بستن

آیا اینستاگرام واقعا به درد کسب و کار من می‌خورد؟

5,264 بازدید ۲ کامنت

یکی از دغدغه‌های کسب و کارها، داشتن یک پیج فعال و لبریز از فالوور در اینستاگرام است. صاحبان کسب و کارها برای رسیدن به این هدف، زحمت بسیاری می‌کشند و هزینه می‌کنند.

گذشته از اهمیت حضور بیزنس‌ها در رسانه‌های اجتماعی، آیا مطمئن هستید که اینستاگرام، همان مکان مورد نظر شما است؟ در این قسمت از «دیجیتالینگ» به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردیم که: «چه کسب و کاری به پیج اینستاگرام نیاز دارد؟» با ما همراه باشید.

 

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • علت‌ استقبال ایرانی‌ها از اینستاگرام را موشکافی می‌کنیم.
  • دلیل شکست برخی کسب و کارها در اینستاگرام را بررسی می‌کنیم.
  • یک تجربه از ورود حرفه‌ای به اینستاگرام و بازخوردهای آن را می‌خوانیم.
  • موضوع‌های محبوب در اینستاگرام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • سهم پیج‌های بیزنسی از تعداد فالوورهای کاربران را استخراج می‌کنیم.
  • روش‌های بررسی رقبا و میزان مطرح بودن زمینه کاریمان در اینستاگرام را بررسی می‌کنیم.

چرا اینستاگرام در ایران محبوب است؟

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در تمام دنیا است. سرعت رشد اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی دنیا بسیار بیشتر است. به ویژه در سال‌های گذشته و در ایران این رشد بسیار بیشتر از کشورهای دیگر احساس شده است.

تقریبا بیش از 30 میلیون کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام حضور دارند. جدا از «لینکدین» که یک فضای حرفه‌ای است، شبکه اجتماعی دیگری به قدرتمندی اینستاگرام در ایران وجود ندارد.

چون توییتر، فیسبوک و… در ایران فیلتر هستند. در هر حال، بیشتر کسب و کارهای ایرانی در اینستاگرام یک پیج دارند و فعالیت می‌کنند. برخی از آنها نتیجه خوبی از حضور در اینستاگرام گرفته‌اند و برخی دیگر نتیجه‌های معمولی و حتی ضعیفی دریافت کرده‌اند. اما هنوز هم حضور دارند، تبلیغ می‌دهند و هزینه می‌کنند.

صاحب کسب و کار در اینستاگرام

چرا برخی کسب و کارها در اینستاگرام شکست می‌خورند؟

یکی از دلیل‌های این ماجرا عدم شناخت کافی صاحبان کسب و کار از اینستاگرام است. آنها نمی‌دانند که چه مخاطبی دارند یا مخاطب‌هایشان در اینستاگرام چه کاری انجام می‌دهند؟

این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی از شناخت مخاطب در اینستاگرام سخن می‌گوییم، منظورمان رفتاری است که مخاطب در این شبکه اجتماعی از خودش نشان می‌دهد. همین کاربر ممکن است در توییتر یا لینکدین به شکل متفاوتی رفتار کند.

مثلا کسی در لینکدین عکس آخرین سفرش به جزایر قناری را پست نمی‌کند. در عوض، کاربران لینکدین، سابقه کاری و تجربه‌هایشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

توییتر هم به همین ترتیب است. در توییتر، همه عاشق توییت کردن هستند و از هر دری سخن می‌گویند. در اینستاگرام هم بیشتر مخاطبان به دنبال تفریح کردن هستند. آنها پست‌های جذاب و سرگرم کننده را می‌پسندند.

شکست کسب و کارها در اینستاگرام

تجربه نیمچه شکست من از فعالیت حرفه‌ای در اینستاگرام

مدتی می‌شود که پیج اینستاگرام «دیجیتالینگ» را راه‌اندازی کرده‌ام. البته زمان زیادی برایش نگذاشتم. در واقع، پست‌های اینستاگرام من همان پادکست‌هایی بودند که در کانال تلگرامم داشتم.

اما این‌بار آنها را به صورت پادکست‌های تصویری منتشر کردم. یعنی یک ویدیو که نواری را در خودش نشان می‌داد. من فیدبک‌های عجیب و غریبی از این پست‌ها نگرفتم.

با وجود آنکه بازخوردها بد نبودند، برایم دایرکت می‌آید، فالوورها زیاد می‌شوند، پست‌ها استوری و سیو می‌شوند و در کل بازدیدها خوب بودند.

اما نتیجه با انتظار من تفاوت داشت. نمی‌‌خواهم نام این ماجرا را شکست بنامم. اما بدون تردید، رویکرد دیگری برای آینده پست‌هایم در اینستاگرام در نظر می‌گیرم. چون مخاطبان اینستاگرام برای دریافت آموزش‌های طولانی به این شبکه اجتماعی نمی‌آیند.

شاید نهایت زمانی که برای آموزش خود در اینستاگرام صرف می‌کنند، حدود یک یا دو دقیقه باشد. در حقیقت، جای متن‌ها و ویدیوهای طولانی در اینستاگرام نیست.

اگر به این طرف ماجرا نگاه کنیم، خودمان هم کمتر پیش می‌آید که در اینستاگرام به پای صحبت‌ها، متن‌ها و ویدیوهای طولانی بنشینیم. بیشتر ما برای این کار از بسترهای دیگری مانند وب‌سایت‌ یا تلگرام استفاده می‌کنیم.

چه موضوع‌هایی در اینستاگرام بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند؟

پست‌های بیشتر کاربران اینستاگرام در مورد «سفر» یا «مد و فشن» است. کاربران در مورد جاهایی که سفر می‌کنند، کافه‌هایی که می‌روند، غذاهایی که می‌خورند یا موسیقی‌ پست می‌گذارند. بیشتر کسب و کارهای موفق در اینستاگرام در زمینه «مد و فشن»، «لایف استایل»، «سفر و گردشگردی» و «طنز» فعالیت می‌کنند.

برخی از پیج‌هایی که نزدیک به سه میلیون یا حتی بیشتر فالور دارند مربوط به اینفلوئنسرهای کمدین هستند. عکاس‌ها به ویژه آن کسانی که زیاد سفر می‌کنند هم در این زمینه خوب عمل کرده‌اند. البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد و کسب و کارهایی خارج از این موضوع‌ها هم به موفقیت رسیده‌اند.

فروش کسب و کارها در اینستاگرام

کسب و کارها چند درصد از فالوئینگ‌های کاربران را تشکیل می‌دهند؟

این نکته را به یاد داشته باشید که درصد زیادی از فالوورهای مخاطبان ما، دوستانشان، برخی اینفلوئنسرها، بازیگران، خواننده‌ها یا افرادی که طرفدارشان هستند را تشکیل می‌دهند. شاید سهم بیزنس‌ها در میان فالوورها، بسیار اندک باشد. مثلا اگر مخاطب ما 1000 نفر را دنبال کند، شاید حدود 80 پیج بیزنسی در میان آنها پیدا شود.

در نتیجه، ما باید توجه ویژه‌ای به حوزه فعالیتی خودمان داشته باشیم. باید ببینیم آیا آن‌قدر محتوای قوی، جذاب و کاربرپسند داریم که جزو آن زیر یک درصد فالوورهای مخاطبمان باشیم یا نه؟ بیایید این موردها را در قالب چند مثال و تجربه کوتاه با هم بررسی کنیم:

  • اگر در زمینه‌هایی مثل مد و فشن، طنز و … فعالیت داشته باشیم، کارمان راحت می‌شود. چون اینستاگرام، بستر خوبی برای این موضوع‌ها است. با رعایت کردن چند نکته در مورد شیوه تهیه پست‌های جذاب، توجه کردن به الگوریتم‌های اینستاگرام و مواردی از این دست که در مقاله‌های دیگر به طور مفصل راجع به آنها با هم صحبت کردیم، می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.
  • در صورتی که موضوع کسب و کارمان، طرفداران خاصی دارد و ما فقط به این دلیل پیج اینستاگرام داریم که حضور خود را به آنها اعلام کنیم – یعنی جنس کسب و کارمان B2B است – باید در نوع پست‌هایمان دقت زیادی داشته باشیم. چون کسانی که صاحب پیج‌های بیزنسی هستند خیلی از کسب و کار یا شرکتشان پست نمی‌گذارند.

مثلا موضوع‌هایی مانند افت قیمت سهامشان را در اینستاگرام پست نمی‌کنند. اما در عوض، در مورد حال و هوای کارمندان و ماجراهای جالبی که برایشان رخ می‌دهد سخن می‌گویند. موضوع‌هایی از این دست، باعث جذب کاربران به پیج آنها می‌شوند.

  • با این وجود شاید باز هم یکسری از موضوع‌ها وجود داشته باشند که نتوان یک پیج اینستاگرامی خیلی خوب را برایشان در نظر گرفت. مثلا موضوع «تعمیر کامپیوتر» را در نظر بگیرید. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید پست‌های خیلی خلاقانه‌ای داشته باشند تا بتوانند کاربران را به سمت خود جذب کنند.
  • یکی دیگر از همین زمینه‌های کاری خاص که مدتی قبل با آنها آشنا شدم، «فروش چمن مصنوعی» بود. این حوزه کاری، مخاطبان کمی دارد. احتمالا اگر آنها به جای اینستاگرام، تمرکزشان را روی ایجاد سایت می‌گذاشتند، نتیجه بهتری می‌گرفتند.
  • نمونه دیگری که با آن روبه‌رو شدم، ساخت مُهرهای شرکتی بود. در این زمینه هم اگر آنها یک وب‌سایت با قابلیت سفارش‌گیری داشتند، خیلی بهتر می‌توانستند عمل کنند.

هدف من از ذکر این مثال‌ها و بیان تجربه‌هایم این است که بگویم، لازم نیست تمام کسب و کارها در اینستاگرام پیج داشته باشند. این موضوع به نوع کسب و کار و مکانی که مخاطبانتان در آنجا به دنبال شما می‌گردند بستگی دارد.

مثلا کسی که می‌خواهد برای حیاط خانه‌اش چمن مصنوعی بخرد، به احتمال زیاد، اولین کاری که می‌کند، باز کردن گوگل و سرچ کردن کلیدواژه «خرید آنلاین چمن مصنوعی» است نه جستجو لابه‌لای پیج‌های اینستاگرامی.

لوگوی اینستاگرام

از کجا بفهمیم که اینستاگرام به درد کسب و کارمان می‌خورد یا نه؟

در قدم اول باید خودمان آستین‌ها را بالا بزنیم و در این باره تحقیق کنیم. باید ببینیم که مخاطبان و رقبای ما در اینستاگرام چه کسانی هستند؟ در واقع باید پیج‌های رقبای خود را به دقت بررسی کنیم. مثلا ببینیم که چند وقت است فعالیت در اینستاگرام را آغاز کرده‌اند؟ هر چند وقت یک بار پست می‌گذارند؟

یا پست‌هایشان را ببینیم، نرخ اینگیجمنت، تعداد لایک‌ها، فالوورها، کامنت‌ها و مقدار واقعی بودن این اعداد و ارقام را موشکافی کنیم. می‌توانیم تمام این اطلاعات را در یک برگه اکسل وارد کرده و آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از رقبای شما از فالوورها، لایک و کامنت فیک استفاده می‌کنند. من در یک مقاله «روش‌های شناسایی فالوورها و اطلاعات فیک» را برایتان توضیح داده‌ام. پیشنهاد می‌کنم حتما سری به آن مقاله بزنید.

اگر رقیبی در اینستاگرام پیدا نکردیم چه کنیم؟

شاید زمینه‌ای که ما در آن فعالیت می‌کنیم بسیار کوچک باشد و به این دلیل نتوانستیم رقبایمان را پیدا کنیم یا حتی اصلا رقیبی در کار نباشد. در آن صورت باید به سراغ هشتگ‌های مرتبط با حوزه کاری‌مان برویم و از آن مسیر، جستجو را آغاز کنیم. همان مثال چمن‌های مصنوعی را در نظر بگیرید.

اگر هشتگ «چمن» یا «چمن مصنوعی» را بررسی کنیم، ممکن است با چند پست روبه‌رو شویم. در میان آنها شاید یک پست مربوط به بیزنسی در زمینه چمن‌ مصنوعی باشد. سپس باید ببینیم که کاربران چقدر در آن پیج فعال بودند یا اصلا چند پست در پیجشان وجود دارد؟ در این بین، دو نکته را در نظر داشته باشید:

1. علاقه کاربران ایرانی به هشتگ را نادیده نگیرید

نکته‌ای که در بین پیج‌های بیزنسی ایرانی وجود دارد –  که شاید در خارج از کشور به این شکل نباشد – این است که آنها از هشتگ‌های زیادی استفاده می‌کنند. در واقع، کاربران ایرانی خیلی به دنبال هشتگ هستند.

حتی یکی از دوستانم به من می‌گفت که وقتی از کاربران درباره اینستاگرام سوال می‌پرسیم، فکر می‌کنند که مثل گوگل می‌توانند با سرچ کردن – البته سرچ کردن هشتگ‌ها – به چیزهایی که می‌خواهند دست پیدا کنند. پس این نکته را در نظر داشته باشید و هشتگ‌ها را کاملا بررسی کنید.

هشتگ در اینستاگرام

2. هشتگ‌های فقیر را بشناسید

در بسیاری از مواقع، شاید در حوزه کاریمان هشتگ چندانی وجود نداشته باشد یا به اصطلاح، «هشتگ‌ها فقیر باشند»؛ این بدان معنی است که مثلا برای یک هشتگ خیلی مهم در زمینه کاری ما فقط 50 پست گذاشته شده است.

اتفاق بدتر، زمانی می‌افتد که پست‌های بی‌ارزش، هشتگ‌های ارزشمندی خورده باشند.

مثلا اگر هشتگ «دیجیتال مارکتینگ» را سرچ کنید، پست‌های بسیار زیادی بالا می‌آیند که شاید بخشی از محتواها ربطی به دیجیتال مارکتینگ ندارند. اگر با چنین وضعیتی روبه‌رو شدید، این پست‌ها را نادیده بگیرید و فقط به دنبال پست‌های واقعی با داده‌های واقعی بگردید. به این ترتیب با در کنار هم چیدن تکه‌های این پازل می‌توانید بفهمید که کسب و کار شما به درد اینستاگرام می‌خورد یا نه؟

در مطلب دیگری بطور مفصل راجع به «اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام» صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کنید.

خلاصه‌ای از آنچه با هم گفتیم:

  • فیلتر بودن سایر شبکه‌های اجتماعی در ایران از یک طرف و ویژگی‌های جذاب اینستاگرام از طرف دیگر باعث شده‌اند که این شبکه اجتماعی در میان ایرانی‌ها بسیار محبوب باشد.
  • مخاطب اینستاگرام به دنبال تفریح و سرگرم شدن است. شما به عنوان یک کسب و کار باید محتواهایی متناسب با نیاز واقعی مخاطب‌‌ها تولید کنید.
  • پست‌ها و پیج‌های محبوب در اینستاگرام به موضوع‌هایی همچون «سفر»، «مد و فشن»، «غذا»، «طنز» و «موسیقی» می‌پردازند.
  • کسب و کارها سهم اندکی از پیج‌های دنبال شده مخاطب‌ها را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، شما باید به شکلی متفاوت و بسیار جذاب به فعالیت بپردازید تا شانسی برای دیده شدن به دست بیاورید.
  • تصمیم به راه‌اندازی پیج اینستاگرام برای کسب‌ و کارتان به این موضوع بستگی دارد که آیا سبک کاری شما می‌تواند جذابیت لازم را برای کاربران ایجاد کند؟
  • یکی از روش‌های فهمیدن مناسب بودن یا نبودن کسب و کارتان برای اینستاگرام، بررسی پیج رقبای کاریتان است.
  • بررسی هشتگ‌های کسب و کارتان و تحلیل داده‌هایی مانند تعداد لایک، کامنت و … هم می‌تواند به شما درک بهتری برای چندوچون حضورتان در اینستاگرام بدهد.

نظر شما چیست؟

در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟

وضعیت شما و رقبایتان در اینستاگرام چطور است؟

اگر به این نتیجه رسیدید که پیج شما مناسب اینستاگرام نیست، چه شبکه اجتماعی را به عنوان گزینه دوم خود برای فعالیت انتخاب می‌کنید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (7 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

2
آیا اینستاگرام واقعا به درد کسب و کار من می‌خورد؟

. مقدماتی

یکی از دغدغه‌های کسب و کارها، داشتن یک پیج فعال و لبریز از فالوور در اینستاگرام است. صاحبان کسب و کارها برای رسیدن به این هدف، زحمت بسیاری می‌کشند و هزینه می‌کنند. گذشته از اهمیت حضور بیزنس‌ها در رسانه‌های اجتماعی، آیا مطمئن هستید که اینستاگرام، همان مکان مورد نظر شما است؟ در این قسمت از «دیجیتالینگ» به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردیم که: «چه کسب و کاری به پیج اینستاگرام نیاز دارد؟» با ما همراه

3
جذب 1000 فالوئر اول پیج اینستاگرام

. مقدماتی

گاهی بازگشت به فلسفه وجود چیزها یا کارها تنها راهی است که باعث می‌شود بتوانیم کارهایمان را بهتر از هر زمان دیگری انجام دهیم. زمانی جذب فالوئر در پیج اینستاگرام نه یک دل‌مشغولی پر از استرس بلکه یک شادی کوچک بود. وقتی پستی را در پیج اینستاگرام خود منتشر می‌کردیم، منتظر می‌ماندیم تا ببینیم چند نفر دیگر در دنیا مثل ما به پیرامونشان نگاه می‌کنند. در گذشته‌ای نه چندان دور، این حسِ خوبِ دیده شدن

4
بیش از ۱۰ ایده تولید محتوا در اینستاگرام به‌همراه ویدیو

.. متوسطه

گاهی وجود گزینه‌های زیاد برای انتخاب، از یک موضوع مثبت به چیزی منفی تبدیل می‌شود. چون فرد در میان انتخاب‌های فراوانی که می‌تواند داشته باشد، دچار سردرگمی می‌شود و حتی ممکن است اصلا چیزی را انتخاب نکند. می‌توان نمونه این ماجرا را در مورد انتخاب موضوع پیج اینستاگرام مشاهده کرد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ چند «ایده تولید محتوا برای اینستاگرام» می‌رویم تا از میان موضوع‌های بسیار زیادی که در این باره وجود

5
پیج بروشوری در اینستاگرام؛ خلاقیت یا گل به خودی؟

. مقدماتی

داشتن یک پیج پرطرفدار در اینستاگرام یکی از آرزوهای هر صاحب پیج یا بیزنس آنلاین است. از طرفی، محتوای تصویر محور این شبکه اجتماعی، باعث ایجاد ابهام‌هایی در فرآیند تولید محتوا برای آن شده است. برخی از صاحبان پیج‌ها با خودشان این‌طور فکر می‌کنند که موفقیت در پیج اینستاگرامی یعنی انتشار عکس‌های با کیفیت. اما ماجرا به همین سادگی نیست. در اینستاگرام هم تنور تولید محتوای کاربردی و جذاب، داغِ داغ است. در این قسمت

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

رضا رحیمی
نوشته شده در: ۱۷:۴۷ ۰۴/۰۹/۱۳۹۹

مرسی ازتون عالی هستین
موضوعات بعدی نقشه راه بازاریابی در اینستاگرام چی هست دقیقا و کی منتشر میشه؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۷:۵۴ ۰۴/۰۹/۱۳۹۹

سلام ممنون از شما لطف دارید
موضوعات بعدی هر هفته در کانال تلگرام دیجیتالینگ اطلاع رسانی می شود.
تا اواسط زمستان حداقل ۳۰ مطلب در این نقشه راه بازاریابی اینستاگرام منتشر خواهد شد.

×