بستن

بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور (ASO) و ریزه‌کاری‌های مهم آن

2,980 بازدید ۰ کامنت
بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور

در بیشتر موارد وقتی محصولی برای فروش داریم یا هنگامی که می‌خواهیم خدمتی را به کاربران هدفمان ارائه دهیم قبل از هر کاری به سراغ تبلیغات پولی می‌رویم. البته تاثیر تبلیغات اگر درست و به جا استفاده شوند در رشد کسب و کارها و افزایش فروش بر کسی پوشیده نیست. 

اما در این میان، می‌توان گریزی به راه‌های دیگری در تبلیغات که نیازی به هزینه کردن ندارند هم زد. چه بسا اگر این راهکارها درست به کار بسته شوند، تاثیری همتای تبلیغات پولی برای ما به دنبال داشته باشند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور» می‌رویم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور آشنا می‌شویم.
  • به بررسی بایدها و نبایدهای انتخاب عنوان اپلیکیشن می‌پردازیم.
  • نکته‌های مهم به هنگام نوشتن توضیحات اپلیکیشن را موشکافی می‌کنیم.
  • اهمیت استفاده از اسکرین شات و ویدیو در بخش توضیحات اپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • راهکاری کاربردی برای استفاده سودمند از کامنت کاربران پیدا می‌کنیم.
  • با مفهوم (PR) و تاثیر آن در افزایش تعداد کاربران اپلیکیشن آشنا می‌شویم.

 

منظور از بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور چیست؟

بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور یا ASO

برای هر اپلیکیشن، استورهای گوناگونی وجود دارند. مثلا «گوگل پلی»، «کافه بازار» و «مایکت» نمونه‌هایی از آن هستند. معمولا سازندگان اپلیکیشن‌ها برای دیده شدن برنامه خود از تبلیغات استفاده می‌کنند. به این ترتیب که تبلیغات اپلیکیشن خود را به شبکه‌های تبلیغاتی مانند «تپسل» می‌دهند و آنها هم به تبلیغ برنامه آنها در اپلیکیشن‌های دیگر می‌پردازند. 

اما در این گفتار به دنبال راهی می‌گردیم تا بدون انجام تبلیغات و صرف هزینه، اپلیکیشن خود را وارد بخش جستجوی اپ استورها کنیم و به این ترتیب باعث افزایش دانلود اپلیکیشن خود شویم. چگونه؟ برایتان خواهم گفت.

برای این کار باید از «بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور» یا (App Store Optimization, ASO) استفاده کنیم. در واقع، (ASO) شبیه به سئو است با این اختلاف که سئو با هدف بهینه سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو انجام می‌شود اما (ASO) با هدف بهینه‌سازی اپلیکیشن در اپ استورها صورت می‌گیرد.

ASO یکی از روش‌های بازاریابی در اپلیکیشن است.ما در مطلبی جدا راجع به «اپلیکیشن مارکتینگ و اهمیت آن» صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

 

صفحه اپلیکیشن، فرصتی رایگان برای جلب نظر کاربران 

این نکته را در نظر داشته باشید که آخرین صفحه‌ای که کاربر برای دانلود اپلیکیشن به آن مراجعه می‌کند، صفحه اختصاصی اپلیکیشن شما در استور مورد نظرتان مثلا کافه بازار است که می‌توانید در آن اسکرین شات‌هایی از برنامه‌تان را منتشر کنید و توضیحاتی در مورد آن و ویژگی‌هایش بنویسید.

 این صفحه فرصتی است که می‌توانید از آن برای جذب کاربران به نصب اپلیکیشن استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که موضوع اپلیکیشن شما بازی باشد یا آموزش و حتی بر پایه سیستم عامل اندروید نوشته شده باشد یا آی‌او‌اس، چون در هر صورت باید برای بهینه کردن این صفحه زمان بگذارید.  

 

بایدها و نبایدها در انتخاب عنوان اپلیکیشن 

شبیه چیزی که در سئو داشتیم، عنوان‌ها همچنان مهم هستند. با این تفاوت که در عنوان اپلیکیشن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا در گوگل پلی، حداکثر تا 30 کاراکتر قابل استفاده هستند. در نتیجه، عنوانی که برای اپلیکیشن خود در نظر می‌گیرید باید کوتاه و ساده باشد و همزمان به کاربر سرنخی از موضوع اپلیکیشن بدهد. 

توجه داشته باشید که کاربر فقط زمانی به سراغ خواندن توضیحات اَپ شما می‌رود که در ابتدا جذب عنوان اپلیکیشن شده باشد. پس حتی اگر از قبل برای کسب و کار خودتان برندی را در نظر گرفته‌اید، تنها کافی است در کنارش توضیحی کوتاه در مورد ماهیت اپلیکیشن بدهید. 

یکی از اپلیکیشن‌هایی که صفحه خود را به خوبی بهینه کرده، صفحه اپلیکیشن «بلد» است. این اَپ که متعلق به کافه بازار است در کنار نام خود توضیح کوتاهی در مورد محتوای اپلیکیشن قرار داده است: «نقشه و مسیر یاب بلد.»

اپلیکیشن بلد در کافه بازار

 ما هم باید چند کلمه کلیدی مشخص را برای عنوانمان انتخاب کنیم. این واژه‌های کلیدی باید جدا از اسم اپلیکیشن‌مان باشند. مثلا اپلیکیشن «تپسی» در کنار اسم اَپ خود نوشته است: «درخواست آنلاین تاکسی» این عبارت کلیدی نیز همچون عبارتی که کافه بازار برای اَپ بلد به کار برد، جزو مواردی است که در این استور جستجو می‌شوند.

 اما در این میان اپلیکیشن‌هایی هم هستند که از کلیدواژه مناسبی استفاده نکرده‌اند. مثلا «اسنپ» از عبارت: «سامانه هوشمند حمل و نقل» استفاده کرده است. به نظر من تعداد کاربرانی که واژه «حمل و نقل» را در کافه بازار سرچ می‌کنند بسیار کم است. از طرفی، هنگامی که برند بزرگ می‌شود، لازم است که نام انگلیسی آن را هم در کنارش بنویسیم تا بتوانیم کاربرانی که برند را به صورت انگلیسی سرچ می‌کنند هم پوشش دهیم. 

اگر در انتخاب کلیدواژه مناسب سردرگم شده‌اید و از طرفی، اپلیکیشن شما در گوگل پلی قرار دارد، پیشنهاد می‌کنم از ابزار (aso desk) کمک بگیرید. شما در این وب‌سایت، صفحه اپلیکیشن خود را وارد می‌کنید و در مقابل کلیدواژه‌های مرتبط با اپلیکیشن‌تان را که سرچ خوبی هم دارند دریافت می‌کنید. من هم تجربه کار با این ابزار را دارم و به نظرم می‌تواند به شما کمک کند. 

 

ریزه‌کاری‌های مهم در انتخاب آیکون اپلیکیشن

آیکون اپلیکیشن

انتخاب یا بهتر است بگویم طراحی یک آیکون جذاب که کاربرد اپلیکیشن را به نمایش بگذارد می‌تواند تاثیر خوبی در افزایش تعداد دانلودهای شما داشته باشد. چون کاربر، قبل از اینکه به صفحه دانلود شما برسد ابتدا با آیکون اپلیکیشن‌تان روبه‌رو می‌شود.

 برخی از برنامه‌نویسان به جای طراحی آیکون و استفاده از خط و سطح برای نشان دادن مفهوم مورد نظرشان، خیلی راحت به سراغ متن می‌روند و آن را به جای آیکون قرار می‌دهد. این اشتباهی است که نباید انجامش دهید. حتی اگر تاکنون آیکون شما به صورت متنی بوده یا حدس می‌زنید که به اندازه کافی جذاب نیست، پیشنهاد می‌کنم که آن را با یک آیکون مناسب عوض کنید. 

 

دست به قلم شوید و توضیحات اپلیکیشن را جانانه بنویسید

در صفحه اپلیکیشن شما، بخشی با عنوان «توضیحات» وجود دارد. رعایت کردن چند نکته می‌تواند در بهینه کردن این صفحه به شما کمک کند:

  • کامل بنویسید

سعی کنید توضیحات کاملی در مورد اپلیکیشن خود بنویسید، بیان ویژگی‌های آن را از قلم نیندازید و در آغاز توضیحات از واژه‌هایی هوشمندانه استفاده کنید تا کاربر به خواندن ادامه توضیح تشویق شود. چون معمولا در اپ استورها، کاربران تمام متن توضیح اپلیکیشن را یکجا نمی‌بینند. بلکه تنها بخشی از آن قابل مشاهده است و کاربر برای خواندن ادامه متن باید روی آن کلیک کند.

 پیشنهاد می‌کنم در توضیحات خود کلیدواژه‌های مهم را بولد کرده و از ایموجی‌های مناسب هم استفاده کنید. البته استفاده از ایموجی در توضیحات اپلیکیشن باید با احتیاط انجام شود. مثلا اگر اَپ شما یک بازی یا سرگرمی است، می‌توانید خیلی راحت‌تر از ایموجی‌ها برای انتقال آسان منظور خود استفاده کنید. 

  • از رقبایتان کمک بگیرید

یکی از کارهایی که می‌تواند در بهتر نوشتن متن توضیحات اپلیکیشن‌تان به شما کمک کند، بررسی متن توضیحات رقبایتان است. سعی کنید نکته‌های مثبت و منفی نوشتن آنها را کشف کنید و از آنها به عنوان یک راهنمایی برای نوشتن توضیحات خودتان بهره بگیرید. 

  • از توضیحات زرد دوری کنید

نوشتن واژه‌های سخت و تخصصی در متن توضیحات محصول هیچ کمکی به افزایش تعداد نصب و افزوده شدن تعداد کاربران وفادار شما نمی‌کند. گذشته از این، به کار بردن عنوان‌هایی که رنگ و بوی تبلیغات را با خود به دوش می‌کشند مثل: «این اَپ را نصب کنید و جایزه بگیرید» – نیز شما را از هدف اصلی‌تان دور می‌کند. چون کاربر شما باید به خاطر اپلیکیشن و خدمتی که ارائه می‌دهد به دنبال نصب آن باشد نه انگیزه‌هایی مانند برنده شدن شارژ رایگان. 

اگر هم با این ترفند به تعداد نصب بالا رسیدید منتظر حذف نصب توسط کاربرانتان باشید.

 

هوشمندانه اسکرین شات بگیرید

سعی کنید از تمام بخش‌های اپلیکیشن خود اسکرین شات بگیرید. چون این حق کاربران است که قبل از نصب اپلیکیشن، کمی از حال و هوای درون آن سر در بیاورند. جالب است بدانید که برخی از کاربران به جای خواندن توضیحات، به سراغ اسکرین شات‌ها می‌روند و بر اساس آنها تصمیم به نصب یک اپلیکیشن می‌گیرند. 

استفاده از ویدیو را از قلم نیندازید

استفاده از ویدیو در اپ استور

تهیه یک موشن گرافیک جذاب یا ویدیویی از اپلیکیشن‌تان، هم جنبه تبلیغاتی دارد و هم خیلی شفاف به کاربران نشان می‌دهد که در صورت نصب اپلیکیشن با چه فضایی روبه‌رو خواهند شد. حتی می‌توانید این ویدیوها را در آپارات و یوتیوب هم منتشر کنید و با این کار کاربران بیشتری را با اَپ خود آشنا سازید. ساخت تیزر حتی به هنگام تبلیغ هم می‌تواند آورده بهتری را برایتان به دنبال داشته باشد. چون کاربران با اشتیاق بیشتری آن را تماشا می‌کنند. 

راه ارتباط با مشتریان را باز بگذارید

پیشنهاد می‌کنم برای هر اپلیکیشن یک صفحه لندینگ بسازید. به این ترتیب، نه تنها اعتبار اَپ شما به واسطه وجود این صفحه اختصاصی، افزایش پیدا می‌کند، بلکه می‌توانید لینک آن را در اَپ استورتان هم قرار دهید. گذشته از وب‌‌سایت، نوشتن شماره تماس و ایمیلی که ویژه اپلیکیشن‌تان باشد یعنی به جای جیمیل و یاهو، ایمیل سایت باشد این احساس را در کاربر ایجاد می‌کند که این اپلیکیشن در پشت صحنه خود یک تیم حرفه‌ای دارد. 

چند پیشنهاد برای رویارویی با کامنت کاربران

کامنت های اپلیکیشن در اپ استور

به کامنتی که کاربران برای اپلیکیشن شما می‌نویسند اهمیت بدهید؛ به ویژه زمانی که باگ‌های موجود در اَپ را به شما گزارش می‌دهند. سعی کنید برای برطرف کردن این باگ‌ها سریع وارد عمل شوید و اپلیکیشن خود را زود به زود آپدیت کنید و حتما در مورد تغییراتی که در آپدیت جدید ایجاد شده است به کاربرانتان توضیح دهید تا دلیل مصرف کردن حجم اینترنت خود را بفهمند.

 این کار نه تنها به بهبود اپلیکیشن شما کمک می‌کند بلکه برای کافه بازار هم جذاب است و باعث می‌شود که شما را به عنوان اپلیکیشن‌ برگزیده وارد صفحه اول خود کند(البته در صورتی که اپدیت‌های ویژه‌ای داشته باشید). چون می‌بیند که شما به کاربرانتان اهمیت می‌دهید و برای برطرف کردن باگ‌ها اقدام می‌کنید. حتی این مورد درباره خود اپلیکیشن کافه بازار هم وجود دارد. تقریبا یکی دو سالی می‌شود که نظرهای کاربران در مورد این اپلیکیشن را بررسی می‌کنم. کمی قبل‌تر، نظرهای منفی در مورد آن بسیار زیاد بود. 

از نظر من کافه بازار نیز کاربرانش را نادیده می‌گرفت. اما کم‌کم رویه خود را تغییر داد و سعی کرد تا با ارائه آپدیت‌های جدید، نظر کاربران را نسبت به خود بهتر کند. آمار و ارقام نیز این موفقیت را تایید می‌کنند. نوشتن پاسخ برای کامنت‌های کاربران نیز می‌تواند به اپلیکیشن شما کمک کند. خوشبختانه بعد از این همه سال بتازگی این آپدیت در کافه بازار انجام شده است.

 چند سال پیش، من یک اپلیکیشن در کافه بازار داشتم که چند نظر منفی برای آن نوشته شد. با وجود آنکه سعی کردم از طریق ایمیل به آن نظرهای منفی پاسخ شفافی بدهم اما چون پاسخ من زیر همان کامنت درج نشده بود، تاثیر چندانی نداشت.. 

دور نصب فیک را خط بکشید

برخی از توسعه دهندگان که به تازگی اپلیکیشن خود را منتشر کرده‌اند، سعی می‌کنند با نصب اپلیکیشن خود در دستگاه‌های گوناگون و نوشتن نظراتی همچون: «عالی بود» آمار نصب واقعی اَپ خود را افزایش دهند. پیشنهاد می‌کنم به جای این کار از نزدیکان و دوستان خود بخواهید که از اپلیکیشن شما استفاده کرده و نظر واقعی حتی انتقاد خود را نسبت به آن بنویسند. این کار باعث می‌شود که خود به خود، اپلیکیشن شما رشد کند و آمار نصب آن به واسطه کامنت‌های واقعی نوشته شده در آن افزایش یابد.

از قدرت روابط عمومی کمک بگیرید

«روابط عمومی» (Public Relations) که به اختصار آن را (PR) می‌نامند می‌تواند به شناخته شدن و افزایش نصب اپلیکیشن شما کمک زیادی کند. برای این کار باید از وب‌سایت‌های مختلف بخواهید که در مورد اپلیکیشن شما نقد بنویسند و نظر خودشان را در مورد آن منتشر کنند. این کار می‌تواند چهره عمومی اَپ شما را تقویت کند.

خلاصه‌‌ای از آنچه با هم در بهینه سازی اپلیکیشن در اَپ استور (ASO) گفتیم:

  • با استفاده از بهینه سازی اپلیکیشن در اَپ استور» یا (App Store Optimization, ASO) می‌توانید بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات، نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهید.
  • نام اپلیکیشن شما در خط مقدم آشناییتان با مخاطب ایستاده است. پس حتما نامی جذاب و مرتبط برای اَپ خود انتخاب کرده و در کنار آن توضیحی بسیار کوتاه درباره چیستی اپلیکیشنتان به کاربر بدهید.
  • آیکون، زبان تصویری اَپ شما است. در طراحی آن از المان‌های تصویری و نه واژه‌ها کمک بگیرید.
  • به هنگام نوشتن متن توضیحات، تمام ویژگی‌های اپلیکیشنتان را برای کاربر توضیح دهید.
  • کاربران قبل از نصب یک اَپ به سراغ اسکرین شات‌های آن می‌روند. پس، از تمام بخش‌های اَپ خود تصویری تهیه کرده و آن را در دسترس کاربرانتان قرار دهید.
  • تهیه موشن گرافیک و ساخت یک صفحه لندینگ اختصاصی برای اپلیکیشنتان می‌تواند اعتبار آن را افزایش دهد.
  • کامنتی که کاربران برای اَپ شما می‌نویسند، راهی مستقیم و رایگان برای پیشرفت کارتان به شمار می‌رود. آنها را جدی بگیرید.

 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از ساخت اپلیکیشن و انتشار آن دارید؟ لطفا آن را با ما و خوانندگان دیجیتالینگ در میان بگذارید.

به نظر شما، به کار گرفتن راهکارهای گفته شده در این مقاله تا چند درصد می‌تواند باعث گسترش اَپ شما در میان کاربران ‌شود؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
دیجیتال مارکتینگ چیست؟(به زبان ساده) از مزایا تا معرفی شاخه‌ها در ایران

. مقدماتی

«دیجیتال مارکتینگ چیست؟» شاید بتوان گفت این یکی از داغ‌ترین پرسش‌هایی است که به هنگام کار در فضای وب برای کاربران پیش می‌آید. چون از هر دری که وارد دنیای وب می‌شویم، سرنخی از دنیای دیجیتال مارکتینگ پیدا می‌کنیم و شستمان خبردار می‌شود که همه چیز به بازاریابی دیجیتال، گره خورده است. در حقیقت، بازاریابی دیجیتال، راز بقای کسب و کارها در قرن ۲۱ است. کسب و کارهایی که به حضور در دنیای سنتی اصرار

2
بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

. مقدماتی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست. چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا

3
اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟ (تعریف به زبان ساده)

.. متوسطه

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بپرسیم، «اینفلوئنسر» کیست؟ اگر کمی خوب نگاه کنیم، در زندگی هر کدام از ما حداقل یک فرد تاثیرگذار وجود دارد. او کسی است که مسیر اصلی زندگی‌مان را به ما نشان داده است و ما خواسته یا ناخواسته جا پای قدم‌های او گذاشته‌ایم. می‌توانیم غبار تاثیر این فرد را در تک‌تک تصمیم‌هایی که برای خودمان و زندگی‌مان می‌گیریم احساس کنیم. کم‌کم، آن‌قدر به او شبیه

4
تعریف دقیق سئو و ماجرای تکنیک‌ها و کلاه‌های آن

. مقدماتی

در طول تاریخ بشر، از زمان دایناسورها گرفته تا انسان‌های هوشمند، فقط گونه‌هایی فرصت زندگی را از آن خود کرده‌اند که به جای مقاومت در برابر شرایط تازه، انرژی خود را صرف سازگاری و یافتن هر چه زودتر جایگاه خود در تقسیم‌بندی جدید کرده‌اند. در دنیای وب هم سایت‌هایی که خودشان را با اصول گوگل و الگوریتم‌های آن سازگار می‌کنند، در میان بهترین‌ها باقی می‌مانند. سئو، این ماجرا را شدنی می‌کند. در این قسمت از

5
مفهوم بازاریابی موتور جستجو و نقاط ضعف و قوت آن

.. متوسطه

در کارزار حضور در موتور جستجوی گوگل، دو راه برای مبارزه وجود دارد. راه اول که آن را «سئو» می‌نامند مسیری سنگلاخی است که باید با بیل و کُلنگ، عزمی راسخ و انگیزه‌ای لبریز، آن را برای خود هموار کنید. اما وقتی این جاده هموار شود می‌توانید با سرعت در آن پیش بروید. راه دوم «بازاریابی در موتور جستجو» نام دارد. مسیر آن کوتاه و از قبل هموار شده است. اما تا وقتی می‌توانید در

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×