‌کنم که همیشه از یک سرویس مشخص برای کوتاه کردن لینک‌ها استفاده کنید. چون به این ترتیب می‌توانید به راحتی آمارهایی همچون نرخ کلیک لینک‌ها را بررسی کنید و با توجه به آن‌ها علت‌های ضعف یا نقاط قوت خود را بیابید. مثلا اگر یک پست در تلگرام حدود 2000 بازدید می‌خورد با مراجعه به سرویسی که با آن لینک خود را کوتاه کرده‌اید می‌فهمید که از این تعداد بازدید، مثلا حدود 200 بار روی لینک‌تان کلیک شده است. 

شما می‌توانید در هر ابزار کوتاه کننده لینک یک اکانت بسازید و در پیشخوان اکانتتان، فهرست لینک‌های کوتاه شده خود را مشاهده کنید. در کنار این فهرست، داده‌هایی مانند زیر در اختیار شما قرار می‌گیرند:

  • تعداد کلیک روی هر لینک

تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک شما کلیک کرده‌اند را نمایش می‌دهد.

  • دستگاهی که با آن روی لینک کلیک شده است؛ مثلا موبایل، لپ‌تاپ و…

به احتمال زیاد بعد از بررسی این مورد، متوجه می‌شوید که بیش از 60 درصد کاربران از طریق موبایل روی لینک شما کلیک کرده‌اند. ممکن است صفحه سایت شما با موبایل بهینه نباشد و لازم است که دست به کار شوید و صفحات خود را بهینه کنید.


اطلاعات لینک کوتاه بر اساس دستگاه‌های ورودی

  • سیستم عامل کاربران چیست؟

بعضی از سرویس‌های کوتاه کننده لینک مثل zaya، حتی نوع سیستم عامل دستگاه کاربران را هم مشخص می‌کنند  مثلا به شما نشان می‌دهند که 10 درصد از ورودی‌ها با سیستم عامل آیفون بوده است. چنین داده‌هایی به شما کمک می‌کنند تا سایت خود را برای کاربرانی با موبایل آیفون هم بهینه‌سازی کنید.

اطلاعات لینک کوتاه بر اساس سیستم عامل ورودی

  • ساعت‌هایی که روی لینک کلیک شده است

تصور کنید شما کمپینی را در ساعت 11 قبل از ظهر در یک شبکه‌ اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اید و برای هر کانال یک شورت لینک مجزا در نظر گرفته‌اید. 

با بررسی آمار کلیک متوجه می‌شوید که از ساعت 11 تا 12 اتفاق عجیبی نیفتاده اما در بازه زمانی 1 تا 5 عصر، کلیک‌های بیشتری دریافت کرده‌اید. بر اساس این تجربه، شما درمی‌یابید که اگر کمپین بعدی خود را از ساعت 1 ظهر آغاز کنید، بازده بهتری دریافت خواهید کرد. مثل زیر توضیح تصویری همین جمله به روایت آمار است البته تعداد کلیک‌ها در این مثال محدود است اما امیدواریم که جان کلام را ادا کرده باشیم.

تاثیر ساعت روی کلیک

  • روزهایی که لینک کلیک خورده است

مثلا گاهی لینک‌هایی که آخر هفته منتشر می‌شوند، بهتر از لینک‌های اول هفته کلیک می‌خورند.

کدام روز بیشترین کلیک را داشتیم؟

  • کاربران با چه مرورگرهایی وارد سایت شده‌اند؟

به کمک این آمار می‌توانیم سایت را برای مرورگرهای گوناگون بهینه کرد تا تجربه بهتری را برای کاربران خلق کنیم.

مرورگرهایی که کاربران با آن وارد سایت شده اند

اگر تمام مرورگرها را برای بررسی سایت خود ندارید می‌توانید از ابزارهای آنلاین browser testing tools مانند comparium استفاده کنید و صفحات سایت را به کمک این سرویس بهینه کنید.

تست مرورگر به کمک ابزار comparium

اگر در سایت‌های کوتاه کننده لینک، حساب کاربری نداشتیم، چگونه داده‌ها را بررسی کنیم؟

گاهی پیش می‌آید که ما بدون اینکه در یک سرویس کوتاه کننده لینک ثبت نام کنیم، تنها یک لینک کوتاه ساخته‌ایم، از آن استفاده کرده‌ایم و حالا به دنبال داده‌های آن می‌گردیم. در این صورت هم خیلی راحت می‌توانیم به داده‌های لینکمان دسترسی پیدا کنیم. برای این کار باید وارد سایت کوتاه کننده لینک شویم و در بخش آمار بازدید لینک، لینک کوتاه خودمان را وارد کنیمتا به آمار آن لینک دسترسی پیدا کنید. این قابلیت در سرویس کوتاه ساز ایرانی b2n.ir قابل انجام است.

بررسی کلیک رقبا در سایت b2n

چگونه لینک رقبا را بررسی کنیم؟

نکته جالب دیگر در این زمینه، امکان بررسی داده‌های کلیک کمپین‌های رقبا است. به عنوان مثال، اگر دیجی‌کالا یک کمپین را در تلگرام به راه انداخته باشد، شما می‌توانید لینک کوتاه آن را بردارید و در پنل کاربری کوتاه ساز لینک وارد کنید.(البته در صورتی که از سرویسی شبیه به b2n.ir استفاده کرده باشند)

 من این کار را با یکی از کمپین‌های علی‌بابا انجام دادم. این کمپین خیلی در تلگرام دیده شده بود ولی داده‌های کلیک آن فقط 500 بار کلیک را نمایش می‌داد. برایم خیلی جالب بود که با وجود این همه هزینه، افراد کمی روی لینک کلیک کرده بودند. 

 

جلوگیری از هدر رفت بودجه با استفاده از لینک‌های کوتاه

نکته جالب دیگر این است که از داده‌های لینک‌های کوتاه می‌توان خیلی هوشمندانه‌تر هم استفاده کرد. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. تصور کنید که می‌خواهید به یک سایت دیگر، تبلیغ بنری سایت خودتان را بدهید. اما در مورد میزان بازده این کار مطمئن نیستید. به همین دلیل، قبل از اینکه دست به جیب بشوید و پول بی‌زبان خود را به حساب صاحب سایت بریزید، نگاهی به داده‌های سایر تبلیغات موجود در سایت می‌اندازید (به همان ترتیبی که با هم گفتیم، یعنی قرار دادن یک پلاس و …). 

این مطلب به پایان رسید اما یادگیری دیجیتال مارکتینگ ادامه دارد؛پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به نقشه راه دیجیتالینگ بزنید تا مقالات متنی، صوتی، ویدیویی و محصولات مرتبط با «آموزش‌  دیجیتال مارکتینگ» را مشاهده و مطالعه بفرمایید.

دوست دارید به عنوان یک حرفه‌ای در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید؟

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. شما بهار آموزش دیجیتال مارکتینگتان را چگونه آغاز کردید؟ ما در دیجیتالینگ، آغازی اصولی و بهاری سرسبز را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا سال‌های پیش روی مارکتینگ خودتان را در حال و هوایی سرشار از اعتماد به نفس و مهارت سپری کنید.

در دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ که بیش از ۲۲ ساعت آموزش ویدیویی پروژه‌محور را تشکیل می‌دهد شما یاد می‌گیرید که چگونه باید در مسیر دیجیتال مارکتینگ قدم بگذارید و در ادامه چگونه مسیر را برای پیشرفت خودتان برنامه‌ریزی کنید. اگر اهل عمل هستید و تصمیمتان برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر کاردرست و درجه‌یک، جدی است دستتان را به ما بدهید و بگذارید در قدم‌های آغازین مسیرتان در کنارتان باشیم.

ما به شما تجربه، مهارت و دانشی که در طول هفت سال به دست آورده‌ایم را پیشنهاد می‌دهیم. شما بدون شک، برنده اصلی این پیشنهاد خواهید بود.

ورود به دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ

خلاصه‌ای از آنچه با هم در لینک کوتاه گفتیم:

  • لینک‌های کوتاه، همان لینک‌های معمولی هستند که در سرویس‌های کوتاه کننده لینک قرار گرفته‌اند.
  • مواردی مانند: «کوتاه شدن ظاهری لینک‌های بلند»، «استفاده از کاراکترهای فارسی» و «اندازه‌گیری داده‌های حاصل از کلیک کاربران» در شمار مزیت‌های استفاده از لینک‌های کوتاه قرار می‌گیرند.
  • لینک‌های «UTM» رفتار کاربر پس از کلیک را بررسی می‌کنند اما لینک‌های کوتاه فقط تعداد کلیک کاربر را اندازه می‌گیرند.
  • با کوتاه کردن یک لینک «UTM» می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم تعداد کلیک را اندازه‌گیری کنید و هم پیگیر داده‌های پس از کلیک شوید.
  • استفاده کردن از سرویس‌های کوتاه کننده لینک ایرانی، نگرانی شما بابت مسدود شدن ناگهانی لینک را از میان می‌برد.
  • به کار بردن یک سرویس مشخص و همیشگی برای کوتاه کردن لینک‌ها امکان بررسی ساده‌تر آمارها و کشف نقطه‌های قوت و ضعف شما را افزایش می‌دهد.
  • مواردی مانند «تعداد کلیک روی هر لینک»، «دستگاهی که با آن روی لینک کلیک شده است؛ مثلا موبایل، لپ‌تاپ و…»، «سیستم عامل کاربران»، «ساعت‌هایی که روی لینک کلیک شده»، «روزهایی که لینک کلیک خورده» و «مرورگرهایی که کاربران با استفاده از آنها وارد سایت شده‌اند» داده‌هایی هستند که با استفاده از سرویس‌های کوتاه کننده لینک در اختیارتان قرار می‌گیرند.
  • با استفاده کردن از لینک‌های کوتاه دیگران می‌توانید داده‌های کلیک آنها را مورد بررسی قرار دهید.

نظر شما چیست؟

چقدر از لینک‌های کوتاه استفاده می‌کنید؟

چقدر از آمارهای سرویس شورت لینک استفاده بهینه برای خلق تجربه کاربری می‌کنید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (3 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
دیجیتال مارکتینگ چیست؟(به زبان ساده) از مزایا تا معرفی شاخه‌ها در ایران

. مقدماتی

«دیجیتال مارکتینگ چیست؟» شاید بتوان گفت این یکی از داغ‌ترین پرسش‌هایی است که به هنگام کار در فضای وب برای کاربران پیش می‌آید. چون از هر دری که وارد دنیای وب می‌شویم، سرنخی از دنیای دیجیتال مارکتینگ پیدا می‌کنیم و شستمان خبردار می‌شود که همه چیز به بازاریابی دیجیتال، گره خورده است. در حقیقت، بازاریابی دیجیتال، راز بقای کسب و کارها در قرن ۲۱ است. کسب و کارهایی که به حضور در دنیای سنتی اصرار

2
بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

. مقدماتی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست. چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا

3
اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟ (تعریف به زبان ساده)

.. متوسطه

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بپرسیم، «اینفلوئنسر» کیست؟ اگر کمی خوب نگاه کنیم، در زندگی هر کدام از ما حداقل یک فرد تاثیرگذار وجود دارد. او کسی است که مسیر اصلی زندگی‌مان را به ما نشان داده است و ما خواسته یا ناخواسته جا پای قدم‌های او گذاشته‌ایم. می‌توانیم غبار تاثیر این فرد را در تک‌تک تصمیم‌هایی که برای خودمان و زندگی‌مان می‌گیریم احساس کنیم. کم‌کم، آن‌قدر به او شبیه

4
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

5
مفهوم بازاریابی موتور جستجو و نقاط ضعف و قوت آن

.. متوسطه

در کارزار حضور در موتور جستجوی گوگل، دو راه برای مبارزه وجود دارد. راه اول که آن را «سئو» می‌نامند مسیری سنگلاخی است که باید با بیل و کُلنگ، عزمی راسخ و انگیزه‌ای لبریز، آن را برای خود هموار کنید. اما وقتی این جاده هموار شود می‌توانید با سرعت در آن پیش بروید. راه دوم «بازاریابی در موتور جستجو» نام دارد. مسیر آن کوتاه و از قبل هموار شده است. اما تا وقتی می‌توانید در

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمد هادی ابراهیمی
نوشته شده در: ۲۱:۰۲ ۲۳/۱۰/۱۴۰۰

قبل از اینکه این مقاله رو بخونم، از کانال تلگرام دیجیتالینگ ایده گرفتم و به سمت سرویس زایا رفتم و دقیقا تمامی توضیحات ذکر شده قابل اندازه گیری هست و این باعث میشه که بتونیم برای اهداف آینده خودمون تصمیمات درستی بگیرم?

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۳۳ ۲۴/۱۰/۱۴۰۰

احسنت بر شما آقای ابراهیمی عزیز که با دقت مطالب رو بررسی و در نهایت اجرا می‌کنید?

رضا محمودی
نوشته شده در: ۲۱:۱۳ ۲۲/۱۲/۱۳۹۹

چقدر با جزییات به این موارد پرداختین
سرویس کوتاه کننده لینک خارجی هم معرفی میکنین؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۱:۱۷ ۲۲/۱۲/۱۳۹۹

ممنون جناب محمودی عزیز
سعی کردیم محتوای جدید و با ارزشی رو در زمینه لینک کوتاه به وب فارسی اضافه کنیم
امیدواریم که موفق عمل کرده باشیم
در خصوص سرویس کوتاه کننده لینک خارجی، سرویس های متعددی هستند ولی چرا میخواین از سرویس خارجی استفاده کنین؟
احتمال فیلترینگ یا تحریم هست و این مورد از نظر فنی چندان پیچیده نیست و سرویس‌های خوب ایرانی هستند که بتونن پاسخگوی نیاز شما در این زمینه باشند

×