بستن

ریتارگتینگ چیست و ساز و کار این نوع از تبلیغات چگونه است؟

ریتارگتینگ

سمج بودن، همیشه هم چیز بدی نیست. در واقع، معنای این واژه مثل تمام چیزهایی که در جهان وجود دارند به شیوه نگاه ما بازمی‌گردد. مثلا وقتی هدفی داریم و برایش تلاش می‌کنیم، زمین می‌خوریم اما بلند می‌شویم، شکست می‌خوریم اما درس می‌گیریم و دوباره از ابتدا کار را به شیوه‌ای متفاوت دنبال می‌کنیم یعنی فردی سمج هستیم که آرزوهایش را دو دستی تقدیم دیگران نمی‌کند. گاهی در دنیای دیجیتال مارکتینگ نیز باید به یک مارکتر سمج تبدیل شد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «ریتارگتینگ» می‌رویم و با این شیوه بازگرداندن کاربران به وب‌سایت، بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم تبلیغات ریتارگتینگ آشنا می‌شویم.
  • سازوکار هدف گذاری مجدد در تبلیغات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • مانع‌های جانبی بر سر راه ایجاد یک «Retargeting» خوب را موشکافی می‌کنیم.

 

منظور از تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟

مفهوم تبلیغات ریتارگتینگ

تصور کنید کاربری وارد وب‌سایت شما می‌شود، سری به محصولاتتان می‌زند و چند مورد از آنها را در سبد خرید می‌گذارد. اما قبل از اینکه خریدش را کامل کند از سایت خارج می‌شود. این ماجرا داستانی تکراری است که تقریبا همه وب‌سایت‌های فروشگاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل آن هم چیز پیچیده‌ای نیست. در واقع، کاربرها قبل از آنکه در وب‌سایتتان به دنبال محصولات مورد نظرشان بگردند، می‌خواهند راهی برای اعتماد کردن به شما پیدا کنند یا شاید به دلایلی از خریدشان فعلا منصرف شدند.

 اگر این اعتماد از طرف شما به آنها منتقل نشود، خرید را نیمه کاره رها خواهند کرد. این موضوع برای کسی که زحمت بسیار زیادی روی سایتش کشیده است و کاربران را از دریچه‌های مختلفی به سمت سایت خود هدایت کرده، ناراحت کننده است. در این وضعیت شما به عنوان مدیر وب‌سایت از خودتان می‌پرسید: «چطور می‌توان کاری کرد تا این کاربرها دوباره به سایت برگردند؟» یکی از این راه‌ها برقراری ارتباط با کاربران از طریق لیدهایی است – مثلا ایمیل یا شماره تماس یا حتی پوش نوتیفیکیشن – که قبلا از آنها اجازه‌اش را گرفته‌اید. 

به این صورت که برای کاربرانتان ایمیل ارسال می‌کنید یا از طریق ارسال پیامک، دوباره توجه آنها را به سمت وب‌سایت خود بازمی‌گردانید. من در مقاله دیگری به طور مفصل راجع به لیدها و روش‌های جذب آن برایتان صحبت کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم حتما آن مقاله را مطالعه کنید. 

کاربرانی که از طریق «ایمیل» یا «اس‌ام‌اس» به سایت شما سر می‌زنند بازدیدکنندگان بازگشتی یا «Returning visitors» شما هستند. یعنی این کاربران قبلا دست‌کم یک بار در وب‌سایت شما بوده‌اند و حالا می‌خواهند دوباره آن را بررسی کرده یا خریدی انجام دهند. 

اما مشکل اینجا است که گاهی کاربران در همان بازدید ابتدایی هم ایمیل یا شماره تماسشان را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. اینجا است که ریتارگتینگ به عنوان یک راه چاره، وارد میدان می‌شود. اما ریتارگتینگ چطور عمل می‌کند؟ برایتان خواهم گفت. 

 

آشنایی با سازوکار هدف‌گیری مجدد در تبلیغات

ریتارگتینگ ادز

برای انجام «Retargeting» باید با شبکه‌های تبلیغاتی همکاری کنید. به این ترتیب که به وب‌سایت یکی از شبکه‌های تبلیغاتی می‌روید و بعد از ثبت‌نام یک کُد از آنها دریافت می‌کنید. قرار دادن این کُد در وب‌سایتتان آغاز ریتارگتینگ به شمار می‌رود. وقتی کاربر برای اولین بار وارد وب‌سایت شما می‌شود، آن را ترک می‌کند و سپس برای مثال به سراغ یک وب‌سایت خبری می‌رود، شما در قالب یک تبلیغ، دوباره جلوی دیدگان کاربرتان ظاهر می‌شوید.

البته نه یک تبلیغ معمولی؛ در واقع، کاربر دقیقا همان صفحه‌ای از وب‌سایت شما را می‌بیند که آن را ترک کرده است. به این ترتیب، دوباره وب‌سایت و محصولتان را به یاد می‌آورد و ممکن است با کلیک کردن روی آن تبلیغ به سراغ تمام کردن فرآیند خریدش برود.

 شاید شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید. مثلا اگر برای بررسی یک محصول به دیجی‌کالا بروید تا مدتی در هر سایتی که وارد شوید، آن محصول جلویتان سبز می‌شود. ریتارگتینگ اولین بار توسط گوگل و با عنوان ریمارکتینگ (Google Remarketing) راه‌اندازی شد. البته در گذشته استفاده از ریتارگتینگ فقط برای وب‌سایت‌های خارجی امکان‌پذیر بود و تنها جایی که می‌شد کاربر ایرانی را به سایت برگرداند، تبلیغ گوگل در سایت‌های خارجی بود. اما با روی کار آمدن شبکه‌های تبلیغاتی ایرانی این مشکل برطرف شد. 

آمار بازگشت کاربران از طریق ایجاد کمپین‌ تبلیغاتی ریتارگتینگ مقدار قابل قبولی را پوشش می‌دهد. چون کاربران به دلایل بسیار زیادی ممکن است خرید خود را نیمه‌کاره رها کنند. این موضوع همیشه به معنای عملکرد ضعیف شما در وب‌سایتتان نیست. در حقیقت، شما با هدف‌گیری مجدد به آن دسته از کاربران که راه را گم کرده‌اند، فرصتی دوباره می‌دهید تا به محصول یا خدمت مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند. 

 

وقتی آب از آب تکان نمی‌خورد!

تبلیغات ریتارگتینگ

گاهی با وجود موفقیت کمپین ریتارگتینگ، باز هم کاربران بدون انجام هیچ اقدامی وب‎سایت را ترک می‌کنند. در این صورت باید چند مورد را در وب‌سایتتان بررسی کنید:

  • آیا لندینگ پیج شما به قدر کافی جذاب است؟

وجود یک لندینگ پیج جذاب، ریسپانسیو، سریع و حرفه‌ای نقش بزرگی در جذب کاربران به انجام یک اقدام مناسب مثلا خرید – دارد. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید به مقاله‌ای که در این باره نوشته‌ام مراجعه کنید. 

  • چت آنلاین را پشت گوش نیندازید

چت آنلاین، راه ارتباطی کوچکی است که می‌تواند وب‌سایت شما را زنده کند. در این زمینه هم می‌توانید به مقاله‌ مفصلی که در مورد چت آنلاین و ابزارهای آن آماده کرده‌ام سر بزنید. 

چت آنلاین آنقدر مهم بوده که برای آن یک مطلب جدا تهیه کردیم با عنوان «چرا باید به چت آنلاین اهمیت دهیم» که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

  • حال محتوایتان چطور است؟

وجود محتوای ارزشمند در صفحه‌های وب‌سایتتان یکی از بخش‌های پررنگ برای جلب اعتماد کاربران به شمار می‌رود. شما از طریق محتوایتان با کاربران سخن می‌گویید و راهی به سوی قلبشان پیدا می‌کنید. کاربرانی که وب‌سایت شما را دوست داشته باشند و با محتوایتان ارتباط خوبی برقرار کرده باشند، بارها و بارها به سمتتان بازمی‌گردند. 

 

ریتارگتینگ، تمام ماجرا نیست

پازل

دیجیتال مارکتینگ، چیزی شبیه به یک پازل است. برای دیدن تصویر درست باید تمام قطعه‌ها را در جای درست خود قرار دهید. این بدان معنی است که نمی‌توان تنها با تمرکز کردن روی هدف‌گیری مجدد و راه‌اندازی تبلیغات «Retargeting» باعث جذب کاربران و افزایش فروش محصولات یا خدمات خود شوید. در این پازل باید به دنبال دریافت لیدها و انجام ایمیل مارکتینگ، اس‌ام‌اس مارکتینگ، بهینه‌سازی سایت، بهینه‌سازی لندینگ پیج و موارد بسیار دیگری هم باشید. 

در دوره تبلیغات آنلاین به دنبال اصل ماجرا باشید

چیزی که در این مقاله با آن آشنا شدید تنها یک بخش بسیار کوچک از دوره تبلیغات آنلاین بود که به صورت سطحی با شما در میان گذاشته شد.

اگر به دنبال اصل ماجرا هستید و می‌خواهید تبلیغات آنلاین را به صورتی عمیق‌تر، در قالب یک کمپین واقعی، همراه با مثال‌ها، توضیح‌ها و تمرین‌هایی واقعی و کاربری یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ دوره آموزشی ویدیویی 11 ساعته تبلیغات آنلاین بروید و فرصت یادگیری متفاوت تبلیغات آنلاین را از آن خود کنید.

ورود به دوره آموزشی تبلیغات آنلاین

نظر شما چیست؟

با وجود آنکه ریتارگتینگ یکی از روش‌های جذب دوباره کاربران به وب‌سایت است اما گاهی نمایش تکراری یک محصول که از سر کنجکاوی نگاهی به آن انداخته‌ایم امانمان را می‌بُرد. به نظر شما آیا می‌توان این مورد را به عنوان یکی از نقطه‌های ضعف هدف‌گیری مجدد به شمار آورد؟

تجربه شما از ریتارگتینگ چیست؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تبلیغات اینترنتی و ۸ نوع رایج آن در فضای وب ایران

. مقدماتی

تبلیغات اینترنتی، راهی برای نمایش خدمات خوبِ پنهان و آوردن آنها جایی در تیررس نگاه دیگران است. در واقع، اگر تبلیغات آنلاین وجود نداشت، بسیاری از محصول‌ها، خدمات و حتی ایده‌هایی که اکنون می‌شناسیم‌ برایمان غریبه‌هایی بی ‌سروصدا بودند. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «تبلیغات اینترنتی» می‌رویم، با مفهوم آن بیشتر آشنا می‌شویم، انواع روش‌های تبلیغ در فضای آنلاین را بررسی می‌کنیم، علت اهمیت تبلیغات آنلاین را جویا می‌شویم،  و سری به مزایا

2
تبلیغات نمایشی (CPM) چیست؟ نگاهی به چند و چون آن در فضای ایران

. مقدماتی

دیده شدن، یکی از خواسته‌های درونی و پنهان در وجود انسان‌ها است. ما می‌خواهیم دیگران ما را بشناسند، روی ما حساب باز کنند و توانایی‌هایمان را بپذیرند. به همین دلیل، گاهی دست به کار می‌شویم و با نمایش عملی توانایی‌های خود، توجه دیگران را به خودمان جلب می‌کنیم. درست مانند انسان‌ها، کسب و کارها نیز در دنیای دیجیتال مارکتینگ از روشی مشابه به نام «تبلیغات نمایشی» استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند کاربران از میان تمام کسب

3
تبلیغات بنری (Banner ads)؛ از مزیت‌ها و معایب تا انواع آن در ایران

. مقدماتی

تبلیغات بنری، شیوه‌ای جالب و نام آشنا در تبلیغات است که دو نوع آنلاین و آفلاین از آن وجود دارد. تبلیغات و انتقال پیام به هم گره خورده‌اند. در واقع، راه‌های زیادی برای انتقال یک پیام به دیگران وجود دارند. نکته مهم و مشترک در میان تمام روش‌های انتقال پیام این است که سعی کنیم، چیزی که در ذهن داریم را بی‌کم‌و‌کاست به فرد مورد نظرمان منتقل کنیم. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ

4
کوربنری چیست؟ چرا ذهن کاربران، تبلیغات بنری را فیلتر می‌کند؟

.. متوسطه

نابینایی، فقط به معنای از دست دادن توانایی چشم‌ها در دیدن نیست. شمار افراد بینایی که نمی‌دانند نابینا هستند بسیار زیادتر از روشن‌دلان واقعی است. مثلا عده‌ای از ما دچار نابینایی مهربانی هستیم و به همین علت نمی‌توانیم حجم جاری مهربانی در اطرافمان را ببینیم یا عده‌ای دیگر دچار خود_نابینایی هستند و هیچ فرصتی به خودشان و توانایی‌هایشان نمی‌دهند.  چون اصلا خودشان را نمی‌بینند. در دنیای وب نیز کاربران دچار نوعی نابینایی می‌شوند. در این

5
تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ بررسی ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب در وب ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، فردی تا دندان مسلح به انواع روش‌های تبلیغات آنلاین مثل تبلیغات کلیکی است. او از زیر و بَم تمام آنچه که در دنیای دیجیتال می‌گذرد خبر دارد؛ همیشه در حال آموختن است و همچون سخن «امیل کوئه»: «روز به روز و در هر زمینه‌ای بهتر و بهتر می‌شود.» اگر غیر از این بود باید حرفه دیجیتال مارکتینگ را می‌بوسید و در یکی از طاقچه‌های آنلاین می‌گذاشت تا فرد دیگری آن را بردارد.

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×