بستن

بررسی ۸ نوع هشتگ کاربردی در اینستاگرام

هشتگ‌ها در اینستاگرام، تک‌واژه‌هایی پر سر و صدا هستند. انواع مختلفی از هشتگ‌ها برای موضوع‌های مختلف ساخته می‌شوند. برخی از آنها مفهوم‌های آشنایی را با خود به دوش می‌کشند و برخی دیگر جدید و تازه‌نفس هستند.

استفاده هوشمندانه از هشتگ‌ها باعث بهتر دیده شدن محتوای ما می‌شود. به دنبال آن، افزایش تعامل و حتی فروش هم رخ می‌دهد. در این قسمت از دیجیتالینگ «انواع هشتگ در اینستاگرام» را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید به پادکست این مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم:

  • هشتگ‌های برند و انواع آنها را بررسی می‌کنیم.
  • هشتگ‌های صنعت یا حوزه فعالیت را موشکافی می‌کنیم.
  • با هشتگ‌های جانبی و تاثیر مثبت آنها آشنا می‌شویم.
  • هشتگ‌های مکان و شیوه استفاده بهینه از آن را بررسی می‌کنیم.
  • هشتگ روزهای خاص و اهمیت برنامه ریزی برای آن را بازبینی می‌کنیم.
  • با هشتگ‌هایی که ناغافل ترند می‌شوند، بیشتر آشنا می‌شویم.
  • با هشتگ‌های رویداد و فراز و فرود آنها همراه می‌شویم.
  • هشتگ‌های جدید و شیوه استفاده از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

انواع هشتگ در اینستاگرام به چه صورت است؟

در اینستاگرام، هشتگ‌های مختلفی با موضوع‌های متفاوت وجود دارند. در ادامه این مقاله، هشت دسته مهم از هشتگ‌های اینستاگرام را برایتان توضیح می‌دهیم.

چگونه هشتگ انتخاب کنم؟

اولین دسته: هشتگ‌های برند

هشتگ‌های برند، شامل نام برند شرکت های مختلف مختلف و البته برندهای شخصی مثل نام افراد مشهور – بازیگران، کارگردان‌ها، نویسنده‌ها و… – می‌شوند. اگر دقت کرده باشید اکثر برندها مانند ایرانسل و دیجی کالا هشتگ فارسی و انگلیسی اسم خود را در کپشن پست‌هایشان می‌نویسند. این کار دو دلیل دارد:

  1. وقتی کاربران مختلف برای برندهای بزرگ، محتوا تولید می‌کنند – مثلا از تجربه‌های کاربری‌شان می‌گویند – نام برند را در هشتگ‌های آن پست به کار می‌برند.
  2. از طرفی، هرچقدر که برند بزرگ‌تر باشد، کاربران بیشتری هشتگ اسم برند را فالو می‌کنند. چون می‌خواهند از آخرین خبرها و رویدادهای آن برند با خبر شوند.

 

حتی اگر ما فعلا یک برند بی‌نام و نشان هستیم باز هم بهتر است که از هشتگ اسم برندمان استفاده کنیم. چون این کار به شکل‌گیری جامعه‌ای که از مخاطبان ما تشکیل می‌شود، کمک بسیار زیادی می‌کند.

علاوه بر این، اگر زمانی بخواهیم برای برندمان کمپینی راه بیندازیم یا حتی مسابقه‌ای برای مخاطبانمان ترتیب دهیم، می‌توانیم از کاربرها بخواهیم که با استفاده از هشتگ برند ما پست‌ بگذارند یا محتوایی را استوری کنند. خلاصه اینکه، برندهای کوچک هم باید این مورد را جدی بگیرند.

دسته دوم: هشتگ‌های صنعت یا حوزه فعالیتی

این دسته از هشتگ‌های اینستاگرام، بخش بسیار مهم و گاهی حتی سرنوشت‌سازی را تشکیل می‌دهند. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. تصور کنید ما یک پیج در زمینه پوست و مو داریم. در نتیجه باید تمام هشتگ‌هایی که با موضوع کاریمان ارتباط دارند را مورد بررسی قرار دهیم.من در مقاله دیگری با عنوان «استفاده هوشمندانه از هشتگ در اینستاگرام» به طور مفصل در این مورد صحبت کرده‌ام. بد نیست برای بررسی همه جانبه این موضوع، به آن مقاله هم سری بزنید.

شاید بتوان گفت که هشتگ زیبایی یکی از موارد مهم در این زمینه است.

اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام

در این مقاله به بررسی ۸ نکته کاربردی در استفاده از هشتگ پرداختیم.

استفاده هوشمندانه از هشتگ در اینستاگرام

 

دسته سوم: هشتگ‌های جانبی اما تخصصی

هشتگ نارنجی

این دسته که در ادامه دسته دوم می‌آید با نگاهی موشکافانه‌تر به هشتگ‌های کلی، کارش را پیش می‌برد. بیایید همان هشتگ مثال قبل را با هم بررسی کنیم. در واقع، هشتگ زیبایی، یک هشتگ کلی است که شاید به برخی از پست‌های ما ارتباط داشته باشد. اما اگر کمی آن را تخصصی‌تر مورد استفاده قرار دهیم، می‌تواند آورده بسیار بهتری برایمان داشته باشد. مثلا آن را به صورت (#زیبایی_مو) به کار ببریم.

شاید این هشتگ خاص، تعداد سرچ خیلی کمتری نسبت به هشتگ کلی زیبایی داشته باشد و به همان ترتیب، محتوای کمتری هم برایش تولید شده باشد. اما مزیت بزرگی را با خود به دوش می‌کشد و آن، مورد هدف قرار دادن مخاطب مورد نظر ما است. استفاده از چنین هشتگ‌هایی می‌تواند به بیشتر دیده شدن پست‌هایمان کمک کند.

دسته چهارم: هشتگ‌های مکان

این هشتگ مکان یا فضاهایی که به شکلی با پست ما ارتباط دارند را هدف قرار می‌دهد. مثلا تصور کنید یکی از پست‌های ما عکسی است که در برج میلاد گرفته‌ شده است. در این صورت اسم این مکان را به عنوان یکی از هشتگ‌های پست خود در نظر می‌گیریم. مثلا می‌نویسیم: «#تهران یا #برج_میلاد» اسم این مکان‌ها جزو هشتگ‌های پربازدید به شمار می‌روند.

گاهی ممکن است مکان ما خیلی خاص‌تر از این حرف‌ها باشد. مثلا یک دهکده کوچک در یک کشور کوچک خارجی. به احتمال زیاد، هشتگ‌های این مکان خیلی پربازدید نیستند. چنین ماجرایی برای ما یک مزیت به حساب می‌آید. چون می‌توانیم خیلی راحت‌تر از سایر هشتگ‌ها در آن هشتگ خاص بالا بیاییم.

در واقع، می‌توانیم سیاستی که در مورد هشتگ‌ زیبایی به کار بردیم را در مورد هشتگ‌های مکان هم اجرایی کنیم. چون چیزی مانند #تهران، گزینه‌ای کلی است. تهران پر از خیابان‌ها، محله‌ها و کوچه‌های مختلف است. با جزئی‌تر نگاه کردن به این موضوع می‌توانیم مرتبط‌ترین هشتگ‌های پستمان را پیدا کنیم.

دسته پنجم: هشتگ روزهای خاص

هشتگ هالووین

بخش پنجم هشتگ‌ها به روزهای خاصی از سال اشاره می‌کنند. مثلا عید نوروز، کریسمس،هالووین یا شب یلدا. به عنوان کسی که صاحب یک پیج اینستاگرام است، حتما برای این روزهای خاص، محتوا تولید می‌کنید. این جور پست‌ها در یک بازه زمانی کوتاه، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، دیده می‌شوند و بعد از آن به شدت افت می‌کنند.

این ماجرا یک روند طبیعی و خوب به شمار می‌رود. چون بعد از آن بازه زمانی، دیگر کسی پستی مرتبط با آن روز تولید نمی‌کند. از آن طرف تا سال بعد و تکرار این روز خاص، کسی هم به دنبال این پست‌ها نمی‌گردد.

دسته ششم: هشتگ‌هایی که ناگهان ترند می‌شوند

هشتگ‌های ترند

هشتگ‌های ترند، سونامی‌هایی ناگهانی هستند که در اثر ماجراهای خوب و بدی که رخ می‌دهد به جریان می‌افتند. مثلا گاهی یک اتفاق ناگوار مثل زلزله می‌افتد و موضوع زلزله به سرچ اول مردم تبدیل می‌شود. این هشتگ‌ها محتوای مخصوص به خودشان را دارند و نمی‌توان در هر محتوایی از آنها استفاده کرد.

اگر محتوایی درست و استراتژیک داشته باشیم، می‌توانیم بازخورد خوبی از این هشتگ‌ها بگیریم. البته این هشتگ‌ها نیز بعد از یک مدت کوتاه، دوباره افت می‌کنند و حتی می‌توان گفت که فراموش می‌شوند.

دسته هفتم: هشتگ‌های یک رویداد

با وجود آنکه در توییتر و یا لینکدین بسیار بیشتر از اینستاگرام به موضوع رویدادها و همایش‌ها پرداخته می‌شود، اما نمی‌توان از تاثیر این هشتگ در اینستاگرام غافل شد. مثلا ما در دیجیتال مارکتینگ رویدادها و همایش‌های زیادی داریم که پست‌هایی با هشتگ‌های هم نام با رویداد دارند.

این هشتگ‌ها عمر بسیار کوتاهی دارند و معمولا فقط در همان روز خاص که رویداد برگزار می‌شود از آنها استفاده می‌کنند. این خیلی خوب است که از تمام رویدادهای زمینه کاری‌تان باخبر باشید. حتی بهتر است که رویدادهای چند ماه آینده را هم در نظر بگیرید و برای ساخت محتواهای خلاقه برای آن رویدادها آماده شوید.

دسته هشتم: هشتگ‌های جدید

برخی از هشتگ‌ها موضوع‌های بسیار تازه‌ای دارند که قبلا وجود نداشته‌اند. معمولا این مدل هشتگ‌ها به خاطر یک کمپین به وجود می‌آیند. گاهی در بیلبوردهای تبلیغاتی، می‌توان نمونه‌هایی از این هشتگ‌ها را پیدا کرد. مثلا یکی از هشتگ‌های جالبی که من دیدم، «از ایده تا ایده» بود. وقتی این هشتگ‌ را سرچ کردم، دقیقا همان محتوای بیلیورد را دیدم.

وقتی هشتگی را که تا به حال کسی استفاده نکرده در پست‌های خودتان به کار می‌برید، در واقع آن هشتگ را به نام خودتان می‌زنید. مزیت این هشتگ‌ها نسبت به هشتگ‌های شناخته‌شده در اینستاگرام این است که رقابت یا در آنها وجود ندارد یا بسیار کم است.

گاهی هم شما هشتگی را با این فکر می‌سازید که حدس می‌زنید در یک بازه زمانی، رقابت زیادی روی آن صورت می‌گیرد. مثلا زمانی هشتگ جمعه سیاه دیجی کالا «#جمعه_به_خرید» بود. این هشتگ قبلا اصلا وجود نداشت و فقط برای این ساخته شد تا در آن بازه زمانی ویژه مورد استفاده قرار بگیرد.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در انواع هشتگ در اینستاگرام گفتیم:

  • هشتگ‌های مختلف در هشت دسته اصلی ‌«هشتگ برند»، «هشتگ صنعت»، «هشتگ جانبی اما تخصصی»، «هشتگ مکان»، «هشتگ روزهای خاص»، «هشتگ‌ ترند»، « هشتگ رویداد» و «هشتگ جدید» جای می‌گیرند.
  • شرکت‌های کوچک و بزرگ باید از نام برند خود در پست‌هایشان استفاده کنند.
  • استفاده از هشتگ‌های صنعت یا زمینه فعالیت به شما کمک می‌کند که در میان رقبایتان حضوری فعال داشته باشید.
  • هشتگ‌های جانبی اما تخصصی به شما کمک می‌کنند تا پست‌هایتان را به دست مخاطب هدف مورد نظرتان برسانید.
  • به کار بردن هشتگ‌های مکان و جزئی‌تر شدن در آنها به دیده شدن پست‌هایمان کمک می‌کند.
  • هشتگ روزهای خاص در یک بازه زمان کوتاه مورد توجه مخاطبان زیادی قرار می‌گیرد و با پایان یافتن آن روز دچار افت می‌شود.
  • رخ دادن حوادث یا ماجراهای پُر سر و صدا در جامعه باعث ایجاد هشتگ‌های ترند می‌شود.
  • هشتگ‌های رویداد، عمر بسیار کوتاهی دارند اما بهتر است برای آنها از قبل محتوایی جذاب آماده کنید.
  • در هشتگ‌های جدید، رقابتی وجود ندارد یا بسیار کم است. معمولا این هشتگ‌ها به خاطر یک کمپین ایجاد می‌شوند و تنها در بازه زمانی ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نظر شما چیست؟

به عنوان یک تولید کننده محتوا از کدام یک از دسته‌های هشتگانه هشتگ‌ها در پست‌های خود استفاده می‌کنید؟

آیا هشتگی بوده که خودتان آن را ساخته باشید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

4.6/5 - (7 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

2
آیا اینستاگرام واقعا به درد کسب و کار من می‌خورد؟

. مقدماتی

یکی از دغدغه‌های کسب و کارها، داشتن یک پیج فعال و لبریز از فالوور در اینستاگرام است. صاحبان کسب و کارها برای رسیدن به این هدف، زحمت بسیاری می‌کشند و هزینه می‌کنند. گذشته از اهمیت حضور بیزنس‌ها در رسانه‌های اجتماعی، آیا مطمئن هستید که اینستاگرام، همان مکان مورد نظر شما است؟ در این قسمت از «دیجیتالینگ» به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردیم که: «چه کسب و کاری به پیج اینستاگرام نیاز دارد؟» با ما همراه

3
جذب 1000 فالوئر اول پیج اینستاگرام

. مقدماتی

گاهی بازگشت به فلسفه وجود چیزها یا کارها تنها راهی است که باعث می‌شود بتوانیم کارهایمان را بهتر از هر زمان دیگری انجام دهیم. زمانی جذب فالوئر در پیج اینستاگرام نه یک دل‌مشغولی پر از استرس بلکه یک شادی کوچک بود. وقتی پستی را در پیج اینستاگرام خود منتشر می‌کردیم، منتظر می‌ماندیم تا ببینیم چند نفر دیگر در دنیا مثل ما به پیرامونشان نگاه می‌کنند. در گذشته‌ای نه چندان دور، این حسِ خوبِ دیده شدن

4
بیش از ۱۰ ایده تولید محتوا در اینستاگرام به‌همراه ویدیو

.. متوسطه

گاهی وجود گزینه‌های زیاد برای انتخاب، از یک موضوع مثبت به چیزی منفی تبدیل می‌شود. چون فرد در میان انتخاب‌های فراوانی که می‌تواند داشته باشد، دچار سردرگمی می‌شود و حتی ممکن است اصلا چیزی را انتخاب نکند. می‌توان نمونه این ماجرا را در مورد انتخاب موضوع پیج اینستاگرام مشاهده کرد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ چند «ایده تولید محتوا برای اینستاگرام» می‌رویم تا از میان موضوع‌های بسیار زیادی که در این باره وجود

5
پیج بروشوری در اینستاگرام؛ خلاقیت یا گل به خودی؟

. مقدماتی

داشتن یک پیج پرطرفدار در اینستاگرام یکی از آرزوهای هر صاحب پیج یا بیزنس آنلاین است. از طرفی، محتوای تصویر محور این شبکه اجتماعی، باعث ایجاد ابهام‌هایی در فرآیند تولید محتوا برای آن شده است. برخی از صاحبان پیج‌ها با خودشان این‌طور فکر می‌کنند که موفقیت در پیج اینستاگرامی یعنی انتشار عکس‌های با کیفیت. اما ماجرا به همین سادگی نیست. در اینستاگرام هم تنور تولید محتوای کاربردی و جذاب، داغِ داغ است. در این قسمت

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

فرهاد
نوشته شده در: ۱۴:۵۳ ۱۷/۰۷/۱۴۰۲

خیلی تونست کمک کنه. دسته بندی عالی بود.
ممنون از تیم دیجیتالینگ

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۲:۲۱ ۱۸/۰۷/۱۴۰۲

سپاس از شما فرهاد عزیز

علیرضا هدایتی
نوشته شده در: ۱۲:۲۰ ۱۱/۱۰/۱۳۹۹

خیلی جالب بود من اینجور دسته بندی ندیده بودم
معمولا هشتگ های برند و لوکیشن و ترند رو استفاده میکردم حواسم به تنوع اینگونه هشتگ نبود مرسی

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۲۸ ۱۱/۱۰/۱۳۹۹

سلام علیرضا هدایتی عزیز
خواهش میکنم
خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده
قصد از انتشار این مطلب هم اشاره به تنوع هشتگ در پست‌های مختلف است
موفق باشید

×