بستن

معرفی سایت daysoftheyear برای کارشناسان شبکه‌های اجتماعی

3,467 بازدید ۰ کامنت
تولید محتوا براساس مناسبت های تقویم

هر برکه پُر آبی روزی خشک می‌شود؛ حالا یا خورشید سوزان قطره‌های آب آن را به بخار تبدیل می‌کند یا برداشت‌های بی‌اندازه باعث تبدیل آن به زمینی خشک و بی‌جان می‌شود. برکه موضوع‌های تولید محتوا نیز به همین شکل است. هر نویسنده‌ای برکه ویژه خودش را دارد که با موضوع‌های معمولی پُر شده‌اند. 

خیلی زودتر از آنچه که فکرش را بکنید این برکه به آخرین قطره‌های خود نزدیک می‌شود. تنها راهی که می‌تواند برکه موضوع‌های هر نویسنده را همیشه زنده و پُرآب نگه دارد، خلاقیت او است. یک نویسنده یا تولیدکننده محتوای خلاق، این توانایی را دارد که از تمام چیزهای پیرامونش به عنوان یک چشمه الهام استفاده کند. 

حتی وب‌سایت‌های تقویمی نیز می‌توانند به منبعی برای کشف موضوع‌های خلاقانه تبدیل شوند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» دو وب‌سایت تقویم‌محور را به کارشناسان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تولیدکننده‌های محتوا معرفی می‌کنیم که می‌توانند از آنها برای تولید محتواهای خلاقانه استفاده کنند. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با موضوع وب‌سایت (daysoftheyear) بیشتر آشنا می‌شویم.
  • ماجرای تجربه جالب استفاده از وب‌سایت (daysoftheyear) را می‌خوانیم.
  • سازوکار تولید محتوای هوشمندانه با کمک وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کنیم.
  • با وب‌سایت ایرانی (Time.ir) بیشتر آشنا می‌شویم.

 

سایت (daysoftheyear) درباره چه موضوعی فعالیت می‌کند؟

سایت daysoftheyear

شاید بتوان اصلی‌ترین کار این وب‌سایت رایگان را معرفی کردن رویدادهای جهانی به شمار آورد. در واقع، ماجراهای بسیاری در جهان اتفاق افتاده‌اند که ما از بسیاری از آنها بی‌خبر هستیم. همین ماجراها نیز بهانه‌ای شدند تا یک روز خاص برای گرامی‌داشت آن اتفاق یا حتی شخص در نظر گرفته شود.

 روز دوستی، مهربانی، حتی روز شکلات و آناناس، نمونه‌هایی از ایونت‌های موجود در این وب‌سایت هستند. در کنار مشخص کردن روزها و مناسبت‌هایی که دارند، می‌توانید در این وب‌سایت، محتواهای جذابی را در مورد علت نام‌گذاری روزها مطالعه کنید که در آنها نام وب‌سایت‌ها و حتی هشتگ‌های مرتبط با آن رویداد نیز درج شده‌اند. 

نکته مهم این است که درک کنیم هر ایونت می‌تواند یک خوراک محتوایی برای ما ایجاد کند. به این ترتیب می‌توانیم به بهانه آن رویداد، فعالیت‌های ویژه‌ای را در شبکه اجتماعی خودمان انجام دهیم. البته شما به عنوان کارشناس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید رویدادهای مرتبط با موضوع پیجتان را استخراج کرده و بر اساس آن به تولید محتوا بپردازید.

 شاید نمونه‌های این کار را در پیج‌های مختلف دیده باشید. مثلا برای یک فروشگاه آنلاین شیرینی، ایونت‌های خوب بسیاری – مانند روز شکلات، روز عشق، روز شکموها، روز کودکان و… – در وب‌سایت (daysoftheyear) ثبت شده‌اند که می‌توان از آنها برای تولید محتواهای خلاقانه بهره برد. اگر کمی روی این موضوع زمان بگذاریم می‌توانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم. مثلا می‌توان به بهانه روز شکموها، یک مسابقه طراحی کرد و به برندگان آن شکلات داد. 

 

تجربه شخصی من از کار با وب‌سایت (daysoftheyear)

تولید محتوای مناسبتی

سال 96 بود که به همراه چند نفر دیگر روی یک پیج در شبکه اجتماعی اینستاگرام مشغول به کار شدیم. ما با استفاده از وب‌سایت (daysoftheyear) و به بهانه‌های گوناگون محتواهای رویدادمحور را در پیج منتشر می‌کردیم. این کار، نکته‌های مثبت و منفی خاص خودش را داشت. اما یکی از چیزهای بسیار مهم برای ما، متمایز عمل کردن بود. 

چون همان‌طور که ما به این وب‌سایت و رویدادهایی که معرفی کرده بود دسترسی داشتیم، پیج‌های دیگر هم داشتند و سعی می‌کردند از این فرصت، نهایت استفاده را ببرند. اگر محتوای ما تنها به یک یادآوری ساده محدود می‌شد، تنها چیزی که برایمان باقی می‌ماند خستگی کشیدن زه کمان بود. چون به احتمال زیاد، تیرمان به هدر می‌رفت و لابه‌لای آن همه محتواهای ساده و حتی تکراری، گم می‌شد. 

جدا از رویدادهای همسو با موضوع پیج، این وب‌سایت به ما کمک کرد تا به موضوع‌های ناب و جذابی دسترسی پیدا کنیم که کمتر کسی به آنها پرداخته بود. مثلا در زمینه منابع انسانی روزهای خاصی وجود دارند که می‌توان بر اساس آنها محتواهای جذابی درباره کار در کنار دیگران و رعایت اخلاق حرفه‌ای نوشت. بنابراین کسانی که از نظر موضوعی به بن‌بست خورده‌اند هم می‌توانند راهی به سوی نوشتن محتواهای تازه‌نفس باز کنند. 

ما به طور غیرمستقیم هم از رویدادهای معرفی شده در وب‌سایت (daysoftheyear) ایده گرفتیم. به این ترتیب که ایده اصلی مثلا مهربانی را برمی‌داشتیم، بر اساس آن محتوای متنی، تصویری و حتی ویدیویی تولید کرده و در انتها به این رویداد اشاره‌ای کوچک می‌کردیم.

با دنبال کردن این روند ما توانستیم محتواهای خوبی برای ارائه مهیا کنیم و کاربران هم از آنها استقبال کردند. اما توجه نکردن به یک نکته باعث شد با فیدبک‌های منفی در برخی از پست‌ها روبه‌رو شویم. این نکته که پیشنهاد می‌کنم شما نیز به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، همخوانی رویدادهای جهانی با فرهنگ ایرانی بود.

 اشتباه ما این بود که در پوشش دادن رویدادها این نکته را از قلم انداختیم و جذاب بودن محتوا برای کاربر ایرانی را دست کم گرفتیم. شاید مجبور شوید بسیاری از رویدادهای مرتبط با موضوع کاری‌تان را بومی سازی کنید. چون جدا از بحث همخوانی فرهنگی، نمی‌توان دقیقا یک رویداد را به عنوان محتوایی ناب در شبکه‌های اجتماعی پوشش داد. این کار نوعی کپی برداری به شمار می‌رود. شما باید آن رویداد را از فیلترهای تناسب با موضوع کاری، همخوانی فرهنگی، بومی سازی و خلاقیت خودتان عبور دهید. 

گذشته از این، ما به سراغ بخش دیگری از رویدادها رفتیم که به شکلی مسئولیت اجتماعی‌مان به شمار می‌رفتند و می‌توانستند به عنوان یک محتوای اجتماعی منتشر شوند. مثلا روز جهانی کودکان کار یا درختکاری از این دست هستند. 

 

هوشمندانه محتواسازی کنید و میانه‌رو باشید

پیشنهاد می‌کنم در استفاده از محتواهایی که به طور مستقیم یک رویداد را نشانه گرفته‌اند، زیاده‌روی نکنید. چون این کار ارزشی برای مخاطبتان ایجاد نمی‌کند. برخی از پیج‌های اینستاگرامی با این مشکل درگیر هستند. 

مثلا یک پیج را می‌شناسم که روز به روز تمام مناسب‌های معرفی شده در این وب‌سایت را پوشش می‌دهد؛ یا آنها را تبریک می‌گوید یا یادشان گرامی می‌دارد و به این بهانه به مشتریان خود کدهای تخفیف یک روزه می‌دهد. شاید در ابتدا این کار برای مخاطبی که تاکنون چنین چیزی را ندیده است جالب باشد اما تاریخ مصرف چنین محتواهایی بسیار کوتاه است و خیلی زود مخاطب را خسته می‌کند.  

 

به اطراف نگاه کنید، اما از جاده خارج نشوید

مناسبت ها در تقویم

محتواهای مناسبتی مهم هستند اما همه ماجرا نیستند. برخی از کارشناسان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در استفاده از این رویدادها زیاده‌روی می‌کنند؛ به اندازه‌ای که موضوع اصلی پیج را به حاشیه می‌کشانند و تمرکزشان را روی محتواهای مناسبی یا رویداد محور می‌گذارند. 

چنین کاری مانند این است که به هنگام اتومبیل رانی در یک مسابقه رالی، بیشتر از آنکه در مسیر اصلی رانندگی کنیم به جاده خاکی بزنیم و خودمان را به زحمت بیندازیم. اگر بتوانیم از این وب‌سایت، هوشمندانه بهره بگیریم به راحتی می‌توانیم 20 تا 30 درصد از خوراک محتوای خود را مهیا کنیم. این خوراک، هر چه خلاقانه‌تر باشد، خوشمزه‌تر می‌شود.

 

(Time.ir) وب‌سایتی ایرانی برای رویدادهای ایرانی

سایت time.ir

در کنار وب‌سایت (daysoftheyear)، می‌توانیم از وب‌‌سایت (Time.ir) هم استفاده کنیم. این وب‎سایت با پوشش دادن تمام رویدادهای ایرانی و اسلامی، قطعه‌ای درخور برای پُر کردن پازل رویدادها به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنم با تهیه یک تقویم محتوایی و نگاهی بلندمدت‌تر و عمیق‌تر به تولید محتوا، یک برنامه‌ریزی زمانی درست برای محتواهای پیج خود آماده کنید. هر چقدر در این زمینه دقیق‌تر و خلاق‌تر باشید، موفقیتتان هم بزرگ‌تر خواهد بود. 

 

نظر شما چیست؟

چه مناسبت‌هایی با کسب و کار شما همخوانی دارند؟

چند درصد از محتواهای پیج شما به مناسبت‌های مختلف ایران و جهان اختصاص دارند؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

4/5 - (4 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

. مقدماتی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست. چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا

2
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

3
چرا باید از ترک کنندگان رسانه خود ممنون باشیم؟

.. متوسطه

سپاسگزاری کردن کاری پسندیده و اقدامی مثبت است که ما در قبال کسانی که محبت یا لطفی را شامل حالمان کرده‌اند انجام می‌دهیم. اما نکته جالب و در بیشتر موارد، پنهان این است که گاهی دیگران با کارهای به ظاهر منفی خود هم به ما لطف می‌کنند. شاید بتوان نمونه جالب این موضوع را در کاربرانی پیدا کرد که رسانه ما را ترک می‌کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» اهمیت تشکر از ترک کنندگان رسانه

4
توییتر، داستان هشتگ‌ها و تاثیر آن در سئو

. مقدماتی

بخش بزرگی از بازاریابی به ماجرای آشنایی کاربران و برندها می‌پردازد. روش‌های گوناگونی برای استارت این آشنایی وجود دارند. برخی از این روش‌ها مانند تبلیغات مستقیم، بی‌واسطه و راحت، منظور خود را به کاربران منتقل می‌کنند و برخی دیگر مانند توییتر مارکتینگ، روی لبه‌ای تیز و بسیار باریک قدم می‌گذارند که لحظه‌ای غفلت می‌تواند پیروزی مارکتینگ یک برند را به شکستی بزرگ تبدیل کند. نکته مهم و رمز موفقیت در تمام این روش‌ها این است

5
نحوه ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و 6 نکته پررونق آن

.. متوسطه

مسابقه‌ها نیز بخشی از زندگی روی این کره خاکی هستند که حتی اگر اهل شرکت در آنها نباشیم هم در اطرافمان جریان دارند. شاید بزرگ‌ترین مسابقه‌ای که خواسته یا ناخواسته در آن درگیر هستیم، رقابت با آن فردی است که در ذهنمان از خودمان ساخته‌ایم؛ آن فرد بی‌عیب و نقص که تحسین همگان را برمی‌انگیزد، مرزهای محدودیت‌های پیش‌رویش را درهم می‌شکند و پیروز میدان رقابت‌های سخت است.  جدا از فلسفه‌ای که زندگی را مسابقه‌ای بزرگ

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×