بستن

عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

الگوريتم اينستاگرام در سال 2020

تمام فناوری‌ها، اختراع‌ها یا برنامه‌های نوظهوری که در دنیای وب روی کار می‌آیند، نسخه‌ای خام از خودشان را به کاربران عرضه می‌کنند. پختگی این سیستم‌ها تنها در صورتی به وجود می‌آید که کاربران از آنها استفاده کنند و واکنش خود را نسبت به ویژگی‌های گوناگون آنها نشان دهند. اینستاگرام نیز در ابتدا چنین وضعیتی داشت.

 این شبکه اجتماعی با ارائه فیچرهای گوناگونی در هر ماه، کار خود را آغاز کرد. کم‌کم وقتی کاربران به شیوه‌ای متفاوت از این ویژگی‌ها استفاده کردند، اینستاگرام هم الگوریتم‌های خود را برای رویارویی با این واکنش‌ها بهینه کرد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» عملکرد اینستاگرام در سال 2019 و 2020 را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. 

پادکست زیر را می‌توانید در جهت تکمیل محتوای متنی گوش جان دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با سازوکار الگوریتم‌های اینستاگرام آشنا می‌شویم.
  • هدف اینستاگرام از اجرا کردن الگوریتم‌هایش را جویا می‌شویم.
  • با پنج روش تشویق فالوئرهای پیج برای افزایش تعامل، آشنا می‌شویم.
  • عملکرد الگوریتم‌ اینستاگرام در سال 2020 را بررسی می‌کنیم.
  • ضعیف‌ترین و قوی‌ترین پارامترها در اینستاگرام را بر اساس تجربه، تفکیک می‌کنیم.

 

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

عملکرد الگوریتم اینستاگرام

اینستاگرام همچنان در حال پیشرفت است و الگوریتم‌هایش نیز روز به روز پیچیده‌تر از قبل می‌شوند. قبلا به این صورت بود که وقتی شما مثلا 100 پیج را فالو می‌کردید، پست‌ها و استوری آن پیج‌ها در بخش فید (feed) شما قابل دیدن بودند. اما اکنون این موارد، دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. در واقع، پست‌هایی که اکنون در بخش فید خود مشاهده می‌کنید، بر اساس اینگیجمنتی است که اینستاگرام از شما دریافت کرده است.

 مثلا اگر پستی را ببینید اما واکنشی به آن نشان ندهید آن را لایک نکنید، برایش کامنت نگذارید و … دیگر آن پست و استوری از آن پیج بخصوص به شما نشان داده نمی‌شوند یا خیلی کم نشان داده می‌شود. از طرفی، فالوئرهای شما هم تمام پست‌ها یا استوری‌هایتان را نمی‌بینند. در واقع، به طور میانگین، در چند ساعت اول انتشار حدود 10 درصد از فالوئرهایتان پست‌ها یا استوری‌هایی که منتشر میکنین را تماشا می‌کنند. (این عدد میتواند برای پیج ها متفاوت باشد ولی این داده از اینستاگرام نقل شده است)

من این مورد را به صورت تجربی مشاهده کردم. در بخش (insights) سه پست آخرم درج شده بود که 83 درصد از کسانی که پست‌های شما را دیدند، اصلا جزو فالوئرهایتان نبودند. یعنی تنها 17 درصد از کسانی که من را فالو کرده بودند، پست‌هایم را لایک کردند، کامنت نوشتند، آنها را سیو یا به اشتراک گذاشتند. 

 

هدف اینستاگرام از اجرا کردن این الگوریتم‌ها چیست؟

بدون تردید، هدف اینستاگرام از این کار، آزار دادن کاربرانش نیست. بلکه می‌خواهد کاربرانی که واقعا به محتوای ما علاقه مند هستند، پیج ما را ببینند. اینجا است که اهمیت استفاده درست و هوشمندانه از هشتگ‌ها خودش را نشان می‌دهد. اگر هشتگ‌های درستی را برای پست‌های خود استفاده کنید و پیج شما عمومی (public) باشد، کاربران دیگر می‌توانند از طریق هشتگ‌ها پست شما را ببینند. من درباره هشتگ‌ها و شیوه استفاده از آنها در مقاله جداگانه‌ای برایتان صحبت کرده‌ام. اگر در این مورد به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، حتما آن را مطالعه کنید. 

 

محتوا در اینستاگرام، فراتر از یک پادشاه است 

چیزی که اکنون بسیار اهمیت پیدا کرده، نوع محتوایی است که برای کاربرانتان آماده می‌کنید. اگر پست‌های پیج شما چه از نظر عکس، کپشن، کیفیت کلی و حتی موضوعی در وضعیت خوبی قرار داشته باشند، اینستاگرام هم پست‌های شما را به کاربران بیشتری نشان می‌دهد. در این شرایط، تولید کردن پست‌های با کیفیت اما با تعداد کم، بسیار بهتر از تولید پست‌های بی‌کیفیت اما با تعداد بالا است.

 چون چیزی که کاربرها را به سمت پیج شما و انجام یک واکنش لایک، کامنت، سیو یا اشتراک گذاری سوق می‌دهد، کیفیت محتوایی است که برای کاربرانتان تولید می‌کنید. یکی از پست‌هایی که در اینستاگرام با استقبال خوبی از طرف کاربران روبه‌رو می‌شود، پست‌های مربوط به مسابقه است. سعی کنید این‌گونه پست‌ها را در پیج خودتان داشته باشید. 

در جستجوی راه‌هایی برای جلب توجه فالوئرها

الگوریتم اینستاگرام

روبه‌رو شدن با آمار 17 درصدی مشارکت فالوئرهایم من را به این فکر انداخت که به دنبال راه‌هایی برای افزایش مشارکت آنها بگردم. در طول این جستجو به چند راه‌حل رسیدم که آنها را برایتان می‌گویم.

  • پست‌های خوب خود را استوری کنید

تعداد بیشتری از فالوئرهای شما استوری‌هایتان را می‌بینند. در واقع، می‌توان این طور گفت که استوری‌ها بیشتر از پست‌ها دیده می‌شوند. پس اگر پستی دارید که فکر می‌کنید ارزش دیدن دارد، حتما آن را استوری کرده و از کاربرانتان بخواهید که آن را ببینند. 

  • ارزش کامنت کاربران را بیشتر درک کنید

کامنت گذاشتن کاربران یعنی افزایش نرخ مشارکت آنها با پست شما. نکته مهم این است که به تک‌تک آنها به ویژه در 30 دقیقه اول پس از انتشار پست، پاسخ دهید. 

  • از تمام فیچرهای اینستاگرام استفاده کنید

بر اساس الگوریتم‌های جدید اینستاگرام، استفاده از تمام امکانات جدیدی که به این اپلیکیشن اضافه شده است، یک نکته مثبت برای پیج‌ها در نظر گرفته می‌شود. به ویژه اگر پیج شما بیزنسی است حتما این مورد را در نظر بگیرید. مثلا امکان (IGTV) پیج خود را فعال کنید، لایو بگذارید و هر امکان جدید این برنامه را به چالش بکشید. 

  • پست‌های خود را ادیت نکنید

وقتی پست خود را در اینستاگرام منتشر می‌کنید، دیگر آن را ویرایش نکنید. مثلا اگر می‌خواهید هشتگ خاصی را انتخاب کرده، لوکیشن خود را به پست بیفزایید یا کسی را منشن کنید، همه این کارها را در همان ارسال اول پست خود انجام دهید. ارسال و سپس ادیت پست‌هایتان می‌تواند به آن آسیب بزند. 

  • موارد دیگری مانند زمان پست گذاشتن در اینستاگرام، تحلیل بخش (insights) و انتخاب هوشمندانه پست‌ها هم وجود دارند که به طور مفصل در مورد همه آنها در قالب مقاله‌های مجزا توضیح داده‌ام. پیشنهاد می‌کنم حتما آنها را مطالعه کنید. 

 

بررسی عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال 2020

نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام

در ادامه این بخش به دنبال یافتن پاسخ این پرسش می‌گردیم که تمرکز روی کدام یک از پارامترهای اینستاگرام می‌تواند نتیجه بهتری را برایمان به دنبال داشته باشد؟ چون میزان تاثیر هر کدام از این پارامترها با دیگری متفاوت است. مثلا وقتی کاربر برایمان لایک و کامنت می‌گذارد، امتیاز متفاوتی نسبت به زمانی که آن پست را با دیگران به اشتراک می‌گذارد نصیب ما می‌شود. 

  • لایک کردن، ضعیف‌ترین پارامتر برای اینستاگرام

از میان چهار پارامتر لایک، کامنت، شِیر و سِیو کردن، لایک کردن ضعیف‌ترین گزینه به شمار می‌رود. این موضوع چند دلیل دارد:

  • همه شبکه‌های اجتماعی، گزینه لایک کردن را دارند
  • اینستاگرام، علاقه کمتری به لایک کردن پیدا کرده است. حتی برنامه دارد تا در آپدیت‌های بعدی خود، گزینه لایک را حذف کند. چون متوجه شده که لایک‌ها نمی‌تواند به عنوان یک معیار واقعی، میزان رضایت کاربران را نمایش دهد. از نظر من، این موضوع به خاطر عملکرد کاربران رخ داده است. 

مثلا برخی از کاربران، بدون اینکه عکس‌ها برایشان لود شود، پست‌ها را لایک می‌کنند. به همین علت، اینستاگرام قابلیت لایک کردن با دو بار ضربه زدن روی عکس پست را برداشت. برخی دیگر نیز با این هدف، دیگران را لایک می‌کنند که در مقابل پست‌های خودشان لایک بخورد. 

  • کامنت، پارامتری جذاب‌تر از لایک برای اینستاگرام

با وجود آنکه صاحبان پیج‌ها می‌توانند از کامنت‌های فیک برای دستکاری این رتبه استفاده کنند، اما هنوز هم کامنت، تاثیر قابل توجهی در دیده شدن پست شما می‌گذارد. نکته جالب اینجا است که ما چند نوع کامنت داریم. 

برخی از کاربران به جای نوشتن متن از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند با استفاده از چند واژه منظور خود را برسانند. در هر صورت، نکته مهم، واکنش شما به عنوان ادمین و صاحب پیج به این کامنت‌ها است. حتما کامنت کاربران را لایک کرده، ریپلای و پاسخ دهید. سعی کنید پاسختان یک متن خوب و کامل باشد.

 مثلا اگر کاربرمان می‌نویسد: «خیلی خوب بود» ما نباید در پاسخ به او بگوییم: «خواهش می‌کنم» بلکه باید پاسخ خود را به شکلی بنویسیم که کاربر دوباره به پست ما برگردد و حتی پاسخ ما را ریپلای زده و چیزی تازه برایمان بنویسد. در این میان حتی دعوت کردن کاربران به منشن کردن دوستان خود در پست هم می‌تواند نرخ مشارکت در پست را به شکلی ارگانیک افزایش دهد. 

  • دست به دست شدن پست شما در اینستاگرام

دست به دست شدن پست اینستاگرام

بر اساس تجربه‌هایم، فوروارد کردن پست شما توسط کاربران حتی بیشتر از کامنت می‌تواند باعث جذب امتیاز شود. وقتی پیج شما بیزنسی باشد، در بخش (insights) خود می‌توانید اطلاعات خوبی راجع به تعداد لایک‌ها، کامنت، دفعات به اشتراک گذاری و ذخیره کردن پست را مشاهده کنید. نکته جالب اینجا است که در این بخش، گزینه دیگری هم به نام (From others) وجود دارد. در بخش (From others)، ارسال پست به چند روش انجام می‌شود:

  • ارسال پست برای یک گروه اینستاگرامی

ممکن است پست شما برای گروه‌هایی که در بخش دایرکت اینستاگرام تشکیل می‌شوند، فرستاده شود.

  • استوری کردن پست شما

به همین دلیل است که می‌گویم این پارامتر، حتی از کامنت هم جذاب‌تر است. چون این فرصت را در اختیار پست شما می‌گذارد تا توسط افراد بیشتری دیده شود و از الگوریتم اینستاگرام امتیاز بگیرد. وقتی یک پست به گروهی ارسال یا استوری می‌شود، به این معنا است که از نظر کاربران جذابیت کافی برای به اشتراک‌گذاری را داشته است. این همان نکته‌ای است که از نظر اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که پست‌های ویدیویی بیشتر از سایر پست‌ها در این جریان قرار می‌گیرند. 

  • ذخیره کردن پست

از نظر من، ذخیره کردن پست‌ها توسط کاربران، یک پارامتر جذاب برای پست محسوب می‌شود. جذابیت این پارامتر به این دلیل است که وقتی کاربر یک پست را ذخیره می‌کند به احتمال زیاد بارها و بارها به آن سر می‌زند.

 با وجود آنکه این سر زدن توسط یک کاربر تکراری صورت می‌گیرد اما باز هم هر بار دیدن پست، یک ایمپرشن برای آن محسوب می‌شود. ممکن است وقتی کاربر برای بار دوم به آن پست سر می‌زند حتی کامنت هم برایش بگذارد یا به کامنت دیگر کاربران ریپلای زده و پاسخی برایشان بنویسد یا حتی آن را استوری کند. به همین دلیل، وقتی پستی ذخیره می‌شود به بالا رفتن پارامترهای دیگر هم کمک می‌کند.

 تست‌هایی که توسط وب‌سایت‌های معتبر خارجی روی پست‌های پُر بازدید صورت گرفته نشان می‌دهد که دلایلی مانند خوب فوروارد و ذخیره شدن باعث شده تا این پست عالی دیده شود. متاسفانه در پارامترهای لایک، کامنت و حتی ویدیو امکان انجام تقلب وجود دارد. مثلا صاحب پیج با استفاده از ربات‌ها، لایک و کامنت می‌خرد یا تعداد بازدید ویدیوی خود را دست‌کاری می‌کند.

 به همین دلیل، الگوریتم‌های اینستاگرام به سمت پارامتری تغییر جهت داده‌اند که نمی‌توان با استفاده از ربات یا مواردی از این دست، داده‌های آن را دست‌کاری کرد. مثلا کاربر نمی‌توان صد اکانت فیک اینستاگرام بسازد و با تک‌تک آنها پست خودش را سِیو کند. اگر هم بتواند چنین کاری انجام دهد، باز هم آن‌قدر سخت و محدود است که خود‌به‌خود فرد را منصرف می‌کند. 

با این حساب، شاید بهتر باشد کمی هوشمندانه‌تر از این فیچرها استفاده کنید. مثلا اگر می‌خواهید یک مسابقه برگزار کنید، به جای درخواست منشن کردن، از کاربران بخواهید تا پست شما را استوری کنند. این روش را هم امتحان کنید و میزان تاثیر آن را با استفاده از داده‌هایی که اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد، بسنجید. به نظر من، تاثیر آن بیشتر از منشن کردن افراد خواهد بود. 

 

خلاصه‌ای از آنچه با هم در عملکرد الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ گفتیم:

  • الگوریتم اینستاگرام، پست‌ها را بر اساس تعاملی که از کاربر دریافت کرده‌ به وی نمایش می‌دهد و بر همین اساس یادگیری ماشین الگوریتم، پست‌های مشابه را به کاربر نشان می‌دهد.
  • استفاده هوشمندانه از هشتگ‌ها می‌تواند کاربران را به سمت پیج شما بکشاند.
  • اگر محتوای خوب و با کیفیتی داشته باشید، اینستاگرام از شما حمایت می‌کند و پست‌هایتان را به تعداد کاربران بیشتری نمایش می‌دهد.
  • مواردی مانند «استوری کردن پست‌های مناسب»، «پاسخ دادن به تک‌تک کامنت‌ها»، «استفاده از تمام فیچرهای اینستاگرام» و «ادیت نکردن پست‌ها پس از ارسال» می‌تواند کاربران بیشتری را به سمت پیج شما بکشاند.
  • کامنت، پارامتر جذابی برای اینستاگرام است. نهایت تلاش خود را برای استفاده از این پارامتر به کار بگیرید.
  • اینستاگرام به Share شدن پست‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. چون نشانه‌ای عملی از علاقه کاربران به یک پست به شمار می‌رود.
  • پست‌هایی که توسط کاربران ذخیره می‌شوند، دروازه‌ای باز برای بازگشت آنها به پیج یا پست شما هستند.

 

نظر شما چیست؟

آیا تاکنون به علت الگوریتم‌ اینستاگرام دچار دردسر شده‌اید؟ لطفا تجربه خود را برایمان بنویسید.

فکر می‌کنید در صورت حذف گزینه لایک در اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز این حرکت را ادامه می‌دهند؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3.9/5 - (7 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

2
آیا اینستاگرام واقعا به درد کسب و کار من می‌خورد؟

. مقدماتی

یکی از دغدغه‌های کسب و کارها، داشتن یک پیج فعال و لبریز از فالوور در اینستاگرام است. صاحبان کسب و کارها برای رسیدن به این هدف، زحمت بسیاری می‌کشند و هزینه می‌کنند. گذشته از اهمیت حضور بیزنس‌ها در رسانه‌های اجتماعی، آیا مطمئن هستید که اینستاگرام، همان مکان مورد نظر شما است؟ در این قسمت از «دیجیتالینگ» به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردیم که: «چه کسب و کاری به پیج اینستاگرام نیاز دارد؟» با ما همراه

3
جذب 1000 فالوئر اول پیج اینستاگرام

. مقدماتی

گاهی بازگشت به فلسفه وجود چیزها یا کارها تنها راهی است که باعث می‌شود بتوانیم کارهایمان را بهتر از هر زمان دیگری انجام دهیم. زمانی جذب فالوئر در پیج اینستاگرام نه یک دل‌مشغولی پر از استرس بلکه یک شادی کوچک بود. وقتی پستی را در پیج اینستاگرام خود منتشر می‌کردیم، منتظر می‌ماندیم تا ببینیم چند نفر دیگر در دنیا مثل ما به پیرامونشان نگاه می‌کنند. در گذشته‌ای نه چندان دور، این حسِ خوبِ دیده شدن

4
بیش از ۱۰ ایده تولید محتوا در اینستاگرام به‌همراه ویدیو

.. متوسطه

گاهی وجود گزینه‌های زیاد برای انتخاب، از یک موضوع مثبت به چیزی منفی تبدیل می‌شود. چون فرد در میان انتخاب‌های فراوانی که می‌تواند داشته باشد، دچار سردرگمی می‌شود و حتی ممکن است اصلا چیزی را انتخاب نکند. می‌توان نمونه این ماجرا را در مورد انتخاب موضوع پیج اینستاگرام مشاهده کرد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ چند «ایده تولید محتوا برای اینستاگرام» می‌رویم تا از میان موضوع‌های بسیار زیادی که در این باره وجود

5
پیج بروشوری در اینستاگرام؛ خلاقیت یا گل به خودی؟

. مقدماتی

داشتن یک پیج پرطرفدار در اینستاگرام یکی از آرزوهای هر صاحب پیج یا بیزنس آنلاین است. از طرفی، محتوای تصویر محور این شبکه اجتماعی، باعث ایجاد ابهام‌هایی در فرآیند تولید محتوا برای آن شده است. برخی از صاحبان پیج‌ها با خودشان این‌طور فکر می‌کنند که موفقیت در پیج اینستاگرامی یعنی انتشار عکس‌های با کیفیت. اما ماجرا به همین سادگی نیست. در اینستاگرام هم تنور تولید محتوای کاربردی و جذاب، داغِ داغ است. در این قسمت

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

رضا ستوده
نوشته شده در: ۱۲:۲۳ ۱۱/۱۰/۱۳۹۹

آیا ادیت کردن پست رو در منبع خارجی مطالعه کردید یا براساس تجربه بوده؟
چون ما معمولا پست‌هارو ادیت میکنیم

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۲۶ ۱۱/۱۰/۱۳۹۹

سلام رضا ستوده عزیز
ادیت کردن پست در اینستاگرام را ما با آزمون و خطا بررسی کردیم و براساس مطالعه در یک منبع نبوده
اما تجربه‌ای که بعد از مدیریت چند پیج اینستاگرامی داشتیم این بود که با داشتن یک تقویم محتوایی مناسب تمام محتوا ۲ هفته یا بعضا ۱ ماه قبل برنامه ریزی شوند تا کار به ادیت و حذف کردن پست ها نکشد
این نظم محتوایی به خودمون هم آرامش خاطر داده
امیدواریم که نکات برای شما مفید بوده باشه

×