بستن

نحوه ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و ۶ نکته پررونق آن

4,440 بازدید ۲ کامنت
ایجاد مسابقه در شبکه های اجتماعی

مسابقه‌ها نیز بخشی از زندگی روی این کره خاکی هستند که حتی اگر اهل شرکت در آنها نباشیم هم در اطرافمان جریان دارند. شاید بزرگ‌ترین مسابقه‌ای که خواسته یا ناخواسته در آن درگیر هستیم، رقابت با آن فردی است که در ذهنمان از خودمان ساخته‌ایم؛ آن فرد بی‌عیب و نقص که تحسین همگان را برمی‌انگیزد، مرزهای محدودیت‌های پیش‌رویش را درهم می‌شکند و پیروز میدان رقابت‌های سخت است. 

جدا از فلسفه‌ای که زندگی را مسابقه‌ای بزرگ می‌پندارد در شبکه‌های اجتماعی و دنیای آنلاین نیز هر روز مسابقه‌های کوچک و بزرگی در حال اجرا هستند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به چگونگی ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید به پادکست این مقاله گوش جان دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با نکته‌های مهمی در مورد هدف‌های ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شویم.
  • بودجه لازم برای مسابقه و شیوه انتخاب جایزه را بررسی می‌کنیم.
  • اهمیت انتخاب شبکه اجتماعی مناسب در برگزاری مسابقه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.  
  • به چند نکته مهم در مورد آنالیز داده‌های حاصل از مسابقه می‌پردازیم.

 

شش نکته طلایی در مورد نحوه ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی

مسابقه در شبکه های اجتماعی

در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران شامل «اینستاگرام»، «لینکدین» و «توییتر» هستند که ما می‌توانیم در آنها مسابقه ایجاد کنیم. اما قبل از ایجاد هر مسابقه‌ای باید چند کار مهم را گام به گام انجام دهیم تا به نتیجه مورد نظرمان برسیم. اما این‌ها چه هستند؟ برایتان خواهم گفت. 

  • هدف مشخصی داشته باشید

هدف از ساخت مسابقه در شبکه های احجتماعی

انجام هر کاری بدون داشتن یک هدف روشن، چیزی به جز هدر دادن زمان، تلاش و هزینه نیست. در مورد اجرای مسابقه، پنج هدف کلی وجود دارند:

  1. آشنا کردن کاربران با برند  (آگاهی از برند)
  2. افزایش تعداد فالوئر
  3. دریافت  لید از کاربران (مثل ایمیل و شماره تماس)
  4. (UGC) یا تولید محتوا توسط کاربران (مثلا از کاربران بخواهیم که راجع به یک موضوع خاص برای ما عکس یا فیلم بگیرند و در فضای اجتماعی خودشان آن را با یک هشتگ خاص به اشتراک بگذارند.)
  5. (R & A) که مخفف (Review & Analysis) است. یعنی با ایجاد مسابقه در پی به دست آوردن یک آنالیز از بازارمان باشیم.

جالب اینجا است که ما می‌توانیم چند هدف را به طور همزمان دنبال کنیم. مثلا هم به دنبال افزایش تعداد فالوئرهایمان باشیم و هم بخواهیم لیدهای باکیفیتی از کاربرانمان به دست بیاوریم. (معمولا برای دریافت لید باید مخاطبان را به سمت سایت بکشانیم)

  • چند و چون بودجه مسابقه

مشخص کردن مقدار بودجه برای مسابقه، کار مهم دیگری است که باید انجام دهیم. بخش قابل توجهی از بودجه مسابقه، صرف خرید جایزه‌ها می‌شود. 

  • رازهای انتخاب جایزه 

برنده مسابقه در شبکه های اجتماعی

بسیاری از کسب و کارها وقتی مسابقه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی ترتیب می‌دهند، اصلا به جایزه آخر مسابقه اشاره‌ای نمی‌کنند و به کاربران نمی‌گویند که در انتهای کار چه چیز خوبی انتظارشان را می‌کشد. پیشنهاد می‌کنم که از همان ابتدا به کاربران بگویید که جایزه مسابقه چیست. در این میان، نکته دیگری به وجود می‌آید و آن این است که بفهمیم کاربرانمان به چه نوع جایزه‌ای از سوی ما اهمیت می‌دهند. 

این مورد هم به شناختی که از کاربرانمان داریم برمی‌گردد. باید جایزه خود را بر اساس سن مخاطب و چیزهایی که به آنها علاقه نشان می‌دهد انتخاب کنیم. حتی بهتر است از جایزه‌هایی که با کسب و کار خودمان ارتباط دارند کمک بگیریم. مثلا دادن یک تخفیف قابل توجه یا حتی امکان استفاده رایگان تا مدت مشخص از محصولات یا خدماتمان می‌تواند به عنوان بخشی از این جایزه‌ها در نظر گرفته شود. در هر صورت باید جایزه را هدفمند انتخاب کنیم تا کاربرها با رغبت در مسابقه ما شرکت کنند.

  • قلاب کردن کاربران به مسابقه

درگیر کردن کاربر با مسابقه و انتخاب شیوه‌ای که او را به انجام کاری که مورد نظر ما است تشویق ‌کند بخشی است که باید از قبل درباره آن با تیم خود مشورت کنیم تا کاربر در بهترین شرایط با مسابقه ارتباط برقرار کند. مثلا شاید به این نتیجه برسیم که کاربران منشن کردن دوستانشان را راحت‌تر از گرفتن عکس و به اشتراک گذاری آن انجام می‌دهند. 

  • کانسپت مسابقه و حواشی پیرامون آن

بهتر است قبل از اجرای مسابقه، تحقیقی در مورد ایده خودمان و موارد مشابهی که توسط کسب و کارهای دیگر انجام شده‌اند داشته باشیم. انتخاب هشتگ مناسب و تحقیق در مورد آن را نیز نباید از قلم بیندازیم. چون وسط اجرای مسابقه جایی برای اصلاح یا پشیمانی وجود ندارد. 

گذشته از این، باید قبل از مسابقه، کانال‌های مناسب برای تبلیغ آن را مشخص کنیم. مثلا می‌توانیم از وب‌سایت خود یا یک پیج اینستاگرامی دیگر برای این کار کمک بگیریم. سعی کنید تبلیغ مسابقه خود را در رسانه درستی منتشر کنید تا به دست مخاطب مورد نظر شما برسد.

  • برنامه عملیاتی داشته باشید

برنامه ریزی

برنامه‌ریزی عملیاتی به شما این امکان را می‌دهد تا تمام کارهای مربوط به مسابقه را به ترتیب و با کمترین اشتباه ممکن انجام بدهید. مواردی مانند اعلام دقیق زمان آغاز مسابقه، تاریخ انتشار پست‌های مسابقه و حتی در نظر گرفتن مواردی که ممکن است خارج از برنامه رخ بدهند نیز در این بخش قرار می‌گیرند. 

 

زیاده‌روی در مسابقه‌ها و شور کردن آش جایزه‌ها

برخی از کسب و کارها در اجرای مسابقه آن‌قدر زیاده‌روی می‌کنند که کم‌کم تمام پست‌هایشان به مسابقه‌ تبدیل می‌شود. این کار از جذابیت اجرای مسابقه‌ها می‌کاهد و آن را در نظر کاربران کم ارزش می‌کند. مسابقه‌ها باید به بخش ارزشمندی از پیج شما تبدیل شوند؛ چیزی که کاربران برای اجرای آن انتظار بکشند و برایش ارزش قائل شوند. 

اگر مسابقه ما در یک بازه زمانی طولانی اجرا می‌شود باید جایزه مناسبی برایش در نظر بگیریم تا کاربران به شرکت در مسابقه تشویق شوند. یادتان باشد، بسیاری از مسابقه‌ها نیازی به جایزه‌های عجیب و غریب ندارند. گاهی افزایش تعداد جایزه‌های ساده بیشتر از یکی دو تا جایزه بزرگ می‌تواند باعث جذب مخاطب شود.

 

انتخاب زمین مناسب برای بازی

ایجاد مسابقه در اینستاگرام

مشخص کردن شبکه اجتماعی که می‌خواهیم مسابقه خود را در آن برگزار کنیم هم بخش مهمی از اجرای مسابقه به شمار می‌رود. البته اجرای یک مسابقه در بیش از یک شبکه اجتماعی هم مشکلی ندارد. مثلا برخی از کسب و کارها مسابقه اصلی خود را در اینستاگرام برگزار کرده و سپس آن را از طریق توییتر تقویت می‌کنند. مشخص کردن محتوای مسابقه، کپشنی که می‌خواهیم بنویسیم و حتی مدت زمان اجرای مسابقه نیز باید از قبل کاملا مشخص شوند. 

 

تا پایان ماجرا پای کار بایستید

شاید بتوان گفت که بخش بزرگ مسابقه، بعد از آغاز آن و نه برای کاربران بلکه برای شما شروع می‌شود. کار مهم بعدیتان آنالیز ماجراهایی است که در مسابقه رخ می‌دهند. باید ببینید که کاربران چقدر در تولید محتوا برای شما شرکت کرده‌اند، چقدر به تعداد فالوئرهایتان اضافه شده و در کل، واکنش کاربران به مسابقه شما چگونه بوده است؟

 اگر احساس کردید که این روند، مسیر خوبی را در پیش گرفته است حتی می‌توانید مدت زمان مسابقه را تمدید کنید. اما باید برای زمانی که آنالیزها آمار چندان خوبی را نشان نمی‌دهند نقشه دومی هم زیر سر داشته باشید. 

این نقشه می‌تواند شامل یک اقدام سریع برای جلب توجه کاربران و بازگشت آنها به مسابقه باشد. سعی کنید تمام داده‌های به دست آمده از مسابقه‌ها را در یک فایل اکسل جمع‌آوری کرده و از آنها در اجرای مسابقه‌های بعدی کمک بگیرید. در پایان کار نیز تمام شدن مسابقه را به روشنی اعلام کرده و برندگان مسابقه را معرفی کنید. 

 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی دارید؟ لطفا آن را با من و خوانندگان دیجیتالینگ در میان بگذارید.

آیا شما از ابزار خاصی برای آنالیز داده‌های مسابقه استفاده می‌کنید؟ 

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

2.3/5 - (3 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
بازاریابی در شبکه اجتماعی چیست و در ایران چگونه است؟

. مقدماتی

در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، شبکه‌های اجتماعی به بخشی از ماجرای روزمره‌مان تبدیل شده‌اند. هر کدام از ما زمان زیادی در این شبکه‌ها می‌گذرانیم و حتی با استفاده از آنها دریچه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باز می‌کنیم. اما این تمام ماجرا نیست. چون کسب و کارهای دیگر به ویژه کسانی که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند هم در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. برای پیروزی در این مسابقه باید از چم‌وخم این ماجرا

2
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

3
چرا باید از ترک کنندگان رسانه خود ممنون باشیم؟

.. متوسطه

سپاسگزاری کردن کاری پسندیده و اقدامی مثبت است که ما در قبال کسانی که محبت یا لطفی را شامل حالمان کرده‌اند انجام می‌دهیم. اما نکته جالب و در بیشتر موارد، پنهان این است که گاهی دیگران با کارهای به ظاهر منفی خود هم به ما لطف می‌کنند. شاید بتوان نمونه جالب این موضوع را در کاربرانی پیدا کرد که رسانه ما را ترک می‌کنند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» اهمیت تشکر از ترک کنندگان رسانه

4
توییتر، داستان هشتگ‌ها و تاثیر آن در سئو

. مقدماتی

بخش بزرگی از بازاریابی به ماجرای آشنایی کاربران و برندها می‌پردازد. روش‌های گوناگونی برای استارت این آشنایی وجود دارند. برخی از این روش‌ها مانند تبلیغات مستقیم، بی‌واسطه و راحت، منظور خود را به کاربران منتقل می‌کنند و برخی دیگر مانند توییتر مارکتینگ، روی لبه‌ای تیز و بسیار باریک قدم می‌گذارند که لحظه‌ای غفلت می‌تواند پیروزی مارکتینگ یک برند را به شکستی بزرگ تبدیل کند. نکته مهم و رمز موفقیت در تمام این روش‌ها این است

5
نحوه ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و 6 نکته پررونق آن

.. متوسطه

مسابقه‌ها نیز بخشی از زندگی روی این کره خاکی هستند که حتی اگر اهل شرکت در آنها نباشیم هم در اطرافمان جریان دارند. شاید بزرگ‌ترین مسابقه‌ای که خواسته یا ناخواسته در آن درگیر هستیم، رقابت با آن فردی است که در ذهنمان از خودمان ساخته‌ایم؛ آن فرد بی‌عیب و نقص که تحسین همگان را برمی‌انگیزد، مرزهای محدودیت‌های پیش‌رویش را درهم می‌شکند و پیروز میدان رقابت‌های سخت است.  جدا از فلسفه‌ای که زندگی را مسابقه‌ای بزرگ

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

علی صالحی
نوشته شده در: ۲۳:۴۶ ۱۱/۰۲/۱۴۰۰

سلام
پادکست هاتون خیلی خوبه

فقط یکم تخصصی ترش کنید لطفا

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۶:۵۳ ۱۳/۰۲/۱۴۰۰

درود بر شما آقای صلاحی
امیدوارم خوب باشید
تمامی موضوعات اپیزودها تخصصی هست من مشخصا موضوع‌تون رو متوجه نشدم
بعضی از موضوعات محتوا مقدماتی هست و عزیزان علاقه مند را هدف قرار داده
موفق باشید

×