بستن

تکنیک‌های کلاه سیاه؛ روش‌هایی برای کلاه گذاشتن سر گوگل یا خودمان؟

علیرضا ابراهیمیان
13 اردیبهشت 1400
4,189 بازدید ۲ کامنت
سئو کلاه سیاو تاثیر آن بر گوگل

زودتر رسیدن به مقصد، آرزوی بسیاری از افراد است. عده‌ای می‌خواهند بدون تلاش، یادگرفتن و حتی صرف هزینه، به صورت رایگان و خیلی راحت به هدف خود برسند. در واقع، آنها می‌خواهند بدون اینکه صبر کنند، از دانه سیب، سیب بچینند. ادعایشان هم این است که افراد زیادی از این طریق به موفقیت رسیده‌اند. به قول «سم والتون»، بنیان‌گذار بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان، رسیدن به موفقیت یک شبه، اغلب سال‌ها زمان می‌برد. 

در دنیای وب هم چنین ماجرایی برقرار است. افراد زیادی می‌خواهند با پیاده کردن تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، زحمت تولید محتوا، دریافت لینک‌های معتبر و ساخت اعتمادی سازنده را از سرشان کم کنند. غافل از آنکه با این کار، تنها سر خودشان را کلاه می‌گذارند. چون اجرا کردن این تکنیک‌ها مثل راه رفتن روی لایه نازکی از یخ است که خیلی زود در هم می‌شکند.

 در صورتی که حرکت اصولی، مانند قدم برداشتن روی یک جاده سنگی است و دیر یا زود، شما را مقصدتان می‌رساند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «تکنیک‌های کلاه سیاه در سئو» می‌رویم. آشنا شدن با این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر قدم بردارید. 

نسخه صوتی مقاله‌ی زیر آماده‌ی شنیدن است! گوش جان!

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم سئو کلاه سیاه و کلاه سفید آشنا می‌شویم.
  • نگاهی به تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌اندازیم.
  • اقدام اشتباهی که بیشتر وب‌سایت‌ها در مورد کلیدواژه‌ها مرتکب می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • ارتباط میان الگوریتم پنگوئن گوگل و سئو کلاه سیاه را موشکافی می‌کنیم.

مفهوم کلاه‌های رنگی سئو (کلاه سفید، خاکستری و سیاه)

در کل، سه روش برای سئو کردن سایت وجود دارد:

  • سئو کلاه سفید چیست؟

بیایید فرض کنیم که این سئو، یک آدم مثبت است که همه کارهایش را از روی اصول و با دنبال کردن یک روند درست انجام می‌دهد. 

  • سئو کلاه سیاه

در سئوی کلاه سیاه، سئوکار با استفاده از روش‌های به خصوصی، الگوریتم‌های گوگل را دور می‌زند تا خیلی سریع‌تر به نتیجه دلخواهش برسد. به کار بردن این تکنیک‌ها نمی‌توانند در بلندمدت سودمند باشند و خیلی زود، اثرات نامطلوب خود را نشان می‌دهند. سئو کلاه سیاه چیست؟

  • سئو کلاه خاکستری

این سئو از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و سفید با هم استفاده می‌کند. این موردی است که بیشتر با تجربه و شناخت بیشتر سئوی کلاه سیاه و سفید به آن می‌رسید. شاید برای کمک به دیده شدن سایتتان از روش‌هایی برای سئو استفاده کنید که نه سفید هستند و نه سیاه. اما تاثیر خوبی روی سایتتان می‌گذارند. 

با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه بیشتر آشنا شوید

بیشتر آشنا شدن با روش‌های سئو کلاه سیاه به شما کمک می‌کند تا بتوانید روی سئوی سایتتان تسلط بیشتری پیدا کرده و از انجام روش‌هایی که سودمند نیستند دوری کنید. در ادامه چند روش معروف در سئوی کلاه سیاه را برایتان توضیح می‌دهم.

  • خرید بک لینک نامعتبر

سایت‌های زیادی هستند که با خرید بک لینک نامعتبر و مخرب به دنبال بهبود رتبه سایتشان در یک بازه زمانی مشخص می‌گردند. ولی بعد از مدتی به همان سرعت که بالا رفته بودند، افت می‌کنند. چون بک لینک گرفتن اصول دارد و نمی‌توان با گرفتن بک لینک از هر سایتی روی سئو تاثیر خوبی گذاشت. 

ممکن است همان سایتی که شما از آن بک لینک گرفتید، نمره اسپم بالایی داشته باشد، در نتایج سرچ کلیدواژه‌های مختلف خیلی پایین باشد یا اصلا ممکن است سایتش پنالتی شده باشد. وقتی چنین سایتی به یک سایت دیگر لینک می‌دهد یعنی اعتباری از خودش را به آن پاس می‌دهد. حالا اگر این اعتبار منفی باشد یا سایت او با سایت شما هم‌موضوع نباشد، رتبه سایت شما هم افت پیدا می‌کند.

 در حقیقت، نکته مهم در مورد بک لینک‌ها تعداد آنها نیست، کیفیت آنها است. با این وجود، یکی از روش‌های خوب در خرید بک لینک، سفارش رپورتاژ آگهی است. چون در این صورت، شما می‌دانید که با چه سایتی در ارتباط هستید، موارد مختلف را بررسی کرده‌اید و در قالب یک متن خوب و حساب شده، لینکی از خودتان را منتشر می‌کنید. در واقع، نوشتن رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های سئو کلاه سفید  یا بعضا کلاه خاکستری به شمار می‌رود.  

  • فرستادن ربات به سایتفرستادن ربات‌ها به سایت

این روش که قبلا خیلی از آن استفاده می‌شد با استفاده از ربات‌ها انجام می‌گرفت. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را توضیح دهم. تصور کنید شما می‌خواهید با کلیدواژه «خرید پوشاک ورزشی» به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید.

 برای این کار از تعدادی ربات کمک می‌گیرید تا در پوشش یک کاربر واقعی، کلیدواژه مورد نظرتان را سرچ کنند، وارد سایت شما شوند و مدتی در آن باقی بمانند. شاید در ابتدا استفاده از این روش بتواند به برخی از سایت‌ها کمک کند تا نتیجه جستجوی گوگل را دست‌کاری کنند. اما وقتی گوگل متوجه این حقه شود، به شدت سایت را تنبیه و جریمه می‌کند.

  • نوشتن محتواهایی که کاربر آنها را نمی‌بیند

این یک روش قدیمی است که در آن محتوا یا کلیدواژه‌های خاصی را در صفحه‌های مختلف سایت خود با فونتی همرنگ پس زمینه قرار می‌دهید. این محتوا توسط کاربر دیده نمی‌شود اما گوگل آن را می‌خواند. اگر گوگل متوجه این کار شود، به شدت سایت را جریمه می‌کند. چون هر چیزی که گوگل می‌بیند را کاربران هم باید ببینند.  

  • استفاده از ربات برای تولید محتوا

در این روش، شما با استفاده از ربات‌ها محتوای تولید شده در سایت‌های دیگر را با کمی دست‌کاری به عنوان یک محتوای جدید در سایت خودتان منتشر می‌کنید. 

  • ساخت مزرعه لینک

«مزرعه لینک» (Link Farm) نیز یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه به شمار می‌رود. در این روش شما چندین صفحه بی‌کیفیت می‌سازید که هیچ چیزی جز لینک سایت‌های خارجی در آن وجود ندارد. این کار واقعا هیچ ارزشی ندارد و کمکی نمی‌کند اما باز هم یکی از روش‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. 

  • ساخت لینک‌های اسپمچی نیت کردیم و سر از کجا در آوردیم!

تصور کنید سایت شما در زمینه فروش عینک آفتابی فعالیت می‌کند. اما شما در صفحه‌های مختلف سایت خود به کلیدواژه‌هایی لینک می‌دهید که اصلا ربطی به زمینه کاری شما ندارند. مثلا به کلیدواژه‌هایی همچون «خرید گوشی اپل» یا «طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی» لینک می‌دهید. شاید شما هم در دام چنین سایت‌هایی افتاده باشید. 

  • محتواهای تکراری در صفحه‌های مختلف سایت

برخی از وب‌سایت‌ها با تولید یک محتوا و انتشار آن در صفحه‌های مختلف سایتشان به طریقی روش سئو کلاه سیاه را در سایت خود اجرا می‌کنند. اما این روش هیچ ارزشی برای گوگل ندارد. بهتر است به جای این کار، زحمت و زمان خود را روی تولید محتواهای جدید بگذاریم. 

یک حرکت اشتباه روی کلیدواژه‌ها

برخی از مدیران وب‌سایت‌ها فکر می‌کنند که برای بالا آمدن در نتایج جستجو گوگل باید فقط روی یک یا دو کلیدواژه متمرکز شوند. به همین دلیل بیشتر صفحه‌های سایتشان را با یک انکورتکست مشابه پر کرده‌اند. در صورتی که برای ساخت بک لینک باید قبل از هر کاری تحقیق جامع کلمات کلیدی را انجام دهید.

 شاید بعد از این تحقیق به حدود 300 کلیدواژه مرتبط با موضوع کار خود دست پیدا کنید. حالا باید از بین آنها مثلا 30 کلیدواژه اصلی را انتخاب کرده و روی سئو کردن آنها تمرکز کنید. پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه بیشتر به مقاله «تحقیق جامع کلمات کلیدی» سری بزنید. 

الگوریتم پنگوئن گوگل، پلیس مبارزه با سئو کلاه سیاهپلیس گوگل، پنگوئن خان!

دنیای وب بسیار گسترده است و همه در آن در حال یاد گرفتن چیزهای جدید هستیم. حتی گوگل هم از این ماجرا مستثنا نیست. اما نکته مثبت گوگل در رشد دائمی آن نهفته است. 

همان‌طور که برخی از کاربران وب به دنبال سوءاستفاده از کم و کاستی‌های گوگل بودند، او نیز با الگوریتم‌های مختلفی که ایجاد کرد توانست در مقابل آنها قد علم کند. یکی از تلاش‌های خوب گوگل برای جلوگیری از سئو کلاه سیاه در الگوریتم پنگوئن گوگل خود را نشان داد. این الگوریتم، سایت‌هایی را که از روش سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند شناسایی و جریمه می‌کند. 

ما در مقاله‌ی دیگری به صورت کامل به «الگوریتم پنگوئن گوگل» و عملکرد آن پرداختیم. چنانچه مایل هستید، مطالعه کنید.

می‌خواهید سفید بازی کنید تا همیشه پیروز میدان باشید؟

در دوره سئو محتوا، تمام نکات کلاه سفید از سئو محتوا که در هفت سال اخیر تجربه کردیم را با شما به اشتراک گذاشتیم.برای دیدن دوره به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

دوره آموزشی محتوای سئو شده

نظر شما چیست؟

آیا تاکنون از تکنیک‌های کلاه سیاه برای سئوی سایت خودتان استفاده کرده‌اید؟

با وجود آنکه گوگل با قدرت در حال مقابله با تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است، به نظر شما چرا باز هم برخی مدیران سایت به سمت این روش‌ها پیش می‌روند؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (1 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

2
سئو محتوا چیست؟ ۱۱ نکته‌ای که باید در محتوای سئو شده رعایت کنیم

. مقدماتی

همه کسانی که در فضای دیجیتال دست به قلم می‌شوند دوست دارند که محتوایشان توسط کاربران خوانده شود. محتوایی که دیده نمی‌شود، انرژی، انگیزه، زمان و حتی هزینه تولید کننده آن را به هدر می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن به دیده شدن محتواها کمک کرد، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو است. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که محتوای ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌نشیند و در معرض دید

3
مفهوم سئو کلاه سفید، آن روی زیبای سئو

.. متوسطه

راه‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف وجود دارند. برخی از آنها اصولی و درست هستند و برخی دیگر اصول را زیر پا می‌گذارند تا با سرعت بیشتری به هدف برسند. در دنیای سئو هم تولیدکنندگان محتوا از راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب موردشان استفاده می‌کنند. برخی دنباله ‌روی سئو کلاه سفید هستند و می‌خواهند از راه درست به هدفشان برسند و برخی دیگر می‌خواهند با استفاده از روش‌های دیگر، خیلی زودتر با اهدافشان ملاقات کنند.

4
مخاطب شناسی در سئو، پیدا کردن راه از میان بیراهه‌ها

.. متوسطه

دانستن، توانایی است. وقتی بدانیم کجا می‌رویم، مقصد را خواهیم یافت؛ وقتی بدانیم به دنبال چه کسی هستیم، او را پیدا خواهیم کرد. فضای وب، سرشار از کاربر است؛ کسانی که گاهی ذره‌ای به هم شباهت ندارند. پس برای اینکه بتوان در این بستر به موفقیت رسید، چاره‌ای جز شناخت مخاطب هدفمان نداریم.  چون وقتی او را بشناسیم، می‌توانیم با توجه به علاقه و نیازهایش محتوا، محصول یا خدماتمان را بهینه‌سازی کنیم. در این مقاله

5
کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

.. متوسطه

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند. گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

پشتیبانی گرشا
نوشته شده در: ۱۸:۰۹ ۲۳/۰۲/۱۴۰۰

تلاش شما در تولیدمحتوای باکیفیت، مستمر و مفید برای ما الهام‌بخشه و امیدواریم ما هم به این سطح از کیفیت برسیم. همچنان پرقدرت ادامه بدید.?

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۰:۵۸ ۲۴/۰۲/۱۴۰۰

درود بر شما دوست عزیز از مجموعه گرشا
سپاس از محبت شما
ممنونم?

×