بستن

تجربه نامطلوب در استفاده از ربات‌های اینستاگرامی

استفاده از ربات اینستاگرام

استفاده از ربات‌ها یکی از روش‌های گرفتن فالوئر، لایک و کامنت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است. افراد زیادی حتی برندها و پیج‌های معروف از این راهکار برای رشد سریع پیج خود استفاده کردند و گاهی هنوز می‌کنند.

شاید این روش در گذشته تا حدودی پاسخگوی نیازهای کاربران بوده است، اما اکنون و با تغییر الگوریتم‌های اینستاگرام، استفاده از ربات‌ها تنها باعث آسیب به پیج و به دنبال آن کسب و کار شما می‌شود. 

در این قسمت از «دیجیتالینگ» تجربه شخصی خودم را در استفاده از ربات‌های اینستاگرامی برایتان بازگو می‌کنم. تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی مقاله گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • روش فالو/آنفالوی ربات‌های اینستاگرامی را بررسی می‌کنیم.
  • ترفند ربات‌ها در جذب کاربران با استفاده از لایک کردن پست‌ها را موشکافی می‌کنیم.
  • آسیب‌هایی که ربات‌ها با درج کامنت‌ها به پیج می‌زنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • با مزیت‌ها و معایب دعوت از کاربران از طریق دایرکت آشنا می‌شویم.
  • یک تجربه ناموفق از کار با ربات‌های اینستاگرامی را با هم می‌خوانیم.
  • معایب خرید فالوئر فیک را بررسی می‌کنیم.

 

ربات اینستاگرام چیست؟

فرض کنید کسی به جای صاحب پیج اینستاگرام، پیج‌های دیگران را فالو یا آنفالو کند، پست‌هایشان را لایک کرده و زیر آنها کامنت بگذارد یا حتی به دایرکت دیگران برود و با آنها تعامل برقرار کند. اگر همه این کارها به صورت خودکار و در سرعت مشخصی انجام شوند، می‌توانیم آن «کسی» را «ربات اینستاگرام» خطاب کنیم.

ربات اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟

ربات اینستاگرام چگونه کار میکند

اصلی‌ترین وظیفه ربات‌های اینستاگرام جذب فالوئر برای پیج شما است. ربات‌ها این کار را با چند روش انجام می‌دهند که برایتان می‌گویم:

  • فالو/آنفالو کردن پیج دیگران

 در این روش که رایج‌ترین شیوه کار ربات‌ها به شمار می‌رود، شما پیج رقبای خود را برای ربات مشخص می‌کنید و از آن می‌خواهید که فالوئرهای فعال پیج رقیب را فالو کند. بعد از این ماجرا و پس از گذشت چند روز، دوباره ربات اینستاگرام برمی‌گردد و پیج‌هایی که فالو کرده را آنفالو می‌کند. 

تصور کنید شما به علت علاقه خود به یک برند خاص، به پیج آن سر می‌زنید و آن را فالو می‌کنید. بی‌درنگ بعد از این کار، چند پیج دیگر که رقیب آن برند هستند، شما را فالو می‌کنند و بعد از چند روز هم آنفالو می‌شوید.

 این روندی است که بسیاری از پیج‌های اینستاگرام آن را انجام می‌دهند. اگر از این ماجرا بی‌خبر باشید، خوشحال می‌شوید که تعداد فالوئرهایتان رو به افزایش است. ولی بعد از چند روز از اینکه فالوئرهایتان ریزش کرده‌اند ناراحت می‌شوید. در واقع، می‌توان این طور گفت که اصلا اتفاقی در تعداد فالوئرهای اصلی شما رخ نداده است. چون پیج‌های دیگر فقط می‌خواستند خودشان را به شما معرفی کنند.

ربات ها در کنار هم

  • لایک کردن پیج‌ها

در این روش، ربات‌ها به سراغ هر پیجی که بتوانند می‌روند و پست‌های آن را بدون توجه به مفهوم و ارتباط آن با پیج شما لایک می‌کنند. هشتگ‌هایی که کاربران در پیج خود استفاده می‌کنند نیز راهی است که ربات‌ها از آن برای پیدا کردن یک پست کمک می‌گیرند.

 هدف از این کار نیز تحریک کردن حس کنجکاوی صاحب پیج است تا به دنبال یافتن نام و نشانی از فرد لایک کننده به پیج آن سر بزند. متاسفانه برخی از کسب و کارها نیز این کار را انجام می‌دهند و پست‌هایی که اصلا ارتباطی با کسب و کارشان ندارند را لایک می‌کنند.  

 

  • کامنت گذاشتن

شاید شما هم در پیج‌های مختلف با کامنت‌های بی‌ربط یا کامنت‌های کلیشه‌ای مانند: «خیلی عالی بود» روبه‌رو شده باشید. استفاده از چنین کامنت‌هایی نیز روش دیگری است که توسط ربات‌ها انجام می‌شود. این روش واقعا می‌تواند به پیج شما آسیب بزند. 

زمانی در یکی از پیج‌ها اسکرین شاتی از یک پست را دیدم که عمق اشتباه بودن این روش را نشان می‌داد. در آن اسکرین شات، یک کاربر، خبر فوت مادرش را پست کرده بود و یک برند، زیر آن پست نوشته بود: «خیلی هم عالی، ممنون از شما!» این واقعا برای آن بیزنس یک فاجعه به حساب می‌آید. 

در واقع می‌توان گفت که آن کسب و کار، خیلی راحت با استفاده از ربات‌، چهره برندش را خدشه‌دار کرد. اعتماد و احترام کاربران به برندتان، چیزی است که هرگز نباید با آن بازی کنید.  

 

  • ارسال پیام در دایرکت

فرستادن پیام به دایرکت کاربران و درخواست سر زدن به پیج نیز روشی است که ربات‌ها از آن استفاده می‌کنند. شاید این روش به بدی روش‌های قبلی نباشد و حتی گاهی باعث جذب فالوئر شود. 

تجربه من از کار با ربات‌های اینستاگرام

تجربه استفاده از ربات اینستاگرام

زمانی روی یک پیج کار می‌کردم و با استفاده از روش‌هایی که برایتان گفتم، تعداد فالوئرهای آن را به حدود  10kرساندم. البته از میان آن روش‌ها، تنها فالو/آنفالو بود که خیلی خوب جواب می‌داد. ربات روی رقبای ما و فالوئرهایشان تنظیم شده بود. به همین دلیل، همان مخاطب‌هایی که می‌خواستیم به سراغمان می‌آمدند و روزانه حدود 100 فالوئر جدید داشتیم.

 پست‌هایمان هم خیلی خوب لایک و کامنت می‌خوردند و نرخ مشارکتمان بالا بود. ماجرا به همین خوبی جریان داشت تا اینکه تصمیم گرفتیم ربات‌ها را غیرفعال کرده و از این به بعد به صورت ارگانیک رشد کنیم. با غیرفعال کردن ربات‌ها، پروفایل ویزیت پیجمان به شدت افت کرد.

 به دنبال آن، تعداد لایک و کامنت‌ها نیز حدود 50 درصد کاهش یافت. مهم نبود که چقدر پست‌های ما جذاب یا کاربردی بودند، چون کاربری که آنها را می‌دید به واسطه درخواست ما (فالوکردن) ما را دنبال میکرد.

 از حق نگذریم، شاید تنها مزیتی که ربات‌ها داشتند این بود که وقتی پیج ما به بالای 10k فالوئر ‌رسید ‌توانستیم در استوری خود لینک هم قرار دهیم تا کاربران بتوانند وارد وب‌سایت شوند. اما در کل، ربات‌ها فقط ظاهر پیج را زیبا کرده بودند. ولی در باطن، هیچ خبری از تعامل نبود. بدترین قسمت ماجرا این بود که ما ‌هیچ‌وقت نتوانستیم آن فالوئرها را حذف کنیم البته این مورد در آپدیت های اخیر رفع شده است.

اینستا فالو

خرید فالوئر فیک یا استفاده از ربات؟ بازی بد و بدتر!

خرید فالوئر فیک ایرانی یا خارجی، انتخاب بسیار بدتری برای یک پیج است. اگر بخواهم بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنم، کار با ربات‌ها بهتر از خرید فالوئر فیک خواهد بود. خرید فالوئر فیک واقعا کار بیهوده‌ای است که هنوز هم توسط برخی افراد، اپلیکیشن‌ها یا حتی وب‌سایت‌ها انجام می‌شود. 

کاربرانی که با استفاده از این روش به جمع فالوئرهای شما اضافه می‌شوند، اصلا فعال نیستند. وقتی این فالوئرها را بررسی کنید خواهید ‌دید که عکس‌های پروفایل متعلق به خودشان نیست و اصلا پستی در پیجشان وجود ندارد. اگر هم پستی دارند یا تکراری است یا متعلق به چند ماه گذشته است. 

بدتر آنکه بیشتر آنها برای جذب کردن فالوئر از اسم و عکس یک خانم استفاده می‌کنند. در کل، خرید فالوئرها را به هیچ عنوان، پیشنهاد نمی‌کنم. بهترین کار این است که پیشرفته شدن الگوریتم‌های اینستاگرام را جدی بگیرید و سعی کنید با استفاده از روش‌های ارگانیک، کاربران هدف خود را به سمت پیجتان جذب کنید. 

 

خلاصه‌ای از آنچه با هم در تجربه استفاده از ربات ایسنتاگرام گفتیم:

  • اصلی‌ترین وظیفه ربات‌ها، جذب فالوور است. آنها این کار را از طریق «فالو یا آنفالو کردن پیج دیگران»، «لایک کردن»، «کامنت گذاشتن» و «ارسال پیام در دایرکت دیگر پیج‌ها» انجام می‌دهند.
  • شاید ربات‌ها در ظاهر با بالا بردن تعداد فالوورها، لایک و کامنت، ظاهر قابل اعتمادی به پیجتان بدهند، اما نباید انتظار داشته باشید که کاربران هم مانند ربات‌ها عمل کنند و با پیج شما وارد تعامل شوند.
  • خرید فالوور فیک حتی از ربات‌ها هم آسیب بیشتری به پیج شما می‌زند. چون سروکارش با فالوورهایی است که یا وجود خارجی ندارند یا پیج خود را به امان خدا رها کرده‌اند.

 

نظر شما چیست؟

آیا شما تجربه‌ای از کار با ربات‌های اینستاگرامی دارید؟

به نظر شما، رسیدن به یک اینگیجمنت ارگانیک به چقدر زمان یا هزینه نیاز دارد؟

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (5 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
نقطه شروع بازاریابی در اینستاگرام و اهمیت آن در ایران

. مقدماتی

یک دیجیتال مارکتر، چیزی شبیه به کاشف فرصت‌های ناشناخته است. او به همه‌چیز نگاهی تحلیلی دارد و از روی اطلاعات به دست آمده از داده‌ها سخن می‌گوید. برای چنین فردی، حضور در بسترهای جدید و فعالیت در آنها با شگفتی و هیجان زیادی همراه است. بازاریابی در اینستاگرام هم یکی از همین گزینه‌های جالب به شمار می‌رود. افراد زیادی از سرتاسر جهان به طور جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. این بدان معنا است

2
آیا اینستاگرام واقعا به درد کسب و کار من می‌خورد؟

. مقدماتی

یکی از دغدغه‌های کسب و کارها، داشتن یک پیج فعال و لبریز از فالوور در اینستاگرام است. صاحبان کسب و کارها برای رسیدن به این هدف، زحمت بسیاری می‌کشند و هزینه می‌کنند. گذشته از اهمیت حضور بیزنس‌ها در رسانه‌های اجتماعی، آیا مطمئن هستید که اینستاگرام، همان مکان مورد نظر شما است؟ در این قسمت از «دیجیتالینگ» به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردیم که: «چه کسب و کاری به پیج اینستاگرام نیاز دارد؟» با ما همراه

3
جذب 1000 فالوئر اول پیج اینستاگرام

. مقدماتی

گاهی بازگشت به فلسفه وجود چیزها یا کارها تنها راهی است که باعث می‌شود بتوانیم کارهایمان را بهتر از هر زمان دیگری انجام دهیم. زمانی جذب فالوئر در پیج اینستاگرام نه یک دل‌مشغولی پر از استرس بلکه یک شادی کوچک بود. وقتی پستی را در پیج اینستاگرام خود منتشر می‌کردیم، منتظر می‌ماندیم تا ببینیم چند نفر دیگر در دنیا مثل ما به پیرامونشان نگاه می‌کنند. در گذشته‌ای نه چندان دور، این حسِ خوبِ دیده شدن

4
بیش از ۱۰ ایده تولید محتوا در اینستاگرام به‌همراه ویدیو

.. متوسطه

گاهی وجود گزینه‌های زیاد برای انتخاب، از یک موضوع مثبت به چیزی منفی تبدیل می‌شود. چون فرد در میان انتخاب‌های فراوانی که می‌تواند داشته باشد، دچار سردرگمی می‌شود و حتی ممکن است اصلا چیزی را انتخاب نکند. می‌توان نمونه این ماجرا را در مورد انتخاب موضوع پیج اینستاگرام مشاهده کرد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ چند «ایده تولید محتوا برای اینستاگرام» می‌رویم تا از میان موضوع‌های بسیار زیادی که در این باره وجود

5
پیج بروشوری در اینستاگرام؛ خلاقیت یا گل به خودی؟

. مقدماتی

داشتن یک پیج پرطرفدار در اینستاگرام یکی از آرزوهای هر صاحب پیج یا بیزنس آنلاین است. از طرفی، محتوای تصویر محور این شبکه اجتماعی، باعث ایجاد ابهام‌هایی در فرآیند تولید محتوا برای آن شده است. برخی از صاحبان پیج‌ها با خودشان این‌طور فکر می‌کنند که موفقیت در پیج اینستاگرامی یعنی انتشار عکس‌های با کیفیت. اما ماجرا به همین سادگی نیست. در اینستاگرام هم تنور تولید محتوای کاربردی و جذاب، داغِ داغ است. در این قسمت

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

2 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

محمد سلیمانی
نوشته شده در: ۱۳:۳۶ ۰۵/۱۰/۱۳۹۹

خرید فالوور واقعی هم پیشنهاد نمی کنید؟ اصلا میتونیم فالوور واقعی بخریم یا اینا هم فیک هستند و به اسم واقعی میفروشن؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۹:۳۳ ۰۵/۱۰/۱۳۹۹

سلام محمد سلیمانی عزیز
پیشنهاد من همیشه جذب فالوئر با کیفیت هست
در ارتباط با خرید فالوئر فیک و غیر فیک هم مقاله ای هست که به زودی منتشر خواهد شد اما با تجربه‌ای که من در این زمینه داشتم در طولانی مدت متوجه خواهید شد که خرید فالوئر واقعی هم تاثیر چندانی در بهبود عملکرد پیج شما نخواهد داشت
امیدوارم موفق باشید

×