بستن

الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه به پلیس بزرگراه تبدیل می‌شود؟

3,384 بازدید ۰ کامنت
الگوریتم پنگوئن گوگل چیست

اگر اینترنت را یک کشور بزرگ در نظر بگیریم، نقش گوگل در این میان مانند یک شهر است. این شهر پر از کسب و کارهای گوناگون است که در کنار هم به تجارت مشغول هستند. گوگل به تنهایی نمی‌تواند این شهر و کسانی که در آن فعالیت می‌کنند را اداره کند. به همین علت از چند فرمانده قدرتمند برای این کار کمک می‌گیرد.  

از آنجا که این کشور، شهر و شهروندانش هیچ‌کدام از نظر دنیای فیزیکی عادی نیستند، پس نباید از اینکه گوگل یک پنگوئن امپراتور یا یک پاندا و حتی مرغ مگس‌خوار را به عنوان فرماندهان خود انتخاب کرده باشد، خیلی تعجب کنیم. 

در حقیقت، این ارتش عجیب و غریب، خیلی خوب از عهده اداره کردن شهر برآمده و توانسته مسیر پیشرفت را برای کسانی که می‌خواهند به دور از حقه و کلک، تجارتی سالم داشته باشند هموار کند. در این قسمت از دیجیتالینگ به سراغ «الگوریتم پنگوئن گوگل» می‌رویم تا باب آشنایی را با او باز کنیم. در این سفر پرماجرا، با ما همراه باشید. 

وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی آن گوش دهید.

 

قرار است چه چیزهایی را با هم یاد بگیریم؟

  • با الگوریتم پنگوئن گوگل آشنا می‌شویم
  • کارکردها و زمینه فعالیت آن را بررسی می‌کنیم
  • تاثیر آپدیت‌های جدید این الگوریتم را روی عملکرد سایت‌ها مشاهده می‌کنیم
  • ‌از رابطه بین تعداد بک لینک‌ها و میزان جریمه گوگل سردرمی‌آوریم
  • روش‌های کسب دوباره اعتبار گوگل را یاد می‌گیریم
  • رابطه بین کیبورد استافینگ و الگوریتم پنگوئن را می‌فهمیم
  • ماجرای یک تجربه کاربردی را با هم می‌خوانیم

 

الگوریتم پنگوئن چیست؟

پنگوئن گوگل

در سئو، تکنیکی به نام «کلاه سیاه» وجود دارد که به واسطه ساخت بک‌لینک‌های غیرطبیعی صورت می‌گیرد. زمانی انجام این کار خیلی رواج داشت. تلاش‌های گوگل هم برای مقابله با تکنیک کلاه سیاه راه به جایی نمی‌بردند. چون هر بار سئوکارها راهی برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل پیدا می‌کردند. 

به همین دلیل گوگل در سال 2012 الگوریتم پنگوئن را به طور ویژه برای مبارزه با سایت‌هایی که لینک‌های غیرطبیعی می‌ساختند، معرفی کرد. تا قبل از این ماجرا، اولویت اول گوگل تعداد بک‌لینک‌های ساخته شده بود. اما بعد از معرفی الگوریتم پنگوئن امپراتور، رویکرد گوگل به سمت کیفیت این بک‌لینک‌ها تغییر مسیر داد. 

به این ترتیب، دیگر اهمیتی نداشت که یک سایت چه تعداد بک لینک دارد. چون گوگل فقط به بک‌لینک‌هایی اعتبار می‌داد که مبدا مشخص و موثقی داشتند و کاملا طبیعی ایجاد شده بودند. با این اتفاق، کار و کاسبی بسیاری از افرادی که روی خرید بک لینک برای افزایش رتبه سایتشان حساب باز کرده بودند، وارد دوران سختی شد. 

 

الگوریتم پنگوئن گوگل چگونه کار می‌کند؟

گوگل در الگوریتم پنگوئن از روش غافلگیری استفاده می‌کند. به این ترتیب، شاید شما یک سایت جدید بزنید و با خرید یا ساخت بک‌لینک‌هایی غیرطبیعی، کم‌کم به رتبه خوبی در گوگل برسید. اما همه این‌ها چیزی جز آرامش قبل از طوفان نیستند. 

وقتی الگوریتم پنگوئن مثل خشم شب به بک‌لینک‌هایی که ساختید حمله کند و درست و غلط آنها را زیر سوال ببرد، دیگر کار از کار گذشته است. اگر این الگوریتم به یک سایت سر بزند و بفهمد که بک‌لینک‌هایی غیرطبیعی دارد، آن را جریمه می‌کند. جریمه گوگل هم همان پنالتی گوگل است. 

می‌توانید برای مطالعه ماجرای پنالتی گوگل به این مقاله سر بزنید.

 

وقتی پنگوئن گوگل به پلیس بزرگراه تبدیل می‌شود

الگوریتم پنگوئن کلانتر شهر

اگر لینک‌های ورودی و خروجی سایت را به یک بزرگراه دوبانده تشبیه کنیم، الگوریتم پنگوئن نیز نقش پلیس سخت‌گیر بزرگراه را ایفا می‌کند. در ابتدا تمرکز این الگوریتم فقط روی باند ورودی به سایت بود؛ یعنی فقط بک لینک‌هایی که وارد سایت می‌شدند را بررسی می‌کرد.

 اما به مرور وظایفش را گسترش داد و کنترل هر دو باند ورودی و خروجی را در دست گرفت. به این ترتیب، کیفیت لینک‌هایی که ما به دیگران می‌دادیم هم اهمیت پیدا ‌کرد. با این حساب، اگر در سایتمان به سایت‌هایی غیرمرتبط یا بی‌کیفیت لینک می‌دادیم یا بدتر از آن، بک‌لینک‌های فراوانی را به سایت‌های مختلف غیرمرتبط که اعتبار چندانی نداشتند می‌فروختیم، سر و کارمان با گوگل و جریمه و پنالتی می‌افتاد. 

این ماجرا باعث شد تا فروش بک لینک، کاهش پیدا کند. البته هنوز هم سایت‌های زیادی وجود دارند که بک لینک می‌فروشند و حتی می‌خرند. شاید شما هم این موارد را دیده باشید که مثلا در سایت دانلود موزیک، بک لینک فروش بلیط هواپیما قرار دارد.  در مقاله خرید بک لینک راجع به این موضوع صحبت کردیم

 

آیا تعداد لینک فالو به سایت های بد و بی ربط در میزان جریمه گوگل تاثیری دارد؟

بله. هر چقدر که تعداد آنها بیشتر باشد، گوگل هم جریمه سخت‌تری را برای سایت شما در نظر می‌گیرد. اما اگر در حد محدودی چنین کاری را انجام دهید، گوگل هم زیرسبیلی از کنار ماجرا می‌گذرد. سخت‌گیری‌های گوگل شامل سایت‌هایی می‌شود که تعداد زیادی لینک خروجی بی‌ربط دارند. چون این موضوع باعث آسیب سایتشان می‌شود. 

به همین دلیل حتی به هنگام دریافت ریپورتاژ نیز حتما محتوای آن را کاملا بررسی کنید و ببینید که چقدر به سایت شما ارتباط دارد. در واقع، گوگل از شما می‌پرسد: «چه دلیلی دارد به سایتی که به شما مرتبط نیست لینک بدهید؟» برای این پرسش هم پاسخی به جز پول وجود ندارد و این دقیقا همان بخشی است که الگوریتم پنگوئن از آن خوشش نمی‌آید. 

 

سازوکار انتشار الگوریتم‌های گوگل چگونه است؟ چرا سایت‌ها غافلگیر می‌شوند؟

آپدیت های الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم‌های گوگل، یک بار منتشر و چندین بار به‌روزرسانی می‌شوند. این به‌روزرسانی‌ها، اغلب با تغییرات زیادی همراه هستند که متاسفانه ما متوجهشان نمی‌شویم. تنها کاری که گوگل برای اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد این است که می‌گوید: «ما یک آپدیت جدید روی الگوریتم‌های خود اعمال کرده‌ایم.»

در حقیقت، سروصدای تاثیر آپدیت‌های گوگل، کمی بعدتر بلند می‌شود. مثلا همین موضوع بررسی لینک‌های خروجی هم یکی از آپدیت‌های گوگل بود. 

 

برگ برنده سایت‌های فارسی زبان در مقابل الگوریتم پنگوئن

سایت‌های فارسی ‌زبان نسبت به سایت‌های انگلیسی، یک امتیاز ویژه دارند و آن این است که الگوریتم‌های گوگل اول به سراغ سایت‌های انگلیسی زبان می‌روند. چون این وب‌سایت‌ها درصد زیادی از سایت‌های جهان – چیزی حدود 47 درصد – را به خود اختصاص داده‌اند. 

به همین دلیل، این الگوریتم‌ها سایت‌های فارسی‌ زبان را خیلی دیرتر – حدود دو یا سه هفته بعد – بررسی می‌کنند. این موضوع به ما یک فرصت کوتاه می‌دهد تا سازوکار الگوریتم‌های جدید یا آپدیت‌هایشان را مورد بررسی قرار دهیم و اگر چیزی برای برطرف کردن وجود داشت به آن بپردازیم. 

 

گوگل هم پابه‌پای ما یاد می‌گیرد

در ابتدا، الگوریتم پنگوئن امپراتور، سیاست جریمه کردن را بدون هیچ رحم و ارفاقی پیش گرفت. ولی بعد از مدتی با خودش گفت چرا این همه داغ لینک‌های بی‌کیفیت را به سینه می‌زنم؟ در نتیجه تصمیم گرفت که از جهت دیگری وارد ماجرا شود؛ یعنی بی‌اهمیت کردن لینک‌های بی‌کیفیت

در واقع، تصمیم گوگل کاملا منطقی بود. چون وقتی به چیزی بیش از حد ارزش بدهیم و آن را خیلی بالا ببریم، افرادی سعی می‌کنند که از این ماجرا به نفع خودشان سوءاستفاده کنند. اما وقتی آن چیز، دیگر ارزشی نداشته باشد تلاش‌های آنها هم به یک‌باره، بی‌اثر می‌شوند. 

از طرفی، چک کردن مداوم و وسواس‌گونه لینک‌ها و بک‌لینک‌هایی که در سایت رفت و آمد می‌کنند کار سختی است. زمانی مدیران وب‌سایت مجبور بودند، برای چک کردن این موضوع مدام به سرچ کنسول بروند و اعلام کنند که فلان لینک‌ها متعلق به من نیستند. اما اکنون دیگر این گونه نیست. چون سیاست بی‌اعتنایی گوگل به لینک‌های بی‌کیفیت، کار همه را آسان کرده است. 

ولی باید حواستان را شش دانگ جمع کنید که یک وقت لینک بی‌کیفیت نسازید. چون ممکن است ردپای شما در آن باقی بماند. مثلا اگر می‌خواهید از سایت‌های انگلیسی زبان، محتوایی را برای ترجمه و لینک دادن انتخاب کنید، به سراغ سایت‎های با کیفیت بروید. 

 

با پنگوئن گوگل مهربان‌تر باشید

پنگوئن مهربان گوگل

عده زیادی نگاه خشمگینانه‌ای به این الگوریتم گوگل دارند و فکر می‌کنند که تنها هدفش جریمه کردن سایت‌ها است. اما در حقیقت، الگوریتم پنگوئن برای کمک به سایت‌های با کیفیت وارد میدان شده است. 

با وجود این الگوریتم، اگر شما محتوای خوبی داشته باشید اما تعداد بک لینک‌هایتان کم باشد باز هم در نتایج گوگل بالا می‌آیید. من سایت‌هایی را دیده‌ام که لینک‌های ورودی و خروجی خوبی دارند اما نتوانستند در مقابل سایت‌هایی که محتوای خوبی دارند، قد علم کنند. حداقل امروزه می‌توان گفت که داستان بک‌لینک‌ها تمام شده است و دیگر به آنها اهمیتی داده نمی‌شود. 

 

آیا راهی برای جلب اعتماد و بخشیده شدن سایت‌های جریمه شده وجود دارد؟

یکی از باورهای نادرستی که در مورد جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند اگر جریمه شوند دیگر کارشان تمام است و راهی برای جبران وجود ندارد. در حقیقت، این موضوع بستگی زیادی به زمان و بودجه شما دارد.

چون یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلب اعتماد دوباره گوگل انجام دهید، تولید محتوای خوب و باکیفیت است. البته این در صورتی است که به سایتتان نیاز دارید و نمی‌خواهید که سایت جدیدی را از اول راه‌اندازی کنید. ولی در کل، این تفکر که با جریمه شدن دیگر همه‌چیز از دست می‌رود و راهی برای نجات وجود ندارد، کاملا اشتباه است. 

 طبق آمارهای منتشر شده، از زمان انتشار الگوریتم پنگوئن و در چند آپدیت اول، نتایج وب‌سایت‌ها حدود ۵ درصد بهبود پیدا کردند. این موضوع برای کسی که با هدف رشد پیوسته فعالیت می‌کند، واقعا عالی است.

 

دومین رینگ مبارزه پنگوئن گوگل، شناسایی کیبورد استافینگ

برخورد الگوریتم پنگوئن با اسپم

«بمباران کلمات کلیدی» (Keyword stuffing) موضوع مهم دیگری است که گوگل بررسی آن را بر عهده پنگوئن وفادار خودش گذاشته است. اما این اصطلاح به چه معنا است؟ برایتان می‌گویم.

تصور کنید که ما سایتی با موضوع دیجیتال مارکتینگ داریم و می‌خواهیم روی آن واژه بالا بیاییم. با خودمان فکر می‌کنیم که اگر در متن محتوایمان ده‌ها بار اسم دیجیتال مارکتینگ را بیاوریم می‌توانیم موفق شویم. 

البته زمانی واقعا این اتفاق می‌افتاد. اما از وقتی که گوگل متوجه سوءاستفاده برخی کاربران از این ویژگی شد – مثلا در متن می‌نوشتند: «دیجیتال مارکتینگ چیزی است که ما دیجیتال مارکتینگ را آموزش می‌دهیم در آموزش دیجیتال مارکتینگ به دیجیتال مارکتینگ می‌رسیم و…» – الگوریتم پنگوئن را مامور کرد تا با سایت‌های متخلف برخورد کند. 

اگر این مورد را جدی نگیرید، حتی ممکن است در کلمه کلیدی مورد نظرتان از نتایج گوگل حذف شوید. چون محتوایی که در اختیار کاربر می‌گذارید اصلا جالب نیست و کاربران را کلافه می‌کند. 

 

تجربه چند ساله خودم از گشت و گذار در دنیای سئو

اگر سایت شما از نظر محتوایی و ظاهر، قابل قبول باشد و از نظر سرعت و موارد تکنیکال بتواند کاربر را راضی نگه دارد و از طرفی، هم در موبایل و هم در لپ‌تاپ و کامپیوتر به خوبی نمایش داده شود، بعد از 3 الی 6 ماه می‌توانید نتیجه زحمات خود را ببینید. این موضوع را برای این گفتم که بدانید سئو آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید پیچیده نیست! نکته مهم این است که شما مخاطب هدف خود را به درستی بشناسید و محتوایی خاص برای او تولید کنید.

 

تجربه شما از پنگوئن گوگل چیست؟

آیا تاکنون به وسیله الگوریتم پنگوئن جریمه شده‌اید؟ واکنش شما به این ماجرا چطور بود؟ آیا سایت جدیدی زدید یا برای بازگشت اعتبار سایتتان دست به کار شدید؟  

 

این مطلب برای شما مفید بود؟

3/5 - (2 امتیاز)

آیا خواندن این مقاله چیزی به دانسته‌های شما اضافه کرد؟

با نشر این محتوا، جامعه دیجیتالینگ را گسترش دهید

1
الگوریتم‌های گوگل، دردسر ساز یا کمک‌حال؟

. مقدماتی

زندگی ما با الگوریتم‌های فراوانی احاطه شده است. الگوریتم‌ها چیزی شبیه به نقشه راه یا تدوین گام‌های انجام یک کار هستند که قبل از همه در طبیعت و خودمان وجود دارند. در هر جز از طبیعت که دقیق می‌شویم، نمونه‌ای از یک یا ترکیبی از چند الگوریتم را مشاهده می‌کنیم. مثلا الگوریتم گسترش طبیعی پوشش گیاهی را در نظر بگیرید.  هر کدام از درختان از الگوریتم‌های متفاوتی برای پخش کردن دانه‌های خود استفاده می‌کنند؛ دانه

2
الگوریتم پنگوئن چیست و چگونه به پلیس بزرگراه تبدیل می‌شود؟

... پیشرفته

اگر اینترنت را یک کشور بزرگ در نظر بگیریم، نقش گوگل در این میان مانند یک شهر است. این شهر پر از کسب و کارهای گوناگون است که در کنار هم به تجارت مشغول هستند. گوگل به تنهایی نمی‌تواند این شهر و کسانی که در آن فعالیت می‌کنند را اداره کند. به همین علت از چند فرمانده قدرتمند برای این کار کمک می‌گیرد.   از آنجا که این کشور، شهر و شهروندانش هیچ‌کدام از نظر دنیای

3
چگونه الگوریتم پاندا را راضی نگه داریم؟

... پیشرفته

هر کدام از الگوریتم‌های گوگل با هدف بهبود صفحات موجود در فضای وب ساخته شده‌اند. وجود گوگل به همراهی کاربرانش وابسته است. به همین دلیل، این موتور جستجو هر کاری می‌کند تا کاربرانش تجربه‌ای لذت‌بخش از جستجوی خود داشته باشند.  حتی اگر این کار به معنای جریمه کردن تعداد قابل توجهی از وب‌سایت‌ها و حتی خارج کردن آنها از نتایج جستجوی خود باشد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم پاندای گوگل» می‌رویم و

4
الگوریتم مرغ مگس خوار چست؟ گوگل با این پرنده کوچک چه می‌کند؟

. مقدماتی

تلاش گوگل برای افزایش دقت و بهبود در نمایش نتیجه‌ جستجوها او را به سمت ایجاد و بهینه سازی الگوریتم‌های گوناگون هدایت کرد. الگوریتم‌ مرغ مگس ‌خوار گوگل مثل یک مترجم، معنای پنهان در پشت واژه‌های سرچ شده از طرف کاربران را هدف قرار داد و به موتور جستجوی خود آموخت که چگونه بهترین پاسخ را به کاربران نمایش دهد. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم مرغ مگس خوار» (Google Hummingbird) می‌رویم و

5
الگوریتم رنک برین؛ الگوریتمی برای درک مفهوم محتواها با ملات هوش مصنوعی!

. مقدماتی

الگوریتم‌های گوناگونی در گوگل وجود دارند که هر کدامشان عهده‌دار انجام یک وظیفه مهم هستند. همان‌طور که زمان پیش می‌رود، نیاز گوگل به نوشتن الگوریتم‌های پیشرفته‌تر بیشتر می‌شود. این موضوع به ویژه برای الگوریتم‌هایی که وظیفه‌شان ارائه خدمات بهتر به کاربران است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این قسمت از «دیجیتالینگ» به سراغ «الگوریتم رنگ برین گوگل» می‌رویم. با ما همراه باشید. وقت خواندن تمام مقاله را ندارید؟ می‌توانید از این قسمت به نسخه صوتی

وبلاگ دیجیتالینگ

گپ و گفت کاربران در مورد این مقاله

اولین نفری باشید که نظر یا سوالش را با ما در میان می‌گذارد

دیدگاه شما
لطفا دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

×