بستن

تبلیغات ویدیویی چیست و چه انواعی در ایران دارد؟

3,808 بازدید ۰ کامنت
تبلیغات ویدیویی چیست

ویدیو، شکلی از محتوا است که از هم‌نشینی معنی‌دار صدا، تصویر و حرکت شکل گرفته است. تاثیری که ویدیو روی ذهن مخاطب می‌گذارد بسیار عمیق‌تر از دیگر فرمت‌های محتوایی است. چون تعداد بیشتری از حواس پنج‌گانه انسان را به طور همزمان با خود درگیر می‌کند.

همین موضوع باعث می‌شود که پیام نهفته در قلب محتوا به طور مستقیم به ذهن کاربر نفوذ کند و چه بسا او را به سمت اکشن مورد نظر تبلیغ، مثلا نصب اپلیکیشن یا خرید یک محصول سوق دهد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «تبلیغات ویدیویی» می‌رویم و اهمیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

منظور از تبلیغات ویدیویی چیست؟

تبلیغات ویدیویی

برای درک مفهوم تبلیغات ویدیویی باید ابتدا مفهوم «تبلیغات» را تعریف کنیم. به زبان ساده، به هر نوع رساندن پیام به مخاطب، تبلیغات گفته می‌شود. وقتی همین پیام را در قالب یک ویدیو به مخاطب خودمان برسانیم، تبلیغات ویدیویی را انجام داده‌ایم.

من در مقاله «ویدیو مارکتینگ» در مورد اهمیت تبلیغات ویدیویی به طور مفصل صحبت کرده‌ام. می‌توانید برای درک بیشتر این موضوع، سری به آن مقاله بزنید. فقط همین نکته را در نظر بگیرید که ویدیو به ما این فرصت را می‌دهد تا پیام خود را در یک بازه زمانی کوتاه – مثلا بین چند ثانیه تا چند دقیقه – به مخاطبمان انتقال دهیم.

از طرفی، تبلیغ به این شیوه، تاثیر عمیق‌تری روی مخاطب می‌گذارد و به دنبال آن محتوای ویدیویی ما بیشتر دیده و به اشتراک گذاشته می‌شود. آمارها هم نشان می‌دهند که اگر تبلیغات ویدیویی به شکل خوبی اجرا شوند می‌توانند تاثیرگذار باشند. گذشته از این، رسانه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تبلیغ ویدیویی ما را منتشر کنند. در واقع، مزیت تبلیغات ویدیویی، همین ویدیو بودن آن است.

 

با انواع تبلیغات ویدیویی آشنا شوید

قبل از آغاز این بخش باید بگویم که قرار نیست به تمام انواع تبلیغات ویدیویی اشاره کنم. چون تعداد قابل توجهی از آنها در ایران مورد استفاده قرا نمی‌گیرند. روی صحبت من با آن دسته از روش‌های تبلیغات ویدیویی است که تجربه کار با آنها را دارم یا در مورد سازوکارشان اطلاعات کسب کرده‌ام.

  1. تبلیغات Stream

ترجمه فارسی این نوع از تبلیغات «تبلیغات خطی» است. می‌توانید نمونه‌های آن را در پلتفرم‌های ویدیویی مانند «آپارات» و «یوتیوب» ببینید. تبلیغات استریم به سه بخش کلی تقسیم می‌شوند:

  • Pre-Roll

تبلیغات pre roll آپارات

این نوع از تبلیغات، قبل از پخش ویدیوی اصلی به نمایش درمی‌آیند. مثلا شما می‌خواهید یک ویدیو را در آپارات تماشا کنید. قبل از اینکه محتوای مورد نظر شما بالا بیاید، یک تبلیغ به شما نمایش داده می‌شود. در ایران، تبلیغ به روش «Pre-Roll» از سه روش دیگر تبلیغات استریم، محبوب‌تر است.

  • Mid-Roll

تبلیغات mid roll

وقتی در میانه‌های تماشای یک محتوای ویدیویی، تبلیغی به نمایش دربیاید از این نوع خواهد بود. این نوع از تبلیغات را در یوتیوب مشاهده می‌کنیم.

  • Post-Roll

تبلیغات post roll یوتیوب

این نوع از تبلیغات، پس از نمایش ویدیوی اصلی به نمایش درمی‌آیند. این مدل در یوتیوب خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا هنگامی که شما در حال تماشای یک ویدیو هستید، قسمت پایین سمت راست به شما پیام می‌دهد که تا چند ثانیه دیگر تبلیغ خواهید دید و بعد از آن، تبلیغ برای شما به نمایش درمی‌آید. البته مجبور به تماشای تمام تبلیغ نیستید و می‌توانید بعد از چند ثانیه آن را اسکیپ کنید.

 

پاسخ به یک پرسش رایج در مورد کارآمدی یا ناکارآمدی تبلیغات استریم

برخی از کاربران از این موضوع شاکی هستند که چرا تبلیغ ویدیویی ما آن‌طور که باید دیده نمی‌شود. وقتی محتوای تبلیغ ویدیویی شما نتواند در همان 10 ثانیه اول، توجه مخاطب را به خود جلب کند و لُپ کلام تبلیغ را به گوش کاربر برساند، موفقیت چندانی پیدا نخواهد کرد. تجربه به من ثابت کرد که اگر تبلیغ خیلی طولانی نباشد، یعنی مثلا حداکثر 45 ثانیه طول بکشد و ابتدای آن جذاب باشد، این شانس را دارد که مورد توجه کاربر قرار بگیرد و حتی کلیک بخورد.

البته نیازی نیست که تبلیغات ویدیویی، اکشنی برای کلیک داشته باشند. مثلا می‌توان هدف از این نوع تبلیغ را آشنایی با محصولات و خدمات در نظر گرفت؛ یعنی هدف شما دیده شدن است و می‌خواهید نرخ دیده شدن تبلیغ ویدیویی شما 100 درصد باشد. مثلا یکی از محتواهای جالب تبلیغ شده در «Pre-Roll» فیلم‌های سینمایی هستند که اصلا نمی‌توان آنها را با تبلیغات بنری مقایسه کرد.

  1. تبلیغات Out Stream

این نوع از تبلیغات، خارج از آن جریانی هستند که کمی قبل راجع به آن صحبت کردیم. در تبلیغات «Stream in» تبلیغ شما در ابتدا، وسط یا انتهای تبلیغ نمایش داده می‌شوند. اما در «Out Stream» جریان کمی متفاوت می‌شود.

در این نوع از تبلیغات، وقتی کاربر به هنگام تماشای ویدیو، برای چند لحظه آن را متوقف می‌کند، چند بنر تبلیغاتی به او نمایش داده می‌شود که شاید فرمتشان ویدیویی نباشد ولی در بستر ویدیو قرار می‌گیرند. به همین دلیل به آنها «Pause menu» گفته می‌شود.

به نظر من «Pause menu» روش تبلیغاتی جالبی نیست. با وجود اینکه نرخ کلیک بالایی دارد اما فکر نمی‌کنم بتواند کانورژن خوبی برایتان به همراه داشته باشد. چون در این میان، متغیرهای زیادی وجود دارند. مثلا شاید کاربر برای چند ثانیه ویدیو را متوقف کند تا یک لیوان آب بخورد، اما ناغافل روی یکی از بنرها کلیک می‌کند و سر از یک سایت دیگر درمی‌آورد. به احتمال زیاد، این کاربر تصادفی به همان سرعتی که آمده، سایت را ترک می‌کند.

در «Out Stream» نوع دیگری از تبلیغات وجود دارد که باز هم ویدیویی نیست اما در بستر ویدیو اجرا می‌شود. به این ترتیب که تبلیغ مورد نظر در قسمت پایین ویدیو به صورت یک باکس مستطیلی به نمایش درمی‌آید که کاربر می‌تواند آن را ببندد.

این گونه از تبلیغات هم چندان جالب نیست. چون باعث آزار مخاطب می‌شود. مثلا وقتی من در حال تماشای ویدیوهای آموزشی با زیرنویس انگلیسی هستم این باکس مستطیل شکل، مانع دیده شدن متن زیرنویس می‌شود. بنابراین مجبورم ویدیو را متوقف کنم، آن باکس را ببندم، ویدیو را به عقب برگردانم و دوباره آن را پلی کنم.

 

منظور از تبلیغات همسان ویدیویی چیست؟

نوعی از تبلیغات ویدیویی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توانید آن را در اپلیکیشن‌های موبایل ببینید. در این مورد، وقتی یک اپلیکیشن را نصب می‌کنید و در میان بخش‌های مختلف آن در حال گشت و گذار هستید یک ویدیو هم وجود دارد که اگر روی آن کلیک ‌کنید تبلیغ موجود در آن پخش می‌شود.

اگر تبلیغات همسان ویدیویی به خوبی طراحی شوند و به تجربه کاربری آسیب نزنند می‌توانند، هم برای تبلیغ‌کننده و صاحب اپلیکیشن درآمدزایی کنند و هم کاربر از دیدنشان لذت ببرد.

 

چند و چون تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای

تبلیغات جایزه ای

این نوع از تبلیغات در اپلیکیشن‌های بازی اجرا می‌شوند. به این ترتیب که وقتی شما یک بازی را نصب می‌کنید، برای گرفتن امتیاز بیشتر، اپ به شما پیشنهاد می‌کند که یک ویدیو تبلیغاتی را تماشا کنید. وقتی ویدیو تا انتها تماشا شود، شما از آن تبلیغ بیرون می‌آیید و امتیازتان را می‌گیرید.

این روش زمانی کاربرد دارد که شما می‌خواهید ویدیوتان تا انتها دیده شود یا کاربر با دیدن ویدیو، اپلیکیشن شما را نصب کند. بیشتر تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای در اپلیکیشن‌های بازی نمایش داده می‌شوند. بنابراین اگر تبلیغ شما جذاب باشد، کاربر در میان بازی خود، اپ شما را نصب می‌کند و دوباره به بازی خود برمی‌گردد.

 

تبلیغات بینابینی، شکلی نامطلوب از تبلیغات ویدیویی

تبلیغات بینابینی

«Interstitial-ad» نوع دیگری از تبلیغات ویدیوی است که شیوه کارش همانند پاپ‌آپ‌ها است. یعنی مانند بنرها که ناغافل در صفحه پیدا می‌شوند، این بار یک ویدیو در صفحه کاربر به نمایش درمی‌آید. شرکت‌هایی مانند گوگل و تپسل این نوع تبلیغات را پوشش می‌دهند. به نظر من تبلیغات بینابینی کار چندان جالبی نیست. اما با این وجود شاید عده‌ای از آن نتیجه گرفته باشند.

چند نوع دیگر از تبلیغات ویدیویی هستند که باز هم خودشان از جنس ویدیو نیستند اما سایت‌های معتبر خارجی این تبلیغات را ویدیویی در نظر می‌گیرند. در این مورد می‌توانم تبلیغاتی که با سرچ در یوتیوب صورت می‌گیرد را مثال بزنم.

وقتی شما در یوتیوب کلیدواژه مورد نظرتان را سرچ می‌کنید در میان نتایج جستجویتان چند پیشنهاد تبلیغاتی هم قرار داده می‌شود یا اینکه وقتی در حال تماشای ویدیو هستید در کنار یا اطراف آن تبلیغات ویدیویی یا بنری گنجانده می‌شوند.

 

تبلیغات Playable ads

تبلیغات playable

این نوع از تبلیغ که به طور ویژه برای بازی‌ها ساخته است یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های تبلیغات به شمار می‌رود. روش کار آن هم به این ترتیب است که ابتدا تبلیغی به صورت ویدیو به شما نمایش داده می‌شود و بعد می‌توانید قبل از نصب، همان بازی را یک بار انجام دهید. به نظر من این روش تبلیغ که به کاربر امکان تست کردن بازی را می‌دهد احتمال نصب را بالا می‌برد و میزان تعامل کاربر با بازی را افزایش می‌دهد. این نوع از تبلیغات هم  توسط آژانس تبلیغاتی گوگل صورت می‌گیرد و فعلا در پلتفرم‌های تبلیغاتی ایرانی قابل استفاده نیست.

در دوره تبلیغات آنلاین به دنبال اصل ماجرا باشید

چیزی که در این مقاله با آن آشنا شدید تنها یک بخش بسیار کوچک از دوره تبلیغات آنلاین بود که به صورت سطحی با شما در میان گذاشته شد.

اگر به دنبال اصل ماجرا هستید و می‌خواهید تبلیغات آنلاین را به صورتی عمیق‌تر، در قالب یک کمپین واقعی، همراه با مثال‌ها، توضیح‌ها و تمرین‌هایی واقعی و کاربری یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ دوره آموزشی ویدیویی 11 ساعته تبلیغات آنلاین بروید و فرصت یادگیری متفاوت تبلیغات آنلاین را از آن خود کنید.

ورود به دوره آموزشی تبلیغات آنلاین

خلاصه‌ای از آنچه با هم در تبلیغات ویدیویی گفتیم:

  • تبلیغات ویدیویی نوعی از تبلیغ هستند که پیام را در قالب ویدیو به مخاطب منتقل می‌کنند.
  • تبلیغات ویدیویی به دو بخش تبلیغات «Stream» و «Out Stream» تقسیم می‌شوند.
  • تبلیغات استریم به سه شکل «Pre-Roll»، «Mid-Roll» و «Post-Roll» اجرا می‌شوند. شیوه «Pre-Roll» محبوب‌تر از دو روش دیگر است.
  • تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای در عوض تماشای ویدیو به مخاطب امتیاز می‌دهند.
  • تبلیغات ویدیویی «Interstitial-ad» سازوکاری شبیه به پاپ آپ‌ها دارند.
  • «Playble ads» نوعی تبلیغ است که کاربر می‌تواند در همان لحظه با آن بازی کند.

 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از اجرای تبلیغات ویدیویی دارید؟ لطفا آن را با من و خوانندگان دیجیتالینگ در میان بگذارید.

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
تبلیغات اینترنتی و ۸ نوع رایج آن در فضای وب ایران

. مقدماتی

تبلیغات اینترنتی، راهی برای نمایش خدمات خوبِ پنهان و آوردن آنها جایی در تیررس نگاه دیگران است. در واقع، اگر تبلیغات آنلاین وجود نداشت، بسیاری از محصول‌ها، خدمات و حتی ایده‌هایی که اکنون می‌شناسیم‌ برایمان غریبه‌هایی بی ‌سروصدا بودند. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «تبلیغات اینترنتی» می‌رویم، با مفهوم آن بیشتر آشنا می‌شویم، انواع روش‌های تبلیغ در فضای آنلاین را بررسی می‌کنیم، علت اهمیت تبلیغات آنلاین را جویا می‌شویم،  و سری به مزایا

2
تبلیغات نمایشی (CPM) چیست؟ نگاهی به چند و چون آن در فضای ایران

. مقدماتی

دیده شدن، یکی از خواسته‌های درونی و پنهان در وجود انسان‌ها است. ما می‌خواهیم دیگران ما را بشناسند، روی ما حساب باز کنند و توانایی‌هایمان را بپذیرند. به همین دلیل، گاهی دست به کار می‌شویم و با نمایش عملی توانایی‌های خود، توجه دیگران را به خودمان جلب می‌کنیم. درست مانند انسان‌ها، کسب و کارها نیز در دنیای دیجیتال مارکتینگ از روشی مشابه به نام «تبلیغات نمایشی» استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند کاربران از میان تمام کسب

3
تبلیغات بنری (Banner ads)؛ از مزیت‌ها و معایب تا انواع آن در ایران

. مقدماتی

تبلیغات بنری، شیوه‌ای جالب و نام آشنا در تبلیغات است که دو نوع آنلاین و آفلاین از آن وجود دارد. تبلیغات و انتقال پیام به هم گره خورده‌اند. در واقع، راه‌های زیادی برای انتقال یک پیام به دیگران وجود دارند. نکته مهم و مشترک در میان تمام روش‌های انتقال پیام این است که سعی کنیم، چیزی که در ذهن داریم را بی‌کم‌و‌کاست به فرد مورد نظرمان منتقل کنیم. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ

4
کوربنری چیست؟ چرا ذهن کاربران، تبلیغات بنری را فیلتر می‌کند؟

.. متوسطه

نابینایی، فقط به معنای از دست دادن توانایی چشم‌ها در دیدن نیست. شمار افراد بینایی که نمی‌دانند نابینا هستند بسیار زیادتر از روشن‌دلان واقعی است. مثلا عده‌ای از ما دچار نابینایی مهربانی هستیم و به همین علت نمی‌توانیم حجم جاری مهربانی در اطرافمان را ببینیم یا عده‌ای دیگر دچار خود_نابینایی هستند و هیچ فرصتی به خودشان و توانایی‌هایشان نمی‌دهند.  چون اصلا خودشان را نمی‌بینند. در دنیای وب نیز کاربران دچار نوعی نابینایی می‌شوند. در این

5
تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ بررسی ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب در وب ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، فردی تا دندان مسلح به انواع روش‌های تبلیغات آنلاین مثل تبلیغات کلیکی است. او از زیر و بَم تمام آنچه که در دنیای دیجیتال می‌گذرد خبر دارد؛ همیشه در حال آموختن است و همچون سخن «امیل کوئه»: «روز به روز و در هر زمینه‌ای بهتر و بهتر می‌شود.» اگر غیر از این بود باید حرفه دیجیتال مارکتینگ را می‌بوسید و در یکی از طاقچه‌های آنلاین می‌گذاشت تا فرد دیگری آن را بردارد.

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×