بستن

چرخه عمر محتوا چیست؟ محتوای ما چقدر عمر می‌کند؟

4,329 بازدید ۲ کامنت
چرخه عمر محتوا چیست

هیچ محصولی ابدی نیست. این قانون، هم در مورد محصولات فیزیکی و هم در مورد محصولات دیجیتالی مانند محتوا جاری است. آگاهی یافتن از چرخه عمر محتوا به ما کمک می‌کند تا با زیر نظر گرفتن این محصول راهبردی، تصمیم‌های درستی بگیریم و کیفیت محتوا یا حتی برندمان را حفظ کنیم. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به موضوع «چرخه عمر محتوا» می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

منظور از چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا

چرخه عمر محتوا، فرایندی شش مرحله‌ای است که در اثر نگاه محصول‌گونه به محتوا ایجاد می‌شود. در ادامه، راجع به تک‌تک این مراحل با هم صحبت می‌کنیم.

  1. پیش تولید

قبل از تولید محتوا صورت می‌گیرد. یعنی زمانی که باید هدف خود از تولید محتوا را مشخص کنیم. متاسفانه عده زیادی از کاربران به این بخش توجه چندانی نمی‌کنند و تنها هدف خود را تولید محتوا در زمینه کسب و کارشان در نظر می‌گیرند. من در تقویم محتوایی برخی از سایت‌های خارجی دیده‌ام که جلوی هر محتوا به طور دقیق هدف‌ آن را درج کرده‌اند.

محتوایی که هدف یا اهداف مشخصی را دنبال نمی‌کند، هزینه‌ای به شمار می‌رود که هیچ بازده‌ای را به دنبال ندارد. اگر این موضوع را به درستی درک کنیم، حتی شاید به این نتیجه برسیم که هزینه‌های تولید محتوا را صرف انجام کارهای دیگری بکنیم.

  1. تولید محتوا

تولید محتوا

این گام، شامل بخش‌های زیادی می‌شود. پیشنهاد می‌کنم سری به «نقشه راه آموزشی بازاریابی محتوایی» بزنید و خیلی عمیق‌تر با این موضوع آشنا شوید. فقط این را بگویم که تاکید بر واژه «تولید» به این معنا نیست که ما حتما خودمان باید محتوا را تولید کنیم. گاهی پیش می‌آید که محتوا را از منبع‌های مختلف گردآوری می‌کنیم، گاهی این مخاطب است که برایمان محتوا تولید می‌کند که در اصطلاح به آن «UGC» می‌گویند.

  1. انتشار محتوا

بعد از تولید محتوا باید آن را منتشر کنیم. بسترهای مختلفی برای انتشار محتوا وجود دارند. مثلا سایت، تلگرام، پیج اینستاگرام و … . فکر نمی‌کنم کسب و کاری وجود داشته باشد که بخواهد این مرحله را حذف کند. اهمیت گام سوم در این است که بدانیم چه محتوایی را با چه فرمتی در چه بستری منتشر کنیم.

  1. ترویج محتوا

من در مقاله مفصلی راجع به «ترویج و توزیع محتوا» برایتان صحبت کرده‌ام و در طول آن تمام تجربه‌ها و راهکارهایی که در طول این چند سال به آنها رسیده بودم را توضیح دادم. پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر این گام، حتما آن مقاله را مطالعه کنید. بسیاری از کسب و کارها، محتواهای خوبی تولید می‌کنند اما به دلیل اینکه برای ترویج آن برنامه مشخصی ندارند، محتوایشان به دست مخاطب هدف نمی‌رسد.

  1. زنده کردن محتوا

زنده کردن محتوا

این گام به زمانی برمی‌گردد که ما باید محتوایمان را آپدیت کنیم. شاید بسیاری از محتواها به این گام احتیاجی نداشته باشند. تشخیص این مورد بر عهده شما است. اگر محتوای شما به شکلی است که بعد از مدتی اطلاعات آن قدیمی می‌شوند یا به علت تغییر برخی شرایط، باید تغییراتی در آن ایجاد کنید، چاره‌ای جز به‌روزرسانی آن ندارید؛ وگرنه محتوایی که برایش زمان گذاشتید، هزینه کردید و زحمت کشیدید، کاربران خود را از دست می‌دهد.

ما در دیجیتالینگ، برنامه منظمی برای آپدیت کردن محتواها داریم و هیچ‌وقت به بهانه تولید محتوای جدید از محتواهایی که قبلا تولید کرده‌ایم به آسانی نمی‌گذریم. گاهی در همین گام آپدیت کردن، مشکلاتی به وجود می‌آید که من هم با آنها روبه‌رو شده‌ام. مثلا محتوایی داشتم که ترافیک خیلی خوبی داشت اما به دلیل آپدیت نبودن بازخوردهای خوبی از آن نگرفتیم. حتی کاربرانی که آن محتوا را دیدند دیگر به ما اعتماد نکردند و به سراغ سایت‌های دیگر رفتند.

  1. حذف محتوا

آتش زدن محتوا

گاهی لازم است که برخی از محتواهای خود را حذف کنیم. این موضوع می‌تواند دلیل‌های متفاوتی داشته باشد. مثلا شاید هدف‌هایی که بر اساس آنها محتوا را نوشتیم دیگر برایمان اهمیتی ندارند. به عنوان مثال، قبلا محتوایی را برای ارائه یک سرویس می‌نوشتیم اما دیگر آن سرویس را ارائه نمی‌دهیم. البته برخی از مدیران سایت‌ها اصرار عجیبی به حفظ چنین محتواهایی دارند.

دلیلشان هم این است که برای آن محتوا هزینه کرده‌اند. غافل از آنکه این کار می‌تواند به اعتبار برندشان آسیب بزند. پس بهتر است هر چند وقت یک بار، محتواهای خود را مورد بازنگری قرار بدهیم و ببینیم که آیا هنوز هم به این محتواها در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود نیاز داریم یا نه؟

مثلا من به تازگی کانال تلگرام دیجیتالینگ را بررسی کردن و دیدم نیازی نیست بیش از این به برخی از محتواها پرداخته شود یا حتی آن محتوا دیگر کاربردی ندارد – الگوریتم‌ها آپدیت شده‌اند، سایت یا ابزاری که از آن صحبت کرده بودم دیگر وجود ندارد و … –  به همین دلیل آنها را حذف کردم.

می‌خواهید بازاریابی محتوایی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید؟

میان دانستن یک ماجرا و توانایی انجامش فاصله زیادی وجود دارد. اینکه شما بدانید استایل محتوا چیست با اینکه بتوانید استایل ویژه محتوایی خودتان را تولید کنید، فاصله زیادی دارد. ما برای شما یک میانبر آماده کرده‌ایم.

این میانبر «دوره بازاریابی محتوایی» نام دارد. پس از گذراندن این دوره می‌توانید همچون حرفه‌ای‌ها به تولید محتوا مشغول شوید. پس اگر تصمیمتان برای ورود به دنیای تولید کنندگان محتوا جدی است، به جای فکر کردن دست به کار شوید.

ورود به دوره بازاریابی محتوایی

خلاصه‌ای از آنچه با هم در چرخه عمر محتوا گفتیم:

  • محتوا هم نوعی محصول است و هر محصولی چرخه عمر مشخصی دارد.
  • چرخه عمر محتوا یا «content life cycle» از شش گام «پیش تولید»، «تولید محتوا»، «انتشار محتوا»، «ترویج محتوا»، «زنده کردن محتوا» و «حذف محتوا» تشکیل شده است.

 

نظر شما چیست؟

به عنوان یک تولید کننده محتوا آیا به اجرای این شش گام پایبند بوده‌اید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
محتوا چیست؟ در هزارتوی محتوای دیجیتال چه خبر است؟

. مقدماتی

قرن 21، دوران پادشاهی اطلاعات است. در این زمان، موفقیت افراد در هر زمینه‌ای به میزان اطلاعاتی که در اختیار دارند بستگی پیدا می‌کند. به همین دلیل، تولید و انتشار داده‌های مفید و کاربردی به کسب و کاری مستقل و سودآور تبدیل شده است که اگر به خوبی انجام شود، هم برای فرد تولید کننده و هم برای دریافت کننده محتوا، معامله‌ای دو سر بُرد محسوب می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ سری به مفهوم

2
تولید محتوا چیست؟ داستان راستان خلق محتوا برای مخاطبان

. مقدماتی

تولید محتوا، موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما تازه نیست. چون هر کدام از ما در طول روز با داستان‌هایی که برای یکدیگر تعریف می‌کنیم، متن‌های کوتاهی که برای هم می‌نویسیم و صداهایی که برای دیگری ارسال می‌کنیم در حال تولید محتوا البته به سبک خودمان هستیم. ماجرای تولید محتوا از زمانی جالب و البته جدی می‌شود که بخواهیم این روند تولید را به یک هدف مشخص گره بزنیم، آن را به گوش مخاطبان خاصی

3
بازاریابی محتوایی چیست؟ از تعریف مفهوم تا بررسی ۷ گام اساسی

. مقدماتی

تعریف‌ها مهم هستند. چون مانند نور بر بخش‌های تاریک مفهوم‌هایی که چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم می‌تابند و چهره واقعی آنها را به ما نشان می‌دهند. تنها در آن صورت است که می‌توانیم با آن ماجرا آشنا شده و حسابش را از چیزهایی که شبیهش هستند سوا کنیم. در مقاله‌های قبلی، هنگامی که اولین گام‌های آشنایی با محتوا را برمی‌داشتیم در مورد «مفهوم محتوا» و «چیستی تولید محتوا» صحبت کردیم. در ادامه مسیرمان می‌خواهیم با «بازاریابی محتوایی» آشنا

4
هدف گذاری در بازاریابی محتوایی؛ چگونه غول هدف‌گذاری را به فرشته مهربان زندگی‌مان تبدیل کنیم؟

. مقدماتی

هدفتان چیست؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا آن را روی کاغذ بنویسید؟ آیا واقعا می‌دانید که چه می‌خواهید؟ بزرگ‌ترین دلیل سردرگمی‌ انسان، نداشتن هدف است. وقتی در زندگی خود هدفی نداریم، هیچ مسیری برایمان خاص نیست و هیچ اتفاقی خوشحالمان نمی‌کند. این هدف است که شور زندگی و شیرینی طعم زنده بودن را در رگ‌های ما جاری می‌سازد. محتوا نیز مثل انسان، بدون داشتن هدف، تباه می‌شود. وقتی هدفی از نوشتن، ضبط کردن، تولید ویدیو

5
استراتژی محتوا به زبان ساده؛ از چیستی و چرایی تا ۱۲ بخش طلایی

.. متوسطه

یکی از قانون‌های موفقیت، داشتن یک نقشه روشن از مسیر رسیدن به هدف است. چون در این صورت می‌توان از منابع و زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. داشتن استراتژی محتوا نیز نقشه‌ای برای رسیدن به موفقیت در دنیای محتوا به شمار می‌رود. هر اندازه که این نقشه، منسجم‌تر و عمیق‌تر باشد، رسیدن به پیروزی آسان‌تر می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ نکته‌هایی مهم در مورد «استراتژی محتوا» می‌رویم، چیستی آن را

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

رضا ملک پور
نوشته شده در: ۱۵:۲۹ ۱۸/۱۱/۱۳۹۹

بعد از حذف یک محتوا از سایت، کاری لازم نیست انجام بدیم تا اون صفحه خطای ۴۰۴ نده؟؟
بعضی از سایت ها به جای حذف محتوا، بالای اون صفحه پیشنهاد خواندن یک محتوای جایگزین میدن.شما این کار رو پیشنهاد میکنید؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۷:۰۶ ۲۰/۱۱/۱۳۹۹

درود بر شما
موردی که گفتین جالب بود برای من حالا اگر اسم سایت رو هم بگین بررسی میکنیم
اینکه پیشنهاد محتوای جایگزین هم بدیم ایده بدی نیست ولی آیا همه محتوای جایگزین رو میخونن؟
اگر محتوای جایگزین وجود داره خب میشه محتوای فعلی رو ریدایرکت کرد
این بنظرم گزینه بهتری هست
موفق باشید

×