بستن

اپلیکیشن مارکتینگ و ۳ گام طلایی برای رسیدن به موفقیت در آن

جذب کاربر در بازاریابی اپلیکیشن

هر روز که می‌گذرد، اپ‌های بیشتری با هدف باز کردن یک گره از کار کاربران ساخته می‌شوند. اما تعداد اپلیکیشن‌هایی که واقعا مورد استفاده قرار می‌گیرند کمتر از این حرف‌ها است. شاید «اپ مارکتینگ» همان حلقه گمشده‌ای باشد که اپلیکیشن‌ها را به کاربران وصل می‌کند. 

در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سرآغاز اپلیکیشن مارکتینگ می‌رویم، این مفهوم را تعریف می‌کنیم، چند چرای قدرتمند برای آن می‌یابیم و با مهم‌ترین روش‌های بازاریابی در اپلیکیشن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

منظور از بازاریابی در اپلیکیشن چیست؟

اپ مارکتینگ

در قسمت قبل با هم در مورد بازاریابی موبایلی و سازوکار آن صحبت کردیم. در این قسمت یک قدم جلوتر می‌رویم و این بار در دل بازاریابی موبایلی، بازاریابی در اپلیکیشن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای درک بهتر شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ باید از مفهوم اصلی بازاریابی سردربیاوریم. در این جور مواقع، درک این مفهوم همانند یک شاه‌کلید عمل می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم تعریفی ساده از بازاریابی داشته باشیم می‌گوییم: «ما در کسب و کار خودمان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم تا محصول یا سرویسمان به دست مصرف کننده نهایی برسد؛ به مجموعه تمام این فعالیت‌ها «بازاریابی» می‌گویند.»

 بازاریابی در اپلیکیشن هم به همین ترتیب پیش می‌رود با این تفاوت که ما از طریق اپلیکیشن خود و نصب آن از سوی کاربران، محصول‌ها یا خدماتمان را ارائه می‌دهیم. در نتیجه، بازاریابی در اپلیکیشن به فرآیندی خلاصه می‌شود که ما کاربران را به نصب اپلیکیشن خود و استفاده از محصول‌ها یا خدماتمان هدایت می‌کنیم. 

بازاریابی در اپلیکیشن یا اپلیکیشن مارکتینگ هم در شمار روش‌های دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد. چون ما در فضای آنلاین این کار را انجام می‌دهیم. شاید اکنون در ایران عنوان شغلی ویژه‌ای به نام «بازاریاب اپلیکیشن» یا «اپ مارکتر» وجود نداشته باشد اما با توجه به اهمیت روزافزون اپ‌ها در زندگی مردم، در سال‌های آینده این اتفاق می‌افتد. 

برای یادگیری بیشتر دیجیتال مارکتینگ، پیشنهاد می‌کنیم به نقشه‌راه‌های دیجیتالینگ سر بزنید و «آموزش دیجیتال مارکتینگ» را مفصل مطالعه کنید.

 

اپلیکیشن مارکتینگ

در جستجوی یافتن یک «چرای قدرتمند» برای یاد گرفتن اپلیکیشن مارکتینگ

در بازاریابی اپلیکیشن، کاربر قبل از هر چیزی باید به نصب کردن اپ ما تشویق شود. تنها پس از آن است که می‌توانیم وارد فاز بعدی بازاریابی اپلیکیشن شویم. پس قبل از هر کاری باید دلیلی روشن برای خودمان داشته باشیم و در آن روشن کنیم که چرا کاربر در میان این حجم وسیع و متنوع از اپ‌های موجود باید به سراغ اپ ما بیاید و آن را نصب کند؟

اپ‌های زیادی وجود دارند که با وجود صرف هزینه‌های فراوان، باز هم نتوانستند مخاطب مورد نظرشان را به سمت نصب اپ خود هدایت کنند یا حتی بدتر از آن، کاربرانی که اپلیکیشن آنها را نصب کرده‌اند هیچ فعالیت خاصی در آن انجام نمی‌دهند.

 بنابراین آموختن روش‌های گوناگون بازاریابی اپلیکیشن و اجرای اصولی آن می‌تواند به خلق ارزش مورد نظر ما و دستیابی به درآمدی مطلوب کمک کند. در ادامه این ماجرا می‌توانیم به علت‌های زیر هم اشاره کنیم:  

  • تعداد زیاد اپ‌ها

زمانی مفهوم اپ مارکتینگ به شکل امروزی خود وجود نداشت. در نتیجه، وقتی شما یک اپلیکیشن را آماده می‌کردید و آن را در اپ استورهایی مانند گوگل پلی و کافه بازار قرار می‌دادید، فرآیند جذب مخاطب و نصب اپلیکیشن، خیلی ساده‌تر انجام می‌شد. 

اما بعد از مدتی، تعداد اپلیکیشن‌ها در ایران و خارج از کشور به شدت زیاد شد. به دنبال آن، روش‌های مختلفی هم برای اپ مارکتینگ ایجاد شدند. بنابراین باید به دنبال یاد گرفتن اپ مارکتینگ باشیم تا بتوانیم بهینه‌ترین گزینه‌های آن را انتخاب کرده و روی آنها کار کنیم. 

  • نیاز به وجود اپلیکیشن در کسب و کارمان

این احساس نیاز به وجود یک اپلیکیشن برای کسب و کارمان است که ما را به سمت جمع کردن یک تیم فنی برای توسعه و انتشار اپ ویژه خودمان سوق می‌دهد. گذشته از این، سنگ بنای برخی از کسب و کارها مانند اسنپ و تپسی روی اپلیکیشن می‌گردد. آنها برای زنده ماندن اپ خود و نگه داشتن مخاطبانشان چاره‌ای جز تسلط و سرمایه گذاری روی اپ مارکتینگ ندارند. 

 

آشنایی با مهم‌ترین روش‌های اپ مارکتینگ

ریفرال مارکتینگ در اپ

  • بهینه‌سازی اپ در اپ استور

 (ASO)که کوتاه شده عبارت «App Store Optimization» است به معنای «بهینه‌سازی اپ در اپ استورها» است. این روش رایگان از برخی جنبه‌ها به همان موضوع سئو در وب‌سایت شباهت دارد. اما این بار به جای موتور جستجوی گوگل، شما تلاش خود را می‌کنید تا در نتایج گوگل پلی، کافه بازار، اپل استور و سایر اپ استورها بالا بیایید.

 برای رسیدن به این هدف باید در صفحه‌ای که ویژه اپلیکیشن شما در آن اپ استور است کارهایی را انجام دهید. مثلا از بخش‌های مختلف اپ خود اسکرین شات بگیرید، یک ویدیوی معرفی برای اپلیکیشن خود بسازید یا توضیح‌های جذابی برای اپ خود بنویسید تا کاربر تشویق شود که اپلیکیشن شما را نصب کند.  

  • بازاریابی با کمک کاربران

این روش هم با وجود رایگان بودن، تاثیر قابل توجهی در افزایش تعداد نصب اپلیکیشن‌ دارد. در این روش از کاربرانی که اپلیکیشنتان را نصب کرده‌اند کمک می‌گیرید تا اپ شما را به دوستان و آشناهای خود معرفی کنند. در عوض این کار هم به آنها اشتراک رایگان تا مدتی محدود، رایگان کردن یک بخش از اپ و در کل یک جایزه می‌دهید.

 مثلا اپلیکیشن تپسی یا اسنپ به ازای معرفی این اپلیکیشن به دیگران، یک سفر رایگان را هدیه می‌دهد. البته امکان انجام این روش در درون خود اپ در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که یک کد در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که می‌تواند با دادن آن به دوستانش آنها را به نصب اپ تشویق کند.

 اگر دوستان آن کاربر، اپ را نصب کرده و اولین سفر خود را انجام دهند، کاربر می‌تواند از امکان سفر رایگان خود استفاده کند. به کارگیری این روش، کاربران با کیفیتی را به سمت اپ شما هدایت می‌کند. ناگفته نماند که در اصطلاح به این روش، ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) هم می‌گویند. به زودی مفصل راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

روش‌های دیگری هم وجود دارند که البته پولی هستند. مانند تبلیغات گوگل، تبلیغ در یوتیوب، تبلیغ در اپلیکیشن‌های دیگر، استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی ایرانی، حتی تبلیغ در تلویزیون و نصب بیلبورد، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام با کمک اینفلوئنسرها و … . 

سه گام طلایی برای رسیدن به موفقیت یک اپ

موفقیت یک اپلیکیشن

شناخت این روش‌ها به این معنی نیست که ما در حال بازاریابی اپلیکیشن هستیم. اینها تنها بخشی از بازاریابی اپلیکیشن به شمار می‌روند. چون هدف نهایی اپ مارکتینگ فقط افزایش نصب نیست. ما می‌خواهیم کاربران فعالی را جذب کنیم که در قدم اول، اپ را نصب کنند، بعد ثبت نام کرده و فعالیت مورد نظر ما مثلا خرید یا استفاده از سرویس را انجام دهند و باز هم بارها و بارها به سراغ آن اپ بیایند. می‌توان این فرآیند را در سه گام خلاصه کرد:

  1. نصب اپلیکیشن
  2. فعال بودن کاربر در اپ
  3. بازگشت به اپ و استفاده دوباره از آن

من اپ‌های زیادی را می‌شناسم که هزینه‌های هنگفتی را برای افزایش تعداد نصب صرف کردند اما در انتها به نتیجه‌ای که باید به آن می‌رسیدند یعنی فعال بودن کاربر در اپ و بازگشت او برای استفاده دوباره از اپ نرسیدند. در واقع، گامی که آنها کنار گذاشتند، تحلیل داده‌های حاصل فعالیت کاربران بود.

 اینجا است که ارتباط قوی بین بقیه افراد تیم مثلا توسعه‌دهنده با طراح تجربه کاربری پررنگ‌تر می‌شود. چون باید با توجه به نتیجه حاصل از تحلیل‌ داده‌ها بخش‌های مورد نظر را بهبود داد و باز به سراغ تحلیل نتیجه‌ها رفت.

دوست دارید به عنوان یک حرفه‌ای در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید؟

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. شما بهار آموزش دیجیتال مارکتینگتان را چگونه آغاز کردید؟ ما در دیجیتالینگ، آغازی اصولی و بهاری سرسبز را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا سال‌های پیش روی مارکتینگ خودتان را در حال و هوایی سرشار از اعتماد به نفس و مهارت سپری کنید.

در دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ که بیش از ۲۲ ساعت آموزش ویدیویی پروژه‌محور را تشکیل می‌دهد شما یاد می‌گیرید که چگونه باید در مسیر دیجیتال مارکتینگ قدم بگذارید و در ادامه چگونه مسیر را برای پیشرفت خودتان برنامه‌ریزی کنید. اگر اهل عمل هستید و تصمیمتان برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر کاردرست و درجه‌یک، جدی است دستتان را به ما بدهید و بگذارید در قدم‌های آغازین مسیرتان در کنارتان باشیم.

ما به شما تجربه، مهارت و دانشی که در طول هفت سال به دست آورده‌ایم را پیشنهاد می‌دهیم. شما بدون شک، برنده اصلی این پیشنهاد خواهید بود.

ورود به دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ

خلاصه‌ای از آنچه با هم در اپ مارکتینگ گفتیم:

  • بازاریابی در اپلیکیشن به معنای تلاش برای تشویق کاربران به نصب اپ مورد نظر شما و انجام فعالیت در آن است.
  • قبل از اینکه بخواهید کاربران را به سمت نصب و استفاده از اپ خود هدایت کنید باید از خودتان بپرسید که چرا کاربران باید اپ شما را انتخاب و نصب کنند؟
  • «بهینه‌سازی اپ در اپ استور» و «بازاریابی با کمک کاربران» در شمار روش‌های رایگان اپ مارکتینگ در نظر گرفته می‌شوند.
  • «نصب اپ توسط کاربران»، «استفاده از آن» و «بازگشت دوباره به اپ» سه گام مهم برای موفق بودن یک اپلیکیشن به شمار می‌روند. 

 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از اپ مارکتینگ دارید؟ لطفا ماجرای خود را برایمان تعریف کنید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

1/5 - (1 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
دیجیتال مارکتینگ چیست؟(به زبان ساده) از مزایا تا معرفی شاخه‌ها در ایران

. مقدماتی

«دیجیتال مارکتینگ چیست؟» شاید بتوان گفت این یکی از داغ‌ترین پرسش‌هایی است که به هنگام کار در فضای وب برای کاربران پیش می‌آید. چون از هر دری که وارد دنیای وب می‌شویم، سرنخی از دنیای دیجیتال مارکتینگ پیدا می‌کنیم و شستمان خبردار می‌شود که همه چیز به بازاریابی دیجیتال، گره خورده است. در حقیقت، بازاریابی دیجیتال، راز بقای کسب و کارها در قرن ۲۱ است. کسب و کارهایی که به حضور در دنیای سنتی اصرار

2
بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

. مقدماتی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست. چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا

3
اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟ (تعریف به زبان ساده)

.. متوسطه

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بپرسیم، «اینفلوئنسر» کیست؟ اگر کمی خوب نگاه کنیم، در زندگی هر کدام از ما حداقل یک فرد تاثیرگذار وجود دارد. او کسی است که مسیر اصلی زندگی‌مان را به ما نشان داده است و ما خواسته یا ناخواسته جا پای قدم‌های او گذاشته‌ایم. می‌توانیم غبار تاثیر این فرد را در تک‌تک تصمیم‌هایی که برای خودمان و زندگی‌مان می‌گیریم احساس کنیم. کم‌کم، آن‌قدر به او شبیه

4
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

5
مفهوم بازاریابی موتور جستجو و نقاط ضعف و قوت آن

.. متوسطه

در کارزار حضور در موتور جستجوی گوگل، دو راه برای مبارزه وجود دارد. راه اول که آن را «سئو» می‌نامند مسیری سنگلاخی است که باید با بیل و کُلنگ، عزمی راسخ و انگیزه‌ای لبریز، آن را برای خود هموار کنید. اما وقتی این جاده هموار شود می‌توانید با سرعت در آن پیش بروید. راه دوم «بازاریابی در موتور جستجو» نام دارد. مسیر آن کوتاه و از قبل هموار شده است. اما تا وقتی می‌توانید در

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

رضا مولایی
نوشته شده در: ۱۳:۰۶ ۱۴/۰۲/۱۴۰۰

سلام به اهالی دیجیتالینگ.
راجب app marketing هم سرنخ خوبی دادید که مطالعه کنیم… اگر آموزش های تخصصی بیشتری بدید فوق العادس.
۱ ماهه شمارو پیدا کردم و دارم لذت میبیرم از پادکست هاتون. خیلی خوبه فقط یکم تخصصی ترش کنید لطفا

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۴:۰۴ ۱۸/۰۲/۱۴۰۰

سلام آقای مولایی عزیز
ممنون از شما
در حال ضبط و تولید پادکست‌های تخصصی بیشتر هستیم
امیدوارم که همراه ما باشید
سپاس

×