بستن

اصول ایمیل مارکتینگ؛چگونه درست و اصولی بازاریابی ایمیلی کنیم؟

3,126 بازدید ۰ کامنت
اصول ایمیل مارکتینگ

هر چیزی در این جهان پر از شگفتی، راه و رسم خاص خودش را دارد. چیزی که انسان را انگشت به دهان نگه می‌دارد این است که همه اجزای این عالم با وجود حضور خاصی که در هستی دارند به نیکوترین شکل در کنار دیگر بخش‌های جهان به کار خود ادامه می‌دهند. دلیل این ماجرا دنباله‌وری ساده اما پیوسته اجزای عالم از اصولی است که به هویت آنها گره خورده است. 

در دنیای بازاریابی آنلاین هم هر بخشی – از وب‌سایت‌ها گرفته تا انواع روش‌های بازاریابی – اصول خاص خودشان را دارند و همه آنها در کنار هم مفهوم واقعی «دیجیتال مارکتینگ» را به تصویر می‌کشند. در این مقاله از «دیجیتالینگ» به سراغ «اصول ایمیل مارکتینگ» می‌رویم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • تاثیر خرید بانک آماده ایمیل را روی افزایش موفقیت ایمیل مارکتینگ بررسی می‌کنیم.
  • شناخت مخاطب هدف و تاثیر این درک را روی ایمیل‌های ارسالی موشکافی می‌کنیم. 
  • به موضوع مهم مشخص کردن هدف از ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم.
  • نکته‌های مهم به هنگام انتخاب عنوان ایمیل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • علت اهمیت اولین ایمیل و محتوای ارسال شده به کاربران را موشکافی می‌کنیم.
  • معمای تعداد ایمیل‌های ارسالی و موضوع دسته‌بندی کاربران هدف را حل می‌کنیم.
  • نکته‌هایی را در مورد رعایت حریم خصوصی کاربران در ایمیل مارکتینگ می‌خوانیم.

 

ماجرای خرید بانک ایمیل‌های آماده، میانبری که مسیر را طولانی‌تر می‌کند

خرید لیست ایمیل آماده

 

برخی از کسب و کارها در قدم اول ایمیل مارکتینگ، به جاده خاکی می‌زنند. آنها به جای اینکه ایمیل‌های کاربران را از خودشان دریافت کنند، به سراغ خرید بانکی از ایمیل‌های کاربران در زمینه کاری خود می‌روند. از نظر من این کار فایده‌ای ندارد.

 چون ایمیل‌هایی که به این طریق ارسال می‌شوند، گذشته از اینکه به دست مخاطب هدف نمی‌رسند، شاید توسط کاربران به صندوق هرزنامه ایمیل تبعید شوند و شما کوچک‌ترین شانسی برای برقراری ارتباط با کاربر پیدا نکنید.

 از طرفی، استفاده از این روش نوعی از «اسپم مارکتینگ» هم به شمار می‌رود. پس قدم اول این است که در وب‌سایت خود روش‌های دریافت لید از کاربران را تقویت کنید و از ایمیل‌هایی که از این راه جمع‌آوری می‌کنید برای بازاریابی ایمیل خود بهره ببرید. 

اگر هنوز با مفهوم ایمیل مارکتینگ و هدف از فعالیت در آن آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم گفتار «ایمیل مارکتینگ چیست؟» را که در اولین قدم از مسیر یادگیری بازاریابی ایمیلی هست مطالعه کنید.

کاربران خود را درک کنید

استراتژی ایمیل مارکتینگ

تصور کنید که شما قدم اول از اصول ایمیل مارکتینگ را به درستی برداشته‌اید و از طریق روش‌های دریافت لید، موفق شده‌اید که حدود 500 ایمیل را جمع‌آوری کنید. شاید در این هنگام تصمیم بگیرید که بازاریابی ایمیلی خود را آغاز کنید. 

اما 

  • آیا واقعا کاربرانی که در پس این ایمیل‌ها قرار دارند را می‌شناسید؟
  • از نیازها و چیزهای مورد علاقه‌شان آگاهی دارید؟ 
  • می‌توانید نقطه‌های مشترک میان آنها را شناسایی کنید؟ 
  • می‌دانید آنها به چه علتی ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند؟ 

پیدا کردن پاسخی مناسب برای این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایمیل‌های هدفمندتری برای کاربران خود ارسال کنید. 

 

تکلیف خود را روشن کنید، چرا به کاربران ایمیل می‌دهید؟

هدف گذاری در ایمیل مارکتینگ

شناخت و رسیدن به درک درستی از هدف ارسال ایمیل، یکی از نکته‌های مهمی است که در بیشتر موارد از قلم می‌افتد. گاهی هدف از ارسال ایمیل به کاربران، دادن تخفیف، اطلاع‌رسانی از رویدادهای درون سازمانی، معرفی یک محصول یا دعوت کاربران به یک کمپین است. 

در واقع، هدف‌ها زیاد هستند. مهم این است که شما قبل از مشخص کردن هدف خود از ارسال ایمیل، ابتدا به شناخت خوبی از مخاطبتان برسید. در این صورت، دست‌کم می‌دانید که کاربرتان ایمیل را باز می‌کند، بعد از باز شدن به محتوا اهمیت می‌دهد و روی لینکی که برایش ارسال کرده‌ایم کلیک می‌کند؛ نه اینکه دکمه لغو اشتراک را می‌زند تا دیگر نامی از ما را در صندوق ایمیل خود نبیند. 

 

خشت اول را معمارانه بچینید

وقتی برای اولین بار می‌خواهید به کاربران خود ایمیل بدهید، حتما شور و شوق فراوانی برای این کار دارید. دوست دارید بدانید کاربران چگونه با ایمیل شما برخورد می‌کنند، چند درصد آنها ایمیل را باز خواهند کرد و چند نفرشان روی لینکی که برایشان گذاشته‌اید کلیک می‌کنند؟ کاربران شما هم به هنگام دریافت اولین ایمیل، کنجکاوی زیادی دارند. 

آنها هم می‌خواهند بدانند آیا دادن آدرس ایمیلشان به شما کار درستی بوده است؟ آیا شما می‌خواهید محتوایی جذاب و کاربردی را در اختیارشان بگذارید یا فقط قرار است پوشه ایمیل‌های ورودی آنها را اشغال کنید؟ به همین دلیل، اولین ایمیل‌ها نتیجه‌های قابل قبولی دارند و نرخ باز شدن و کلیک آنها خوب است. اما برای بیشتر کسب و کارها این انتهای ماجرا است. چون کاربران با ایمیل‌های بعدی آنها این کار را نمی‌کنند. 

دلیل این موضوع به خود شما بازمی‌گردد. اگر محتوایی که برای کاربرتان ارسال می‌کنید همان چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است می‌توانید امیدوار باشید که ایمیل‌های بعدی شما هم شانسی برای باز شدن داشته باشند. اما اگر به بیراهه زده باشید یعنی در اولین برخورد خود خاطره بدی را برای کاربر به یادگار گذاشته‌اید و این باعث می‌شود که دیگر موفقیت چندانی در بازگشایی ایمیل‌هایتان نداشته باشید. 

 

کاربران را به رگبار ایمیل نبندید

ارسال تعداد زیادی ایمیل به کاربر

یکی از اصول ایمیل مارکتینگ، رعایت تعداد ارسال ایمیل و برخورد حرفه‌ای با این موضوع است. در واقع، شما باید کاربران خود را دسته‌بندی کنید و برای هر گروه، ایمیل‌های خاص خودشان را ارسال کنید. برخی از کاربران به دنبال دریافت خبرهای جدیدی از وب‌سایت شما هستند، برخی دیگر می‌خواهند تخفیف‌ها را از طریق ایمیل دریافت کنند و برخی دیگر منتظر رسیدن محصول‌های جدید و خرید آنها هستند.

آیا با تمام اصول ایمیل مارکتینگ آشنایی دارید؟

نگه داشتن تعادل در ارسال ایمیل، یکی از چندین و چند اصولی است که برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ موفق انجامش می‌دهیم.

 اما در این میان، اصول‌ها و قانون‌های مهم دیگری هم وجود دارند که ما در دوره 4 ساعته ایمیل مارکتینگ آنها را با چاشنی تجربه‌هایمان در اختیارتان گذاشتیم. برای شرکت کردن در این دوره‌ی پر از مثال و نکته از لینک زیر کمک بگیرید.

ورود به دوره ایمیل مارکتینگ

یکی از راه‌هایی که می‌تواند در ایجاد این دسته‌بندی به شما کمک کند، پرسیدن چند سوال از کاربر است. در واقع، شما باید قبل از اینکه کاربر ایمیل خود را به هر طریقی وارد سایتتان کند از او درباره علاقه‌اش و موضوع‌هایی که می‌خواهد ایمیلی درباره‌شان دریافت کند بپرسید. 

بعد از دسته‌بندی کاربران و آماده کردن ایمیل‌های ویژه برای هر دسته می‌توانید از روش آزمون و خطا برای به دست آوردن تعداد مناسب ایمیل‌های ارسالی استفاده کنید. شاید در ابتدا با هفته‌ای دو ایمیل کار خود را آغاز کنید و رفته‌رفته با توجه به داده‌هایی که به دست می‌آورید تعداد آن را کم یا زیاد کنید.  

 

به اعتماد کاربر خود احترام بگذارید

ایمیل، دری است که به حریم خصوصی کاربر باز می‌شود. وقتی کاربرتان با دادن آدرس ایمیلش، کلید این درب را در اختیارتان می‌گذارد باید در حفظ، نگهداری و شیوه استفاده از آن بسیار دست‌به‌عصا حرکت کنید و نهایت تلاش خود را برای نشان دادن قدردانی‌تان از اعتماد کاربران به کار ببندید. 

گذشته از این، باید این حق را به کاربر بدهید تا در صورت ناراضی بودن از ایمیل‌های شما بتواند دریافت آنها را لغو کند. برای این کار باید لینک لغو اشتراک را در جایی مناسب قرار دهید و به حق انتخاب کاربران خود احترام بگذارید. در غیر این صورت شاید نظر کاربر در مورد برند شما منفی شود و به اعتبار برندتان آسیبی وارد شود. 

 

خودکار سازی فرآیند ارسال ایمیل و نکته‌ مهمی که باید در مورد آن بدانید

خودکارسازی ایمیل مارکتینگ

در ایمیل مارکتینگ می‌توان بخشی از ایمیل‌ها را به صوت اتوماتیک برای کاربران ارسال کرد. ایمیل‌هایی مانند: تایید آدرس ایمیل، خوش‌آمد گویی به کاربران تازه‌وارد و ارسال اولین کد تخفیف به مناسبت ثبت‌نام در سایت، نمونه‌هایی از این دست هستند. حتی می‌توانیم ایمیل‌های ویژه خود را هم در فرآیند خودکارسازی ارسال جای دهیم. اما باید مراقب باشیم که این کار باعث آزار رساندن به کاربر نشود. 

 

خلاصه‌ای از آنچه با هم گفتیم:

  • خرید بانک ایمیل‌های آماده، چشم‌ دوختن به سرابی است که هرگز به آب گوارا تبدیل نمی‌شود. تلاش، زمان و هزینه خود را صرف خرید این ایمیل‌ها نکنید.
  • هر اندازه که درک شما از کاربرانتان افزایش پیدا کند، احتمال باز شدن ایمیل‌هایتان توسط کاربران بیشتر می‌شود.
  • هدف خود از ارسال ایمیل به کاربران را مشخص کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا ایمیل‌هایی حرفه‌ای‌تر و هوشمندانه‌تر برای کاربرانتان ارسال کنید.
  • به هنگام انتخاب عنوان ایمیل، ملات خلاقیت و جذاب بودن آن را زیاد کنید و با کاربران خود صادق باشید.
  • اولین ایمیل، حکم اولین دیدار را دارد. سعی کنید در دیدار اول، کاربر خود را غافلگیر کرده و خاطره خوبی را در ذهن او ایجاد کنید.
  • هر ایمیل، مخاطب خاص خود را دارد. بنابراین نمی‌توانید یک ایمیل را برای تمام کاربران وب‌سایت خود بفرستید. 
  • ایمیل‌ها بخشی از حریم خصوصی کاربرانتان به شمار می‌روند. به حریم خصوصی آنها و اعتمادی که به شما کرده‌اند احترام بگذارید.

 

نظر شما چیست؟

جذاب‌ترین ایمیلی که برایتان ارسال شد را به خاطر دارید؟ چه چیزی در آن ایمیل، نظر شما را به خود جلب کرد؟ 

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (3 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
ایمیل مارکتینگ چیست و چرا می‌گویند در ایران جواب نمی‌دهد؟

. مقدماتی

ایمیل مارکتینگ چیست؟ چقدر در موردش می‌دانید؟ بیشتر ما شاید حداقل یک بار به دیگران ایمیل داده‌ایم و ایمیل‌هایی را هم از دیگران دریافت کرده‌ایم. بنابراین می‌توان این‌طور برداشت کرد که مفهوم «بازاریابی از طریق ایمیل» موضوع تازه‌ای نیست. پرسشی که در این میان ایجاد می‌شود این است که آیا هنوز هم روش ایمیل مارکتینگ مانند گذشته کارایی دارد؟ در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ مفهوم «ایمیل مارکتینگ» (Email Marketing) می‌رویم، علت‌های‌ اهمیت مارکتینگ

2
اصول ایمیل مارکتینگ؛چگونه درست و اصولی بازاریابی ایمیلی کنیم؟

. مقدماتی

هر چیزی در این جهان پر از شگفتی، راه و رسم خاص خودش را دارد. چیزی که انسان را انگشت به دهان نگه می‌دارد این است که همه اجزای این عالم با وجود حضور خاصی که در هستی دارند به نیکوترین شکل در کنار دیگر بخش‌های جهان به کار خود ادامه می‌دهند. دلیل این ماجرا دنباله‌وری ساده اما پیوسته اجزای عالم از اصولی است که به هویت آنها گره خورده است.  در دنیای بازاریابی آنلاین

3
تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ به همراه نمونه‌های موفق ایرانی

.. متوسطه

ایمیل مارکتینگ، یکی از روش‌های برقراری ارتباط با کاربران و فرصتی برای تبدیل کردن آنها به مشتریان وفادار است. اما با این وجود، بسیاری از کسب و کارها در انجام ایمیل مارکتینگ دچار مشکل می‌شوند و به نتیجه‌ای که مد نظرشان بود نمی‌رسند. به همین علت در این قسمت از «دیجیتالینگ» نکته‌های کوچک اما مهمی که باید در مورد ایمیل مارکتینگ بدانید را برایتان مهیا کرده‌ایم. اگر شما هم در این زمینه مشکل دارید، تا

4
ایجاد بانک ایمیلی انبوه برای کسب و کار خومان

.. متوسطه

اکثر کسانی که در دنیای دیجیتال فعالیت می‌کنند، با ایمیل سروکار دارند. در روزگار ما، دریافت و ارسال ایمیل، همان کار نامه‌ها و کبوترهای نامه‌رسان را انجام می‌دهد. با این تفاوت که سرعت، راحتی و امنیت این روش، قابل مقایسه با گذشته نیست. کسب و کارها هم به نوبه خود از ایمیل‌ها برای بازاریابی محصولات، خدمات یا اطلاع‌رسانی‌های گوناگونشان استفاده می‌کنند. بنابراین، دانستن آدرس ایمیل‌ کاربرانشان نقش یک کلید را برای آنها ایفا می‌کند؛ کلیدی

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×