بستن

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟ یک دوراهی کوچک اما مهم در سئو

4,652 بازدید ۴ کامنت
آدرس صفحه انگلیسی یا فارسی؟

تمام چیزهایی که در این جهان حضور دارند، مکانی هر چند کوچک را به خود اختصاص داده‌اند. این بدان معنا است که هر کدام از آنها، آدرسی دارند که با دنبال کردنش می‌توان آن چیزها را پیدا کرد. در این میان، آدرس‌ها نیز انواع گوناگونی دارند؛ برخی از آنها ساده و سرراست هستند و برخی دیگر مانند آدرس‌های پنهان در نقشه گنج دزدان دریایی، لابه‌لای خروارها پیچ‌وتاب، پنهان شده‌اند.

 در دنیای وب نیز کاربران از آدرس‌ها استفاده می‌کنند و با آنها مسیر خود را به سمت وب‌سایت‌ها می‌یابند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «آدرس صفحه (URL)» می‌رویم و میان دوراهی آدرس‌های فارسی یا انگلیسی، بهترین گزینه را پیدا می‌کنیم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ راه حل اینجاست! به نسخه صوتی این مطلب گوش جان دهید:

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • به دو راهی انتخاب (URL) فارسی یا انگلیسی سر می‌زنیم.
  • مهم‌ترین نکته برای انتخاب آدرس صفحه را می‌یابیم.
  • سه مزیت استفاده از آدرس صفحه به زبان انگلیسی را بررسی می‌کنیم.
  • تاثیر (URL) انگلیسی روی بهبود سئو را موشکافی می‌کنیم. 

آدرس صفحه (URL) فارسی باشد یا انگلیسی؟url صفحه انگلیسی یا فارسی

 معمولا بر سر این که آدرس صفحه وب‌سایت، فارسی باشد یا انگلیسی، سخنان ضد و نقیض زیادی گفته و شنیده می‎‌شوند. برخی طرفدار استفاده از آدرس صفحه به زبان انگلیسی هستند و برخی دیگر روی نوشتن فارسی این آدرس پافشاری می‌‎کنند.

 در این میان، عده‌‎ای نیز هر دو شیوه نوشتن آدرس را درست می‌‎دانند. اما واقعیت ماجرا این است که گوگل، هر دو شیوه آدرس‌نویسی – به زبان فارسی و انگلیسی – را متوجه می‎‌شود. در واقع، معیارهای دیگری هستند که فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحه را مشخص می‎‌کنند. اما آنها چه هستند؟ برایتان خواهم گفت.

در جستجوی یافتن یک حلقه اتصال میان آدرس و محتوای صفحه

اولین نکته‌‎ای که باید به هنگام انتخاب (URL) در نظر بگیریم این است که آدرس صفحه‎ باید با محتوای صفحه، ارتباط داشته باشد. بعضی از کاربران به جای انتخاب یک آدرس مرتبط با محتوای صفحه‎‌شان از تعدادی عدد استفاده می‎‌کنند. 

پیشنهاد من این است که اصلا این کار را انجام ندهید و حتما از یک عبارت مناسب برای این کار بهره بگیرید.پس مهم ترین موضوع ارتباط معنایی آدرس با محتوای آن صفحه است نه فارسی یا انگلیسی بودن آن.

اما میان فارسی یا انگلیسی نوشتن آدرس‎‎ها، ترجیح من زبان انگلیسی است و برای این کار چند دلیل دارم:

  • ظاهر مناسب و آراسته

 هنگامی که آدرس صفحه شما به زبان فارسی باشد به هنگام شِیر کردن آن مثلا در شبکه‎‌های اجتماعی – ظاهر به هم ریخته و نامرتبی به خود می‎‌گیرد. چون به تعدادی کُد هش شده تبدیل می‎‌شود که با نگاه کردن به آن نمی‎‌توان چیزی متوجه شد. استفاده از لینک‌های انگلیسی در سایت دیجیتالینگ

  • طول زیاد واژه‌‎ها در URL فارسی

اگر زمانی بخواهید لینک سازی خارجی داشته باشید با طول آدرس‎‌هایی که به زبان فارسی نوشته شده‎‌اند به مشکل برمی‎‌خورید.   

  • سخت شدن کار تحلیل صفحه‎‌ها در سرچ کنسول

وقتی در سرچ کنسول به سراغ تحلیل صفحه‌‎های سایت خودتان می‌‎روید، آدرس‌‎هایی که به زبان فارسی نوشته شده‌‎اند برایتان دردسرساز می‌شوند. چون همان‌طور که گفتیم، آدرس‎‌ها به صورت کدهای رمزنگاری شده درمی‎آیند و اصلا متوجه نمی‎‌شوید که آمار روبه‎‌رویتان به کدام صفحه از سایت شما مربوط می‎‌شود.البته سرچ کنسول گوگل اخیرا برای این موضوع راه حلی ارائه داده و شاید برای سایت شما این مشکل برطرف شده باشد.

در کل، کار کردن با (URL) فارسی سخت‌‎تر است. پس شاید بهترین کار این باشد که به عنوان یک اصل، همیشه از (URL) انگلیسی استفاده کنیم و چند کلمه کلیدی هم داخل آن بگنجانیم تا هر چه بهتر بتواند مفهوم صفحه مورد نظرش را منتقل کند. 

استفاده از (URL) انگلیسی و ابهام ایندکس شدن بهتر صفحه‎‌ها!ایندکس کردن url توسط گوگل

برخی از صاحبان وب‎سایت‎‌ها بر این باور هستند که استفاده از (URL) انگلیسی باعث می‎‌شود تا صفحه‎‌های سایت، بهتر ایندکس شوند. من این مورد را تجربه نکرده‌‎ام و شک دارم که این موضوع درست باشد پس نمی‎‌توانم به شما بگویم که خوب ایندکس شدن صفحه‎‌های سایت به دلیل وجود (URL) انگلیسی آن است. چون علت‎‌های زیادی پشت این ماجرا پنهان شده‌‎اند. 

شاید تنها دلیلی که باعث می‎‌شود تا ما از (URL) فارسی برای صفحه‎‌های وب‌سایت خود استفاده کنیم، ناسازگاری سیستم مدیریت محتوای سایتمان با (URL)های انگلیسی باشد. در آن صورت، سیستم به صورت خودکار از واژه‎‌های فارسی داخل آدرس صفحه استفاده می‎‌کند.

چرا باید روی یادگیری سئو محتوا سرمایه‌گذاری کنیم؟

سئو به ما کمک می‌کند تا محتوایمان را از میان انبوه محتواهای دیگر، پیش چشم مخاطب بیاوریم.ما در دوره سئو محتوا هرآنچه در چنته داشتیم را تقدیم شما کردیم تا با یادگیری عمیق سئو، از رقبای خود پیشی بگیرید.

دوره ویدیویی سئو محتوا

نظر شما چیست؟

چند درصد از آدرس‎‌های سایت شما به صورت فارسی هستند؟

به عنوان یک کاربر، کدام نوع آدرس‎‌دهی را ترجیح می‎‌دهید؟ آدرس‎‌هایی که به زبان فارسی هستند یا آدرس‌‎های انگلیسی؟

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

4.6/5 - (9 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

2
سئو محتوا چیست؟ ۱۱ نکته‌ای که باید در محتوای سئو شده رعایت کنیم

. مقدماتی

همه کسانی که در فضای دیجیتال دست به قلم می‌شوند دوست دارند که محتوایشان توسط کاربران خوانده شود. محتوایی که دیده نمی‌شود، انرژی، انگیزه، زمان و حتی هزینه تولید کننده آن را به هدر می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن به دیده شدن محتواها کمک کرد، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو است. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که محتوای ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌نشیند و در معرض دید

3
مفهوم سئو کلاه سفید، آن روی زیبای سئو

.. متوسطه

راه‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف وجود دارند. برخی از آنها اصولی و درست هستند و برخی دیگر اصول را زیر پا می‌گذارند تا با سرعت بیشتری به هدف برسند. در دنیای سئو هم تولیدکنندگان محتوا از راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب موردشان استفاده می‌کنند. برخی دنباله ‌روی سئو کلاه سفید هستند و می‌خواهند از راه درست به هدفشان برسند و برخی دیگر می‌خواهند با استفاده از روش‌های دیگر، خیلی زودتر با اهدافشان ملاقات کنند.

4
مخاطب شناسی در سئو، پیدا کردن راه از میان بیراهه‌ها

.. متوسطه

دانستن، توانایی است. وقتی بدانیم کجا می‌رویم، مقصد را خواهیم یافت؛ وقتی بدانیم به دنبال چه کسی هستیم، او را پیدا خواهیم کرد. فضای وب، سرشار از کاربر است؛ کسانی که گاهی ذره‌ای به هم شباهت ندارند. پس برای اینکه بتوان در این بستر به موفقیت رسید، چاره‌ای جز شناخت مخاطب هدفمان نداریم.  چون وقتی او را بشناسیم، می‌توانیم با توجه به علاقه و نیازهایش محتوا، محصول یا خدماتمان را بهینه‌سازی کنیم. در این مقاله

5
کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

.. متوسطه

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند. گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمد فتاحی
نوشته شده در: ۱۵:۱۳ ۰۲/۰۵/۱۴۰۰

فارسی یا انگلیسی بودن یو آر ال بستگی به نوع کسب و کار سایت هم داره. مثلا توی سایتای محتوا محور، رقابت بالاست و حتی گذاشتن کلمه کلیدی توی یو آر ال پست بلاگ، میتونه جایگاهشون رو توی صفحه سرپ تعیین کنه.

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۶:۲۸ ۰۲/۰۵/۱۴۰۰

درود بر شما
استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحه تاثیر میکروسکپی در سئو داره و در زمان رقابت تنگاتنگ بسیار جوابگو هست.
فارسی یا انگلیسی بودن هم تقریبا یکسان هست از نظر گوگل
موفق باشید آقای فتاحی عزیز

فرهاد گوهری
نوشته شده در: ۱۱:۴۴ ۱۷/۰۲/۱۴۰۰

سلام، ممنون از سایت و کانال خوب و به‌خصوص پادکست‌های عالیتون. ?
تقریبا تموم پادکست‌های شما رو گوش دادم و از شنیدنشون لذت میبرم، کانالتون رو بالای تلگرامم پین کردم که هرموقع پادکست جدیدی میذارید از دستش ندم.
پادکست‌های تخصصی سئو رو بیشتر کنید لطفا (البته نظر شخصی منه)
هرچند دیجیتال‌مارکتینگ فقط به معنای سئو نیست، ولی به شخصه از پادکست‌های تخصصی و سطح بالا که درمورد سئو میذارید خیلی لذت میبرم.
امیدوارم روز به روز پیشرفت کنید و همیشه موفق باشید ?

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۵۸ ۱۸/۰۲/۱۴۰۰

سلام آقای گوهری عزیز
سپاس از نظر شما واقعا دلگرم‌کننده بود
ممنون

×