بستن

انتخاب موضوع محتوا؛ چراغی که کوچه تاریک واژه‌ها را روشن می‌کند

4,613 بازدید ۴ کامنت
ایده یافتن محتوا

نوشتن، برای عده‌ای یک علاقه و برای برخی دیگر یک کار است. اما هر دو گروه باید در قدم اول، موضوعی برای نوشتن داشته باشند. در واقع، انتخاب موضوع برای تولید محتوا، چالش مشترکی است که به دغدغه اصلی بسیاری از افراد تبدیل شده است.

هر چقدر که موضوع‌ها خاص‌تر، جنجالی‌تر، جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشند، شانس بیشتری برای ورود به صفحه اول گوگل پیدا می‌کنند.

در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «انتخاب موضوع محتوا» می‌رویم، روش‌های به دست آوردن موضوع از مخاطبان و مشتریان را جویا می‌شویم، از تحقیق کلمات کلیدی و گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی برای کشف موضوع‌های ناب، کمک می‌گیریم، تالارهای گفتگو را زیرورو می‌کنیم، به سراغ گروه‌های تخصصی تلگرام می‌رویم و با عینک رقبا به این ماجرا می‌نگریم. 

اگر احساس می‌کنید روند یافتن موضوع تولید محتوا چیزی کمتر از صعود به قله دماوند نیست، حتما تا پایان این گفتگو با ما همراه باشید.

گوش دادن هم یکی از روش‌های جالب برای ایده گرفتن و یافتن موضوع‌های تازه است. می‌توانید این سبک متفاوت از ایده‌یابی را با پادکست این مقاله امتحان کنید.

پادکست به روز شده سال 1400?

چه راه‌هایی برای انتخاب موضوع محتوا داریم؟پیداکردن موضوع محتوا با گشتن در نزدیکی خودتان!

بیشتر وقت‌ها خیال می‌کنیم که برای انتخاب موضوع محتوا فقط یک یا دو راه بیشتر نداریم؛ اما اوضاع، بهتر از این حرف‌ها است. اجازه بدهید چند مورد از این راه‌ها را با هم بررسی کنیم:

  1. صحبت کردن با مخاطبانمان؛ میانبری برای گرفتن موضوع

وقتی به طور مستقیم با مخاطبانمان صحبت می‌کنیم چند ایده محتوایی به ذهنمان می‌رسد. حالا یا ما از لابه‌لای حرف‌های مخاطب به چنین ایده‌هایی می‌رسیم یا خود او به ما پیشنهاد می‌دهد.

اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. تصور کنید شما در چت آنلاین، دایرکت تلگرام و واتساپ، در یک تماس تلفنی یا حتی ایمیل و فکس در حال گفتگو با کاربران سایتتان هستید.

در این میان، متوجه می‌شوید که بیشتر کاربران در مورد یک موضوع تکراری از شما سوال می‌پرسند.

دقیقا در همین نقطه، شصتتان خبردار می‌شود که این یک موضوع خوب برای تولید محتوا است؛ حالا شاید بخواهید آن را در قالب یک مقاله، پادکست، ویدیو یا حتی یک پست در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

به نظر من، بهتر است در این جور مواقع، به جای آنکه حرف بزنیم، شنونده خوبی باشیم. البته این را هم بگویم که شما به عنوان یک کارشناس تولید محتوا مسئول پاسخ دادن به تماس‌ها یا چت‌های کاربران نیستید.

این مسئولیت بر عهده تیم پشتیبانی یا فروش است؛ اما می‌توانید با آن تیم هماهنگ شوید و از آنها بخواهید که چنین مواردی را به گوش شما برسانند. ناگفته نماند که از میان آن پیشنهادها هم باید به سراغ مواردی بروید که در راستای اهدافتان باشند.

  1. باز کردن سر صحبت با مشتریمانمشتری های ارزشمند، یاری دهنده ما برای پیداکردن موضوعات هستند.

مشتری، فردی است که یک قدم بیشتر به ما و برندمان نزدیک شده است. به همین دلیل می‌تواند نکته‌هایی باریکتر از مو را ببیند و آن را به گوشمان برساند. برای بعضی از بیزینس‌ها، مشتری همان کسی است که از سرویس‌هایشان استفاده می‌کند.

مثلا یکی از مخاطبانمان که در دوره بازاریابی محتوایی شرکت کرده و حالا به مشتری یا شرکت کننده دوره تبدیل شده است، به دلیل دقیق شدن در آن دوره، موضوع‌ها یا نکته‌هایی را به ما گوشزد می‌کند.

ما هم آن را در آپدیت دوره یا حتی در قالب یک مقاله منتشر می‌کنیم. حتی ممکن است ایده‌های محتوایی از میان تمرین‌هایی که شرکت کنندگان دوره برایمان می‌فرستند بیرون بیایند.

مینی نکته:

گاهی ما در مقابل مشتری‌مان و حرفی که به ما می‌زند، گارد می‌گیریم. چون فکر می‌کنیم نباید خیلی لی‌لی به لا‌لای مشتری بگذاریم و هر دم به ساز او برقصیم.

غافل از آنکه در لابه‌لای سخن‌های مشتری – به ویژه مشتری‌های ناراضی ما – ایده‌های فراوانی برای پیشرفت برندمان نهفته‌اند. پس اگر واقعا به فکر پیشرفت و ایجاد یک مزیت رقابتی درست و حسابی هستیم نباید از کنار نظر یا انتقاد مشتریانمان به آسانی عبور کنیم.

  1. کمک گرفتن از کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی

با کمک کیورد ریسرچ می‌توانیم ببینیم که کاربران و مخاطبان در زمینه کاری ما چه چیزهایی را سرچ کرده‌اند یا چه عبارت‌هایی را به کار برده‌اند.

من در مقاله «تحقیق کلمات کلیدی چیست؟» به طور مفصل در مورد این موضوع برایتان صحبت کرده‌ام که می‌توانید برای آشنایی بیشتر به سراغ آن گفتار بروید.

اما اگر به دنبال یادگیری عمیق این موضوع هستید تا از داده‌های آن برای رشد برند خودتان استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که به سراغ «دوره آموزشی تحقیق کلمات کلیدی» بروید.

ما در آن دوره، واو به واو ماجرای تحقیق کلمات کلیدی را با کمک یک پروژه فرضی پیش بردیم و ماجرا را تا عمیق شدن شما در این زمینه، همراه با تمرین، ادامه دادیم.

  1. گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، حرکتی نامحسوس به عنوان یک تماشاگر

در این روش، گشت و گذارمان در اینستاگرام را هدف‌دار می‌کنیم. به این ترتیب که در زمینه کاری خودمان پست‌های مختلف را بررسی کرده و به کامنت‌هایی که گذاشته می‌شوند دقت می‌کنیم. این کار می‌تواند ایده‌های خوبی را در اختیارمان بگذارد.

  1. زیر رو کردن تالارهای گفتگو

«فروم‌ها» یا «تالارهای گفتگو» هنوز هم در بعضی از زمینه‌ها زنده و فعال هستند. شما می‌توانید با حضور در آن تالارها و بررسی موضوع‌هایی که مورد بحث هستند به ایده‌های جالبی برای تولید محتوا دست پیدا کنید.

  1. پیوستن به گروه‌های تخصصی تلگرامکانال تلگرام دیجیتالینگ، فضای مناسب برای یادگیری

یکی از علت‌هایی که باعث سوت و کور شدن تالارهای گفتگو شده، به وجود آمدن گروه‌های تخصصی در تلگرام است.

شما می‌توانید با عضو شدن در گروه‌های تلگرامی از موضوع‌های گفتگو، دغدغه‌هایی که کاربران در مورد آن صحبت می‌کنند و نکته‌های رز و درشتی از این دست، باخبر شوید. ما هم در دیجیتالینگ از این روش استفاده می‌کنیم.

شاید دیده یا شنیده باشید که گاهی می‌گویم فلان سوال خیلی پرسیده می‌شود.

در واقع آن سوال‌ها به طور مستقیم از ما پرسیده نشده‌اند بلکه با رصد گروه‌های تلگرامی به آنها رسیده‌ایم و سعی کردیم در قالب پادکست و مقاله به آنها پاسخ دهیم.

البته گروه‌های تلگرامی فقط یک مثال بودند. شاید شما در لینکدین، واتساپ یا بسترهای دیگری گروه داشته باشید. در هر صورت، روش، یکسان است.

  1. تحلیل رقبا؛ نگاه به ماجرای تولید محتوا با عینک حریفان

بیشتر وقت‌ها رقبایمان روی برخی از موضوع‌ها کار کرده‌اند که ما با بررسی بهتر آن موضوع می‌توانیم محتوای کامل‌تری را به کاربرانمان ارائه دهیم.

حتی شاید بعضی از موضوع‌ها وجود داشته باشند که رقبای ما روی آنها کار نکرده‌اند.

در آن صورت هم می‌توانیم با کار کردن روی آن موارد، محتواهای دست‌اولی را برای مخاطبانمان آماده کنیم. البته در نظر داشته باشید که حرف اصلی ما در این بخش، الگوبرداری است نه کپی‌برداری.

با وجود آنکه موضوع یکسان است اما ما جور دیگری و حتی از نگاه متفاوت‌تری در مورد آن صحبت می‌کنیم. این ماجرایی است که در دوره بازاریابی محتوایی به طور مفصل در موردش صحبت کردیم.

آیا می‌خواهید سازوکار بررسی رقبا را مثل موم در دستتان بگیرید؟

پیشنهاد ما به شما شرکت کردن در دوره جامع بازاریابی محتوایی است.

در بخشی از این دوره که نزدیک به ۱۵ ساعت آموزش ویدیویی را در خود جای داده است، شما به صورت عملی با روند بررسی رقبا آشنا می‌شوید و با انجام تمرین‌هایی در این زمینه به یادگیری خودتان عمق می‌بخشید.

بررسی رقبا جریانی است که باید به طور پیوسته آن را انجام دهید. بنابراین، یاد گرفتن اصولی آن، دست شما را برای انجام بهتر، کاربردی‌تر و حرفه‌ای‌تر این ماجرا باز می‌گذارد و اطلاعات دست‌اولی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دوره آموزشی SEO Content

خلاصه‌ای از آنچه با هم در انتخاب موضوع محتوا گفتیم:

  • یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن موضوع، برقرار کردن ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریانتان است.
  • انجام تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند پُر جستجوترین ایده‌های محتوایی را در دستانتان قرار دهد.
  • «جستجو در شبکه‌های اجتماعی»، «شرکت کردن در فروم‌ها» و «عضو شدن در گروه‌های تخصصی تلگرامی» سه روش دیگر برای به دست آوردن موضوع‌های ناب هستند.
  • با استفاده از تحلیل رقبا می‌توانید باگ‌های محتوایی را شناسایی کرده و موضوع‌های جذابی را به دست بیاورید.

نظر شما چیست؟

شما از چه روشی برای به دست آوردن موضوع‌های مناسب، جذاب و کاربرپسند استفاده می‌کنید؟

لطفا نظرتان را در بخش گپ و گفت دیجیتالینگ بنویسید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

2
سئو محتوا چیست؟ ۱۱ نکته‌ای که باید در محتوای سئو شده رعایت کنیم

. مقدماتی

همه کسانی که در فضای دیجیتال دست به قلم می‌شوند دوست دارند که محتوایشان توسط کاربران خوانده شود. محتوایی که دیده نمی‌شود، انرژی، انگیزه، زمان و حتی هزینه تولید کننده آن را به هدر می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن به دیده شدن محتواها کمک کرد، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو است. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که محتوای ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌نشیند و در معرض دید

3
مفهوم سئو کلاه سفید، آن روی زیبای سئو

.. متوسطه

راه‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف وجود دارند. برخی از آنها اصولی و درست هستند و برخی دیگر اصول را زیر پا می‌گذارند تا با سرعت بیشتری به هدف برسند. در دنیای سئو هم تولیدکنندگان محتوا از راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب موردشان استفاده می‌کنند. برخی دنباله ‌روی سئو کلاه سفید هستند و می‌خواهند از راه درست به هدفشان برسند و برخی دیگر می‌خواهند با استفاده از روش‌های دیگر، خیلی زودتر با اهدافشان ملاقات کنند.

4
مخاطب شناسی در سئو، پیدا کردن راه از میان بیراهه‌ها

.. متوسطه

دانستن، توانایی است. وقتی بدانیم کجا می‌رویم، مقصد را خواهیم یافت؛ وقتی بدانیم به دنبال چه کسی هستیم، او را پیدا خواهیم کرد. فضای وب، سرشار از کاربر است؛ کسانی که گاهی ذره‌ای به هم شباهت ندارند. پس برای اینکه بتوان در این بستر به موفقیت رسید، چاره‌ای جز شناخت مخاطب هدفمان نداریم.  چون وقتی او را بشناسیم، می‌توانیم با توجه به علاقه و نیازهایش محتوا، محصول یا خدماتمان را بهینه‌سازی کنیم. در این مقاله

5
کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

.. متوسطه

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند. گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

معصومه غنیان
نوشته شده در: ۱۰:۰۴ ۱۴/۰۳/۱۴۰۰

ظرف دوروز گذشته شاید ۱۰۰ قسمت از پادکست هاتون رو گوش دادم و این شنیدن منو خوشحال می کنه. اطلاعات مفید و گویا هستن. مهم اینه که دیکته ای نیست و از خودتون می جوشه و به همین خاطر گیراتر هست. حتی انتخاب موضوع ها هم دیکته ای و کلیشه ای نیست و رنگ هویت و ماهیت شخصی یک هموطن جوان و پویا رو داره و این موجب میشه که علاوه بر آموختن احساس کنم که دارم با برادرم صحبت می کنم و این عالی هست. یاد گرفتن اطلاعاتی که به عنوان یک بلاگ نویس برام ارزشمنده در قالب روان و دوستانه. مثل کلاس تفریحی شده تا آموزشی. علت اینکه برای تک تک پست ها کامنت نمیذارم این هست که پشت سر هم گوش می دم و البته با سرعت یک و نیم تا دو برابر. ممنونم که این پست ها رو در کست باکس منتشر کردید چون تلگرام قابلیت افزایش سرعت نداره و به شخصه خیلی این قابلیت برام مهمه. زنده باشید و پاینده

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۰:۲۳ ۱۷/۰۳/۱۴۰۰

سپاس بی‌کران از شنا خانم غنیان عزیز
واقعا ممنون از این همه وقتی که گذاشتین
خستگی این هفته من و دیگر بچه‌های دیجیتالینگ با خوندن دیدگاه شما کاملا از بین رفت??
خوشحالیم که محتوا براتون اینقدر مفید بوده
در تلاش هستیم تا در آینده بهتر از قبل بشیم
موفق باشید

علی رضا قدیریان نیاری
نوشته شده در: ۲۰:۳۰ ۲۴/۱۱/۱۳۹۹

درود .بسیار نیکو بود و مفید به مانند سایر مطالبتون جناب ابراهیمیان.

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۰:۴۹ ۲۷/۱۱/۱۳۹۹

وقت بخیر اقای قدیریان عزیز
خوشحالیم که مطالب مفید مورد پسند بوده
همراه ما باشید که حالا حالا ها کار داریم?

×