بستن

چگونگی تولید محتوای عمیق؛ چگونه رود کم عمق محتوای خود را به اقیانوسی عمیق تبدیل کنیم؟

تولید یک محتوای خوب و با کیفیت، کار پرزحمتی است. گاهی پیش می‌آید که برای نوشتن یک مقاله، چندین روز زمان می‌گذاریم و تمام پتانسیلمان را برای ایجاد جذابیت در آن مقاله به کار می‌گیریم. اما نتیجه کار با تلاش‌هایمان هیچ تناسبی ندارد. چون محتوای ما اصلا دیده نمی‌شود. از خودمان می‌پرسیم: «کجا اشتباه کردم؟ چرا کسی به محتوای خوب من توجهی نشان نمی‌دهد؟» 

برای حل این مشکل، دست به دامن راه‌حل‌های گوناگون می‌شویم. مثلا به سراغ تبلیغات آنلاین می‌رویم، از شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و … کمک می‌گیریم و سعی می‌کنیم از طریق این فضاها کاربر را به سمت محتوای خودمان هدایت کنیم. اما باز هم فایده‌ای ندارد.

دوستان خوبم، یکی از پررنگ‌ترین دلایل این ماجرا، نداشتن «محتوای عمیق» (Deep content) است؛ چیزی که در این مقاله از دیجیتالینگ به سراغ آن می‌رویم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم محتوای عمیق آشنا می‌شویم.
  • از رابطه بین بررسی سایت‌های رقیب و دیده شدن محتوا سردرمی‌آوریم.  
  • می‌فهمیم که اهمیت دادن به نظر مخاطب تا چه اندازه می‌تواند باعث موفقیت محتوای ما شود.
  • با روش‌های تولید یک محتوای عمیق آشنا می‌شویم.
  • یک نمونه واقعی از محتوای عمیق را مشاهده می‌کنیم.
  • مفهوم تعامل واقعی با کاربران را بررسی می‌کنیم.
  • رابطه بین بیان تجربه‌های شخصی و موفقیت محتوا را کشف می‌کنیم.
  • با راهی ساده برای بیان متفاوت موضوع‌های تکراری آشنا می‌شویم.
  • به یک جمع‌بندی ساده از روش‌های تولید محتوای عمیق می‌رسیم. 

 

منظور از محتوای عمیق چیست؟

محتوای عمیق چیست

ماجرای نوشتن یک محتوای عمیق، فکر میکنم ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. شما می‌توانید با رعایت چند ویژگی ساده، به جرگه تولید کنندگان محتوای عمیق بپیوندید. بیایید این ویژگی‌ها را با هم بررسی کنیم.

  1.  سرتان را از لاکتان بیرون بیاورید. اینجا دنیای وب است! 

یکی از روش‌های معمول تولید محتوا این است که یک موضوع را در نظر می‌گیریم و بدون آنکه خبری از وضعیت این موضوع و میزان اهمیتش در سایت‌های رقیبمان داشته باشیم، کار خود را شروع می‌کنیم. در این جور مواقع، ما با هدف «تولید یک محتوای خوب و ارزشمند»، استارت کار را می‌زنیم و به اشتباه فکر می‌کنیم که استفاده از یک منبع خوب یا ترجمه مقاله‌ای که بازخورد خیلی خوبی در سایت اصلی داشته، نتیجه‌ای فوق‌العاده را برایمان رقم می‌زند. 

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که یک مقاله موفق به زبان خارجی، برای مردمی با فرهنگ متفاوت نوشته شده است. اگر ما بدون بررسی سایت‌های ایرانی و تنها با تمرکز روی ترجمه و تدوین این مقاله کارمان را پیش ببریم، ممکن است بازخوردی نه چندان مناسب از نتیجه زحماتمان بگیریم.

  1. شما برای مخاطب می‌نویسید، پس او را نادیده نگیرید

با وجود سخن‌هایی که نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا درباره مخاطب و اهمیت خواسته‌هایش می‌گویند، آنچه که در عمل دیده می‌شود چیزی جز نادیده گرفتن خواسته مخاطب را نشان نمی‌دهد. گویی آواز دهل شنیدن از دور خوش است و وقتی پای عمل به میان می‌آید، افراد کمی در صحنه باقی می‌مانند. اهمیت دادن به مخاطب، یعنی تولید محتوایی که مخاطب به دنبال آن می‌گردد. برای فهمیدن این موضوع هم چاره‌ای به جز تحقیق کلمات کلیدی، عنوان‌ها و سوالات پرتکرار سرچ شده در گوگل نداریم. 

 

چگونه یک محتوای عمیق تولید کنیم؟

تولید محتوای عمیق

اهمیت ندادن به این دو نکته یعنی «بررسی نکردن سایت‌های رقیب» و «اهمیت ندادن به خواسته مخاطب» باعث می‌شود که ناخواسته، یک محتوای سطحی تولید کنیم. در حالی که محتوای مورد علاقه گوگل، محتوای عمیق است. شاید محتواهای زیادی در سطح وب، موضوع مورد نظر شما را پوشش داده باشند.

قرار نیست شما دوباره همان مطالب را توضیح دهید. می‌توانید با نکته‌هایی که در ادامه مقاله با هم می‌گوییم، همان موضوع را به شکلی متفاوت بیان کنید. ما هم وقتی می‌خواستیم کارمان را شروع کنیم، با چنین مشکلاتی درگیر بودیم و با استفاده از همین راه‌حل‌ها توانستیم نتیجه کار را به نفع خودمان تمام کنیم. پس شما هم می‌توانید.

  • موضوع مورد علاقه کاربرانتان را پیدا کنید

برای پیدا کردن این موضوع‌ها باید مثل یک کارآگاه، ردپای مخاطبتان را در سطح وب پیدا کنید. روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد. مثلا می‌توانید سوالتان را در گوگل سرچ کنید. وقتی سوالی را در گوگل جستجو می‌کنید، متوجه می‌شوید که کاربران از جنبه‌های دیگری هم این موضوع را بررسی کرده‌اند و برای پیدا کردن پاسخشان به انجمن‌های مختلف هم سر زده‌اند.

 نکته جالب اینجا است که وقتی وارد این انجمن‌ها می‌شوید می‌بینید که بسیاری از این پرسش‌ها بدون پاسخ رها شده‌اند. البته در این روزها و با وجود قدرت شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، از تب‌و‌تاب فعالیت انجمن‌ها کاسته شده است. اما بد نیست در محتوای خود به آن پرسش‌ها هم پاسخ دهید. 

معرفی یک نمونه ساده از محتوای عمیق

محتوای عمیق، چیزی عجیب و غریب نیست. تنها کافی است موضوعی مناسب را انتخاب کنیم و پیرامون آن مانور دهیم. یعنی به توضیح مزایا، معایب، مفهوم موضوع و طرح چند سوال ساده بپردازیم. چنین محتواهایی رتبه خوبی را در گوگل برایمان فراهم می‌کنند. گذشته از این‌ها، کاربران نیز از خواندن یک مقاله خوب و باکیفیت، لذت می‌برند، برایش کامنت می‌گذارند و در فعالیت‌هایش شرکت می‌کنند. اجازه بدهید یک نمونه را برایتان مثال بزنم.

شاید شما هم با «سایت متمم» آشنایی داشته باشید. وقتی محتواهای این سایت را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که راجع به موضوع‌هایی جذاب و گاهی ناآشنا، خیلی شفاف و ساده توضیح داده شده است. مقاله‌های سایت متمم پر از مثال، بررسی علمی، کتاب و سخنان افراد صاحب‌نام است که درک موضوع را برای مخاطب راحت‌تر کرده‌اند.

 گذشته از تمام این‌ها، متمم فقط به تولید یک نوع محتوا بسنده نکرده و به جز محتوای متنی، پادکست‌ها را نیز به کار گرفته است. همه این عوامل در کنار هم، یک محتوای عمیق را تولید می‌کنند که کمتر کسی می‌تواند جای آن را در گوگل بگیرد. تنها راه برای داشتن یک رقابت سالم با این قبیل وب‌سایت‌ها، تولید محتواهایی عمیق و کاربردی است. 

  • با کاربران تعاملی واقعی داشته باشید

تعامل با کاربران

وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که نمی‌توان در آنها نظری نوشت. ما در وبسایت پت پُرس به تجربه آموختیم که ساده‌تر کردن فرآیند کامنت‌گذاری بازخورد خوبی را به دنبال دارد. علاوه بر این، کاربران جدید، علاقه زیادی به خواندن کامنت کاربران دیگر دارند. 

چون به اطلاعات درج شده در لابه‌لای نظر دیگران، بیشتر اعتماد می‌کنند. آقای شعبانعلی (مدیریت متمم) در این مورد حرف جالبی می‌زنند. ایشان می‌گویند: «در سایت متمم 30 الی 40 درصد محتوا را ما تولید کردیم و مابقی را مخاطب‌ها تولید کردند و ادامه دادند. این کامنت‌ها برای ما خیلی ارزشمند هستند.» 

کامنت‌هایی که راجع به آنها صحبت می‌کنیم، چیزهایی فراتر از اصطلاحات معمولی مانند: «خیلی عالی بود»، «خوب بود» یا «تشکر» هستند. مطالبی که کاربران متمم در کامنت‌هایشان می‌نویسند، چیزهایی هستند که فرد را به فکر فرو می‌برند و او را تشویق می‌کنند تا نظر خودش را هم راجع به آن موضوع به خصوص بنویسد. چیزی شبیه به ماجرای پذیرفته شدن در جمع یک گروه و احساسی مثل دیده شدن توسط افرادی متفکر، ماجرایی است که در کامنت‌های این سایت رخ می‌دهد. 

  • از زاویه‌ای متفاوت به ماجراهای اطرافتان نگاه کنید

حدود یکی دو ماه قبل در یک کلاس خودشناسی شرکت کردم. مربی این کلاس، تقریبا 45 دقیقه در مورد اشتیاق صحبت کرد و من تمام مدت، سراپا گوش بودم. چون شیوه سخنرانی مربی، بسیار جذاب و گیرا بود و من را به فکر فرو می‌برد.

 تا آن زمان متوجه نبودم که اشتیاق چقدر می‌تواند در کار و زندگی‌ام تاثیرگذار باشد. دریافتم که اشتیاق، حال روح و جسمم را خوب می‌کند و میزان بهره‌وری‌ام بسیار بالا می‌برد. اشتیاق، موضوع تازه‌ای نبود. اما شیوه بیان آن مربی به گونه‌ای بود که انگار اولین بار است با این مفهوم آشنا می‌شوم. این ماجرا در دنیای وب و روند تولید محتوای عمیق هم جریان دارد. بیان موضوع‌ها به شکلی تازه، یکی دیگر از ابزارهای شما برای تولید محتوای عمیق است. 

  • تجربه‌های خودتان را با کاربران در میان بگذارید

به ترتیبی ساده و شبیه به کاری که با هم در این مقاله کردیم، می‌توان با ترکیب تجربه‌ها، معرفی سایت‌ها، آدم‌ها و زدن مثال‌هایی ساده باعث شد تا مخاطب به درک عمیق‌تری از موضوع دست پیدا کند. 

روندی که اکثر سایت‌های ایرانی در پیش گرفته‌اند این است که به موضوع‌های مختلف به شکلی بسیار سطحی می‌پردازند. انگار که می‌خواهند به دیگران بگویند ما نیز در این مورد مطلب منتشر کرده‌ایم. مثلا وب‌سایت‌های گردشگری را در نظر بگیرید. در اکثر این وب‌سایت‌ها به یکسری اطلاعات کلیشه‌ای در مورد شهرهای مختلف جهان پرداخته می‌شود. اما خبری از تجربه، خاطره یا ماجرایی جذاب برای تعریف کردن وجود ندارد.

می‌خواهید بازاریابی محتوایی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید؟

میان دانستن یک ماجرا و توانایی انجامش فاصله زیادی وجود دارد. اینکه شما بدانید استایل محتوا چیست با اینکه بتوانید استایل ویژه محتوایی خودتان را تولید کنید، فاصله زیادی دارد. ما برای شما یک میانبر آماده کرده‌ایم.

این میانبر «دوره بازاریابی محتوایی» نام دارد. پس از گذراندن این دوره می‌توانید همچون حرفه‌ای‌ها به تولید محتوا مشغول شوید. پس اگر تصمیمتان برای ورود به دنیای تولید کنندگان محتوا جدی است، به جای فکر کردن دست به کار شوید.

ورود به دوره بازاریابی محتوایی

در یک جمع‌بندی ساده، برای نوشتن یک محتوای عمیق باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

چک لیست نوشتن محتوا

 

  1. چند مفهوم سطحی مورد نیاز مخاطب را شناسایی ‌کنیم.
  2. در مورد آن مفاهیم مثال بزنیم تا درک موضوع راحت‌تر شود.
  3. از تجربه خودمان در مورد آن موضوع سخن بگوییم. به این ترتیب، محتوای ما خاص می‌شود.
  4. مقداری داده و آمار و ارقام به محتوای خود اضافه ‌کنیم تا معتبر شود. 
  5. در کنار محتوای متنی از پادکست و ویدیو هم استفاده ‌کنیم تا اگر کاربری حوصله خواندن متن را نداشت به پادکست گوش دهد یا ویدیو را تماشا کند. 

 

راه، طولانی است؛ اما نه برای کسی که چشم به مقصد دوخته است

وقتی یک محتوای عمیق می‌نویسیم، مخاطب به روش‌های مختلفی علاقه خود را به آن نشان می‌دهد. مثلا آن محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد – که البته در ایران خیلی کم این اتفاق می‌افتد – یا با دوستانش در مورد محتوای جالبی که خوانده صحبت می‌کند به گونه‌ای که فرد شنونده، تشویق می‌شود محتوا را خودش شخصا مطالعه کند. 

چنین ماجرایی اتفاق بسیار خوبی برای یک محتوا است. چون هم از نظر سئویی به محتوا کمک می‌کند و هم باعث شناخته شدن برند و اعتمادسازی در میان مخاطبان می‌شود. اگر محتوای شما ترکیبی از مثال، تجربه، و اشاره به مستندات معتبر باشد، کسی جلودار موفقیتتان نخواهد بود. در وب فارسی باید ارزشی ایجاد کنید که بقیه نتوانستند یا حتی نخواستند. در این صورت، رتبه خوب در میان رقبای‌تان از آن شما خواهد بود.من در یک مقاله به طور مفصل راجع به «سئو محتوا» صحبت کرده‌ام که می‌توانید برای درک بیشتر موضوع، آن را مطالعه کنید.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در محتوای عمیق گفتیم:

  • تولید محتوا در بستر وب نیازمند بررسی دقیق سایت‌های دیگر است. اگر تنها روی ترجمه منابع خوب تمرکز کنید، به موفقیت چندانی نمی‌رسید.
  • یک محتوای خوب، محتوایی است که برای پاسخ به نیاز واقعی مخاطب نوشته شده باشد.
  • بیان کردن یک موضوع با شکلی متفاوت و ترکیب کردن آن با تجربه‌تان در کنار بررسی کردن سایت‌های رقیب و تولید محتوا با توجه به نیاز مخاطب، منجر به تولید یک محتوای عمیق می‌شود.
  • برای کشف موضوع مورد علاقه کاربرانتان می‌توانید در گوگل سرچ کنید، انجمن‌ها را بررسی کرده و به سراغ گروه‌های تلگرامی بروید.
  • تعداد محتواهای ارزشمند در وب فارسی بسیار اندک هستند. با تولید چنین محتواهایی می‌توانید یک مزیت رقابتی عالی برای خودتان دست‌و‌پا کنید.

 

شما چه تجربه‌ای دارید؟

آیا در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنید؟

 نظرتان در مورد محتوای عمیق چیست؟ 

اگر بخواهید مقاله‌های خودتان را با نکته‌های گفته شده در این مقاله مقایسه کنید، از 1 تا 10، چه نمره‌ای به عمق محتوای خودتان می‌دهید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

4.2/5 - (5 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
محتوا چیست؟ در هزارتوی محتوای دیجیتال چه خبر است؟

. مقدماتی

قرن 21، دوران پادشاهی اطلاعات است. در این زمان، موفقیت افراد در هر زمینه‌ای به میزان اطلاعاتی که در اختیار دارند بستگی پیدا می‌کند. به همین دلیل، تولید و انتشار داده‌های مفید و کاربردی به کسب و کاری مستقل و سودآور تبدیل شده است که اگر به خوبی انجام شود، هم برای فرد تولید کننده و هم برای دریافت کننده محتوا، معامله‌ای دو سر بُرد محسوب می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ سری به مفهوم

2
تولید محتوا چیست؟ داستان راستان خلق محتوا برای مخاطبان

. مقدماتی

تولید محتوا، موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما تازه نیست. چون هر کدام از ما در طول روز با داستان‌هایی که برای یکدیگر تعریف می‌کنیم، متن‌های کوتاهی که برای هم می‌نویسیم و صداهایی که برای دیگری ارسال می‌کنیم در حال تولید محتوا البته به سبک خودمان هستیم. ماجرای تولید محتوا از زمانی جالب و البته جدی می‌شود که بخواهیم این روند تولید را به یک هدف مشخص گره بزنیم، آن را به گوش مخاطبان خاصی

3
بازاریابی محتوایی چیست؟ از تعریف مفهوم تا بررسی ۷ گام اساسی

. مقدماتی

تعریف‌ها مهم هستند. چون مانند نور بر بخش‌های تاریک مفهوم‌هایی که چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم می‌تابند و چهره واقعی آنها را به ما نشان می‌دهند. تنها در آن صورت است که می‌توانیم با آن ماجرا آشنا شده و حسابش را از چیزهایی که شبیهش هستند سوا کنیم. در مقاله‌های قبلی، هنگامی که اولین گام‌های آشنایی با محتوا را برمی‌داشتیم در مورد «مفهوم محتوا» و «چیستی تولید محتوا» صحبت کردیم. در ادامه مسیرمان می‌خواهیم با «بازاریابی محتوایی» آشنا

4
هدف گذاری در بازاریابی محتوایی؛ چگونه غول هدف‌گذاری را به فرشته مهربان زندگی‌مان تبدیل کنیم؟

. مقدماتی

هدفتان چیست؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا آن را روی کاغذ بنویسید؟ آیا واقعا می‌دانید که چه می‌خواهید؟ بزرگ‌ترین دلیل سردرگمی‌ انسان، نداشتن هدف است. وقتی در زندگی خود هدفی نداریم، هیچ مسیری برایمان خاص نیست و هیچ اتفاقی خوشحالمان نمی‌کند. این هدف است که شور زندگی و شیرینی طعم زنده بودن را در رگ‌های ما جاری می‌سازد. محتوا نیز مثل انسان، بدون داشتن هدف، تباه می‌شود. وقتی هدفی از نوشتن، ضبط کردن، تولید ویدیو

5
استراتژی محتوا به زبان ساده؛ از چیستی و چرایی تا ۱۲ بخش طلایی

.. متوسطه

یکی از قانون‌های موفقیت، داشتن یک نقشه روشن از مسیر رسیدن به هدف است. چون در این صورت می‌توان از منابع و زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. داشتن استراتژی محتوا نیز نقشه‌ای برای رسیدن به موفقیت در دنیای محتوا به شمار می‌رود. هر اندازه که این نقشه، منسجم‌تر و عمیق‌تر باشد، رسیدن به پیروزی آسان‌تر می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ نکته‌هایی مهم در مورد «استراتژی محتوا» می‌رویم، چیستی آن را

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×