بستن

چگونه الگوریتم پاندا را راضی نگه داریم؟

3,437 بازدید ۰ کامنت
الگوریتم پاندا چیست

هر کدام از الگوریتم‌های گوگل با هدف بهبود صفحات موجود در فضای وب ساخته شده‌اند. وجود گوگل به همراهی کاربرانش وابسته است. به همین دلیل، این موتور جستجو هر کاری می‌کند تا کاربرانش تجربه‌ای لذت‌بخش از جستجوی خود داشته باشند. 

حتی اگر این کار به معنای جریمه کردن تعداد قابل توجهی از وب‌سایت‌ها و حتی خارج کردن آنها از نتایج جستجوی خود باشد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم پاندای گوگل» می‌رویم و کمی با او آشناتر می‌شویم. با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با سازوکار الگوریتم پاندا گوگل آشنا می‌شویم.
  • معیارهای الگوریتم پاندا برای کاهش یا افزایش رتبه وب‌سایت‌ها را موشکافی می‌کنیم.
  • روش‌‌های راضی نگه داشتن الگوریتم پاندای گوگل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
  • نگاهی به شیوه برخورد گوگل پاندا با وب‌سایت‌های قدیمی می‌اندازیم.
  • علت جریمه شدن وب‌سایت‌ها توسط Google Panda را بررسی می‌کنیم.
  • در قالب یک روش ساده، می‌فهمیم که پاندای گوگل ما را جریمه کرده یا نه؟

 

الگوریتم پاندای گوگل چه کاری انجام می‌دهد؟

الگوریتم پاندا

اگر یادتان باشد تا همین چند سال قبل، بسیاری از مطالبی که در صفحه اول گوگل بودند، آن‌چنان محتوای ارزشمندی نداشتند. حتی می‌توانم بگویم که در برخی حوزه‌ها محتوایشان بی‌کیفیت هم بود. به دنبال همین ماجرا اعتبار گوگل هم داشت زیر سوال می‌رفت. اما اکنون اوضاع کاملا فرق کرده است. شاید اکثر محتواهایی که در صفحه اول گوگل هستند کیفیت و ارزش خوبی دارند. این تغییر بزرگ را مدیون الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda) هستیم.

 

چرا با راه‌اندازی الگوریتم پاندا بسیاری از وب‌سایت‌ها دچار افت شدند؟

اولین نسخه از الگوریتم پاندا در سال 2011 منتشر شد. در این سال، حجم محتواهای بی‌کیفیت در سطح وب بسیار زیاد شده بود. با راه‌اندازی این الگوریتم توسط گوگل، حجم قابل توجهی از وب‌سایت‌ها افت شدیدی را تجربه کردند. پاندا دلایل زیادی برای آن کار داشت. بیایید چند مورد از آنها را با هم بررسی کنیم.

  • استفاده از تکنیک Keyword Stuffing

در آن زمان، تعداد قابل توجهی از وب‌سایت‌ها با به کار بردن تکنیک «Keyword Stuffing یا بمباران کلمات کلیدی» توانسته بودند جایگاه‌های صفحه اول گوگل را از آن خود کنند. شاید در مورد این روش کنجکاو شده باشید. اجازه بدهید کمی برایتان توضیح بدهم. در این روش، یک کلیدواژه مشخص، بدون دلیل و از عمد، بارها و بارها در یک مطلب تکرار می‌شد. اصلا هم اهمیتی نداشت که آیا این محتوا با وجود چنین تکرار بی‌هدفی هنوز هم ارزشمند و کاربردی بود یا نه؟ 

  • بی‌توجهی به نکته‌های نگارشی و دستوری

رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا

نکته بعدی که باعث شد تا سایت‌های زیادی در جریان اجرایی شدن الگوریتم پاندا دچار افت شوند، رعایت نکردن نکته‌های نگارشی و ویرایشی بود. در حقیقت، گوگل به این نکته اهمیت زیادی می‌دهد. چون رعایت کردن نکته‌های نگارشی باعث انتقال راحت‌تر مفهوم محتوا به مخاطب می‌شود. 

  • راحتی کاربر را در نظر بگیرید

اگر کاربر از حضور در وب‌سایت شما احساس خوبی داشته باشد، فونت‌ها خوانا و زیبا باشند، رنگ متن، بک گراند و در کل، طراحی سایت کاربر پسند باشد، وب‌سایتتان مورد توجه الگوریتم پاندای گوگل قرار می‌گیرد. چون در این صورت، وب‌سایت شما در راستای اهداف گوگل که همان رضایت حداکثری کاربران است، قرار می‌گیرد. 

برخی از وب‌سایت‌ها، نکته‌های طراحی، فونت و مواردی از این دست را به خوبی رعایت کرده‌اند اما باز هم با الگوریتم پاندا دچار مشکل می‌شوند. یکی از علت‌های دیگر این مشکل که باعث عدم رضایت کاربران از وب‌سایت شما می‌شود، وجود تبلیغات فراوان و آزار دهنده در سایت است. سعی کنید مکان‌های تبلیغات سایت خود را به شکلی قرار دهید که باعث آزار کاربران نشود. 

 

گام به گام تا راضی نگه داشتن الگوریتم پاندای گوگل

پاندای گوگل

من شاهد این موضوع بودم که یک وب‌سایت در طول شش ماه که از آغاز کارش می‌گذشت توانست با تولید محتوای دست اول که نیازهای مخاطب را برطرف می‌کرد، با ساخت تعداد بسیار کمی بک لینک و رعایت موارد دیگر در سئو تا 200 درصد رشد در هر ماه را تجربه کند و به ترافیک خوبی برسد. 

می‌توان این طور گفت که الگوریتم پاندای گوگل خیلی از این وب‌سایت خوشش آمده بود. چون محتوای خوبی را به دست کاربران می‌رساند. در ادامه این مقاله، روشی را به شما معرفی می‌کنم که با دنبال کردن آن شما هم می‌توانید الگوریتم پاندای گوگل را تا حد قابل قبولی راضی نگه دارید.

گام اول: یک جستجوی سطحی را آغاز کنید

در اولین قدم باید قبل از تولید محتوای خود، کلمه کلیدی اصلی و کلمه‌های کلیدی مشابه آن را سرچ کنید و ببینید چه وب‌سایت‌هایی با آن واژه‌ها بالا می‌آیند. سپس 10 وب‌سایت اول را باز کرده و آنها را بررسی کنید. به این ترتیب که ببینید راجع به چه موضوعاتی مطلب نوشته‌اند، از چه هدینگ‌هایی استفاده کرده‌اند، طول محتوای آنها چقدر است؟

یعنی تقریبا با نگارش چند واژه محتوا توانسته‌اند وارد صفحه اول نتایج گوگل شوند؟ چگونه مطالب را توضیح داده‌اند و … . بهتر است که به عنوان یک کاربر به آن محتوا نگاه کنید و ارزشمندی مطالب نوشته شده در آن را مورد بررسی قرار دهید. 

گام دوم: یک چهارچوب برای محتوای خود در نظر بگیرید

پیمودن گام اول به شما این امکان را می‌دهد تا از میزان کیفیت و ارزشمندی محتواهای موجود در زمینه کاری خودتان آگاهی قابل قبولی به دست آورید. این موضوع می‌تواند در تعیین یک چهارچوب کلی از محتوایی که می‌خواهید تولید کنید به شما کمک کند.

 مثلا اگر محتوای شما یک مقاله است، می‌توانید راجع به تعداد واژگان، موضوع‌، هدینگ‌ها، تصاویر و غیره، خیلی راحت‌تر تصمیم بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای تولید شده از طرف شما باید آن‌قدر کامل باشد که کاربران با مطالعه یا تماشای محتوایتان به پاسخ تمام پرسش‌های خود برسند و دیگر نیازی نباشد که وب‌سایت‌های دیگر را بررسی کنند. 

 

الگوریتم پاندا و وب‌سایت‌های قدیمی

فقط وب‌سایت‌های تازه‌کار نیستند که می‌توانند با دنبال کردن الگوریتم پاندا بیشتر و بهتر دیده شوند. در این زمینه می‌توانید به مقاله‌ای که راجع به زنده کردن محتواها برایتان آماده کرده‌ام سر بزنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما می‌توانید محتواهای جدید خود را با هدف دستیابی به رشد حداکثری در وب‌سایتتان تولید کنید. 

متاسفانه برخی از محتواها بعد از مدتی جایگاه خود را در گوگل از دست می‌دهند. بخشی از این ماجرا به الگوریتم پاندای گوگل مربوط می‌شود. چون این الگوریتم همیشه به دنبال با کیفیت‌ترین محتواها در یک موضوع می‌گردد. با گذشت زمان، محتواهای تازه و باکیفیت‌تری تولید می‌شوند که می‌توانند جایگاه محتوای شما در سطح وب را بگیرند. 

یادتان باشد که حتما روند رشد محتوای خود را در سرچ کنسول زیر نظر بگیرید و آن را با ماه‌های قبل مقایسه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا صفحه‌هایی که در آنها محتوای شما دچار افت شده است را شناسایی کرده و به دنبال چرایی آن بگردید. شاید در نهایت تصمیم بگیرید که محتوای خود را بازنویسی کرده و بر ارزشمندی مطالب گفته شده در آن بیفزایید. گذشته از این‌ها بهتر است هر چند وقت یک بار، کلیدواژه‌هایی که با آنها در گوگل بالا آمده‌اید را سرچ کنید تا رقبای جدید خود را بیشتر بشناسید. 

 

ماجرای جریمه شدن وب‌سایت‌ها توسط الگوریتم پاندای گوگل

موضوع جریمه کردن فقط محدود به الگوریتم پاندای گوگل نمی‌شود. اگر از خط قرمزهای گوگل رد شوید او هم شما را جریمه می‌کند. در میان الگوریتم‌های گوگل، جریمه پاندا سنگین به حساب می‌آید. اگر حجم محتواهای بی‌کیفیت شما زیاد باشند، هر چقدر هم که برای رشد کردن تلاش کنید، راه به جایی نخواهید برد. 

در نقطه مقابل، وب‌سایت‌هایی هم بوده‌اند که با وجود جریمه شدن و از دست دادن جایگاهشان در نتایج سرچ برخی از کلیدواژه‌ها با یک تلاش همه جانبه که شامل حذف محتواهای بی‌کیفیت و همزمان تولید محتواهای بسیار با کیفیت می‌شده است، نظر گوگل پاندا را نسبت به خود تغییر داده‌اند. 

در نظر داشته باشید که تنها حذف کردن محتواهای بی‌کیفیت دلیل کافی برای باز پس گرفتن جایگاه قبلی خود در نتایج جستجوی گوگل به حساب نمی‌آید. شما باید با تولید محتواهای خوب به پاندا نشان دهید که از جریمه خود درس عبرت گرفته‌اید و حالا در مسیر درست قدم برمی‌دارید.  

 

چرا گاهی حتی با وجود تولید محتوای با کیفیت، باز هم وب‌سایت رشد نمی‌کند؟

برای پاسخ دادن به این پرسش باید بدانیم که وب‌سایت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از وب‌سایت‌ها از همان روز اول سعی خود را بر تولید محتوای بسیار با کیفیت و ارزشمند می‌گذارند. احتمال اینکه الگوریتم‌های گوگل بخواهند آن وب‌سایت را جریمه کنند در حد صفر است. 

در نقطه مقابل، وب‌سایت‌هایی وجود دارند که تعدادی از صفحه‌هایشان محتواهای خوب و برخی دیگر محتواهای بی‌کیفیت دارند. این وب‌سایت نیز می‌تواند با آغاز یک تلاش هدفمند، اعتماد الگوریتم پاندای گوگل را به دست آورد. وب‌سایت‌هایی هم هستند که از ابتدا، بنای کار خود را روی تولید محتوای بی‌کیفیت و دور زدن روش‌های اصولی سئو گذاشته‌اند.

 وقتی این جور وب‌سایت‌ها جریمه می‌شوند، معمولا خیلی سخت می‌توانند نظر گوگل را نسبت به خود تغییر دهند. حتی گاهی پیشنهاد می‌شود که آن سایت را رها کرده و برای یک شروع تازه، سایت دیگری را با یک دامنه جدید، راه‌اندازی کنند. 

 

چطور بفهمیم که پاندای گوگل ما را جریمه کرده یا نه؟

اگر مدتی رشد خوبی نداشتید یا احساس می‌کنید که توسط پاندا جریمه شده‌اید، باید چند سوال از خودتان بپرسید:

  • آیا محتوای من واقعا با کیفیت است؟
  • آیا حضور این محتوا در صفحه اول گوگل می‌تواند نیازهای مخاطب را تامین کند؟ به طوری که کاربر نیازی به مراجعه به سایت‌های دیگر نداشته باشد؟ یا حداقل بخش مهمی از نیاز مخاطب را برطرف کرده باشد؟
  • آیا به هنگام نگارش مقاله‌‌هایم به نکته‌های نگارشی و ویرایشی توجه کافی داشته‌ام؟
  • آیا «محتواهای تکراری» (Duplicate Content) در وب‌سایت من وجود دارند؟ (چنین محتواهایی شاید کلیدواژه‌های متفاوتی داشته باشند اما موضوع و محتوای آنها راجع به یک چیز تکراری است.)
  • بعد از اینکه کاربر محتوای من را خواند، اولین جمله‌ای که به ذهنش می‌رسد چیست؟
  • کاربر تا چه اندازه از محتوای من رضایت دارد؟ آیا آن‌قدر برایش مفید و جذاب بوده که بخواهد برایم کامنت بنویسد یا آن محتوا را با دوستانش به اشتراک بگذارد؟

اگر بتوانیم به این پرسش‌ها پاسخ‌هایی خوب و شفاف بدهیم می‌توانیم بگوییم که وب‌سایتمان برنده است و توسط الگوریتم‌های گوگل تایید شده است. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که تمام صحبت‌های من و چیزهایی که راجع به الگوریتم‌ها برایتان می‌گویم بر اساس تجربه‌ها خودم و کسانی است که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای دارند. 

گوگل هیچ وقت چنین نکته‌هایی را در اختیار کاربرانش قرار نمی‌دهد. چون در این صورت، راه سوءاستفاده باز می‌شود. در واقع ما در مسیر دیجیتال مارکتینگ، کمتر پیش می‌آید که چیزی را به طور مستقیم یاد بگیریم. بیشتر چیزهایی که می‌دانیم تجربه شکست‌ها یا شیرینی طعم پیروزی‌ها هستند. تجربه‌های تلخ و شیرین در کنار هم از ما یک فرد آشنا با سئو و بازاریابی محتوایی می‌سازد. 

 

نظر شما چیست؟

آیا تجربه‌ای از جریمه شدن توسط الگویتم پاندای گوگل دارید؟ لطفا آن را برای ما و خوانندگان دیجیتالینگ تعریف کنید.

از یک تا 10 چه نمره‌ای به رعایت اصول نگارشی و ویرایشی محتواهای وب‌سایت خودتان می‌دهید؟

این مطلب برای شما مفید بود؟

3/5 - (2 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
الگوریتم‌های گوگل، دردسر ساز یا کمک‌حال؟

. مقدماتی

زندگی ما با الگوریتم‌های فراوانی احاطه شده است. الگوریتم‌ها چیزی شبیه به نقشه راه یا تدوین گام‌های انجام یک کار هستند که قبل از همه در طبیعت و خودمان وجود دارند. در هر جز از طبیعت که دقیق می‌شویم، نمونه‌ای از یک یا ترکیبی از چند الگوریتم را مشاهده می‌کنیم. مثلا الگوریتم گسترش طبیعی پوشش گیاهی را در نظر بگیرید.  هر کدام از درختان از الگوریتم‌های متفاوتی برای پخش کردن دانه‌های خود استفاده می‌کنند؛ دانه

2
الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه به پلیس بزرگراه تبدیل می‌شود؟

... پیشرفته

اگر اینترنت را یک کشور بزرگ در نظر بگیریم، نقش گوگل در این میان مانند یک شهر است. این شهر پر از کسب و کارهای گوناگون است که در کنار هم به تجارت مشغول هستند. گوگل به تنهایی نمی‌تواند این شهر و کسانی که در آن فعالیت می‌کنند را اداره کند. به همین علت از چند فرمانده قدرتمند برای این کار کمک می‌گیرد.   از آنجا که این کشور، شهر و شهروندانش هیچ‌کدام از نظر دنیای

3
چگونه الگوریتم پاندا را راضی نگه داریم؟

... پیشرفته

هر کدام از الگوریتم‌های گوگل با هدف بهبود صفحات موجود در فضای وب ساخته شده‌اند. وجود گوگل به همراهی کاربرانش وابسته است. به همین دلیل، این موتور جستجو هر کاری می‌کند تا کاربرانش تجربه‌ای لذت‌بخش از جستجوی خود داشته باشند.  حتی اگر این کار به معنای جریمه کردن تعداد قابل توجهی از وب‌سایت‌ها و حتی خارج کردن آنها از نتایج جستجوی خود باشد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم پاندای گوگل» می‌رویم و

4
الگوریتم مرغ مگس خوار چست؟ گوگل با این پرنده کوچک چه می‌کند؟

. مقدماتی

تلاش گوگل برای افزایش دقت و بهبود در نمایش نتیجه‌ جستجوها او را به سمت ایجاد و بهینه سازی الگوریتم‌های گوناگون هدایت کرد. الگوریتم‌ مرغ مگس ‌خوار گوگل مثل یک مترجم، معنای پنهان در پشت واژه‌های سرچ شده از طرف کاربران را هدف قرار داد و به موتور جستجوی خود آموخت که چگونه بهترین پاسخ را به کاربران نمایش دهد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم مرغ مگس خوار» (Google Hummingbird) می‌رویم و

5
الگوریتم رنک برین؛ الگوریتمی برای درک مفهوم محتواها با ملات هوش مصنوعی!

. مقدماتی

الگوریتم‌های گوناگونی در گوگل وجود دارند که هر کدامشان عهده‌دار انجام یک وظیفه مهم هستند. همان‌طور که زمان پیش می‌رود، نیاز گوگل به نوشتن الگوریتم‌های پیشرفته‌تر بیشتر می‌شود. این موضوع به ویژه برای الگوریتم‌هایی که وظیفه‌شان ارائه خدمات بهتر به کاربران است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم رنگ برین گوگل» می‌رویم. با ما همراه باشید. وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×