بستن

چگونه در اس ام اس مارکتینگ موفق عمل کنیم؟

5,034 بازدید ۳ کامنت
بازاریابی پیامکی موفق

بسیاری از رازها در زندگی ما چیزهایی بسیار ساده هستند که همیشه با آنها برخورد می‌کنیم. این موارد به دلیل پنهان بودن از دیدگان ما به راز تبدیل نشده‌اند؛ بلکه به دلیل ساده بودن و نادیده گرفته شدن از سوی ما شکل و شمایلی رازآلود را به خود گرفته‌اند.

 راز موفق عمل کردن در بازاریابی پیامکی نیز به چیزهایی ساده گره خورده است که رعایت کردنشان می‌تواند آورده‌های زیادی را در کمپین بازاریابی پیامکی به همراه داشته باشد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به توضیح این نکته‌های مهم می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

قلق پیروزی در بازاریابی پیامکی چیست؟

اس‌ام‌اس مارکتینگ، یکی از روش‌های «پرمیشن مارکتینگ» یا «بازاریابی اجازه‌ای» است. قبلا در مقاله «پرمیشن مارکتینگ» به طور مفصل در مورد این روش بازاریابی با هم صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنم برای درک عمیق‌تر این موضوع، به آن مقاله هم سری بزنید. در روش بازاریابی اجازه‌ای، کاربر با اختیار خودش اطلاعاتش را به ما می‌دهد.

 شاید این فرآیند در طول روند ثبت‌نام در سایت یا مواردی از این دست صورت بگیرد. این روش دریافت اطلاعات از کاربران بسیار بهتر از زمانی است که به سراغ بانکی از شماره‌های تماس ناشناس می‌رویم و با فلسفه انداختن تیری در تاریکی به آنها پیامک می‌زنیم تا شاید از میان یک میلیون شماره، تعدادی کاربر سری به وب‌سایت ما بزند. در واقع، هدفمندی موجود در بازاریابی اجازه‌ای به دادمان می‌رسد. 

ماجرای همخوانی موضوع اس‌ام‌اس با مخاطبان

این بسیار مهم است که موضوع پیامک‌های ارسالی با کسانی که به آنها پیامک می‌دهید همخوانی داشته باشند. اجازه بدهید مثالی برایتان بزنم. تصور کنید شما وب‌سایتی آموزشی دارید و در آن موضوع‌هایی مانند برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ و انیمیشن را آموزش می‌دهید. اگر بخواهید به کاربرانتان اس‌ام‌اسی در مورد یک دوره جدید در دیجیتال مارکتینگ بدهید باید آن را برای کاربرانی بفرستید که قبلا در یکی از دوره‌های این آموزش شرکت کرده‌اند.

 ارسال پیامک با موضوع دیجیتال مارکتینگ به کاربرانی که سخت مشغول یادگیری انیمیشن هستند کاری بیهوده است که تنها زمان و هزینه شما را به هدر می‌دهد. بنابراین، باید کاربرانتان را دسته‌بندی کنید و ارسال پیامک‌های خود را کاملا هدفمند انجام دهید. ارسال پیامک به مخاطب درست

پیامک درست به مخاطب درست در زمان درست!

عبارت بالا، یکی از نکته‌های مهم برای افزایش موفقیت در بازاریابی پیامکی است. ما در «دوره اس ام اس مارکتینگ» این موضوع را با استفاده از تجربه‌ خودمان و مثال‌هایی از دیجیتالینگ و دیگر کسب و کارها برایتان شفاف کردیم.

 در کنار این موضوع، یک پروژه واقعی را همراه با نکته‌هایی کوچک اما اثرگذار پیش بردیم. اگر می‌خواهید بازاریابی پیامکی اثرگذاری داشته باشید، از تجربه‌های ما هم استفاده کنید.

ورود به دوره اس ام اس مارکتینگ

چند نکته تماشایی در مورد اصل ماجرای پیامک‌ها یعنی متن‌ها

یکی از محدودیت‌هایی که بازاریابی پیامکی برای دیجیتال مارکترها به دنبال دارد، بی‌خبری از آمار دقیق کسانی است که آن پیام‌ها را باز کرده و می‌خوانند. اما با این وجود، دستمان آن‌قدرها هم خالی نیستند. ما می‌توانیم با کمک لینک‌هایی که در هر پیامک ارسال می‌کنیم متوجه شویم که چند درصد از کاربران روی آنها کلیک کرده‌اند، وارد سایتمان شده‌اند و اقدام مورد نظر ما را انجام داده‌اند. در این میان، توجه کردن به چند نکته می‌تواند نرخ کلیک روی این لینک‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد. بیایید نگاهی به این موارد بیندازیم:

  • افراد را با نامشان خطاب کنید

انسان‌ها روی نام خود حساسیت جالبی دارند. مثلا وقتی کسی آنها را با نامشان صدا می‌زند یا نام خود را جایی می‌خوانند احساس عجیبی در وجودشان ایجاد می‌شود و با توجه زیادی پیگیر موضوع می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاجران بزرگ و افرادی که آنها را موفق می‌نامیم از این خاصیت در کار خود بهره زیادی می‌برند. صدا زدن نام در پیامک

مثلا «سم والتون» بنیانگذار فروشگاه‌های تخفیفی «وال مارت» هر بار که چشمش به کارمندانش می‌افتاد حتی اگر آنها آن طرف خیابان هم بودند با صدای بلند نام کاملشان را فریاد می‌زد و حالشان را می‌پرسید! شما هم می‌توانید از این خاصیت جالب اسم‌ها برای جلب توجه بیشتر کاربران به پیامک‌هایتان استفاده کنید. وقتی در ابتدای پیامک ارسالی به کاربرانتان نام آنها را قرار می‌دهید، احتمال باز شدن آن پیامک به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. 

از آنجا که در عصر اطلاعات، اصولا رازهای چندانی باقی نمانده‌اند، تقریبا تمام پیامک‌های ارسالی به کاربران این جمله کلیشه‌ای: «سلام فلانی عزیز» را در ابتدای خود دارند. شما می‌توانید با اضافه کردن چاشنی خلاقیت، جذابیت موضوع را بیشتر کنید. مثلا من در ابتدای اس‌ام‌اس‌هایی که برای کاربران می‌فرستم از «ایموجی» در خط اول استفاده می‌کنم.

 

البته شما باید قبل از انجام این کار به مخاطب خود توجه کنید. کار دیگری که می‌توان انجام داد، دستکاری کردن واژه «عزیز» است. مثلا می‌توانید به جای آن از واژه «جان» استفاده کرده و در عوض نام‌خانوادگی را حذف کنید. در این صورت جمله ابتدایی به مثلا: «سلام علیرضا جان» تغییر پیدا می‌کند. باز هم می‌گویم، قبل از انجام این تغییرها به مخاطبتان توجه کنید.

  • متن پیامک جای تعریف کردن قصه حسین کُرد شبستری نیست!

مختصر و مفید سخن گفتن، مهارتی است که حتی در نوشتن پیامک‌ها نیز به کمکتان می‌شتابد. وقتی می‌خواهید به کاربرانتان اس‌ام‌اس بفرستید و در آن درباره یک محصول یا سرویس صحبت کنید باید تا جای ممکن آن را خلاصه کرده و لُپ مطلب را در هاله‌ای از ابهام به کاربرتان انتقال دهید. در واقع، شما باید تمام فرآیند بازاریابی پیامکی را یک جعبه هدیه تصور کنید. پیامک مانند روبان جعبه کادو و سایت خود کادو است

باید کاری کنید که کاربر در پیامکی که برایش ارسال می‌شود فقط توانایی باز کردن ربان جعبه را داشته باشد و برای دیدن محتوای داخل جعبه چاره‌ای به جز سر زدن به سایتتان نداشته باشد. پس باید جعبه خود را آن‌قدر جذاب و خواستنی طراحی کنید که کاربر برای باز کردنش لحظه شماری کند. 

گذشته از این، هم شما برای نوشتن متن پیامک محدودیت فضا و هزینه دارید و هم حوصله کاربر به خواندن پیام‌های طولانی قد نمی‌دهد. اگر بتوانید چاق سلامتی با کاربر و رفتن سر اصل مطلب را در دو پیام خلاصه کنید، کولاک کرده‌اید. 

  • از واژه‌های تر و تازه استفاده کنید

بعضی از واژه‌ها هستند که برای کاربران حکم بلیط خرج شده یا فیلم دیده شده را دارند. مثلا «یک تخفیف هیجان‌انگیز» یا «تخفیف استثنایی فقط برای امروز» از این دست کوپن‌های تاریخ انقضا گذشته به شمار می‌روند.

 استفاده از این واژه‌ها در بازاریابی پیامکی کمکی به افزایش نرخ کلیک شما نمی‌کند. اگر کمی بیشتر روی این موضوع زمان بگذارید می‌توانید واژه‌های خلاقانه‌تری را برای این کار پیدا کرده و حساب خودتان را از دیگران سوا کنید. 

اگر بخواهم تجربه خودم را در رابطه با این موضوع برایتان بگویم، می‌توانم به مدتی قبل اشاره کنم که قرار بود به عده خاصی که قبلا فرم‌های ما را پُر کرده بودند پیامک ارسال کنیم. من به جای عبارت‌های کلیشه‌ای که نمونه‌ای از آنها را برایتان گفتم، از واژه‌های خلاقانه‌تری استفاده کردم. بجای واژه «کد تخفیف ویژه» از واژه «کد هدیه ارزشمند» استفاده کردم.

بعد از حدود سه روز، نرخ کلیک روی پیامک‌ها به 25 درصد رسید و از آن تعداد کلیک، نزدیک به یک درصد کانورژن ریت حاصل شده بود. از نظر من این ماجرا فقط به دلیل همان تغییر کوچک و استفاده نکردن از واژه‌های کلیشه‌ای اتفاق افتاد. 

  • اسم سایت خودتان را در پیامک بیاوریدنمونه از سایت دیجیتالینگ

معمولا لینکی که در پیامک‌ها گذاشته می‌شود به صورت «لینک کوتاه» است. در نتیجه، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که نام سایتتان هم در آن قرار بگیرد. چون لینک به درازا می‌کشد و کاراکترهایتان خرج می‌شوند. اما می‌توانید نام سایت خود را در انتهای پیامکتان بیاورید تا کاربر به یاد بیاورد که این چه سایتی بوده و چه محتوا یا محصولی را ارائه می‌کرده است. 

همچنین از ارزیابی میزان کلیک کاربران روی لینک ارسالی در پیامک، آمارهای جالبی به دست می‌آید که در مقاله‌ی «لینک‌کوتاه (Shortlink) و کاربردهای آن» موشکافانه بررسی کردیم.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در راز موفقیت بازاریابی پیامکی گفتیم:

  • بازاریابی پیامکی زمانی موفق عمل می‌کند که ارسال پیامک‌ها به مخاطبان هدفی که ما را می‌شناسند انجام شود.
  • قبل از آغاز بازاریابی پیامکی، کاربران خود را دسته‌بندی کرده و پیامک‌ها را هدفمند ارسال کنید.
  • شروع کردن پیامک با نام کاربران، توجه آنها را جلب می‌کند و احتمال خواندن پیام را بالا می‌برد. 
  • متن پیامک خود را خلاصه، مفید و مبهم بنویسید. متن طولانی خوانده نمی‌شود.
  • استفاده از خلاقیت می‌تواند نرخ کلیک روی لینک‌های موجود در اس‌ام‌اس را افزایش دهد.
  • اس‌ام‌اس‌هایی که در آنها نشانی از آدرس وب‌سایت نیست مانند نامه‌هایی می‌مانند که نام فرستنده روی پاکتشان نوشته نشده است. حتما نام سایت خود را در انتهای پیامک بیاورید. 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از بازاریابی پیامکی دارید؟ لطفا آن را برای ما و خوانندگان دیجیتالینگ تعریف کنید.

ماندگارترین پیامک تبلیغاتی که برایتان ارسال شده است چه موضوع و محتوایی داشت؟  

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
اس ام اس مارکتینگ چیست؟ ماجرای بازاریابی با کمک پیامک‌ها

. مقدماتی

چند سال پیش، آن وقت‌ها که خبری از تلگرام و واتساپ و وایبر نبود، اس‌ام‌اس زدن برای خودش اَجر و قُربی داشت؛ حتی برایش تکه کلام هم ساخته بودیم، مثلا به جای اینکه بگوییم: « فلانی! بهت اس ام اس دادم» می‌گفتیم: «اِس دادم!». وقتی پای اپلیکشن‌های رایگان با آن حجم از مزیت‌ها به میدان ارتباط‌های متنی باز شد، اس‌ام‌اس دادن هم خیلی بی‌سروصدا به حاشیه رفت. عواملی مانند پولی بودن، محدودیت در تعداد واژه‌های

2
چگونه می‌توان با بازاریابی پیامکی، کاربران را به وب‌سایت بازگرداند؟

. مقدماتی

گاهی برای ساختن یک رابطه ماندگار باید خاطره ساخت و یادگاری‌هایی از آن خاطره را به عنوان نشانه‌ای از روزهای گذشته در جایی امن نگه داشت. هر چقدر که تعداد این یادگاری‌ها بیشتر باشند، خواست ما برای بازگشت به یک مکان یا ملاقات با یک نفر، بیشتر می‌شود. در دنیای وب هم کاربران با ساخت پروفایل از حضور خود در وب‌سایت‌ها یادگاری‌هایی باقی می‌گذارند.  هر چقدر که رابطه میان یک کاربر و وب‌سایت عمیق‌تر شود،

3
چگونه در اس ام اس مارکتینگ موفق عمل کنیم؟

.. متوسطه

بسیاری از رازها در زندگی ما چیزهایی بسیار ساده هستند که همیشه با آنها برخورد می‌کنیم. این موارد به دلیل پنهان بودن از دیدگان ما به راز تبدیل نشده‌اند؛ بلکه به دلیل ساده بودن و نادیده گرفته شدن از سوی ما شکل و شمایلی رازآلود را به خود گرفته‌اند.  راز موفق عمل کردن در بازاریابی پیامکی نیز به چیزهایی ساده گره خورده است که رعایت کردنشان می‌تواند آورده‌های زیادی را در کمپین بازاریابی پیامکی به

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

3 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمدحسین نادعلی
نوشته شده در: ۲۱:۰۷ ۲۶/۰۱/۱۴۰۰

واقعا جذاب ترین، خلاق ترین محتوا و سایت دیجیتال مارکتینگ رو دارین و محتوا جوری نوشته شده تا حتی کسی که مثل من فقط تیتر هارو میخونه و دنبال مطلب جدید هست هم با سایتتون ارتباط خوبی برقرار کنه

مرسی از این همه فعالیت هاتون

راستی پادکست هاتونم ریز ریز گوش داده میشه و لذت می‌بریم

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۳:۳۷ ۲۷/۰۱/۱۴۰۰

سلام و درود آقای نادعلی عزیز?
تشکر واقعا خوندن این کامنت دلنشین شما در روز جمعه به من خیلی انرژی منتقل کرد.
پیام شما رو دیگر اهالی دیجیتالینگ هم می‌خوانند و قطعا لذت خواهند برد.
همچنان در حال کار روی مسیر یادگیری بازاریابی پیامکی هستیم
امیدواریم که با دیجیتالینگ همراه باشید
??

محمدحسین نادعلی
نوشته شده در: ۱۳:۳۸ ۲۷/۰۱/۱۴۰۰

حتما دنبال خواهیم کرد ??

×