بستن

قوانین تاثیرگذار در بازاریابی محتوایی

4,040 بازدید ۲ کامنت
قوانین بازاریابی محتوا

قانون‌ها، اصولی هستند که روش درست انجام یک کار را نمایش می‌دهند. در دنیای تولید محتوا نیز چنین قانون‌های وجود دارند. قوانین تاثیرگذار در بازاریابی محتوایی به دیجیتال مارکترها کمک می‌کنند تا ارتباط میان محتوا و کاربران را عمیق‌تر کنند و به اهداف بازاریابی خود برسند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» سری به این قوانین می‌زنیم تا از چم‌وخم آن سر در بیاوریم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با قوانین تاثیرگذار در بازاریابی محتوایی آشنا می‌شویم.
  • نمونه‌هایی از تاثیر منفی تبلیغات روی تمرکز مخاطب را بررسی می‌کنیم.
  • نکته‌های منفی زیاده‌وری در تبلیغات محتوایی را موشکافی می‌کنیم.
  • تخصصی عمل کردن در زمینه تولید محتوا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

آشنایی با قوانین تاثیرگذار در بازاریابی محتوایی

قوانین محتوا

قبل از مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌کنیم گفتار «کانتنت مارکتینگ چیست؟» را بخوانید.

با وجود آنکه کانتنت مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی به شمار می‌رود اما نباید بیش از اندازه در آن از تبلیغات مستقیم استفاده کرد. در واقع، در کانتنت مارکتینگ، باید اصل تمرکز شما روی محتوا باشد. چون هدف از بازاریابی محتوایی این است که ما محتوای خوب، کاربردی و جذابی را به کاربران ارائه دهیم و در کنار آن بتوانیم محتوای خودمان را هم تبلیغ کنیم.

 اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. تصور کنید که شما در زمینه طراحی وب‌سایت کار می‌کنید و می‌خواهید یک ایبوک در مورد اصول طراحی وب‌سایت، منتشر کنید. هویت این محتوا آموزشی است و شما با در نظر داشتن مخاطبان هدفتان آن ایبوک را آماده کرده‌اید.

 نکته مهم اینجا است که شما نباید درصد زیادی از محتوای خود را به توضیح کسب و کار یا برند خودتان اختصاص بدهید، در جای‌جای آن ایبوک لوگو، شعار تبلیغاتی و آدرس وبسایت خودتان را بگذارید و مخاطب را به رگبار تبلیغات ببندید.

هوش کاربران خود را دست‌کم نگیرید. اگر آنها احساس کنند که قرار نیست تا انتهای این محتوا چیز به درد بخوری نصیبشان شود، خیلی راحت آن را کنار می‌گذارند. اگر محتوایی که ارائه می‌دهید خوب و کاربردی باشد، حتی اگر در یک گوشه آن محتوا آدرس وب‌سایت یا آیدی شبکه‌های اجتماعی خودتان را نوشته باشید آنها به سراغتان می‌آیند.

 

هر کاری را به وقتش انجام دهید

ترکیب کردن تبلیغ مستقیم و بازاریابی محتوایی راه به جایی نمی‌برد. اگر می‌خواهید تبلیغ مستقیم انجام دهید می‌توانید این کار را بدون درگیر کردن محتوایتان به سرانجام برسانید و با پرداخت پول و راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی به هدفتان برسید. اما وقتی روی محتوا کار می‌کنید باید به سراغ تبلیغ غیرمستقیم و آن هم به مقدار بسیار کم تغییر جهت دهید.

 کسانی که به صورت حرفه‌ای روی کانتنت مارکتینگ سرمایه گذاری می‌کنند، این موارد را خیلی خوب رعایت می‌کنند. یعنی با وجود آنکه شماره تماس، آدرس وب‌سایت و آیدی پیج اینستاگرامشان در محتوایشان قرار گرفته است اما به طور مستقیم خودشان را تبلیغ نمی‌کنند. 

 

بررسی نمونه‌هایی از زیاده‌روی در تبلیغات 

تبلیغات بیش از حد در سایت

  • تصور کنید شما یک پیج با موضوع ورزش دارید و می‌خواهید در کنار محتواهای آموزشی که برای کاربران خود تهیه می‌کنید، برندتان را تبلیغ کنید. این موضوع هیچ اشکالی ندارد.

 اما اگر در این کار زیاده‌روی کنید کاربر احساس می‌کند که به جای یک محتوای مفید یا آموزشی یک محتوای تبلیغاتی دریافت کرده است. این مورد را نمی‌توانیم در شمار کانتنت مارکتینگ حساب کنیم.

  • شاید شما هم به دنبال یافتن پاسخ پرسش خود یا مواردی از این دست به سراغ وبلاگ‌ها رفته‌ باشید. معمولا وبلاگ‌ها پُر از تبلیغات هستند؛ آن‌قدر زیاد که گاهی کاربر توانایی تمرکز روی موضوع اصلی را از دست می‌دهد و نمی‌تواند محتوا را مطالعه کند. گذشته از این، گاهی خود محتوا نیز تبلیغاتی است.
  • برخی دیگر از برندها به سراغ ایمیل مارکتینگ می‌روند و ایمیل‌هایی با هدف اطلاع‌رسانی، آموزشی و گاهی تبلیغی برای کاربرانشان ارسال کنند. 

اگر میزان تبلیغ در محتوای ایمیل‌ها یا در کل تمام محتواهایی که با هدف بازاریابی محتوایی نوشته می‌شوند از نسبت 80 درصد محتوا و 20 درصد تبلیغات پیروی کنید، به هدف خود رسیده‌اید. بنابراین نباید در ایمیل‌های خود بنرهای بزرگ تبلیغاتی بگذارید و کاربر را با یک غافل‌گیری تبلیغاتی دلزده کنید.

این قوانین فقط به محتوای متنی محدود نمی‌شوند. در هر محتوایی حتی پادکست و ویدیو یا همایش‌ها و سمینارهایی که با هدف ارائه یک محتوای مفید برگزار می‌شوند باید بیشتر تمرکز خود را روی ارائه محتوای کاربردی بگذارید. نه اینکه آن همایش را به یک رویداد تبلیغاتی تبدیل کرده و کاربران را با بنرها و بروشورهای تبلیغاتی محاصره کنید. 

 

پیامدهای منفی تبلیغات مستقیم در بازاریابی محتوایی چیست؟

پیامدهای منفی تبلیغات مستقیم در محتوا

  • کاربران شما را کنار می‌گذارند

شاید با خودتان بگویید: «من تا الان در محتواهایم تبلیغات کرده‌ام و مقدار آن از 20 درصد هم بیشتر بوده اما از آن سود گرفتم و تا الان مشکلی نداشتم.» متاسفانه اشکال این روش بعدها و هنگامی که در حال تحلیل داده‌های وب‌سایت یا پیج خود هستید چهره واقعی خود را نمایش می‌دهد. 

آن زمان متوجه می‌شوید که کاربرها دیگر مثل گذشته محتواهای شما را دنبال نمی‌کنند. چون چند بار به وب‌سایت شما سرزده‌اند اما به جای یک محتوای درست با چند تبلیغ محتوانما روبه‌رو شده‌اند. 

  • تصویر برندتان خدشه‌دار می‌شود

گاهی واکنش منفی کاربران به محتواهای تبلیغاتی شما ابعاد بزرگ‌تر و پنهان‌تری به خود می‌گیرد. به این ترتیب که آنها از محتوای رایگان شما استفاده می‌کنند اما هیچ‌گاه به ذهنشان خطور نمی‌کند که از فروشگاه شما چیزی بخرند یا از سرویس‌هایتان استفاده کنند. 

چون تصویری که از برند شما در ذهنشان نقش بسته، سرشار از تبلیغات است. آنها فکر می‌کنند که شما اهمیتی به خواسته یا منفعت کاربران خود نمی‌دهید و تنها به فکر سود خودتان هستید. 

  • محتوای شما وایرال نمی‌شود

اگر قرار باشد محتوایی را برای دوستتان بفرستید هرگز به سراغ چیزی نمی‌روید که یک خط در میان تبلیغ داشته باشد. در عوض محتواهایی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید که گذشته از رایگان بودن، چیزی مفید، جذاب و کاربردی داشته باشند. 

 

با یک قانون تاثیرگذار دیگر در بازاریابی محتوایی آشنا شوید

تخصصی عمل کردن در محتوا

نکته‌های کوچکی وجود دارند که در صورت رعایت آنها می‌توانید نتیجه بهتری از بازاریابی محتوای خود بگیرید. اما در این میان، یک نکته از بقیه بسیار مهم‌تر است و آن چیزی نیست جز تخصصی عمل کردن. پیشنهاد من این است که در کانتنت مارکتینگ به سراغ یک موضوع بروید و در یک زمینه آن‌قدر عمیق به کاربر اطلاعات بدهید که هیچ وب‌سایت دیگری از نظر بازاریابی محتوایی نتواند با شما رقابت کند.

 داشتن وب‌سایتی که در آن از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد محتوا تولید شود، راه به جایی نمی‌برد. دنبال کردن استراتژی پراکندگی به کاربر اثبات می‌کند که شما در همه زمینه‌ها اطلاعات سطحی دارید. در نتیجه، او برای دریافت اطلاعات بهتر و عمیق‌تر به سراغ وب‌سایت‌های دیگر می‌رود. یادتان باشد، اگر روند بازاریابی محتوایی به درستی و اصولی دنبال شود، حتما به نتیجه می‌رسد.

می‌خواهید بازاریابی محتوایی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید؟

میان دانستن یک ماجرا و توانایی انجامش فاصله زیادی وجود دارد. اینکه شما بدانید استایل محتوا چیست با اینکه بتوانید استایل ویژه محتوایی خودتان را تولید کنید، فاصله زیادی دارد. ما برای شما یک میانبر آماده کرده‌ایم.

این میانبر «دوره بازاریابی محتوایی» نام دارد. پس از گذراندن این دوره می‌توانید همچون حرفه‌ای‌ها به تولید محتوا مشغول شوید. پس اگر تصمیمتان برای ورود به دنیای تولید کنندگان محتوا جدی است، به جای فکر کردن دست به کار شوید.

ورود به دوره بازاریابی محتوایی

اگر هم به هر دلیلی قصد پرداخت هزینه مالی برای دوره آموزشی را ندارید، لطفا یادگیری را متوقف نکنید؛پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مطالب و محصولات رایگان نقشه راه دیجیتالینگ بروید و «آموزش‌ بازاریابی محتوایی» را بررسی بفرمایید تا رشد شما همیشگی باشد.

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از بازاریابی محتوایی دارید؟ لطفا آن را با من و خوانندگان دیجیتالینگ در میان بگذارید.

آیا در زمینه کاری خود تخصصی عمل کرده‌اید یا ترجیح داده‌اید که چند زمینه دیگر را هم پوشش بدهید؟

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

4.2/5 - (5 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
محتوا چیست؟ در هزارتوی محتوای دیجیتال چه خبر است؟

. مقدماتی

قرن 21، دوران پادشاهی اطلاعات است. در این زمان، موفقیت افراد در هر زمینه‌ای به میزان اطلاعاتی که در اختیار دارند بستگی پیدا می‌کند. به همین دلیل، تولید و انتشار داده‌های مفید و کاربردی به کسب و کاری مستقل و سودآور تبدیل شده است که اگر به خوبی انجام شود، هم برای فرد تولید کننده و هم برای دریافت کننده محتوا، معامله‌ای دو سر بُرد محسوب می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ سری به مفهوم

2
تولید محتوا چیست؟ داستان راستان خلق محتوا برای مخاطبان

. مقدماتی

تولید محتوا، موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما تازه نیست. چون هر کدام از ما در طول روز با داستان‌هایی که برای یکدیگر تعریف می‌کنیم، متن‌های کوتاهی که برای هم می‌نویسیم و صداهایی که برای دیگری ارسال می‌کنیم در حال تولید محتوا البته به سبک خودمان هستیم. ماجرای تولید محتوا از زمانی جالب و البته جدی می‌شود که بخواهیم این روند تولید را به یک هدف مشخص گره بزنیم، آن را به گوش مخاطبان خاصی

3
بازاریابی محتوایی چیست؟ از تعریف مفهوم تا بررسی ۷ گام اساسی

. مقدماتی

تعریف‌ها مهم هستند. چون مانند نور بر بخش‌های تاریک مفهوم‌هایی که چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم می‌تابند و چهره واقعی آنها را به ما نشان می‌دهند. تنها در آن صورت است که می‌توانیم با آن ماجرا آشنا شده و حسابش را از چیزهایی که شبیهش هستند سوا کنیم. در مقاله‌های قبلی، هنگامی که اولین گام‌های آشنایی با محتوا را برمی‌داشتیم در مورد «مفهوم محتوا» و «چیستی تولید محتوا» صحبت کردیم. در ادامه مسیرمان می‌خواهیم با «بازاریابی محتوایی» آشنا

4
هدف گذاری در بازاریابی محتوایی؛ چگونه غول هدف‌گذاری را به فرشته مهربان زندگی‌مان تبدیل کنیم؟

. مقدماتی

هدفتان چیست؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا آن را روی کاغذ بنویسید؟ آیا واقعا می‌دانید که چه می‌خواهید؟ بزرگ‌ترین دلیل سردرگمی‌ انسان، نداشتن هدف است. وقتی در زندگی خود هدفی نداریم، هیچ مسیری برایمان خاص نیست و هیچ اتفاقی خوشحالمان نمی‌کند. این هدف است که شور زندگی و شیرینی طعم زنده بودن را در رگ‌های ما جاری می‌سازد. محتوا نیز مثل انسان، بدون داشتن هدف، تباه می‌شود. وقتی هدفی از نوشتن، ضبط کردن، تولید ویدیو

5
استراتژی محتوا به زبان ساده؛ از چیستی و چرایی تا ۱۲ بخش طلایی

.. متوسطه

یکی از قانون‌های موفقیت، داشتن یک نقشه روشن از مسیر رسیدن به هدف است. چون در این صورت می‌توان از منابع و زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. داشتن استراتژی محتوا نیز نقشه‌ای برای رسیدن به موفقیت در دنیای محتوا به شمار می‌رود. هر اندازه که این نقشه، منسجم‌تر و عمیق‌تر باشد، رسیدن به پیروزی آسان‌تر می‌شود. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ نکته‌هایی مهم در مورد «استراتژی محتوا» می‌رویم، چیستی آن را

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

بابک مقدس
نوشته شده در: ۲۳:۲۰ ۰۴/۰۲/۱۴۰۰

سلام
بسیار ممنون و سپاسگزارم از اینکه این مطالب مفید را در اختیار ما قرار میدهید
این شعر را تقدیم شما میکنم و موفقیت و سربلندی برای تمامی اعضای دیجیتالینگ آرزومندم
به هر کاری که همت می‌گماری نصرت از حق جو
که بر گنجشک دام افکندم و صید هما کردم

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۰۸ ۰۵/۰۲/۱۴۰۰

سلام جناب بابک مقدس عزیز
سپاس از شما بابت این شعر زیبا
قطعا من و اعضای دیجیتالینگ با خوندن این شعر لذت خواهند برد
ممنون?

×