بستن

نکات طلایی برای مدیریت کانال تلگرام که احتمالا از آن بی‌خبر هستید!

مدیریت کانال تلگرام

شیوه انجام دادن کارهای کوچک، میزان تعهد و مسئولیت پذیری ما را در انجام کارهای بزرگ نشان می‌دهد. در حقیقت، کار، کار است و برای کسی که واقعا به چگونگی انجام دادن کارش اهمیت می‌دهد، برچسب‌هایی مانند «کوچک» یا «بزرگ» معنایی ندارند.

مثلا وقتی وارد دنیای مدیریت می‌شویم، چه کارمان مدیریت یک شرکت چند ملیتی باشد و چه مدیریت کانال تلگرام، در هر صورت تنها هنگامی رنگ موفقیت و پیشرفت را می‌بینیم که شیوه درست انجام دادن کارها را در خود نهادینه کرده باشیم. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ نکته‌هایی کوچک اما تاثیرگذار در زمینه مدیریت کانال تلگرام می‌رویم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

نام کانال و نکته‌هایی که باید در مورد آن بدانید

مدیریت کانال

  1. نام کانالتان را به انگلیسی هم بنویسید

کانال‌های تلگرامی، صاحبان مختلفی دارند. آن دسته از کانال‌هایی که وابسته به یک برند هستند، معمولا نام برند خود را به عنوان اسم کانالشان انتخاب می‌کنند. اما تنها به نام فارسی آن بسنده می‌کنند و املای انگلیسی اسم برندشان را نمی‌نویسند. این موضوع باعث می‌شود که وقتی کاربران به دنبال کانالشان می‌گردند نتوانند آنها را پیدا کنند. من این ماجرا را در وبینار تلگرام مارکتینگ به صورت عملی بررسی کردم. واقعا نتوانستم با تایپ انگلیسی نام برخی از کانال‌های معروف آنها را پیدا کنم. پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

  1. یک نام به یاد ماندنی برای کانالتان انتخاب کنید

اگر در شمار دسته دوم هستید یعنی کسانی که برند نیستند اما محتوای جذاب و مفیدی را برای کاربران تولید می‌کنند، باید نامی را برای کانالتان انتخاب کنید که به سرعت در ذهن مخاطب حک شود. گذشته از این، نام کانالتان باید به کاربران سر نخی از آنچه در کانالتان جریان دارد را نشان دهد. مثلا کانال خودم، «دیجیتالینگ» تا مدت‌ها نامش «دیجیتال مارکتینگ» بود. چون می‌خواستم کاملا روشن باشد که محتوای کانال در چه زمینه‌ای است.

جالب اینجا بود که کاربران جدید که شناختی از کانال من نداشتند با سرچ همین کلیدواژه در تلگرام، آن را پیدا می‌کردند. البته بعدها به این نتیجه رسیدم که نباید نام کانال را «دیجیتال مارکتینگ» بگذارم. به همین دلیل آن را به «دیجیتالینگ» که نام برندم شد تغییر دادم و عبارت «دیجیتال مارکتینگ» را در کنارش گذاشتم تا همچنان به کاربران نشان دهد که در کانال چه می‌گذرد. اگر از همان ابتدا فقط نام «دیجیتالینگ» را بدون هیچ پیشوند و پسوندی می‌گذاشتم، احتمال اینکه کاربران بتوانند آن را به راحتی شناسایی کنند بسیار کاهش پیدا می‌کرد.

این مورد را هم در نظر داشته باشید که انتخاب اسم‌های پیچیده و سخت به این معنا نیست که شما حرفه‌ای هستید. یک اسم خوب باید ساده اَدا شود و به راحتی در ذهن مخاطب بماند. انتخاب اسم‌های طولانی و بی‌ربط اصلا به کانالتان کمکی نمی‌کند. افراد زیادی این اشتباه را انجام می‌دهند.

من حتی کانال‌هایی را دیدم که اسمشان بیشتر به یک جمله شباهت داشت تا یک عبارت. در استفاده از ایموجی‌ها هم جانب تعادل را رعایت کنید. شاید نشستن یک ایموجی در کنار اسم کانالتان آن را دلنشین‌تر کند اما چند ایموجی آن را شلوغ و بی‌نظم می‌سازد.

 

بایدها و نبایدهایی که پیرامون آیدی کانال، چرخ می‌خورند!

نکته بعدی که باید به هنگام مدیریت کانال تلگرام به آن توجه کنید، آیدی یا همان شناسه‌ کانال است. کاربران با کمک آیدی کانالتان می‌توانند از میان انبوه کانال‌های تلگرامی، خیلی راحت شما را پیدا کنند. در آیدی فقط مجاز به استفاده از حروف انگلیسی هستیم و از هیچ علامت یا عددی نمی‌توانیم استفاده کنیم.

آیدی کانال تلگرامی شما هم باید مانند اسم کانالتان ساده و به یاد ماندنی باشد. به شکلی که اگر کاربر نام کانال را فراموش کرد بتواند به راحتی با وارد کردن آیدی‌تان کانالتان را پیدا کند. برخی از کاربران با هدف زیباتر شدن آیدی کانال تلگرامشان از آندرلاین در میان حروف انگلیسی استفاده می‌کنند. این کار فقط باعث ناخوانا و پیچیده شدن آیدی کانالتان می‌شود.

 

تجربه یک اشتباه از انتخاب آیدی کانال دیجیتالینگ

اگر سری به کانال تلگرام دیجیتالینگ زده باشید، حتما متوجه شده‌اید که آیدی کانال «blog_dm» است. به نظرم این آیدی نه تنها جذاب نیست بلکه به سختی در خاطر مخاطب باقی می‌ماند. واقعیت ماجرا این است که وقتی می‌خواستم آیدی کانال را انتخاب کنم آیدی «digitaling» از همان ابتدا پر شده بود.

اما ای کاش کمی بیشتر روی این موضوع زمان گذاشته بودم و پیشوند یا پسوند برایش انتخاب می‌کردم. شاید با خودتان بگویید: «خوب کاری نداره الان هم می‌تونی آیدی رو تغییر بدی.» بله، این کار امکان پذیر است. اما در طول این چند سال پست‌های زیادی در کانال گذاشته شده‌اند و لینک همه آنها به صورت «blog_dm» نوشته شده است. اگر بخواهم آیدی را تغییر بدهم، تقریبا باید قید تمام پست‌های کانال را هم بزنم. چون من تعداد زیادی از پست‌ها را به یکدیگر لینک کرده‌ام. پس شما اشتباه من را تکرار نکنید و به هنگام انتخاب آیدی کانالتان دقت بیشتری داشته باشید.

 

هر آنچه که باید در مورد قسمت توضیحات کانال تلگرامتان بدانید

توضیحات کانال تلگرام

 

در بخش «توضیحات کانال» با تعداد محدودی از کاراکترها سر و کار دارید. این بدان معنی است که باید در قالب چند جمله شسته‌رُفته، توضیح خوبی در مورد کانال و ماجرایی که در آن می‌گذرد به کاربران بدهید. البته در کوتاه نوشتن هم نباید زیاده‌روی کنید و به جای نوشتن هدف کانالتان چند ردیف ایموجی را تحویل کاربر دهید. متاسفانه، کانال‌هایی با ممبرهای بیش از 10 ویا ۱۰۰ هزار هم این مشکل را دارند.

یکی از کارهای جالبی که می‌توانید در بخش توضیحات کانال انجام دهید، قرار دادن یک یا چند هشتگ پر کاربرد در کانالتان است. به این ترتیب، کاربران می‌توانند با استفاده از آن هشتگ به بعضی از محتواهای شما دسترسی پیدا کنند.

من همین کار را در کانال تلگرام دیجیتالینگ انجام دادم. به این ترتیب که در بخش توضیحات نوشتم: «کمک‌حال شما در مسیر یادگیری دیجیتال مارکتینگ» بعد از آن هم آدرس وب‌سایت را قرار دادم. به دنبال آن هم آیدی شخصی خودم و لینکی برای ارسال پیام‌ به صورت ناشناس را گذاشتم تا هر کسی که خواست بتواند با خیال آسوده‌تر برایم پیام بگذارد.

من کانال‌های زیادی را دیدم که با وجود ممبرهای زیاد، هیچ آیدی و راه ارتباطی برای کاربران نگذاشته‌اند. برخی هم آدرس ایمیل و شماره تماس گذاشته‌اند. به نظرم این موارد در اولویت دوم قرار می‌گیرند. بهترین گزینه برای برقراری ارتباط با کاربران در تلگرام، قرار دادن آیدی است.

با وجود آنکه با فعال کردن بخش نظر دهی به صورت ناشناس، گاهی پیام‌های ناخوشایند برایم فرستاده می‌شد اما وقتی سعی کردم سطح انتقادپذیری خودم را افزایش دهم دیدم که چندان هم چیز بدی نیست. چون بالاخره از میان پیام‌هایی که برایم ارسال می‌شدند راهی برای بهتر کردن و پیشرفت کانالم پیدا کردم.

درباره «کاربرد هشتگ در تلگرام» صحبت‌های زیادی هست که تصمیم گرفتم در یک مطلب دیگری به آن بپردازم.

چه عکسی برای کانالتان انتخاب کرده‌اید؟

معمولا بسیاری از برندها عکس لوگوی خود را به عنوان تصویر پروفایل کانال انتخاب می‌کنند. برخی دیگر هم از عکس‌های متفاوت برای این کار کمک می‌گیرند. به نظر من بهتر است از یک لوگوی طراحی شده که به طور ویژه برای کانال شما طراحی شده باشد برای این کار استفاده کنید. چون وقتی کانالتان رشد کند، این تصویر در ذهن کاربرانتان حک می‌شود و شما هم حرفه‌ای‌تر جلوه می‌کنید.

البته من خودم در اوایل کار دیجیتالینگ از یک عکس آماده در اینترنت استفاده کردم. اما مدتی بعد، از یک طراح خواستم که برای کانالم یک لوگوی ویژه طراحی کند. در آپدیت جدید تلگرام می‌توانید عکس کانال خود را به صورت یک گیف هم قرار بدهید. همین موضوع ساده – یعنی متحرک بودن لوگوی شما – هم می‌تواند به جذاب‌تر شدن کانالتان کمک کند. چون وقتی کاربر به بخش توضیحات کانال می‌رود این گیف برایش لود می‌شود.

 

امضای ادمین چیست؟

اگر به کانال دیجیتالینگ نگاه کنید می‌بینید که در پایین سمت راست پست‌ها، اسم کسی که پست‌ها را می‌گذارد – مثلا اسم خودم در دیجیتالینگ – گذاشته می‌شود. برای تغییر و شخصی‌سازی این مورد می‌توانید از بخش تنظیمات کانال، اقدام کنید. به نظر من، بیشترین کاربرد این بخش برای کانال‌هایی است که چند ادمین دارند. چون با وجود این گزینه، کاربرها متوجه می‌شوند که هر پست را چه ادمینی می‌گذارد.

 

چند و چون فعال کردن بخش کامنت در کانال تلگرام

کامنت گذاری در کانال تلگرام

در گذشته‌ای نه چندان دور، تنها راه برای گذاشتن کامنت در تلگرام، کمک گرفتن از ربات‌ها بود. برای آن هم کاربر باید جایی خارج از فضای تلگرام، کامنت خود را می‌نوشت و بعد دوباره به تلگرام برمی‌گشت. اما به تازگی، تلگرام بخش کامنت را برای کانال‌هایی که گروه چت یا گفتگوی کانال دارند اضافه کرده است.

اجازه بدهید بیشتر برایتان توضیح بدهم. بسیاری از کانال‌ها در کنار خودشان یک گروه چت هم دارند که در آن کاربران کانال با هم صحبت می‌کنند. این گروه و کانال با هم join هستند. در این جور کانال‌ها هر پستی که قرار داده شود، قابلیت کامنت زیر همان پست مهیا می‌شود. این نظرها، علاوه بر این که در بخش دیدگاه‌های آن پست درج می‌شوند در آن گروه هم ارسال می‌گردند.

 

recent action چیست؟

آمار کانال تلگرام

بخش «recent action» تمام اتفاق‌هایی که در دو روز گذشته در کانال رخ داده باشند را در اختیارتان قرار می‌دهد. مثلا اینکه، چه افرادی جوین شده‌ یا لفت داده‌اند، چه پست‌هایی ادیت یا پین شده‌اند و … . زمانی که تعداد اعضای دیجیتالینگ کمتر از 1000 نفر بودند این بخش برای من خیلی کاربرد داشت. چون می‌توانستم افراد مختلفی که وارد کانالم می‌شوند را ببینم و حتی از طریق بیوی هر فرد با او ارتباط بیشتری برقرار کنم.

اما بعد از اینکه ممبرهای دیجیتالینگ از مرز هزار نفر بیشتر شدند به بخش تحلیل دسترسی پیدا کردم. در آنجا با آمارهای خوبی روبه‌رو شدم. مثلا اینکه کاربرها بیشتر در چه تایمی فعال هستند، از چه پست‌هایی به کانالتان دسترسی پیدا کردند، از چه کشورهایی هستند – البته این مورد را با استفاده از زبانی که برای اپلیکیشن تلگرام انتخاب کرده‌اند در نظر می‌گیرد – در نهایت هم بخشی دارد که به شما می‌گوید هر پستی چه تعداد شیر، ویو و … دارد.

 

می‌خواهید ۰ تا ۱۰۰ مدیریت کانال تلگرام را بیاموزید؟

در دوره آموزش بازاریابی در تلگرام همه نکاتی که از مدیریت کانال تلگرام باید بدانید را به صورت ویدیویی آموزش می‌دهیم

مشاهده صفحه دوره آموزشی

 

خلاصه‌ای از آنچه با هم در مدیریت کانال تلگرام گفتیم:

  • نام کانالتان را به فارسی و انگلیسی بنویسید. به این ترتیب، کاربران می‌توانند با سرچ انگلیسی نام کانالتان شما را پیدا کنند.
  • سعی کنید نامی برای کانال تلگرامتان انتخاب کنید که به راحتی از ذهن مخاطب پاک نشود.
  • در انتخاب نام آیدی کانال تلگرام خود دقت کنید. چون وقتی پست‌های زیادی در کانالتان بگذارید به راحتی نمی‌توانید آن را تغییر دهید.
  • به هنگام نوشتن توضیحات کانالتان از جمله‌هایی ساده و کوتاه استفاده کنید.
  • قرار دادن یک لوگوی طراحی شده به جای عکس‌ پروفایل کانالتان، شما را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد. ‌
  • تنها کانال‌هایی می‌توانند بخش کامنت را برای خود فعال کنند که یک گروه چت جوین شده به کانالشان داشته باشند.
  • در بخش «recent action» اطلاعات خوبی از ماجرای جاری در کانالتان کسب کنید.

 

نظر شما چیست؟

به عنوان مدیر یک کانال تلگرامی چه نکته‌های دیگری را به هنگام اداره کردن کانال خود رعایت می‌کنید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3.2/5 - (9 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
مفهوم و اهمیت بازاریابی در تلگرام با وجود محدودیت‌ها

. مقدماتی

اهمیت بازاریابی در تلگرام، ماجرایی است که با وجود محدودیت‌ها هنوز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. بازاریابی در تلگرام، یکی از شاخه‌های درخت هزار ساله بازاریابی به شمار می‌رود که با وجود تازه بودن، استحکام قابل قبولی دارد. وجود کاربران ایرانی فراوان در این پیام‌رسان قدرتمند، فرصت مناسبی به کسب و کارها و دیجیتال مارکترها می‌دهد تا راهی برای تبدیل آنها به مشتری وفادار پیدا کنند. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «بازاریابی

2
چگونه اثربخش‌ترین کانال تلگرام را برای تبلیغات انتخاب کنیم؟

... پیشرفته

گاهی فقط حضور داشتن در میان یک جمع، یک گروه یا حتی در میان مردمان یک کشور، کافی نیست. چون نیاز اصلی و چیزی که باعث ایجاد تغییرهای ماندگار می‌شود، داشتن تاثیری مفید است. حضور موثر در یک جمع می‌تواند ما را به فردی ابدی تبدیل کند که در یادها می‌ماند. این ماجرا در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم اتفاق می‌افتد. مثلا تبلیغات در تلگرام با وجود آنکه یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

3
تبلیغات در تلگرام + آموزش ویدیویی تبلیغات در پلتفرم تبلیغاتی تلگرام

.. متوسطه

تبلیغات، بخشی جدایی‌ناپذیر از روند پیشرفت یک کسب و کار به شمار می‌روند. در حقیقت، تبلیغات به ما و مشتریانمان این فرصت را می‌دهد تا با هم آشنا شویم. در این میان، گاهی هزینه تبلیغات و نتیجه آن با هم ارتباط چندانی پیدا نمی‌کنند.  شاید ما بودجه زیادی را برای تبلیغات در نظر می‌گیریم اما آن فرصت آشنایی که برایش لحظه شماری می‌کردیم، ایجاد نمی‌شود.در این مقاله از دیجیتالینگ به سراغ «تبلیغات در تلگرام» می‌رویم، روش‌های رسیدن

4
چرا باید از ترک کنندگان رسانه خود ممنون باشیم؟

.. متوسطه

سپاسگزاری کردن کاری پسندیده و اقدامی مثبت است که ما در قبال کسانی که محبت یا لطفی را شامل حالمان کرده‌اند انجام می‌دهیم. اما نکته جالب و در بیشتر موارد، پنهان این است که گاهی دیگران با کارهای به ظاهر منفی خود هم به ما لطف می‌کنند. شاید بتوان نمونه جالب این موضوع را در کاربرانی پیدا کرد که رسانه ما را ترک می‌کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» اهمیت تشکر از ترک کنندگان رسانه

5
چگونه در کانال تلگرام لینک‌سازی کنیم؟

.. متوسطه

داشتن ممبر با کیفیت، یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان کانال‌های تلگرامی است. آنها به هر دری می‌زنند تا بتوانند ممبرهای جدید را به سمت کانال خود جذب کنند. مثلا تبلیغ می‌دهند، هزینه می‌کنند و ساعت‌های زیادی را برای تولید محتوای حرفه‌ای کنار می‌گذارند. اما باز هم نمی‌توانند در بخش دوم این کار، یعنی حفظ ممبرهایشان موفق عمل کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» با بررسی چند نکته مهم به دنبال روش‌هایی برای «جلوگیری از ریزش

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

سارینا عمادی
نوشته شده در: ۱۸:۵۸ ۰۳/۰۲/۱۴۰۰

سلام خوبید
میشه بهم بگید چطور باید دیدگاه پایین پست‌ها رو بذارم؟
این ربات @discussbot به صورت دکمه می‌ذاشت و بخشی از پیام ارسالی به کانال نبود

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۰۶ ۰۵/۰۲/۱۴۰۰

سلام وقت بخیر خانم عمادی عزیز
در همین مطلب به این موضوع اشاره شده
باید گروهی بسازین و با کانال جوینش بدید

×