بستن

فروم مارکتینگ؛بازاریابی در انجمن‌هایی آنلاین برای گفتگو در مورد همه‌چیز

5,169 بازدید ۴ کامنت
فروم مارکتینگ

سخن گفتن، یکی از جذابیت‌های انسان بودن است. به خصوص اگر این گفتگو با افرادی هم‌فکر و هم داستان اتفاق بیفتد. از زمان‌های دور و در اکثر کشورهای متمدن، تالارهای گفتگو به شکلی باشکوه بنا می‌شدند. 

زیرا دانشی که در خلال این گفتگوها رد و بدل می‌شد اهمیت فراوانی داشت. با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها، فروم‌ها نیز وارد دنیای گسترده وب شدند و افرادی از سراسر جهان را در خود جای دادند. در این مقاله از دیجیتالینگ به سراغ «فروم مارکتینگ» می‌رویم و با رو‌ش‌های انجام آن بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

اگر از خواندن بیزارید، گوش جان دهید:)

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با مفهوم فروم مارکتینگ آشنا می‌شویم.
  • میزان ارزشمندی و سودمندی فعالیت در فروم‌ها را می‌سنجیم.
  • تفاوت‌های آشکار و نهان فروم‌ها و گروه‌های تلگرامی را بررسی می‌کنیم.
  • با ویژگی‌های یک فروم خوب آشنا می‌شویم.

منظور از فروم مارکتینگ چیست؟

تالار گفتگو

«تالار گفتگو» (Forum)، انجمن‌های آنلاین هستند که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. شاید شما هم وقتی به دنبال یافتن پاسخ یک پرسش در فضای وب می‌گشتید، با چند مورد از آنها روبه‌رو شده باشید. 

وقتی به عنوان یک پاسخ دهنده در گفتگوهای فروم‌ها شرکت می‌کنید و نظر خودتان را به بقیه می‌گویید، یعنی به طور غیرمستقیم، برند، محصول و یا سرویس خودتان را معرفی کرده‌اید. به این روش، «فروم مارکتینگ» می‌گویند. 

آیا با وجود پیام رسان‌ها، هنوز هم شرکت در فروم‌ها مفید است؟

چند سال قبل، تب‌و‌تاب فعالیت در فروم‌های مختلف بسیار داغ بود. افرادی که سوال‌های زیادی داشتند، پرسش‌های خود را در قالب یک پست در بخش‌ مربوط ارسال می‌کردند و اعضای دیگر تالار گفتگو به او پاسخ می‌دادند.

 هر فروم یک یا چند مدیر داشت که خیلی جدی و پیگیر، بر روند بحث‌ها نظارت می‌کرد. امروزه، با وجود پیام رسان‌هایی مثل تلگرام، فعالیت در این تالارهای گفتگو دیگر رونق گذشته را ندارد. اما این بدان معنا نیست که فروم‌ها از بین رفته‌اند.

فروم‌ها چه مزیتی نسبت به گروه‌های تلگرامی دارند؟

  • بزرگ‌ترین مزیت فروم‌ها نسبت به گروه‌های تلگرامی، نمایش آنها در نتایج گوگل است. وقتی شما موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنید، حتما یکی دو تا فروم مرتبط هم به شما نمایش داده می‌شود. اما در مورد گروه‌های تلگرامی این طور نیست. 
  • به واسطه فروم‌ها می‌توانید با سوال‌هایی که در ذهن کاربرانتان رژه می‌روند آشنا شوید.
  • می‌توانید با کاربرانتان به طور مستقیم وارد صحبت شوید و به طور غیر مستقیم به بازاریابی در انجمن‌ها و تالارهای گفتگو بپردازید. 
  • فرصت گرفتن بک‌لینک‌های طبیعی و هدایت کاربران به سمت وب‌سایتتان را پیدا می‌کنید. چون در اکثر این فروم‌ها می‌توانید لینک هم بگذارید. 
  • فرقی نمی‌کند بک‌لینک‌هایی که از این طریق می‌گیرید فالو هستند یا نوفالو. چون در هر صورت برای سئوی وب‌سایتتان مفید هستند(طبیعتا تاثیر لینک فالو بیشتر خواهد بود). البته یادتان باشد نباید تبلیغاتی صحبت کنید؛ مثلا بگویید: «بیایید از سایت ما دیدن کنید» و غیره. چون علاوه بر اینکه اعتبارتان را نزد سایر کاربران از دست می‌دهید، ممکن است پستتان نیز توسط مدیر فروم حذف شود. تبلیغاتی صحبت نکنید!
  • در برخی فروم‌ها بخشی به عنوان معرفی وب‌سایت وجود دارد. این بهترین فرصت برای معرفی کسب و کار خودتان به عنوان برند و قرار دادن لینک وب‌سایتتان است. 
  • در حالی که بسیاری از سایت‌ها با وجود هزینه کردن، بک لینک‌هایی بی‌کیفیت از سایت‌های خارجی و بی‌ربط دریافت می‌کنند، شما می‌توانید با حل کردن مشکل دیگران و به اشتراک گذاشتن تجربه یا دانش خود، به طور رایگان، بک لینک‌هایی مرتبط و باکیفیت دریافت کنید.

البته یادتان باشد، در این کار نباید زیاده‌روی کنید و هر روز تعداد زیادی پست در یک فروم‌ بگذارید. چون بعد از مدت کوتاهی مدیر یا صاحب فروم متوجه می‌شود که در حال تبلیغ خودتان هستید و ممکن است شما را از تالار گفتگو اخراج کند. در عوض می‌توانید به دنبال فروم‌های معتبر بیشتری باشید و فعالیتتان را به جای یک فروم در تعداد بیشتری از آنها گسترش دهید.

مواردی که برایتان نام بردم، ساده‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری برای فروم مارکتینگ به شمار می‌روند. البته این تکنیک‌ها به شرطی جواب می‌دهند که واقعا برایشان وقت بگذارید و در این انجمن‌ها درباره موضوع‌های مختلف صحبت کنید. بهترین کار این است که در زمینه کاری‌تان به دنبال فروم‌های فعال قدیمی و جدید بگردید و در آنها فعالیت کنید. سئو کلاه خاکستری

داستان یک تجربه واقعی از فعالیت در فروم‌ها

من هم مدت زیادی از این روش – یعنی فروم مارکتینگ – استفاده کردم. البته هدفم تنها گرفتن بک لینک نبود. می‌خواستم هم اطلاعاتم را با دیگران به اشتراک بگذارم و هم حس مفید بودن را تجربه کنم.

 در حقیقت، بسیاری از کاربران به پاسخ‌هایی که مدت‌ها قبل به آنها رسیده‌ایم نیاز دارند. کاربران می‌خواهند یک نفر آنها را راهنمایی کند. این معامله‌ای دو سر بُرد است؛ چون هم شما می‌توانید به طور غیرمستقیم خودتان و وب‌سایتتان را معرفی کنید و هم کاربران می‌توانند از تجربه‌های شما نهایت استفاده را ببرند. هنوز هم بسیاری از بک‌لینک‌هایی که در این انجمن‌ها گذاشته بودم، سرجایشان هستند و حذف نشدند. 

چرا معتبر بودن فروم‌ها مهم است؟

فعالیت در فروم‌هایی که معتبر نیستند، یعنی تلف کردن زمان و تلاش شما که می‌توانست در جای بهتری صرف شود. بنابراین، مهم است که قبل از آغاز فعالیت در هر فروم، اعتبار و ارزش آن را بسنجید. با استفاده از چند راه می‌توانید معتبر بودن یک فروم را تشخیص دهید:

  • بررسی رتبه الکسای آن انجمن

اگر رتبه الکسای یک فروم، خیلی زیاد بود – مثلا 90 هزار – باید به پنالتی بود این تالار گفتگو شک کنید. 

  • بررسی نمره اسپم (spam score) سایت MOZ

اسپم اسکور که در محدوده بین 1 تا 100 درصد نمایش داده می‌شود، مجموعه‌ وسیعی از سیگنال‌های دریافت شده از سوی یک سایت است که خبر از مشکلات ریز و درشت آن وب‌سایت می‌دهد. هر چه این طیف، به نمره 1 نزدیک‌تر باشد، بهتر است. اما معمولا نمره بین 30 تا 60 هم قابل قبول به شمار می‌رود.  

  • اعتبار دامنه (Domain Authority) سایت MOZ

اعتبار یک دامنه به مواردی همچون، کیفیت اطلاعات ارائه شده، مقبولیت نویسنده‌های آن و حتی جایگاه وب‌سایت در مقایسه با رقبایش بستگی پیدا می‌کند.

  • فعال بودن فروم (تالار گفتگو)

میزان فعالیت کاربران در فروم‌ها را می‌توان در صفحه اول فروم مشاهده کرد.تاریخ فعالیت کاربران قابل رویت است.همچنین بعضی از فروم‌ها کاربران آنلاین را هم نمایش می‌دهند

اعتبارسنجی فروم‌ها با ابزار های مناسب

توجه کردن به این چهار فاکتور را دست کم نگیرید. چون ممکن است گذاشتن لینکتان در فروم‌های نامعتبر به جای اینکه باعث بهبود رتبه سایتتان شود، بیشتر به آن آسیب برساند. البته فقط جدا از این سه فاکتور پارامترهای سایت Ahref مثل رنک دامنه (DR)نیز تاثیرگذار است.      

انتظاری معقولانه از فروم‌ها داشته باشید

نباید از فروم مارکتینگ انتظار ترافیک داشته باشید. چون با وجود تمام مزیت‌هایی که درباره فروم‌ها گفتیم، باز هم این روش یک تکنیک معمولی به شمار می‌رود. ولی اگر بخواهید بیشتر از این فروم‌ها بهره بگیرید باید به صورت تخصصی فقط در تالارهای گفتگوی مرتبط با وب‌سایتتان فعالیتی واقعی و مفید داشته باشید. 

پست کردن محتوای کپی شده یا دادن لینک‌های بی‌رویه هیچ کمک خاصی به سئو سایت شما نمی‌کند. یادتان باشد، شرکت در فروم‌های تخصصی فقط به نفع دیگران نیست. بدون شک در این بین، شما هم چیزهای زیادی از دیگران یاد می‌گیرید. 

نظر شما چیست؟

آیا شما هم در فروم‌ها شرکت می‌کنید؟

می‌توانید در زمینه کاری خودتان پنج تالار گفتگوی معتبر را نام ببرید؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که از گفتگو با افراد انجمن، چیزی بیشتر از آنچه می‌دانستید بیاموزید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

5/5 - (2 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
رپورتاژ آگهی چیست؟+ نکات کم‌شنیده شده از رپورتاژ که باید بدانید

. مقدماتی

آگهی نوشتن، داستانی دور و دراز دارد. این مهارت که ترکیبی از هنر نویسندگی و علم بازاریابی است با در پیش گرفتن روشی ساده، باعث آشنایی کاربران با برندها، محصولات و خدمات جدید و یادآوری محصولات قدیمی می‌شود.  داستان رپورتاژهای آنلاین هم چیزی شبیه به آگهی‌های چاپی است با این تفاوت که کاربر برای دریافت خدمات یا خرید محصولات نیازی به شال و کلاه کردن ندارد و فقط کافی است که روی یک لینک کلیک

2
آیا خرید بک لینک به افزایش رتبه سایت کمک می‌کند؟

.. متوسطه

روش‌های گوناگونی برای رشد یک سایت وجود دارند؛ مثلا تولید محتوای با کیفیت و کار کردن روی اصول سئوی داخلی یکی از همین موارد است که رتبه سایت را به طور طبیعی بالا می‌برد. در این میان، روش‌هایی مثل «خرید بک لینک» هم وجود دارند که  روی رتبه سایت در گوگل تاثیر می‌گذارند. در این قسمت از دیجیتالینگ، موضوع خرید بک لینک را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. قرار است چه چیزهایی

3
پست مهمان چیست و چه کمکی به بهبود سئوی سایت می‌کند؟

.. متوسطه

تولید محتوا، ماجرای جالب و پیچیده‌ای است. محتواهای بکر و تازه‌نفس برای گوگل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. ترکیب یک لینک ساده به اضافه محتوای ارزشمندی که در یک سایت معتبر منتشر شده است می‌تواند تاثیر مثبتی روی سئوی سایتتان بگذارد.  چون در کمترین حالت، شما صاحب یک بک لینک معتبر شده‌اید که همانند یک قلاب، سئوی سایت شما را بالا می‌کشد. هر چقدر که این قلاب‌ها بزرگ‌تر و قوی‌تر باشند، اعتبار وب‌سایت و

4
فروم مارکتینگ؛بازاریابی در انجمن‌هایی آنلاین برای گفتگو در مورد همه‌چیز

.. متوسطه

سخن گفتن، یکی از جذابیت‌های انسان بودن است. به خصوص اگر این گفتگو با افرادی هم‌فکر و هم داستان اتفاق بیفتد. از زمان‌های دور و در اکثر کشورهای متمدن، تالارهای گفتگو به شکلی باشکوه بنا می‌شدند.  زیرا دانشی که در خلال این گفتگوها رد و بدل می‌شد اهمیت فراوانی داشت. با ورود اینترنت به زندگی انسان‌ها، فروم‌ها نیز وارد دنیای گسترده وب شدند و افرادی از سراسر جهان را در خود جای دادند. در این

5
از ویکی پدیا بیشتر بدانیم

از ویکی پدیا بیشتر بدانیم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

.. متوسطه

اشتراک‌گذاری اطلاعات و دسترسی به داده‌هایی که زمانی پیدا کردنشان کار حضرت فیل بود، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ورود به دنیای وب محسوب می‌شود. در فضای دیجیتال، فرصت‌های جالب و رایگانی برای گسترش اطلاعات وجود دارند.  ویکی‌پدیا یکی از این فرصت‌های جالب است که به مردم سرتاسر جهان کمک می‌کند تا با نشر اطلاعات، قدمی مفید گسترش دانش در سطح جهانی بردارند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «ویکی ‌پدیا» می‌رویم و سعی می‌کنیم،

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

4 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

رضا غلامی
نوشته شده در: ۰۰:۲۹ ۰۲/۰۳/۱۴۰۰

چطور متوجه بشیم یه سایتی فروم هست؟ توی سایت نوشته “این سایت فروم است” یا مثلا آدرس سایتش به جای .ir چیز دیگه ای هست؟

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۱۶:۱۴ ۰۵/۰۳/۱۴۰۰

سلام بر شما اقای غلامی عزیز
اگر در فضای وب زیاد گشت و گذار کرده باشید احتمالا متوجه ظاهر فروم‌ها شده‌اید
ظاهر فروم‌ها با بلاگ و فروشگاه‌های اینترنتی متفاوت هست شما میتونین در فروم ثبت نام کنین و سوال یا تجربه‌تون رو در یک صفحه منتشر کنین بعضی از سایت‌ها فروم دارند و آن را در ساب دامنه خود قرار دادند که از روی آدرس صفحه هم میتونید متوجه تالار گفتگو یا فروم شوید
موفق باشید

امیر sa
نوشته شده در: ۲۲:۵۱ ۰۱/۰۲/۱۴۰۰

دم‌تون گرم
امیدوارم با همین قدرت پیش برید?

علیرضا ابراهیمیان
نوشته شده در: ۲۱:۰۱ ۲۴/۰۲/۱۴۰۰

سپاس از شما اقای امیر
خوشحالیم که محتوا براتون مفید بوده

×