بستن

رقص گوگل چیست و چرا باید ما هم به ساز این الگوریتم گوگل برقصیم؟

3,110 بازدید ۰ کامنت
الگوریتم دنس گوگل

گوگل و محتوا، ارتباطی تنگاتنگ دارند. این موتور پاسخگو، نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه را از میان محتواهای موجود در بستر اینترنت گلچین کرده و به کاربران نمایش دهد. وقتی کاربران از گوگل و محتوایی که به آنها نشان می‌دهد راضی نباشند، اعتبار او زیر سوال می‌ر‌ود و امپراتوری آنلاینش به خطر می‌افتد.

گوگل، هر روز بیشتر از گذشته برای کشف بهترین محتوا تلاش می‌کند و در این راه از الگوریتم‌های گوناگونی که می‌سازد کمک می‌گیرد. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «الگوریتم رقص گوگل» می‌رویم و با سازوکارش بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به پادکست آن گوش دهید.

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) چیست؟الگوریتم گوگل

گوگل دنس یکی از الگوریتم‌های گوگل است که با هدف نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران ساخته شده است، اما متفاوت‌تر از الگوریتم‌های دیگر گوگل عمل می‌کند. اجازه بدهید کمی بیشتر توضیح بدهم.

وقتی کاربر، یک کلیدواژه را در گوگل سرچ می‌کند در صفحه نتایج گوگل، سایت‌های مختلفی به نمایش درمی‌آیند. اکثر  آنها سعی بر این داشتند که تجربه خوبی برای کاربرا خود خلق کنند و محتوایشان حرفی برای گفتن دارد.

در این هنگام، از نظر معیارهای گوگل، همه آنها لیاقت نشستن در جایگاه اول را دارند. اما نمی‌توانند به طور همزمان در این جایگاه قرار بگیرند. به همین دلیل، گوگل «کاربر» را معیار خودش قرار می‌دهد تا بتواند بهترین سایت را در جایگاه‌های بالاتر بنشاند.

البته از همان ابتدا هم تمام تلاش‌های گوگل برای جلب رضایت کاربر بوده است نه چیز دیگر. گوگل، رفتار کاربر را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و از این طریق می‌فهمد که او به چه محتوایی بیشتر توجه کرده است یا مطالب چه سایتی را کپی کرده، با دیگران به اشتراک گذاشته، روی المان‌های داخلی کدام سایت بیشتر کلیک کرده، کدام محتوا را تا انتها خوانده و … .

پیاده‌سازی نظر کاربر روی رتبه‌ سایت‌ها باعث می‌شود که آنها مدام بین جایگاه‌های مختلف جابه‌جا شوند. به دلیل همین جابه‌جایی‌ها نام این الگوریتم، رقص گوگل است.

عجله نکنید، گوگل در حال رقصیدن استرقصیدن گوگل!

گاهی وقتی سرچ کنسول را باز می‌کنید، متوجه جابه‌جایی‌های عجیبی می‌شوید.مثلا می‌بینید که یک مطلب خوبی که بتازگی منتشر کردید و در صفحه سوم گوگل بوده به یکباره به صفحه اول رسیده یا حتی برعکس می‌بینید که سه روز در جایگاه اول بوده‌اید، بعد دچار افت شده‌اید. در این جور مواقع، اول از همه به جریمه‌های گوگل مشکوک می‌شوید. اما بعد از بررسی می‌فهمید که جریمه‌ای در کار نبوده است.

در این هنگام، برخی از مدیران سایت‌ها تصمیم‌های عجولانه‌ای می‌گیرند و به سراغ سئو کلاه سیاه می‌روند، رپورتاژ می‌خرند، تبلیغ می‌کنند و خلاصه، هزینه، زمان و تلاش زیادی را بیهوده به هدر می‌دهند تا بتوانند دوباره به جایگاه اول بازگردند.

غافل از آنکه گوگل در حال بازی کردن با رتبه سایت شما است تا بتواند بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد. شاید هنگامی که رتبه شما دچار افت می‌شود، دیگر نتوانید به جایگاه قبلی خود بازگردید. این ماجرا برای من هم اتفاق افتاده است.

اما گوگل اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد. چون می‌خواهد کاربرانش بهترین نتیجه‌ها را مشاهده کنند. از این گذشته، گوگل معتقد است صاحبان سایت‌ها خودشان باید مراقب محتوای که به کاربر می‌دهند باشند. شاید محتوای شما شش ماه پیش، عالی و دست اول بوده است اما اکنون، سایت‌های دیگری هستند که خیلی بهتر به آن موضوع پرداخته‌اند. بنابراین، باید در جایگاهی بالاتر از شما قرار بگیرند.

آیا رقص گوگل برای همه سایت‌ها اتفاق می‌افتد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش باید به موضوع سایتتان و میزان رقابت در آن زمینه توجه کنید. اما در کل، سه نوع سایت با الگوریتم رقص گوگل، دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند:

  1. سایت‌های تازه‌کار

در برخی از زمینه‌ها، رقابت چندانی بر سر مفاهیم کلیدی وجود ندارد. در نتیجه، رقص گوگل اتفاق نمی‌افتد. اما وقتی در زمینه‌ای کار می‌کنید که رقابت شدیدی بر سر کلیدواژه‌ها جریان دارد، حتما رقص گوگل برای شما هم اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که باید به عنوان یک وب‌سایت تازه‌کار، شروع قدرتمندی داشته باشید. چون شما از همان ابتدا در حال ارزیابی هستید. پس بهتر است در این ارزیابی، رتبه خوبی بگیرید.

  1. سایت‌های قدیمی اما تازه‌کار در برخی دسته‌بندی‌ها

شاید هم سایت شما تازه‌کار نباشد و حتی چندین سال از فعالیت آن می‌گذرد. اما تصمیم می‌گیرید وارد یک دسته‌بندی جدید در زمینه کاری خودتان شوید و محتواهایی از این دست تولید کنید. با وجود آنکه سایت شما تازه‌کار نیست اما حضور در دسته‌بندی جدید به معنای رقابت با سایت‌های بیشتری است که می‌تواند باعث رقص رتبه شما شود.

گاهی الگوریتم رقص گوگل، نتیجه‌های جالبی را به دنبال دارد. مثلا ما در یک کلیدواژه در صفحه‌های دوم و سوم گوگل بودیم اما به یکباره وارد صفحه اول گوگل و رتبه‌های یک تا سه شدیم. جالب این است که این رتبه، تا حدودی حفظ شد. یعنی شاید یکی دو لینک بالا یا پایین رفتیم اما باز هم در همان محدوده باقی ماندیم.

در نتیجه، برای کمک گرفتن از الگوریتم رقص گوگل باید سایت‌هایی که اکنون در زمینه کاری شما صاحب جایگاه‌های خوبی هستند را تحلیل کنید و بفهمید چه نکته‌هایی در میان گفته‌های آنها جامانده‌اند یا به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. سپس با پوشش دادن آن بخش‌ها می‌توانید رضایت بیشتری از کاربر به دست بیاورید و به دنبال آن، گوگل را از خودتان راضی کنید.

دقت کنید. اگر محتوای شما نتواند رضایت کاربر را جلب کند، خیلی زود به جایگاه قبلی خود باز می‌گردید و حتی شاید از آن هم پایین‌تر بروید. در واقع، الگوریتم رقص گوگل، صاحب سایت را به چالش می‌کشد تا محتوای ارزشمندی را ارائه دهد.گوگل سایت‌ها را زیر ذره بین دارد

  1. سایت‌های بی‌سر و صدایی که ناگهان معروف می‌شوند

گاهی برخی از سایت‌هایی که خیلی روی سئوی خود کار نکرده‌اند اما محتواهای خوبی دارند، به یکباره مورد توجه قرار می‌گیرند. مثلا شاید در یک مسابقه در فضای آفلاین برنده شوند یا محتوایشان مورد توجه خبرگزاری‌ها قرار بگیرد. خلاصه اینکه، کلی اعتبار در فضای آنلاین دریافت می‌کنند.

در این میان، توجه الگوریتم رقص گوگل هم به محتوای آن سایت‌ها جلب می‌شود و ناگهان سر از صفحه اول و لینک‌های ابتدایی درمی‌آورند. باقی ماندن این وب‌سایت‌ها در نتیجه‌ای که به دست آورده‌اند به میزان رضایت کاربر بستگی دارد. شاید در همان نتیجه باقی بمانند و شاید هم به رتبه‌های پایین‌تر از جایگاه قبلی‌شان سقوط کنند.

چند نکته طلایی برای سایت‌هایی که با الگوریتم رقص گوگل، به حرکت درآمده‌اند!

یکی از کارهایی که در این جور مواقع باید انجام دهیم این است که روی بهتر کردن محتوایمان کار کنیم. مثلا ببینیم که نرخ کلیک ما چقدر است؟ آیا ویترین سایت ما آن جلوه‌ای که باید داشته باشد را دارد؟ آیا محتوای ما – به ویژه محتواهایی که در دسته‌بندی جدید می‌نویسیم – همه نکته‌های لازم را در برگرفته‌ است؟ آیا نکته‌ای وجود دارد که رقبای ما آن را نگفته باشند؟ و … .

با این کار، نه تنها می‌توانیم جایگاه خود را حفظ کنیم بلکه شاید آن را بهبود هم ببخشیم. چون بهتر شدن محتوا برای کاربر، همان چیزی است که گوگل به دنبال آن می‌گردد.

خلاصه‌ای از آنچه با هم در الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) گفتیم:

  • الگوریتم رقص گوگل، کاربر را ملاک خود قرار می‌دهد تا بهترین جایگاه‌ها را به برترین سایت‌ها بدهد.
  • وقتی رقابت بر سر یک مفهوم کلیدی کم باشد احتمال اینکه الگوریتم رقص گوگل با رتبه‌ها بازی کند کاهش می‌یابد.
  • ورود به یک دسته‌بندی تازه یا کار در زمینه‌ای که رقبای زیادی دارد باعث می‌شود که جایگاه سایتتان در صفحه نتایج گوگل، مدام جابه‌جا شود.
  • الگوریتم رقص گوگل، صاحبان سایت‌ها را به چالش می‌کشد تا ارزشمندی محتوای خود را بالا نگه دارند.

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از جابه‌جا شدن ناغافل جایگاه خود در صفحه نتایج گوگل دارید؟ لطفا آن را با من و خوانندگان دیجیتالینگ در میان بگذارید.

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (3 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
الگوریتم‌های گوگل، دردسر ساز یا کمک‌حال؟

. مقدماتی

زندگی ما با الگوریتم‌های فراوانی احاطه شده است. الگوریتم‌ها چیزی شبیه به نقشه راه یا تدوین گام‌های انجام یک کار هستند که قبل از همه در طبیعت و خودمان وجود دارند. در هر جز از طبیعت که دقیق می‌شویم، نمونه‌ای از یک یا ترکیبی از چند الگوریتم را مشاهده می‌کنیم. مثلا الگوریتم گسترش طبیعی پوشش گیاهی را در نظر بگیرید.  هر کدام از درختان از الگوریتم‌های متفاوتی برای پخش کردن دانه‌های خود استفاده می‌کنند؛ دانه

2
الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه به پلیس بزرگراه تبدیل می‌شود؟

... پیشرفته

اگر اینترنت را یک کشور بزرگ در نظر بگیریم، نقش گوگل در این میان مانند یک شهر است. این شهر پر از کسب و کارهای گوناگون است که در کنار هم به تجارت مشغول هستند. گوگل به تنهایی نمی‌تواند این شهر و کسانی که در آن فعالیت می‌کنند را اداره کند. به همین علت از چند فرمانده قدرتمند برای این کار کمک می‌گیرد.   از آنجا که این کشور، شهر و شهروندانش هیچ‌کدام از نظر دنیای

3
چگونه الگوریتم پاندا را راضی نگه داریم؟

... پیشرفته

هر کدام از الگوریتم‌های گوگل با هدف بهبود صفحات موجود در فضای وب ساخته شده‌اند. وجود گوگل به همراهی کاربرانش وابسته است. به همین دلیل، این موتور جستجو هر کاری می‌کند تا کاربرانش تجربه‌ای لذت‌بخش از جستجوی خود داشته باشند.  حتی اگر این کار به معنای جریمه کردن تعداد قابل توجهی از وب‌سایت‌ها و حتی خارج کردن آنها از نتایج جستجوی خود باشد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم پاندای گوگل» می‌رویم و

4
الگوریتم مرغ مگس خوار چست؟ گوگل با این پرنده کوچک چه می‌کند؟

. مقدماتی

تلاش گوگل برای افزایش دقت و بهبود در نمایش نتیجه‌ جستجوها او را به سمت ایجاد و بهینه سازی الگوریتم‌های گوناگون هدایت کرد. الگوریتم‌ مرغ مگس ‌خوار گوگل مثل یک مترجم، معنای پنهان در پشت واژه‌های سرچ شده از طرف کاربران را هدف قرار داد و به موتور جستجوی خود آموخت که چگونه بهترین پاسخ را به کاربران نمایش دهد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم مرغ مگس خوار» (Google Hummingbird) می‌رویم و

5
الگوریتم رنک برین؛ الگوریتمی برای درک مفهوم محتواها با ملات هوش مصنوعی!

. مقدماتی

الگوریتم‌های گوناگونی در گوگل وجود دارند که هر کدامشان عهده‌دار انجام یک وظیفه مهم هستند. همان‌طور که زمان پیش می‌رود، نیاز گوگل به نوشتن الگوریتم‌های پیشرفته‌تر بیشتر می‌شود. این موضوع به ویژه برای الگوریتم‌هایی که وظیفه‌شان ارائه خدمات بهتر به کاربران است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم رنگ برین گوگل» می‌رویم. با ما همراه باشید. وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×