بستن

محتوا چیست؟ در هزارتوی محتوای دیجیتال چه خبر است؟

5,299 بازدید ۸ کامنت
محتوا چیست

قرن 21، دوران پادشاهی اطلاعات است. در این زمان، موفقیت افراد در هر زمینه‌ای به میزان اطلاعاتی که در اختیار دارند بستگی پیدا می‌کند.

به همین دلیل، تولید و انتشار داده‌های مفید و کاربردی به کسب و کاری مستقل و سودآور تبدیل شده است که اگر به خوبی انجام شود، هم برای فرد تولید کننده و هم برای دریافت کننده محتوا، معامله‌ای دو سر بُرد محسوب می‌شود.

در این قسمت از دیجیتالینگ سری به مفهوم «محتوا» و «محتوای دیجیتال» می‌زنیم تا با درک این موضوع مهم، بسیار هدفمندتر از گذشته در مسیر موفقیت گام برداریم. با ما همراه باشید.

 

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  •  با مفهوم محتوا و چیستی آن آشنا می‌شویم.
  •  محتوای دیجیتال را با هم تعریف می‌کنیم.
  •  تفاوت بین اطلاعات خام و محتوا را بررسی می‌کنیم.
  •  مزیت‌های محتوای دیجیتال را مرور می‌کنیم.

محتوا چیست؟

شاید بتوان بهترین تعریف از محتوا را در سایت متمم پیدا کرد. متمم محتوا را این‌گونه تعریف می‌کند: «محتوا، شکلی از اطلاعات است که ساختاری مشخص دارد.»

مثلا همین مقاله که الان در حال خواندن آن هستید شکلی از اطلاعات قابل درک است که راجع به محتوا با یک ساختار مشخص صحبت می‌کند و اطلاعاتی را به مخاطبانش انتقال می‌دهد.

محتوای متنی

محتوای دیجیتال چیست؟

از نظر مفهوم، «محتوای دیجیتال» (Digital content) فرق چندانی با محتوای معمولی ندارد.

تنها تفاوتی که این دو را کمی از هم متمایز می‌کند، فضای ذخیره‌سازی و بستر انتشار محتوای دیجیتال است. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم.

تصور کنید که شما به عنوان یک سخنران در جمعی حضور دارید. وقتی در حال سخنرانی هستید، صحبت‌های شما به خودی‌خود در فضای دیجیتال ذخیره نمی‌شوند.

مگر اینکه صدایتان ضبط شود یا از سخنرانی‌تان فیلم‌برداری صورت بگیرد. به این ترتیب، سخنرانی شما قابلیت ذخیره‌سازی و انتشار در بستر دیجیتال را پیدا می‌کند.

شاید برخی از شما بپرسید که این مطالب، خیلی معمولی هستند و ما آنها را می‌دانیم. باید اعتراف کنم که من هم زمانی با شما موافق بودم.

اما هر‌چقدر که بیشتر وارد این موضوع شدم فهمیدم که بسیاری از ما در مورد مفاهیم پایه‌ای دچار سوءتفاهم هستیم، و توضیح این موضوع‌های پایه‌ای می‌تواند کمک حال ما باشد.

محتوا در فضای آنلاین

اطلاعات خام و محتوا چه فرقی با هم دارند؟

هر محتوا، از مقدار زیادی اطلاعات خام تشکیل شده است. نمی‌توان اطلاعات خام را به تنهایی به عنوان یک نوع محتوا مورد استفاده قرار داد.  چون اشکالات زیادی دارد و تنها باعث آزار مخاطب می‌شود.

مثلا همین مقاله که اکنون در حال خواندن آن هستید، در ابتدا پادکستی بود که ساعت‌ها برای نوشتن مطالب، ضبط و تدوین آن زمان گذاشته شده بود.

بعد برای اینکه تبدیل به یک مقاله منسجم شود، اول به متن تبدیل شد و بعد متن آن بارها و بارها مورد بازبینی قرار گرفت. البته حتما این روند بهبود، ادامه پیدا می‌کند و مقاله‌ای که اکنون در حال خواندن آن هستید، در آینده بهتر از این هم می‌شود.

آیا با مزیت‌های محتوای دیجیتال، آشنا هستید؟

به طور خلاصه، می‌توان چهار ویژگی زیر را در مورد محتوای دیجیتال برشمرد:

1- همیشه در دسترس است

شاید بتوان قابلیت در دسترس بودن را یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های محتوای دیجیتال در نظر گرفت. چون این بدان معنا است که همیشه می‌توانیم به آن رجوع کرده و از مطالبش استفاده کنیم. مگر آنکه صاحب آن محتوای دیجیتال نخواهد که همه مردم از آن استفاده کنند.

بسیاری از پادکست‌ها،مقالات، ویدیوها و موضوع‌هایی که قبلا آنها را منتشر کرده بودم، هنوز هم در فضای وب قابل دسترس هستند و کاربران از آنها استفاده می‌کنند.

این نکته بسیار مثبتی است. چون فضای دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد که یک بار برای تولید یک محتوای دیجیتالی فعالیت کنید و تا مدت‌های طولانی از آن بهره بگیرید.در قسمت بعد راجع به «تولید محتوا» صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

2- می‌تواند به فرمت‌های مختلفی منتشر شود

یک محتوای دیجیتال، محدود به یک قالب خاص نیست.

این محتوا می‌تواند در قالب صدا، اینفوگرافیک، ویدیو و حتی انیمیشن در دسترس کاربران مختلف قرار بگیرد.

انواع محتوا در فضای دیجیتال

انواع محتوا در فضای دیجیتال

3- قابلیت انتشار در بسترهای مختلفی را دارد

بسترها یا بهتر است بگوییم کانال‌های انتشار محتوای دیجیتال هم تنوع قابل قبولی دارند.

این محتوا نه تنها در بستر وب‌سایت‌ها بلکه در انواع شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، فیسبوک، توییتر، لینکدین و مواردی از این دست هم منتشر می‌شوند.

البته برخی از این کانال‌ها فقط فرمت‌های خاصی را منتشر می‌کنند. مثلا یوتیوب، فقط محتواهایی با فرمت ویدیو را دریافت و پخش می‌کند.

4- به سادگی، قابل ویرایش است

با استفاده از قابلیت ویرایش، می‌توان محتواها را به‌روزرسانی کرد و اطلاعات تازه‌تری را در آنها گنجاند.

قابل ویرایش بودن این اطلاعات، نکته مهمی است. چون به محتوا این فرصت را می‌دهد که از بد به خوب و از خوب به عالی تبدیل شود.

این ویژگی، فقط محدود به محتواهای آنلاین نمی‌شود. حتی کتاب‌ها هم بعد از انتشار می‌توانند دوباره ویرایش شوند. مخاطب نیز در چاپ‌های بعدی کتاب می‌تواند این تغییرات را مشاهده می‌کند.

 

این توضیحات برایتان کافی نیستند؟

خب، ظاهرا شما تشنه‌تر از این حرف‌ها هستید و کارتان با این توضیح‌های چند خطی راه نمی‌افتد. به همین دلیل، شما را به سرچشمه این ماجرا یعنی «دوره بازاریابی محتوایی» حواله می‌دهیم.

در این دوره، کار با محتوا را از زیر نقطه صفر آغاز می‌کنیم، از هدف‌گذاری محتوا می‌گوییم، شما را به سمت تدوین استراتژی محتوای خودتان هدایت می‌کنیم، از راه و چاه خلق محتوا برایتان می‌گوییم و شما را تا ماجراهای فراتر از آن یعنی توزیع، ترویج و تحلیل محتوا پیش می‌بریم. در تمام این ماجرا و در هر قدم، همراه شما خواهیم بود و تا از یادگیری عمیق شما مطمئن نشویم، رهایتان نخواهیم کرد.

من را به سرچشمه محتوا ببر

انواع محتوا

اگر هم به هر دلیلی قصد پرداخت هزینه مالی برای دوره آموزشی را ندارید، لطفا یادگیری را ادامه دهید؛به شما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مطالب و محصولات رایگان نقشه راه دیجیتالینگ بروید و «آموزش‌ بازاریابی محتوایی» را بررسی بفرمایید تا رشد شما دائمی باشد.

خلاصه‌ای از آنچه با هم از محتوا گفتیم:

  • محتوا، شکلی از اطلاعات قابل درک است که ساختار مشخصی دارد و می‌توان آن را ویرایش کرد.
  • تنها چیزی که محتوای معمولی و دیجیتال را از هم متمایز می‌کند، فضای ذخیره‌سازی و بستر انتشار محتوای دیجیتال است.
  • تحلیل، دستکاری و چینش درست اطلاعات خام، آنها را به یک محتوای منسجم تبدیل می‌کند.
  • همیشه در دسترس بودن، منتشر شدن به فرمت‌های متفاوت، امکان انتشار در بسترهای مختلف و ویرایش ساده از مزیت‌های محتوای دیجیتال به شمار می‌روند.

 

نظر شما چیست؟

به نظر شما چه مزیت‌های دیگری در محتوای دیجیتال وجود دارد؟
آینده محتواهای دیجیتالی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
آیا امکان دارد برخی از فرمت‌های بسیار رایج امروزی، جای خود را به چیزی تازه‌تر بدهند؟

 

 

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (17 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
محتوا چیست؟ در هزارتوی محتوای دیجیتال چه خبر است؟

. مقدماتی

قرن 21، دوران پادشاهی اطلاعات است. در این زمان، موفقیت افراد در هر زمینه‌ای به میزان اطلاعاتی که در اختیار دارند بستگی پیدا می‌کند. به همین دلیل، تولید و انتشار داده‌های مفید و کاربردی به کسب و کاری مستقل و سودآور تبدیل شده است که اگر به خوبی انجام شود، هم برای فرد تولید کننده و هم برای دریافت کننده محتوا، معامله‌ای دو سر بُرد محسوب می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ سری به مفهوم

2
تولید محتوا چیست؟ داستان راستان خلق محتوا برای مخاطبان

. مقدماتی

تولید محتوا، موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما تازه نیست. چون هر کدام از ما در طول روز با داستان‌هایی که برای یکدیگر تعریف می‌کنیم، متن‌های کوتاهی که برای هم می‌نویسیم و صداهایی که برای دیگری ارسال می‌کنیم در حال تولید محتوا البته به سبک خودمان هستیم. ماجرای تولید محتوا از زمانی جالب و البته جدی می‌شود که بخواهیم این روند تولید را به یک هدف مشخص گره بزنیم، آن را به گوش مخاطبان خاصی

3
بازاریابی محتوایی چیست؟ از تعریف مفهوم تا بررسی ۷ گام اساسی

. مقدماتی

تعریف‌ها مهم هستند. چون مانند نور بر بخش‌های تاریک مفهوم‌هایی که چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم می‌تابند و چهره واقعی آنها را به ما نشان می‌دهند. تنها در آن صورت است که می‌توانیم با آن ماجرا آشنا شده و حسابش را از چیزهایی که شبیهش هستند سوا کنیم. در مقاله‌های قبلی، هنگامی که اولین گام‌های آشنایی با محتوا را برمی‌داشتیم در مورد «مفهوم محتوا» و «چیستی تولید محتوا» صحبت کردیم. در ادامه مسیرمان می‌خواهیم با «بازاریابی محتوایی» آشنا

4
هدف گذاری در بازاریابی محتوایی؛ چگونه غول هدف‌گذاری را به فرشته مهربان زندگی‌مان تبدیل کنیم؟

. مقدماتی

هدفتان چیست؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا آن را روی کاغذ بنویسید؟ آیا واقعا می‌دانید که چه می‌خواهید؟ بزرگ‌ترین دلیل سردرگمی‌ انسان، نداشتن هدف است. وقتی در زندگی خود هدفی نداریم، هیچ مسیری برایمان خاص نیست و هیچ اتفاقی خوشحالمان نمی‌کند. این هدف است که شور زندگی و شیرینی طعم زنده بودن را در رگ‌های ما جاری می‌سازد. محتوا نیز مثل انسان، بدون داشتن هدف، تباه می‌شود. وقتی هدفی از نوشتن، ضبط کردن، تولید ویدیو

5
استراتژی محتوا به زبان ساده؛ از چیستی و چرایی تا ۱۲ بخش طلایی

.. متوسطه

یکی از قانون‌های موفقیت، داشتن یک نقشه روشن از مسیر رسیدن به هدف است. چون در این صورت می‌توان از منابع و زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. داشتن استراتژی محتوا نیز نقشه‌ای برای رسیدن به موفقیت در دنیای محتوا به شمار می‌رود. هر اندازه که این نقشه، منسجم‌تر و عمیق‌تر باشد، رسیدن به پیروزی آسان‌تر می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ نکته‌هایی مهم در مورد «استراتژی محتوا» می‌رویم، چیستی آن را

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

8 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

mohaddese pakdaman
نوشته شده در: ۱۵:۵۱ ۰۶/۰۴/۱۴۰۲

سلام.
ممنون برای مطالب مفید و آموزنده سایتون.
پیروز و سربلند باشید.

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۰:۵۴ ۰۸/۰۴/۱۴۰۲

سلام بر شما
خداروشکر که محتوا براتون مفید هست.

سبحان فتوح‌آبادی
نوشته شده در: ۲۱:۵۵ ۲۳/۱۲/۱۴۰۱

یکی از مزیت‌های دیگر محتوای دیجیتال این است که خود کاربر می‌تواند زمانش را تنظیم کند و یادگیری را آغاز کند. کلاس زبان حضوری و کلاس زبان ضبط شده (به هر فرمت دیجیتال دیگر) مثالی خوبی است.
برای کلاس حضوری باید شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ حضور فیزیکی در مکانی مشخص داشته باشیم، اما برای کلاس ضبط شده نیاز به دقیق بودن زمان و مکان نیست، ولی یادمان باشد که برای یادگیری هر چیزی حتماً برنامه ریزی داشته باشیم.

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۰:۵۱ ۲۴/۱۲/۱۴۰۱

موافقم در اکثر اوقات به همین شکل هست.
ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتین آقای فتوح آبادی عزیز✌️🌹

احسان خانی
نوشته شده در: ۱۷:۰۶ ۱۶/۱۲/۱۳۹۹

سلام و وقت بخیر
سپاس بابت مطالب خوبتون
درباره‌ی طراحی قسمت وبلاگ ازتون سوال داشتم. قصد دارم به منظور نظم دهی ، مطالب وبلاگ را بصورت ترتیبی و سلسله مراتبی نمایش دهم درست مانند قسمت بعد از محتوای شما و یا قسمت ترتیب پیشنهادی مطالب وبسایت متمم. صفحه ساز من المنتور هست، ممنون میشم اگر افزونه یا المانی که با اون میتونم این قسمت رو طراحی کنم معرفی بفرمایید.
سپاس از شما

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۹:۲۱ ۱۶/۱۲/۱۳۹۹

سلام وقت شما هم بخیر
بله این سوال پرتکراری است. من افزونه‌ یا قالبی در این زمینه ندیدم.
برای سایت دیجیتالینگ هم از ابتدا کد نویسی شده جناب خانی عزیز
امیدوارم که موفق باشید

الهه حسینی
نوشته شده در: ۱۹:۵۲ ۰۴/۰۹/۱۳۹۹

مرسی اطلاعات‌تون تقریبا خوب بود میتونست کامل‌تر هم باشه اما اوکیه?
شما راجع به استراتژی محتوا هم مطلب خواهید گذاشت؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۹:۵۲ ۰۴/۰۹/۱۳۹۹

خواهش میکنم سلامت باشید
بله به زودی مقالات مرتبط با استراتژی محتوا هم منتشر خواهد شد

×