بستن

چگونه با کیورد استافینگ، قاتل محتوای خود باشیم؟

4,442 بازدید ۲ کامنت
کیورد استافینگ

تکرار، مادر مهارت‌ها است. اما حتی اگر در این مفهوم هم زیاده‌روی کنیم، چیزی به جز خستگی و دلزدگی عایدمان نمی‌شود. این ماجرا در دنیای دیجیتال هم وجود دارد. آن هم به زمانی برمی‌گردد که روی کلیدواژه قفل می‌شویم و به بهانه‌های کوچک و بزرگ، آن را به خورد مخاطب می‌دهیم. کیورد استافینگ یا تکرار بی‌دلیل کلیدواژه‌ها، کاری است که ارزش و جذابیت محتوایمان را نشانه رفته است و آن را با خود پایین می‌کشد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به موضوع «کیورد استافینگ» می‌پردازیم و با آن آشناتر می‌شویم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

 

کیورد استافینگ، قاتل خاموش محتوا

قاتل محتوا

برای درک بهتر موضوع کیورد استافینگ «Keyword Stuffing» یا «بمباران کلمه‌های کلیدی» و تاثیر مخربی که روی محتوا و سئوی ما می‌گذارد باید با مفهوم کلیدواژه، آشنایی داشته باشیم. من در مقاله دیگری به طور مفصل در مورد «کلمه کلیدی» برایتان صحبت کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم قبل از ادامه مطالعه ادامه این گفتار، حتما سری به آن مقاله بزنید. اما در کل می‌توانم این‌طور بگویم که کیورد استافینگ به معنای پر کردن تعداد کلیدواژه غیر ضروری در دل محتوای ما است.

ماجرای آشنایی من با کیورد استافینگ به حدود 7 سال قبل برمی‌گردد. در آن سال، ما مشغول کار روی یک سایت بودیم و می‌خواستیم با یک کلمه کلیدی خاص بالا بیاییم. برای رسیدن به این هدف، کارهای زیادی کردیم اما چیزی که باعث شد سر از صفحه اول نتیجه جستجوی آن کلیدواژه دربیاوریم همین کیورد استافینگ بود.

ما به طور افراطی، کلمه کلیدی مورد نظرمان را در لابه‌لای متن قرار دادیم. در آن زمان گوگل این چنین هوشمند نشده بود و من هم دانش خیلی کمی در این زمینه داشتم. اشتباه ما این بود که تمام تلاشمان را برای گوگل می‌کردیم نه کاربران. ما از خودمان نپرسیدیم که

  • آیا محتوای سرشار از یک واژه تکراری، به درد کاربر هم می‌خورد؟
  • اصلا آیا کسی وقتش را برای خواندن چنین محتوایی اختصاص می‌دهد؟
  • کاربری که با چنین محتوایی روبه‌رو می‌شود چه تجربه‌ای از سایت ما خواهد داشت؟

نکته جالب اینجا است که گاهی پای کیورد استافینگ به سخنرانی‌ها هم باز می‌شود. مثلا سخنرانی که به موضوع کاملا تسلط ندارد، سعی می‌کند یک عبارت بی‌ربط را تنها با این هدف که تبلیغات کند یا کاری در مجموعه‌شان را به گوش بقیه برساند، مدام در میان صحبت‌هایش به کار می‌گیرد.

اگر شنونده چنین سخنرانی باشید خیلی زود حوصله‌تان سر می‌رود و حتی شاید از دست سخنران شاکی شوید و دیگر به او اعتماد نکنید. این دقیقا همان بلایی است که بر سر محتوای ما می‌آید. ما با بمباران کردن محتوایمان به وسیله کلمات کلیدی، آن را به ورطه نابودی می‌کشانیم.

 

با روش‌های آشکار و پنهان کیورد استافینگ آشنا شوید

بمباران کلمه کلیدی

شاید با خودتان بگویید: «باشه، من فهمیدم که کیورد استافینگ چیز خوبی نیست و توی سایتم ازش استفاده نمی‌کنم.» اما ماجرا به این سادگی نیست. کیورد استافینگ روش‌های گوناگونی دارد. بنابراین احتمال دارد که ناخواسته از این روش در سایت و محتوای خود استفاده کرده باشید. در ادامه با برخی از این روش‌ها آشنا می‌شویم:

  • استفاده افراطی از کلیدواژه در طول متن

فکر می‌کنم با این روش آشنا شده باشید.

  • اضافه کردن عبارت‌های بی‌ربط برای جای دادن کلیدواژه در دل متن

معمولا کسانی که واقعا چیزی برای گفتن به مخاطبانشان ندارند اما می‌خواهد محتوایی طولانی داشته باشند از این روش استفاده می‌کنند. گذشته از این، افزونه «Yoast SEO» هم می‌تواند در این ماجرا دست داشته باشد. کسانی که سایت خود را در سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی می‌کنند، با هدف گرفتن چراغ سبز از این افزونه و پر کردن تعداد کلمه‌های کلیدی مشخص شده در آن، عبارت‌هایی بی‌ربط را در متنشان می‌گنجانند.

شاید نظر شما در مورد کیورد استافینگ، چیز دیگری باشد و بگویید: «من الان هم سایتم را با کمک کیورد استافینگ بالا نگه داشته‌ام و همه‌چیز هم خوب است.» در حقیقت، نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که موفقیت سایت شما فقط به دلیل استفاده از «Keyword Stuffing» بوده است. چون تقریبا 200 فاکتور در این زمینه نقش دارند.

اگر بخواهیم مفهوم «سئو» را در چند واژه کوتاه خلاصه کنیم می‌گوییم: «ما تلاش می‌کنیم تا مخاطب، تجربه خوبی از حضور در وب‌سایتمان داشته باشد.» خودتان را جای مخاطب بگذارید و متنی که برای او مهیا کرده‌اید را بخوانید. از خودتان بپرسید که آیا محتوایتان آن‌قدر خوب و جذاب شده است که دلتان بخواهد دوباره به این سایت برگردید؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت بود، پس روش فعلی‌تان را ادامه دهید. اما اگر خودتان هم از خواندن محتوایتان راضی نیستید، پس استفاده نابه‌جا از کلمه‌های کلیدی را متوقف کنید.

 

در سرزمین مفهوم‌ها اردو بزنید

کلمه کلیدی مترادف

شاید بهترین راه‌حل برای رهایی از کیورد استافینگ این باشد که کمتر به کلیدواژه‌ها توجه کنیم و به سمت مفهوم‌های کلیدی تغییر مسیر دهیم. مثلا به جای اینکه یک کلیدواژه را در جای جای متن خود به کار ببرم، به دنبال هم‌خانواده‌ها یا کلمه‌های مشابه آن بگردم و آنها را هم در محتوای خود به کار بگیرم. من حتی در پادکست‌های کانال تلگرام دیجیتالینگ هم سعی می‌کنم که از کلمه‌های کلیدی هم معنی استفاده کنم.

چون تمام این پادکست‌ها به متن تبدیل می‌شوند و مخاطبی که زمانی به آن محتوا گوش داده حالا فرصتی برای خواندن آن پیدا می‌کند. پس نباید ماجرا به شکلی باشد که او از مطالعه محتوا خسته شود یا حتی بدتر، احساس کند که چیزی از این مقاله دستگیرش نمی‌شود.

شاید کلیدواژه‌ مد نظر شما کلمه‌های کلیدی هم خانواده مشخصی نداشته باشد. در این صورت می‌توانید با مطالعه و تحقیق بیشتر، کلمه‌های هم معنی را پیدا کرده و در متن خود به کار ببرید. اگر شما قبل از تهیه محتوایتان، به اندازه کافی روی تحقیق کلمات کلیدی کار کرده باشید، می‌توانید با شناسایی نیازهای گسترده مخاطبتان کلمه‌های کلیدی هم‌معنی یا هم‌خانواده را بسیار راحت‌تر پیدا کنید.

نباید خودتان را درگیر تعداد کلمه‌های محتوایتان کنید و در این مسیر، مفهوم را از دست بدهید. متاسفانه، این ماجرا در وب فارسی بسیار اتفاق می‌افتد. تولید کنندگان محتوای فارسی، ارزش چندانی برای محتوا قائل نیستند و فکر می‌کنند هر چه تعداد واژه‌ها بیشتر باشد، بهتر است.

سعی‌تان را بر این بگذارید که محتوایی ارزشمند و کاربردی را در اختیار کاربرانتان بگذارید. کم یا زیاد بودن محتوا باید با کم یا زیاد بودن حرف‌هایی که برای مخاطبتان دارید رابطه مستقیم داشته باشد. هر زمان که احساس کردید دیگر چیز مفید و جذابی برای گفتن ندارید، محتوا را تمام کنید.

در تصویر زیر مثال عینی از مفهوم کلیدی را می‌بینیم که در دوره سئو محتوا به آن پرداختیم.

مثال عینی از مفهوم کلیدی

 

می‌خواهید سئو محتوا را اصولی بیاموزید؟

ما در دوره سئو محتوا تمام تجربیات،اشتباهات و مطالعاتی که در زمینه seo content داشتیم را تقدیم شما کردیم تا بیشتر از پیشتر رشد کنید و سایت خود را برای مخاطبان خود داشتنی و برای گوگل قابل اعتماد کنید.

دوره آموزشی SEO Content

خلاصه‌ای از آنچه با هم در کیورد استافینگ گفتیم:

  • به تکرار بی معنی کلیدواژه در طول یک متن، کیورد استافینگ می‌گویند.
  • «استفاده افراطی از کلیدواژه در طول متن» و «اضافه کردن عبارت‌های بی‌ربط برای جای دادن کلیدواژه در دل متن» در شمار انواع روش‌های انجام کیورد استافینگ قرار می‌گیرد.
  • یکی از راه‌های جلوگیری از «Keyword Stuffing» به کار بردن واژه‌ها یا عبارت‌های هم‌معنی کلمه کلیدی در دل محتوا است.

 

نظر شما چیست؟

آیا فکر می‌کنید تاکنون در محتوای خود به صورت غیر مستقیم از کیورد استافینگ استفاده کرده‌اید؟

به نظر شما چند درصد محتواهای وب فارسی درگیر کیورد استافینگ شده‌اند؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3.2/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

2
سئو محتوا چیست؟ ۱۱ نکته‌ای که باید در محتوای سئو شده رعایت کنیم

. مقدماتی

همه کسانی که در فضای دیجیتال دست به قلم می‌شوند دوست دارند که محتوایشان توسط کاربران خوانده شود. محتوایی که دیده نمی‌شود، انرژی، انگیزه، زمان و حتی هزینه تولید کننده آن را به هدر می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن به دیده شدن محتواها کمک کرد، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو است. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که محتوای ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌نشیند و در معرض دید

3
مفهوم سئو کلاه سفید، آن روی زیبای سئو

.. متوسطه

راه‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف وجود دارند. برخی از آنها اصولی و درست هستند و برخی دیگر اصول را زیر پا می‌گذارند تا با سرعت بیشتری به هدف برسند. در دنیای سئو هم تولیدکنندگان محتوا از راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب موردشان استفاده می‌کنند. برخی دنباله ‌روی سئو کلاه سفید هستند و می‌خواهند از راه درست به هدفشان برسند و برخی دیگر می‌خواهند با استفاده از روش‌های دیگر، خیلی زودتر با اهدافشان ملاقات کنند.

4
مخاطب شناسی در سئو، پیدا کردن راه از میان بیراهه‌ها

.. متوسطه

دانستن، توانایی است. وقتی بدانیم کجا می‌رویم، مقصد را خواهیم یافت؛ وقتی بدانیم به دنبال چه کسی هستیم، او را پیدا خواهیم کرد. فضای وب، سرشار از کاربر است؛ کسانی که گاهی ذره‌ای به هم شباهت ندارند. پس برای اینکه بتوان در این بستر به موفقیت رسید، چاره‌ای جز شناخت مخاطب هدفمان نداریم.  چون وقتی او را بشناسیم، می‌توانیم با توجه به علاقه و نیازهایش محتوا، محصول یا خدماتمان را بهینه‌سازی کنیم. در این مقاله

5
کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

.. متوسطه

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند. گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمد سیفی
نوشته شده در: ۱۷:۵۵ ۲۸/۰۱/۱۴۰۰

نظرتون درباره افزونه rankmath چی هستش ؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۱۷ ۲۹/۰۱/۱۴۰۰

درود بر شما اقای سیفی عزیز
ما با این افزونه کار نکردیم ولی این اواخر خیلی سر و صدا کرده و محبوب شده
در کل میشه گفت افزونه‌های سئو همه نیرو کمکی ما هستند مدیر سایت و متخصص سئو و استراتژی‌شون هست که در سئو سایت تصمیم نهایی رو میگیره
موفق باشید?

×