بستن

پست مهمان چیست و چه کمکی به بهبود سئوی سایت می‌کند؟

4,826 بازدید ۶ کامنت
پست مهمان چیست

تولید محتوا، ماجرای جالب و پیچیده‌ای است. محتواهای بکر و تازه‌نفس برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. ترکیب یک لینک ساده به اضافه محتوای ارزشمندی که در یک سایت معتبر منتشر شده است می‌تواند تاثیر مثبتی روی سئوی سایتتان بگذارد.

 چون در کمترین حالت، شما صاحب یک بک لینک معتبر شده‌اید که همانند یک قلاب، سئوی سایت شما را بالا می‌کشد. هر چقدر که این قلاب‌ها بزرگ‌تر و قوی‌تر باشند، اعتبار وب‌سایت و محتوای شما نیز بیشتر می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «پست مهمان» می‌رویم و با چم‌و‌خم نگارش آن آشنایی پیدا می‌کنیم.

نسخه‌ی صوتی این مقاله برای شما آماده است:

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم پست مهمان آشنا می‌شویم.
  • تفاوت میان پست مهمان و ریپورتاژ آگهی را بررسی می‌کنیم.
  • با روش‌های نوشتن پست مهمان (guest posting) آشنا می‌شویم.
  • معیارهای انتخاب یک وب‌سایت مناسب برای انتشار پست مهمان را مشخص می‌کنیم.
  • نکته‌های طلایی نوشتن یک پست مهمان خوب را با هم یاد می‌گیریم. 
  • اقدام‌های بعد از انتشار گست پستینگ را موشکافی می‌کنیم.
  • بهترین شیوه برخورد با پست‌های مهمان در سایت خودمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

منظور از پست مهمان چیست؟نوشتن پست مهمان

وقتی شما مطلبی را برای یک وب‌سایت می‌فرستید و در آن از زبان خودتان تجربه‌ها و توصیه‌هایتان را برای کاربران آن وب‌سایت بیان می‌کنید، یک «پست مهمان» (Guest posting) ایجاد کرده‌اید. در حالت عادی، پست‌های مهمان دارای یک لینک به وب‌سایت نویسنده هستند. وجود همین لینک، یکی از جنبه‌های مثبت پست مهمان به شمار می‌رود.

 چون اگر این لینک‌ها از وبسایت مرتبط و معتبر باشند باعث بهبود رنک وب‌سایت شما می‌شوند. در حقیقت، یکی از اصولی‌ترین و بهترین روش‌های بک‌لینک‌سازی همین پست مهمان است. البته نوشتن پست مهمان مزیت‌های دیگری هم دارد. مثلا نام شما به عنوان یک نویسنده در وب‌سایت‌های پربازدید منتشر می‌شود. این مورد به خصوص برای کسانی که در زمینه تولیدمحتوا فعالیت می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد. چون باعث جذب پیشنهادهای همکاری برای آنها می‌شود. 

پست مهمان چه تفاوتی با ریپورتاژ آگهی دارد؟

شاید بتوان هزینه را یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع محتوا در نظر گرفت. در ریپورتاژ آگهی شما باید برای انتشار محتوایتان مبلغی را به وب‌سایت مقصد بپردازید. اما چنین ماجرایی در پست مهمان اتفاق نمی‌افتد. در واقع، تولید محتوای مهمان یک معامله دو سر بُرد است

از یک طرف، شما محتوایی ارزشمند را تولید می‌کنید و در اختیار یک وب‌سایت می‌گذارید و از طرف دیگر نام و لینک شما در آن وب‌سایت پربازدید به رایگان قرار می‌گیرد. ولی در ریپورتاژ، معمولا محتوای کاربردی تولید نمی‌شود و رویکرد تبلیغاتی بر متن محتوا حاکم است.

 چون هدف شما از نوشتن آن محتوا، افزایش فروش یا معرفی یک کمپین است که البته هزینه‌های خاص خودش را دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خارج از کشور، مفهومی به نام ریپورتاژ آگهی به آن معنا که ما می‌شناسیم وجود ندارد و بیشتر، پست مهمان رواج دارد. 

من در یک مقاله به طور مفصل در مورد «ریپورتاژ آگهی» صحبت کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم قبل از نوشتن یا حتی سفارش این آگهی، نکته‌های آن مقاله را مرور کنید. 

پست مهمان به چند روش نوشته می‌شود؟نوشتن پست مهمان

این پست‌ها معمولا به دو شیوه نوشته می‌شوند. 

  1. مطلبی که قبلا در سایت خود نوشته‌اید را در اختیار آن وب‌سایت قرار می‌دهید.
  2. مطلبی کاملا تازه را از صفر می‌نویسید و آن را به وب‌سایت مد نظرتان تحویل می‌دهید. 

روش دوم به چند دلیل، خیلی بهتر از روش اول است:

  • از محتوای کپی شده استفاده نمی‌شود
  • یک محتوای ارزشمند تولید شده و در سایتی معتبر منتشر می‌شود
  • به اعتبار سایت شما و سایت پذیرنده پست مهمان کمک بیشتری می‌کند.

چگونه یک وب‌سایت خوب را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنیم؟یافتن سایت مناسب انتشار پست مهمان

حقیقتی که شاید بهتر باشد همین اول ماجرا با آن روبه‌رو شویم این است که بسیاری از وب‌سایت‌ها پست مهمان را قبول نمی‌کنند. در واقع، فرهنگ نوشتن پست مهمان هنوز در ایران جا نیفتاده است. در این صورت، چاره‌ای ندارید جز اینکه خودتان در این مورد با چند وب‌سایت صحبت کنید. قبل از هر چیز چند نکته را در مورد وب‌سایت‌هایی که می‌خواهید برایشان محتوا بنویسید در نظر داشته باشید:

نکته اول: به دنبال وب‌سایت‌هایی باشید که موضوعشان شبیه سایت شما باشد.

مثلا اگر موضوع سایت شما آشپزی است نباید در وب‌سایتی با موضوع دیجیتال مارکتینگ پست مهمان منتشر کنید. چون این دو موضوع، ارتباطی با هم ندارند. بنابراین، احتمال اینکه کاربران هر دو وب‌سایت مشترک باشند نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی، اگر سایت آشپزی شما لینکی از یک سایت دیجیتال مارکتینگ دریافت کند، گوگل هم نگاه مثبتی به بک لینک دریافت شده نخواهد داشت. 

نکته دوم: مراقب اسپم بودن وب‌سایت باشیداندازه‌گیری اسپم اسکور با سایت ماز

پیشنهاد می‌کنم با ابزارهای «وب‌سایت ماز» (Moz.com)، مواردی مانند «اعتبار دامنه» (Domain Authority) و «نمره اسپم» (spam score) آن سایت را چک کنید. ابزار Ahref و فاکتوری مثل رنک دامنه(Domain Rank) میتواند کمک کند. بد نیست نگاهی هم به رتبه الکسایش بیندازید و ببینید وضعیت ترافیکش در چه حالی است و با چه کلیدواژه‌های بالا می‌آید؟ این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا به یک دید تقریبی از آن وب‌سایت‌ و شیوه عملکردش دست پیدا کنید. 

در مقاله‌ای دیگر راجع به ابزار ماز، الکسا و کاربردهای وب‌سایت (similarweb) به طور مفصل برایتان صحبت کرده‌ام. مقاله «الکسا چیست» را می‌توانید مطالعه کنید دو مقاله دیگر به زودی از دیجیتالینگ منتشر خواهد شد.

چگونه یک پست مهمان خوب بنویسیم؟

همان طور که از نام پست مهمان مشخص است این پست، نقش یک مهمان را در وب‌سایت دیگران بازی می‌کند. بر اساس تجربه‌ای که در نوشتن گست پستینگ دارم به شما توصیه می‌کنم که آداب مهمان بودن را رعایت کنید و قبل از نوشتن هر موضوعی کلیت محتوایتان را با صاحب آن وب‌سایت در میان بگذارید و در صورت رضایت او دست به قلم شوید.

 در غیر این صورت، ممکن است زحماتتان بر باد رود؛ چون شاید پستی که نوشتید به دلایل گوناگونی مثل هم‌پوشانی با دیگر موضوعات سایت، لحن قلم متفاوت و مواردی از این دست، هیچ‌وقت منتشر نشود.

چهار نکته مهم را به هنگام نوشتن guest posting رعایت کنیدنکات نوشتن پست مهمان

  • سئو شده بنویسید

در نوشته خود تمام موارد مربوط به سئو محتوایی را رعایت کنید. در «نقشه راه یادگیری سئو محتوا» در مورد چگونگی نوشتن یک محتوای سئو شده برایتان توضیح داده‌ام. می‌‌توانید برای بررسی نکات بیشتر به آن نقشه راه مراجعه کنید.

  • از عکس‌ها برای بهتر شدن محتوایتان کمک بگیرید

محتوایی که صددرصد متنی باشد، باعث وحشت خواننده می‌شود. به خصوص برای خوانندگان ایرانی که اصولا تمایل چندانی به مطالعه متن‌های طولانی و خسته‌کننده ندارند.

پس در لابه‌لای متن‌های خود و در مکان‌هایی حساب شده، درست مثل پاگرد راه‌پله‌ها برای رفع خستگی کاربر و درک بیشتر او از موضوعی که برایش می‌گویید، عکس‌های مناسب را جاسازی کنید. چقدر خوب می‌شود اگر از اینفوگرافیک یا حتی ویدیو هم در متنتان کمک بگیرید. چون جذابیت محتوای شما را چندین برابر می‌کند. 

  • لینک خود را هوشمندانه در دل متن قرار دهید

وقتی ریپورتاژ می‌نویسید می‌توانید حدود سه یا حتی چهار لینک به خودتان بدهید. ولی در پست‌های مهمان احتمالا مجاز به قرار دادن یک لینک هستید. اما از آنجا که زیاد بودن همیشه به معنی موفق بودن نیست، چه بسا همان یک لینک بتواند به اندازه چندین لینک برایتان آورده داشته باشد. 

لینک خود را در لابه‌لای متن و جایی بکارید که برای کاربرتان جذاب باشد و حال و هوای تبلیغات را با خود به دوش نکشد. به زبان ساده، درست نشانه‌گیری کرده و به موقع شلیک کنید!

  • اسم خودتان را نوشتید؟

به قول «استیو جابز»، وقتی کاری را با علاقه، اشتیاق و مهم‌تر از همه باکیفیت انجام می‌دهید، به یک هنرمند تبدیل می‌شوید و هنرمندان پای اثر خود را امضا می‌کنند.

بدون‌ شک، وقتی برای یاد گرفتن و خواندن این مقاله زمان می‌گذارید شما هم می‌خواهید یک محتوای ارزشمند تولید کنید.

نمونه باکس نویسنده

پس حتما به یاد داشته باشید که سایت میزبان پست شما، اسمتان را از قلم نیندازد. این ماجرا برای من هم اتفاق افتاده بود و در سایت میزبان، به جای اینکه نام من را به عنوان نویسنده درج کنند، مقاله را با نام خودشان منتشر کرده بودند. 

گذشته از نامتان می‌توانید مواردی مثل آدرس توییتر، لینکدین، اینستاگرام یا حتی وب‌سایت خودتان را هم در «باکس نویسنده» (Author Box) – که برای همین منظور در پایین مقاله‌ها قرار داده شده – بنویسید. این موارد می‌تواند به پرسونال برند شما کمک کند. 

بعد از انتشار پست مهمان چه کنیم؟

تمام مواردی که تا الان گفتیم مربوط به قبل از انتشار پست مهمان بودند. تازه بعد از انتشار این پست است که بخش دوم و مهم کارتان شروع می‌شود. درست بعد از انتشار پستتان باید تا جایی که می‌توانید محتوای خود را معرفی (Promote) کنید. 

 برای این کار می‌توانید پستتان را در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، توییتر یا تلگرام پست کنید تا محتوای شما بیشتر و باز هم بیشتر دیده شود. در این میان، شما هم به عنوان نویسنده آن مطلب، بیشتر به چشم می‌آیید.

چند وقت پیش من مهمان سایت نیماتودی بودم و بعد از انتشار محتوای من در سایت آن را در کانال تلگرام دیجیتالینگ، پروموت کردم.

پروموت پست مهمان

همچنین در توییتر، پست معرفی را ریتوییت کردم.

معرفی در توییتر

در خصوص ترویج یا پروموت محتوا یک مقاله مفصل داریم که 11 روش آن را معرفی کردیم.می‌توانید مقاله «روش‌های ترویج یا پروموت محتوا» را مطالعه کنید.

در ارسال پست مهمان میانه‌رو باشیدانتشار منظم مطالب در سایت میزبان

زیاده‌روی در هر کاری، از ارزش آن کم می‌کند. در مورد پست‌های مهمان هم همین‌طور است. نوشتن این مطالب و صحبت کردن در مورد مزیت‌های آن بدان معنا نیست که شما باید در وب‌سایت‌های زیادی مشغول نوشتن پست مهمان شوید. 

در عوض باید یک برنامه انتشار برای خودتان داشته باشید. به این ترتیب که مثلا سالی 10 پست مهمان بنویسید. البته نباید همه آن 10 پست را در طول یک هفته یا یک ماه منتشر کنید. بهترین کار این است که در طول ماه‌های سال، پست‌هایی منظم و منسجم منتشر کنید. 

آیا می‌توانم پست مهمان دیگران را در سایتم منتشر کنم؟

زندگی، مجموعه‌ای جالب از بده بستان‌های معنادار است. همان طور که زمانی شما به دنبال نوشتن و پست کردن محتواهایتان در سایت‌های دیگر بودید، زمانی هم پیش می‌آ‌ید که دیگران می‌خواهند پست‌های مهمانشان را در سایت شما منتشر کنند. این ماجرا می‌تواند اتفاق خوبی برای سایت شما باشد. 

چون از این دریچه می‌توانید با نویسنده‌های خوب در زمینه کاری‌تان ارتباط برقرار کنید و در ازای یک لینک، صاحب مقاله‌ای رایگان اما درست و حسابی شوید. بعضی از دوستان با این فکر که ممکن است با قبول پست مهمان برای خودشان رقیب بتراشند یا با این کار به رشد رقبایشان کمک کنند، پست‌های مهمان را نمی‌پذیرند.انتشار پست مهمان در سایت خود

 به نظر من، اگر پست‌های مهمان با رعایت یکسری موارد نوشته و در تعداد معقولی منتشر شوند مشکلی برای سایت میزبان به وجود نمی‌‌آورند. پست مهمان، اصلا چیز بدی نیست و هر وب‌سایتی می‌تواند آن را داشته باشد. اگر خیلی در این مورد نگران هستید و از طرفی دلتان می‌خواهد از مزیت‌های دریافت پست مهمان استفاده کنید، می‌توانید در یک صفحه از سایتتان قوانین و چهارچوب‌های تولید پست‌های مهمان را برای نویسندگان بنویسید تا فقط کسانی که آنها را قبول می‌کنند برایتان مطلب بنویسند. 

ما هم در سایت دیجیتالینگ با افتخار میزبان نویسندگان خوش فکری که در حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلب می‌نویسند هستیم.در صورت تمایل میتوانید در صفحه تماس با دیجیتالینگ به ما پیام بدهید.

نظر شما چیست؟

آیا تا به حال برای یک وب‌سایت دیگر پست مهمان نوشته‌اید؟

نوشتن این پست چه تاثیری روی سئو و پرسنال برندینگ شما داشته است؟

آیا برای پذیرش پست‌های مهمان در سایت خود قوانین خاصی در نظر گرفته‌اید؟

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

4.3/5 - (9 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
رپورتاژ آگهی چیست؟+ نکات کم‌شنیده شده از رپورتاژ که باید بدانید

. مقدماتی

آگهی نوشتن، داستانی دور و دراز دارد. این مهارت که ترکیبی از هنر نویسندگی و علم بازاریابی است با در پیش گرفتن روشی ساده، باعث آشنایی کاربران با برندها، محصولات و خدمات جدید و یادآوری محصولات قدیمی می‌شود.  داستان رپورتاژهای آنلاین هم چیزی شبیه به آگهی‌های چاپی است با این تفاوت که کاربر برای دریافت خدمات یا خرید محصولات نیازی به شال و کلاه کردن ندارد و فقط کافی است که روی یک لینک کلیک

2
آیا خرید بک لینک به افزایش رتبه سایت کمک می‌کند؟

.. متوسطه

روش‌های گوناگونی برای رشد یک سایت وجود دارند؛ مثلا تولید محتوای با کیفیت و کار کردن روی اصول سئوی داخلی یکی از همین موارد است که رتبه سایت را به طور طبیعی بالا می‌برد. در این میان، روش‌هایی مثل «خرید بک لینک» هم وجود دارند که  روی رتبه سایت در گوگل تاثیر می‌گذارند. در این قسمت از دیجیتالینگ، موضوع خرید بک لینک را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. قرار است چه چیزهایی

3
پست مهمان چیست و چه کمکی به بهبود سئوی سایت می‌کند؟

.. متوسطه

تولید محتوا، ماجرای جالب و پیچیده‌ای است. محتواهای بکر و تازه‌نفس برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. ترکیب یک لینک ساده به اضافه محتوای ارزشمندی که در یک سایت معتبر منتشر شده است می‌تواند تاثیر مثبتی روی سئوی سایتتان بگذارد.  چون در کمترین حالت، شما صاحب یک بک لینک معتبر شده‌اید که همانند یک قلاب، سئوی سایت شما را بالا می‌کشد. هر چقدر که این قلاب‌ها بزرگ‌تر و قوی‌تر باشند، اعتبار وب‌سایت و

4
فروم مارکتینگ؛بازاریابی در انجمن‌هایی آنلاین برای گفتگو در مورد همه‌چیز

.. متوسطه

سخن گفتن، یکی از جذابیت‌های انسان بودن است. به خصوص اگر این گفتگو با افرادی هم‌فکر و هم داستان اتفاق بیفتد. از زمان‌های دور و در اکثر کشورهای متمدن، تالارهای گفتگو به شکلی باشکوه بنا می‌شدند.  زیرا دانشی که در خلال این گفتگوها رد و بدل می‌شد اهمیت فراوانی داشت. با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها، فروم‌ها نیز وارد دنیای گسترده وب شدند و افرادی از سراسر جهان را در خود جای دادند. در این

5
از ویکی پدیا بیشتر بدانیم

از ویکی پدیا بیشتر بدانیم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

.. متوسطه

اشتراک‌گذاری اطلاعات و دسترسی به داده‌هایی که زمانی پیدا کردنشان کار حضرت فیل بود، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ورود به دنیای وب محسوب می‌شود. در فضای دیجیتال، فرصت‌های جالب و رایگانی برای گسترش اطلاعات وجود دارند.  ویکی‌پدیا یکی از این فرصت‌های جالب است که به مردم سرتاسر جهان کمک می‌کند تا با نشر اطلاعات، قدمی مفید گسترش دانش در سطح جهانی بردارند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «ویکی ‌پدیا» می‌رویم و سعی می‌کنیم،

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

6 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمد فتاحی
نوشته شده در: ۰۹:۱۰ ۳۱/۰۴/۱۴۰۰

اگه چند نمونه لینک پست مهمان رو هم توی مقاله‌تون بذارین ممنون میشم.

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۲:۵۰ ۳۱/۰۴/۱۴۰۰

درود بر شما آقای فتاحی عزیز
این دو نمونه از پست‌های اخیر دیجیتالینگ که به‌عنوان مهمان در سایت‌های ویراستاران و دیماپدیا حضور داشتیم
https://deema.agency/effective-native-ads-text/
https://virastaran.net/to/27177/

موفق باشید

رضا یحیی پور
نوشته شده در: ۲۲:۲۴ ۲۶/۰۱/۱۴۰۰

سلام
آقای ابراهیمیان
آنقدر مطلب خوبی بود که مشتاق شدم چون تا دیگه از پست ها تون رو بخونم?

راستی اگر اشتباه نکنم فونت سایت رو عوض کردید. بنظرم خیلی بهتر شده نسبت به فونت قبلی.

موفق باشید

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۴۲ ۲۷/۰۱/۱۴۰۰

سلام اقای یحیی پور عزیز
خیلی خوشحالم از اینکه محتوا براتون مفید بوده
امیدوارم تا الان چند پست دیگر رو هم مطالعه کرده باشید??
بله به خواسته مخاطبان ما فونت رو به ایران یکان تغییر دادیم و احتمالا روی همین فونت می‌مانیم
نظر لطف شما است?
سپاس

سارینا عمادی
نوشته شده در: ۲۳:۵۹ ۱۲/۰۱/۱۴۰۰

سلام. یه سوال مطالبی که در سایت ویرگول می‌نویسیم هم پست مهمان محسوب میشن… درسته؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۶:۴۶ ۱۳/۰۱/۱۴۰۰

درود خانم عمادی عزیز
خیر
ویرگول یک رسانه اجتماعی هست شما اکانت میسازین و مطلب مینویسین
پست مهمان یعنی شما در یک سایتی که امکان عضویت وجود نداره مطلب مینویسید و برای سایت ارسال میکنین
در مطلب اشاره ای به پست مهمان ما در سایت نیماتودی شده که میتونه بهتون کمک کنه
موفق باشید

×