بستن

کسب درآمد از محتوا با ۶ روش مطمئن در ایران

کسب درآمد از محتوا

اینترنت و دنیای وب، باعث دگرگونی‌های زیادی در زندگی انسان امروزی شده است. کارهایی که در گذشته زمان بسیار زیادی را از ما می‌گرفت، امروز در کمتر از چند ثانیه انجام می‌شود. علاوه بر ارتباط‌ها، کسب و کارها نیز دستخوش تغییرات بزرگی شدند و شغل‌هایی تازه با درآمدهایی عجیب و غریب به وجود آمدند.

 در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ روش‌های «کسب درآمد از تولید محتوا» می‌رویم و با پیچ و خم این شغل، آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم:

  • با دو دسته اصلی از روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا آشنا می‌شویم.
  • راه‌های فروش مستقیم محتوا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • روش دریافت حق عضویت یا خرید اشتراک را موشکافی می‌کنیم.
  • با انواع شیوه‌های کسب درآمد از طریق تبلیغات آشنا می‌شویم.
  • بازاریابی محتوا و روش کسب درآمد از آن را بررسی می‌کنیم.
  • افیلیت مارکتینگ و شیوه درآمد از طریق حق کمیسیون را بازبینی می‌کنیم.
  • روش کسب درآمد از طریق مشاوره را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

کسب درآمد از محتوا، مستقیم یا غیرمستقیم؟

روش های کسب درآمد از محتوا

به طور کلی، روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • روش‌های مستقیم
  • روش‌های غیرمستقیم

در واقع، بیشتر روش‌های کسب درآمد از محتوا نویسی غیر مستقیم هستند. البته روش‌های مستقیم هم وجود دارند که استفاده از آنها به استراتژی شما برمی‌گردد.در ادامه این گفتار، انواع روش‌های مختلف کسب در آمد از محتوا نویسی را با هم مرور می‌کنیم. 

  • فروش مستقیم محتوا

فروش مستقیم محتوا

این روش که اولین و ساده‌ترین روش درآمدزایی از محتوا نویسی به شمار می‌رود شامل تهیه یک محتوا و فروش مستقیم آن می‌شود. مثلا شما یک ویدیوی آموزشی می‌سازید و آن را در سایت‌ یا کانال تلگرام خودتان یا سایت‌هایی مثل «فرانش» (faranesh.com) برای فروش می‌گذارید. البته این مورد فقط شامل محتوای ویدیویی نمی‌شود. 

اگر محتوای شما متنی است می‌توانید آن را در قالب یک کتاب الکترونیکی در سایت یا کانال خودتان به فروش برسانید. اگر یک محتوای متنی واقعا با کیفیت را در قالب کتاب تولید کنید که مجوز ارشاد هم داشته باشد می‌توانید آن را در وب‌سایت‌هایی مانند «فیدیبو» و «کتابراه» بفروشید. اصلا بیایید فرض کنیم که محتوای شما صوتی است. حتی در این صورت هم می‌توانید محتوای خود را در سایت‌هایی مانند «شنوتو» (shenoto.com) به فروش برسانید. 

  • دریافت حق عضویت

حق عضویت در محتوا

در این روش، شما در ازای دریافت پول به کاربرانی که می‌خواهند از محتوای شما استفاده کنند، دسترسی می‌دهید. به این ترتیب آنها می‌توانند تمام محتوای شما را مطالعه کنند. این ماجرا چیزی شبیه به همان حق عضویت‌هایی است که برای کتابخانه‌ها پرداخت می‌کردیم. با این تفاوت که این بار در فضای وب این کار را انجام می‌دهیم. 

مثلا سایت «متمم» با وجود آنکه مطالب رایگان بسیاری دارد اما بخش مهمی از محتواهایش قفل هستند. کاربران برای مطالعه بخش‌های قفل شده باید عضو سایت شوند و حق اشتراک پرداخت کنند. برای موفقیت در این روش درآمدزایی باید قبل از هر چیز، اعتماد مخاطب را جلب کنید. در ضمن باید محتواهای زیادی برای مطالعه داشته باشید. 

معمولا این حق‌های اشتراک به صورت ماهانه، سه ماه و یک‌ساله هستند. بعضی از وب‌سایت‌ها همین حق اشتراک را بر اساس تعداد ارائه می‌دهند. مثلا با پرداخت 50 هزار تومان می‌توانید 4 کتاب الکترونیکی دریافت کنید. 

  • کسب درآمد از طریق تبلیغات

کسب درآمد از تبلیغات

روش کسب درآمد از طریق تبلیغات موضوع آشنایی برای همه ما است. این روش جزو روش‌های غیرمستقیم کسب درآمد از تولید محتوا به شمار می‌رود. مثلا ما یک وب‌سایت داریم و محتواهای رایگان را در آن منتشر کرده‌ایم. در کنار این ماجرا، از برندها و سایت‌های مختلف تبلیغ می‌گیریم. علاوه بر این، ما می‌توانیم در کنار تبلیغات بنری، از طریق ریپورتاژ‌ها نیز کسب درآمد کنیم. 

اگر با ریپورتاژ و ریپورتاژ نویسی آشنایی ندارید می‌توانید سری به مقاله «ریپورتاژ آگهی چیست؟» بزنید.

موضوع کسب درآمد از تبلیغات به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • ارتباط مستقیم با تبلیغ دهنده

در این دسته، صاحب یک برند یا وب‌سایت از شما می‌خواهد که تبلیغش را در قالب یک بنر در سایتتان درج کنید.

  • ارتباط غیر مستقیم با تبلیغ دهنده

چنین حالتی وقتی پیش می‌آید که شما با شبکه‌های تبلیغاتی مثل «مدیا.اد» (mediaad.org) کار می‌کنید. به این ترتیب که به وب‌سایت مدیااد می‌روید و یک اکانت می‌سازید. آنها هم تبلیغات را در اختیار شما قرار می‌دهند. در واقع، یک اسکریپت به شما می‌دهند تا آن را در سایتتان قرار دهید.

 استفاده از این روش، شما را از دردسرهای کلنجار رفتن با تبلیغ دهنده نجات می‌دهد. تنها کاری که باید انجام دهید، قرار دادن آن کد در سایتتان است. معمولا این تبلیغات کلیکی هستند. یعنی به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ می‌خورد، یک مبلغ مشخص را به دست می‌آورید. همین روش تبلیغات می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی هم صورت بگیرد.

 یعنی اگر شما یک رسانه اجتماعی خوب – یک لینکدین خوب، پیج اینستاگرام پر از فالوور و کانال تلگرام با اعضای بالا – دارید، در کنار محتواهایی که رایگان تولید می‌کنید، می‌توانید این تبلیغات را در اکانت خود قرار دهید. 

  • تبلیغات اسپانسرینگ

تبلیغات اسپانسرینگ

تبلیغات اسپانسرینگ، روش رایجی به شمار می‌رود. در این روش، تبلیغ دهنده از شما می‌خواهد که اسپانسر برند او شوید و در عوض این کار به شما پول پرداخت می‌کند. مثلا شما در پادکست خودتان به نام آن برند اشاره می‌کنید یا حتی در کتاب الکترونیکی و ویدیوی آموزشی‌تان این تبلیغات را می‌گنجانید.

 در محتوای ویدیویی می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی مانند درج در زیرنویس یا نمایش در سکانس پایانی انجام دهید. برای نمونه می‌توانم مجموعه پادکست «بی پلاس» (bpluspodcast.com) را برایتان مثال بزنم. این سایت که در زمینه خلاصه کتاب‌ها فعالیت می‌کند در لابه‌لای پادکست‌های خود تبلیغات اسپانسرینگ را انجام می‌دهد. 

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر محتوای رایگان تولید می‌کنید، می‌توانید تبلیغات بگیرید. اما اگر قرار است که محتوا را به فروش برسانید ترجیحا نباید از تبلیغات در آنها استفاده کنید. چون با این کار باعث آزار کاربرانتان می‌شوید. خودتان را جای کاربرانتان بگذارید. آنها هم باید برای به دست آوردن محتوای شما هزینه کنند و هم مجبور هستند که به تبلیغات درج شده در آن گوش دهند. شما با این کار، حس برند را در ذهن مخاطب خدشه‌دار می‌کنید و ممکن است دیگر برای خرید محتوا به سراغ شما نیایند. 

  • کسب درآمد به کمک بازاریابی محتوایی

با استفاده از «بازاریابی محتوایی» (Content marketing) می‌توانید با تولید یک محتوای خوب، جذاب و کاربردی، برند خودتان را به دیگران معرفی ‌کنید. این روش، یکی از بهترین راهکارها برای تبلیغات برند خودمان است. مثلا یک وبلاگ با تولید مقاله‌های خوب و یک کانال تلگرام با تولید پست‌های خوب به طور غیر مستقیم خودش را تبلیغ می‌کند.  

 من در مقاله دیگری راجع به «چیستی بازاریابی محتوایی» برایتان توضیح داده‌ام. می‌توانید برای درک بیشتر این ماجرا آن مقاله را مطالعه کنید. 

  • افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ در محتوا

این روش که طول عمر زیادی ندارد، در واقع همان روش همکاری در فروش است. می‌توانید نمونه این مورد را در دیجی کالا مشاهده کنید. تصور کنید شما صاحب یک سایت با موضوع تلفن همراه هستید و محتواهای خوبی را در این زمینه منتشر کرده‌اید. 

حالا برای درآمدزایی از محتوای رایگانتان، به عنوان فروشنده واسطه، محصولات دیجی کالا – مثلا موبایل – را در قسمت فروشگاه سایتتان قرار می‌دهید. هر کاربری که در سایت شما روی کالا کلیک کند، از طریق لینک اختصاصی شما وارد دیجی کالا می‌شود. اگر کاربر خریدش را انجام دهد، شما حق کمیسیون خود را دریافت می‌کنید.

 جالب اینجا است که وقتی مشتری با لینک شما وارد دیجی کالا می‌شود نه فقط آن محصول، بلکه کمیسیون تمام خریدهایی که می‌کند، برای شما در نظر گرفته می‌شود. «افیلیت مارکتینگ» موضوع جذابی است که من در مقاله دیگری، داستانش را برایتان توضیح داده‌ام. می‌توانید برای مطالعه بیشتر به آن مقاله مراجعه کنید.

  • مشاور شوید

یک راهکار دیگر برای کسب درآمد از محتوا، ارائه خدمات مشاوره است. تصور کنید شما وب‌سایتی در زمینه روانشناسی دارید و محتواهای زیادی را در این حوزه تولید کرده‌اید. ممکن است کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند و از محتواهایتان استفاده می‌کنند بخواهند به طور مستقیم از شما مشاوره بگیرند. در این صورت می‌توانید با راه‌اندازی یک بخش مشاوره به ازای هر دقیقه یا ساعتی که برای دادن مشاوره به آنها صرف می‌کنید، دستمزد بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که فضای دیجیتال در ایران، هنوز خیلی جای کار دارد. اگر هوشمندانه و خوب کار کنید، بدون تردید می‌توانید نتیجه خوبی بگیرید.

می‌خواهید بازاریابی محتوایی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید؟

میان دانستن یک ماجرا و توانایی انجامش فاصله زیادی وجود دارد. اینکه شما بدانید استایل محتوا چیست با اینکه بتوانید استایل ویژه محتوایی خودتان را تولید کنید، فاصله زیادی دارد. ما برای شما یک میانبر آماده کرده‌ایم.

این میانبر «دوره بازاریابی محتوایی» نام دارد. پس از گذراندن این دوره می‌توانید همچون حرفه‌ای‌ها به تولید محتوا مشغول شوید. پس اگر تصمیمتان برای ورود به دنیای تولید کنندگان محتوا جدی است، به جای فکر کردن دست به کار شوید.

ورود به دوره بازاریابی محتوایی

اگر هم به هر دلیلی قصد پرداخت هزینه مالی برای دوره آموزشی را ندارید، لطفا یادگیری را متوقف نکنید؛پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مطالب و محصولات رایگان نقشه راه دیجیتالینگ بروید و «آموزش‌ بازاریابی محتوایی» را بررسی بفرمایید تا رشد شما همیشگی باشد.

نظر شما چیست؟

شما چه روش‌هایی را برای کسب درآمد از محتوا نویسی به کار می‌گیرید؟

فکر می‌کنید فعالیت در کدام بخش‌های درآمدزایی از طریق تولید محتوا، بازده بیشتر و سریع‌تری به دنبال دارد؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3/5 - (2 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
محتوا چیست؟ در هزارتوی محتوای دیجیتال چه خبر است؟

. مقدماتی

قرن 21، دوران پادشاهی اطلاعات است. در این زمان، موفقیت افراد در هر زمینه‌ای به میزان اطلاعاتی که در اختیار دارند بستگی پیدا می‌کند. به همین دلیل، تولید و انتشار داده‌های مفید و کاربردی به کسب و کاری مستقل و سودآور تبدیل شده است که اگر به خوبی انجام شود، هم برای فرد تولید کننده و هم برای دریافت کننده محتوا، معامله‌ای دو سر بُرد محسوب می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ سری به مفهوم

2
تولید محتوا چیست؟ داستان راستان خلق محتوا برای مخاطبان

. مقدماتی

تولید محتوا، موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما تازه نیست. چون هر کدام از ما در طول روز با داستان‌هایی که برای یکدیگر تعریف می‌کنیم، متن‌های کوتاهی که برای هم می‌نویسیم و صداهایی که برای دیگری ارسال می‌کنیم در حال تولید محتوا البته به سبک خودمان هستیم. ماجرای تولید محتوا از زمانی جالب و البته جدی می‌شود که بخواهیم این روند تولید را به یک هدف مشخص گره بزنیم، آن را به گوش مخاطبان خاصی

3
بازاریابی محتوایی چیست؟ از تعریف مفهوم تا بررسی ۷ گام اساسی

. مقدماتی

تعریف‌ها مهم هستند. چون مانند نور بر بخش‌های تاریک مفهوم‌هایی که چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم می‌تابند و چهره واقعی آنها را به ما نشان می‌دهند. تنها در آن صورت است که می‌توانیم با آن ماجرا آشنا شده و حسابش را از چیزهایی که شبیهش هستند سوا کنیم. در مقاله‌های قبلی، هنگامی که اولین گام‌های آشنایی با محتوا را برمی‌داشتیم در مورد «مفهوم محتوا» و «چیستی تولید محتوا» صحبت کردیم. در ادامه مسیرمان می‌خواهیم با «بازاریابی محتوایی» آشنا

4
هدف گذاری در بازاریابی محتوایی؛ چگونه غول هدف‌گذاری را به فرشته مهربان زندگی‌مان تبدیل کنیم؟

. مقدماتی

هدفتان چیست؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا آن را روی کاغذ بنویسید؟ آیا واقعا می‌دانید که چه می‌خواهید؟ بزرگ‌ترین دلیل سردرگمی‌ انسان، نداشتن هدف است. وقتی در زندگی خود هدفی نداریم، هیچ مسیری برایمان خاص نیست و هیچ اتفاقی خوشحالمان نمی‌کند. این هدف است که شور زندگی و شیرینی طعم زنده بودن را در رگ‌های ما جاری می‌سازد. محتوا نیز مثل انسان، بدون داشتن هدف، تباه می‌شود. وقتی هدفی از نوشتن، ضبط کردن، تولید ویدیو

5
استراتژی محتوا به زبان ساده؛ از چیستی و چرایی تا ۱۲ بخش طلایی

.. متوسطه

یکی از قانون‌های موفقیت، داشتن یک نقشه روشن از مسیر رسیدن به هدف است. چون در این صورت می‌توان از منابع و زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. داشتن استراتژی محتوا نیز نقشه‌ای برای رسیدن به موفقیت در دنیای محتوا به شمار می‌رود. هر اندازه که این نقشه، منسجم‌تر و عمیق‌تر باشد، رسیدن به پیروزی آسان‌تر می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ نکته‌هایی مهم در مورد «استراتژی محتوا» می‌رویم، چیستی آن را

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×