بستن

آیا از ۴ اشتباه رایج در سئوی سایت خبر دارید؟

4,178 بازدید ۶ کامنت
اشتباهات رایج سئو

رابطه بین سئو و محتوا، مثل رابطه بین روح و بدن است. بدون محتوا، انجام دادن سئو، کاری بیهوده و بی‌حاصل است. از طرفی، محتوایی که سئو نشده باشد نیز راه به جایی نمی‌برد چون اصلا دیده نمی‌شود. برای داشتن یک کسب و کار موفق باید در هر دو جبهه سئو و محتوا حضوری فعال داشته باشید. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ اشتباهات رایج در سئو می‌رویم. با ما همراه باشید.

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با تفاوت بین کپی کردن و استفاده قانونی از مقاله‌های دیگران آشنا می‌شویم.
  • موضوع بازنویسی مقاله را بررسی می‌کنیم و ارزش محتوایی آن را زیر ذره‌بین می‌بریم.
  • از اشتباه رایجی که به هنگام نوشتن «Image alt» تصاویر رخ می‌دهد آگاه می‌شویم.

کپی، کپی است، جای چانه زدن وجود نداردمحتوای کپی شده

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در سئو به علت کپی کردن محتوا اتفاق می‌افتد. تولید محتوا یک مهارت ارزشمند است. گوگل هم این را خوب می‌داند و روز به روز الگوریتم‌هایش را به سمت شناسایی محتواهای ناب هدایت می‌کند.
با این حساب، کپی کردن محتوا هیچ دردی را از ما دوا نمی‌کند. عده‌ای فکر می‌کنند که اگر زمان بگذارند و اطلاعات گوناگون را از چند سایت مختلف جمع‌آوری کنند و دست آخر هم کمی تغییرش دهند، محتوا تولید کرده‌اند.

 

با کپی محتوا شامل جریمه گوگل نخواهید شد اما در دراز مدت هم رشد خوبی در سئوی سایت نخواهید داشت. در نهایت هدف ما اعتماد سازی و جلب رضایت کاربر است و با کپی محتوا به جایی نخواهیم رسید.

 

این موضوع در مورد محتواهای ترجمه شده هم به همین ترتیب است. اگر می‌خواهید از منابع انگلیسی برای تولید محتوا بهره بگیرید حتما خودتان آن را ترجمه کنید نه اینکه متن ترجمه شده یک سایت دیگر را بگیرید و آن را در سایت خودتان منتشر کنید.

البته در نظر داشته باشید که نقل قول با ذکر منبع، داستانی متفاوت دارد. مثلا زمانی پیش می‌آید که ما به یک موضوع مطرح شده در سایت دیگر اشاره کرده یا حتی آن را به طور مستقیم وارد سایتمان می‌کنیم. اما در انتها نام منبع اصلی را هم می‌نویسیم.

مثلا من خودم در جایی از سایت «متمم» صحبت کردم و در انتها به آن سایت لینک دادم. این کار، درست مثل زمانی است که در میان یک جمع از فرهیختگان در حال سخنرانی هستیم و در میان کلاممان از سخن یا نتیجه تحقیقات افراد دیگر، آن هم با ذکر نامشان صحبت می‌کنیم. در این صورت، هم کارمان از نظر اخلاقی درست است و هم اعتبار نام خودمان را حفظ کرده‌ایم.

محتوا یک سرباز است، آن را بی‌دفاع به خط مقدم نفرستید!

در فضای آنلاین، هر کدام از کسب و کارهای موفق برای خودشان محدوده‌ای در صفحه اول گوگل دارند که توسط سربازان نگهبانی به نام محتوا محافظت می‌شود. یکی از اشتباهات رایج در سئو، زمانی رخ می‌دهد که شما محتوایی ضعیف یا بدتر از آن محتوایی کپی شده منتشر می‌کنید. این کار درست مثل این است که سرباز خود را بدون هیچ سلاحی سر پست نگهبانی می‌فرستید.
در این صورت، کسانی که می‌خواهند وارد محدوده کاری شما شوند، تنها کافی است سربازانی قوی‌تر از شما داشته باشند تا به راحتی جایتان را در صفحه اول گوگل بگیرند. حتی اگر فعلا در زمینه کاری شما رقیبی وجود ندارد، محتوای ضعیفی که تولید می‌کنید روی «نرخ کلیک» (CTR) شما تاثیر منفی می‌گذارد.
به جرات می‌توان گفت که حدود 50 درصد از داستان سئو به محتوای شما مربوط می‌شود. وجود بک‌لینک‌ها و مواردی از این دست که سئو را بهبود می‌بخشند تنها در صورتی اهمیت پیدا می‌کنند که در ابتدا محتوایی وجود داشته باشد.محتواهمچون سرباز از سایت دفاع می‌کنند

بازنویسی محتوا به شکل ربات گونه، یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو

الگوریتم گوگل، روز به روز بیشتر به سمت مفهوم‌گرایی پیش می‌رود. چند سال پیش، تولید محتوا این‌قدر تخصصی نبود. مثلا یکی از دوستانم از یک ربات برای جمع‌‌آوری مطالبی که سایت‌های دیگر منتشر می‌کردند استفاده می‌کرد و برای اینکه بازنویسی را انجام داده باشد، دستورهایی این‌چنینی به ربات می‌داد: «همه فعل‌های (می‌باشد) را به (می‌شود) تبدیل کن» و سپس محتوا را در سایتش منتشر می‌کرد.
این ماجرا به سال 94-95 برمی‌گردد. آن زمان الگوریتم‌های گوگل خیلی جدی گرفته نمی‌شدند. دوستم مدتی به همین ترتیب کار را پیش برد و رتبه خوبی هم در صفحه اول گوگل گرفت. اما کمی که گذشت، اوضاع به هم ریخت. چون گوگل متوجه این ماجرا شد و سایتش را به شدت جریمه کرد.الگوریتم های گوگل در حال آپدیت هستند

به این ترتیب این سایت، با دور زدن گوگل از نتایج گوگل هم حذف شد.
در حقیقت، اعتمادی که بین گوگل و سایت او وجود داشت از بین رفته بود. جالب اینجا است که رتبه الکسایش هم دچار مشکل شد. در یک مقاله دیگر به سراغ این موضوع می‌رویم که آیا الکسا هم سایت‌ها را جریمه می‌کند یا نه؟
پس لطفا تولید محتوا را جدی بگیرید، برایش برنامه‌ریزی کنید و حتی استراتژی داشته باشید. اگر می‌خواهید حضورتان همیشگی باشد، علاوه بر موارد گفته شده باید روی «بازاریابی محتوایی» (Content marketing) هم سرمایه‌گذاری کنید. موضوع بازاریابی محتوایی، مثل یک سریال با بی‌نهایت قسمت است که باید همیشه – نه فقط مدت کوتاهی – در آن عملکردی عالی داشته باشید تا بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید.

Alt تصاویر و اشتباهات رایج در سئو عکس‌ها

هر محتوای جذاب، تصاویری دارد که برای درک بیشتر مخاطب، لابه‌لای متن گذاشته می‌شوند. ما می‌توانیم به واسطه تصویرهایی که در سایت می‌گذاریم هم ورودی داشته باشیم. البته این ورودی‌ها خیلی کم و محدود هستند اما وجود دارند. در این بخش از دیجیتالینگ به چند پرسش رایج در مورد عکس‌های متن و سئوی آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. آیا می‌توانیم Alt text همه عکس‌های یک متن را مثل هم بنویسیم؟

یکی از اشتباهات رایج در سئو به همین موضوع برمی‌گردد؛ یعنی اشتباه در نوشتن متن‌های جایگزین. در سئوی تصاویر، بخشی به نام «متن جایگزین» (ALT text) وجود دارد که در آن در قالب چند واژه، توضیحی بسیار کوتاه در مورد موضوع عکس می‌نویسیم تا اگر تصویر بعد از دانلود شدن باز نشد، مخاطب بداند که موضوع عکس چه بوده است.
اشتباهی که برخی از کاربران انجام می‌دهند این است که برای نوشتن این متن از عنوان مقاله خود استفاده می‌کنند و تمام این متن‌ها را تکراری می‌نویسند. در این صورت اگر عکس نگذارید خیلی بهتر است. چون با این کار:
تمام متن‌های جایگزین یک مقاله کاملا یکسان می‌شوند.
پشت عکس‌ها متنی نوشته می‌شود که ربطی به مفهوم عکس ندارد.نمونه از تگ Alt صحیح

  • آیا می‌توانیم به جای نوشتن متن از عددگذاری استفاده کنیم؟

این کار هم اشتباه است و در سئو سایت بهبود نخواهید داشت

  • آیا تصویرهایی که برای متنمان استفاده می‌کنیم را باید خودمان عکاسی کرده باشیم؟

خیر. اجباری در این زمینه وجود ندارد. البته اگر از عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید استفاده کنید، تاثیر بسیار بهتری روی سئوی سایت خود خواهید گذاشت. ولی معمولا این اتفاق خیلی کم می‌افتد. در عوض می‌توانید از ترکیب چند تصویر یا ترکیب تصویر و متن، تصویر جدیدی تولید کنید.شبیه به کاری که ما در دیجیتالینگ انجام می‌دهیم.

تمام مواردی که گفته شد از اشتباهات سئو است اما به این معنا نیست که اگر آن‌ها را رعایت نکنید پس جریمه خواهید شد. مگر اینکه مثل سایت دوست من به شکل ربات گونه رفتار کنید و خلق ارزشی برای مخاطب نداشته باشید.

می‌خواهید اشتباهات ما را در سئو محتوا بدانید؟

در دوره سئو محتوا ۸ ساعت از تجربیات و اشتباه‌هایمان در سایت‌های مختلف گفتیم. به امید اینکه شما مرتکب آن نشوید و مسیر هموارتری را در سئو داشته باشید.

دوره ویدیویی سئو محتوا

برایمان بنویسید
آیا تاکنون وب‌سایت شما توسط گوگل جریمه شده است؟ به چه علت جریمه شدید؟ آیا شما هم این اشتباهات رایج در سئو را انجام می‌دادید؟ آیا با کپی محتوا موافق هستین؟ چه پیشنهادی برای خلاقانه نوشتن متن‌ جایگزین تصویر به ذهنتان می‌رسد؟

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (1 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

2
سئو محتوا چیست؟ ۱۱ نکته‌ای که باید در محتوای سئو شده رعایت کنیم

. مقدماتی

همه کسانی که در فضای دیجیتال دست به قلم می‌شوند دوست دارند که محتوایشان توسط کاربران خوانده شود. محتوایی که دیده نمی‌شود، انرژی، انگیزه، زمان و حتی هزینه تولید کننده آن را به هدر می‌دهد. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن به دیده شدن محتواها کمک کرد، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو است. در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که محتوای ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌نشیند و در معرض دید

3
مفهوم سئو کلاه سفید، آن روی زیبای سئو

.. متوسطه

راه‌های گوناگونی برای رسیدن به هدف وجود دارند. برخی از آنها اصولی و درست هستند و برخی دیگر اصول را زیر پا می‌گذارند تا با سرعت بیشتری به هدف برسند. در دنیای سئو هم تولیدکنندگان محتوا از راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب موردشان استفاده می‌کنند. برخی دنباله ‌روی سئو کلاه سفید هستند و می‌خواهند از راه درست به هدفشان برسند و برخی دیگر می‌خواهند با استفاده از روش‌های دیگر، خیلی زودتر با اهدافشان ملاقات کنند.

4
مخاطب شناسی در سئو، پیدا کردن راه از میان بیراهه‌ها

.. متوسطه

دانستن، توانایی است. وقتی بدانیم کجا می‌رویم، مقصد را خواهیم یافت؛ وقتی بدانیم به دنبال چه کسی هستیم، او را پیدا خواهیم کرد. فضای وب، سرشار از کاربر است؛ کسانی که گاهی ذره‌ای به هم شباهت ندارند. پس برای اینکه بتوان در این بستر به موفقیت رسید، چاره‌ای جز شناخت مخاطب هدفمان نداریم.  چون وقتی او را بشناسیم، می‌توانیم با توجه به علاقه و نیازهایش محتوا، محصول یا خدماتمان را بهینه‌سازی کنیم. در این مقاله

5
کلمه کلیدی چیست و نسخه جدید آن در ماجرای سئو کدام است؟

.. متوسطه

تولید محتوا ماجرایی است که بازیگران زیادی در آن رفت و آمد می‌کنند. در گذشته، یعنی وقتی که گوگل تازه داشت راه رفتن را یاد می‌گرفت، سیاهی لشکران زیادی بدون آنکه استعدادی داشته باشند، جای نقش‌های اصلی را پُر کرده بودند. آنها نه می‌خواستند رشد کنند و به بازیگرانی حرفه‌ای تبدیل شوند و نه اهمیتی به فیلم‌نامه و تماشاچیان می‌دادند. گوگل کم‌کم رشد کرد، قوی شد و توانست با الگوریتم‌های متفاوتی که ایجاد می‌کرد، این

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

6 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

mahshad.rezapour
نوشته شده در: ۱۹:۳۶ ۱۷/۰۶/۱۴۰۰

یه سوال برام پیش اومده
مدل کاری ما طوری هست که شرکت وارد کننده دوربین، بعد از ۵ ماه،کانتینری بار وارد میکنه و لیست قیمتی ارائه میده که حدود ۱۰۰ محصول رو داره. بعضی از این محصولات رو قبلا هم داشتیم و دوباره تمدید کردن ولی مثلا ۶۰ تا از ۱۰۰ محصول جدیدن و باید وارد سایتمون کنیم.
این کار درستیه که ما این ۶۰ محصول رو توی یه روز، دو روز یا یه هفته وارد کنیم؟
اینکه ما یه روال روتینی رو برای سایت فروشگاهیمون داریم و ناگهانی مطلب یا محصول زیادی توی مدت کم منتشر کنیم، آسیبی به سئو میزنه؟
چه توصیه ای می کنید؟ روزی یه دونه محصول یا روزی ۱۵ محصول؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۲:۱۷ ۲۷/۰۶/۱۴۰۰

سلام بر شما وقت بخیر خانم رضاپور عزیز
از نظر من با توضیحی که دادین آسیبی به سئو وارد نمیشه
پیشنهاد این هست که در یک هفته محصولات رو وارد کنین و در هفته‌های آتی کم کم توضیحات محصول رو کامل‌تر کنین
کامل به معنای اضافه کردن توضیحات متنی، تصاویر بیشتر، ویدیو و… که کاربر و گوگل تجربه بهتری در سایت شما داشته باشن
موفق باشید

محمد فتاحی
نوشته شده در: ۱۰:۰۷ ۰۳/۰۵/۱۴۰۰

اگه میشه چن تا ابزار مناسب برای تشخیص کپی بودن محتوا بهم معرفی کنید. ممنونم

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۰:۵۲ ۰۳/۰۵/۱۴۰۰

سلام آقای فتاحی عزیز
بهترین ابزار copyscape هستکه با دقت بیشتری کپی بودن رو تشخیص میده در دوره‌های مرتبط با این ابزار کار خواهیم کرد.
موفق باشید

علی سیدلر
نوشته شده در: ۲۳:۲۵ ۱۲/۰۲/۱۴۰۰

امکانش هست یه رودمپ برای دیجیتال مارکتینگ برای من بدید؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۲:۳۰ ۱۳/۰۲/۱۴۰۰

سلام بر شما آقای سیدلر
پیشنهاد می‌کنم نقشه راه دیجیتال مارکتینگ رو از ابتدا دنبال کنید
موفق باشید

×